Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Neil76

Skoda ikke start - ikke lys i dashbord

Anbefalte innlegg

Hei. Har en Skoda Octavia fra 2009 (men 2010-modell) som ikke ville starte i dag. Når jeg vrir om nøkkelen så er dashbordet helt dødt. Det er lys der som styrer viften og AC. Når jeg så vrir om videre starter motoren, men dør umiddelbart. Trodde det var noe med startsperren så prøvde med nøkkel nr 2 uten hell. Prøvde først også med startkabler. Batteriet er bra. Noen som har noen gode tips her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er redd du ikke får noe svar da dette medlemmet ikke har registrert noe innlegg på et år.

Høres ut som startsperre problematikk, kan da gjelde alle nøkler....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjenner til at det er flere VW utdannede mekanikere rundt omkring, som har gode diagnose verktøy, og gjør slikt billigere enn originalt. Bl.a. hos Automester. Ta noen telefoner først ?

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
23 timer siden, PaulusA skrev:

Jeg kjenner til at det er flere VW utdannede mekanikere rundt omkring, som har gode diagnose verktøy, og gjør slikt billigere enn originalt. Bl.a. hos Automester. Ta noen telefoner først ?

Lykke til!

Noe av det du skriver her @PaulusA er jeg definitivt enig med deg i, uten tvil. :) 

Men en skal ikke nødvendigvis bare gå ut i fra at merkeverkstedet er den mest kostbare løsningen, i noen tilfeller så er det det, men det er ingen fasit, så en ringerunde som du foreslår er veldig smart :)

I firmaet der jeg jobber så leaser vi arb.bilene (og vi har flere hundre biler totalt), og leasinselskapet har vært veldig på oss for å få oss til å benytte andre verksteder for at det skal være billigere med tanke på servicer og reparasjoner, men det er noe de oftere og oftere går tilbake på for vår del. For det stemmer ikke at vi sparer så mye penger på det (mange ganger er det faktisk helt motsatt), det har med at merkeverkstedet har oppdatert kompetanse på mekanikerene for et bestemt bilmerke, oppdatert programvare for et bilmerke, spesialverktøy for et bilmerke, en omfattende liste over hva som har skjedd med biler som har tilsvarende «symptomer» etc å gjøre, og ikke minst at de stort sett kun har servicer, reparasjoner, feilsøking, etc på et merke og blir helt spesialister på det og er da oftere raskere og mer effektive. Selvfølgelig ingen fasit det heller, men det stemmer oftere og oftere for vår del, og vi har som nevnt mange biler og et meget godt grunnlag å sammenligne dette med. For det føres statistikk på alt og alle bilene har hver sin «kostnadsmappe», så det er veldig enkelt å se hva som lønner seg og ikke gjør det........ 

Forholdsvis enkle ting kan bl.a. ta lengre tid på et annet verksted fordi de mangler deler, utstyr, verktøy og kompetanse, og gjør at vi da må leie biler i tillegg til å betale leasing av bilen som er på verksted, og dette er med på å øke våre kostnader i del tilfeller, og da er det jo ikke lønnsomt med andre verksteder likevel i alle tilfeller. Det kan selvfølgelig være helt annerledes om en ikke trenger bilen med en gang, og har muligheten til å la den stå der til den er klar.........

Så enkelte ting er jeg helt enig med deg i at det kan være lønnsomt å utføre andre steder enn på merkeverkstedet, mens andre ting bør en absolutt foreta på merkeverstedet, men så var det å sortere ut hva en bør gjøre hvor da......... ;)   Og da er jo ringerunden du foreslo et meget smart sted å starte :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så sant så sant! ?

Har ihvertfall prøvd meg på de tidligere VW mekanikerne til Automester i Tbg, fungerte veldig bra også for feilsøk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei ! Nå har tiden kommet for å anskaffe familiens første bil. Det blir dessverre brukt i første omgang, men det får så være. Jeg har i lang tid tenkt at Skoda har mange fornuftige (og ganske enkelt fine) biler. Merket står derfor som veldig aktuell for oss (sammen med blant annet Passat). Essensielt er at det skal være stasjonsvogn med 4x4. Jeg lurer derfor på om dere Skoda-kyndige/engasjerte kan hjelpe meg å bli smartere på en sak: Hvordan bør jeg vekte modell, årsmodell, km og pris (for å nevne et veldig begrenset utvalg)? I prisklassen jeg titter (opptil 250k kanskje) er det ofte at jeg får en superb som gjerne er eldre og/eller har betydelig flere km enn en noenlund tilsvarende Octavia. Jeg skjønner jo det - superb er mer premium. Men er det verdt det? Jeg vet det er vanskelig å sammenligne egentlig, utstyr kan være likt eller variere, og enkelte motorer finnes ikke i begge modellene.Jeg håper bare noen kan gjøre meg litt klokere så jeg kan finne ut hva som er hensiktsmessig for oss å gå for. Generelle Skoda-brukt-tips mottas og med stor takknemlighet!      
    • Hei,  Har sensorstyrt bakluke. Sliter med at denne åpner seg med å vite med foten under hekken. Noen andre som har problem? Funker sånn engang i blant.. 
    • Er det garanti på bil så er det bare å levere den inn og være bekymringsløs. Men er bilen utenfor garanti og man ikke finner ut av ting så er det mye penger spart all software kan endres og tilpasses etter behov.  Men det er en kjedelig affære med en ny bil å få slike problemer. På en annen side så kjører mange biler med samme software som på din. Hadde det vært en stor feil så hadde de funnet ut og utrettet ved en oppdatering. Jeg venter spent på hva utfallet blir. Og håper det løser seg.
    • Jeg tror det skal brukes Odis-e med online flashing i fra fabrikk. 
    • Ok. Gi meg VIN på personlig melding. Så skal jeg finne oppdatering til deg hvis det er kommet noen...
    • Med en bil med garanti tenker jeg forhandler skal få finne ut av dette. Jeg bruker ikke en krone på en tuner, hvis ikke forhandler refunderer dette. 
    • Hmm, har ikke opplevd at den hopper rundt sånn. Girproblemer har vært borte siden romjula.  Snakket med Skoda i dag, og de sa at så lenge jeg ikke merket noe på yteevnen til bilen kunne jeg fint kjøre den frem til neste uke, selv om den varselslampen lyste.  Må jo si det er litt kjedelig med ny bil og mye sånn små rusk. 
    • Man får også 2.0 TSI i Karoq, men den er ikke i de norske prislistene foreløpig. Men om det er 1.5 TSI er det etter WLTP så da tror jeg dette er det kjente kangaroo-jump problemet svært mange opplever, står mye informasjon om dette på Briskoda. Det skal visstnok være en oppdatering på vei. Les mer: https://www.briskoda.net/forums/topic/461809-15-tsi-with-7-speed-dsg/
    • Tror det er 1,5 150hk TSI som er størrelsen på motoren. Karoq’en er mindre en Kodiaq motoren. Litt usikker på wltp, var akkurat rundt de tider den kom, men mener den ble produsert like før.  Hvor finner jeg dette? 😊
    • På linje med å fjerne DPF så får man ingen problemer sett ut fra et teknisk perspektiv.  Men bilen er som sagt ikke typegodkjent lengre, noe som under de rette omstendighetene kan være svært alvorlig.  Når det gjelder spesifikt DPF og adblue er det riktignok utslipps delen av typegodkjenning som faller fra. Samme gjelder når man fjerner start/stopp. 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Jeg ville vært veldig forsiktig med elekroniske duppedingser i en «ny» bil. Er produktet laget i Kina er det enda større mulighet for trøbbel. Jeg har selv erfaring med et USB strømuttak som gjorde at DAB radioen ble helt håpløs. Jeg opplevde også et par feilmeldinger på nødkommunikasjonutsyret som jeg ikke kunne forklare i samme periode. Elektronisk støy kan skape mye trøbbel. Funker det uten trøbbel så er det fint, men får du trøbbel med noe elektronisk utstyr i din bil, vet du nå hva som kan være grunn til problemet ditt 😉
    • Sålenge det ikke forstyrrer sikten din er det vel ingenting som skulle tilsi at de skulle være ulovlige. Biler blir levert orginalt med HUD så bør ikke være noe problem. 
    • Bestilte en duppeditt på Ebay og så fulgte det med ett head up display.
      Er disse lovlige å bruke, tenker på siden man må klistre på en"speil" på fronruten?
      https://www.ebay.com/itm/5-5-X3-ELM327-OBD2-HUD-Head-Up-Display-Bluetooth-Engine-Speed-Alarm-Speedometer/112346487326?hash=item1a285f5a1e:g:uTsAAOSwYvFZMiHR:rk:1:pf:0
    • Ønsker dere alle sammen et riktig så godt nytt år !  

       

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×