Gå til innhold
Neil76

Skoda ikke start - ikke lys i dashbord


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har en Skoda Octavia fra 2009 (men 2010-modell) som ikke ville starte i dag. Når jeg vrir om nøkkelen så er dashbordet helt dødt. Det er lys der som styrer viften og AC. Når jeg så vrir om videre starter motoren, men dør umiddelbart. Trodde det var noe med startsperren så prøvde med nøkkel nr 2 uten hell. Prøvde først også med startkabler. Batteriet er bra. Noen som har noen gode tips her?

  • 1 år senere...
Skrevet

Er redd du ikke får noe svar da dette medlemmet ikke har registrert noe innlegg på et år.

Høres ut som startsperre problematikk, kan da gjelde alle nøkler....

Skrevet

Jeg kjenner til at det er flere VW utdannede mekanikere rundt omkring, som har gode diagnose verktøy, og gjør slikt billigere enn originalt. Bl.a. hos Automester. Ta noen telefoner først ?

Lykke til!

Skrevet
23 timer siden, PaulusA skrev:

Jeg kjenner til at det er flere VW utdannede mekanikere rundt omkring, som har gode diagnose verktøy, og gjør slikt billigere enn originalt. Bl.a. hos Automester. Ta noen telefoner først ?

Lykke til!

Noe av det du skriver her @PaulusA er jeg definitivt enig med deg i, uten tvil. :) 

Men en skal ikke nødvendigvis bare gå ut i fra at merkeverkstedet er den mest kostbare løsningen, i noen tilfeller så er det det, men det er ingen fasit, så en ringerunde som du foreslår er veldig smart :)

I firmaet der jeg jobber så leaser vi arb.bilene (og vi har flere hundre biler totalt), og leasinselskapet har vært veldig på oss for å få oss til å benytte andre verksteder for at det skal være billigere med tanke på servicer og reparasjoner, men det er noe de oftere og oftere går tilbake på for vår del. For det stemmer ikke at vi sparer så mye penger på det (mange ganger er det faktisk helt motsatt), det har med at merkeverkstedet har oppdatert kompetanse på mekanikerene for et bestemt bilmerke, oppdatert programvare for et bilmerke, spesialverktøy for et bilmerke, en omfattende liste over hva som har skjedd med biler som har tilsvarende «symptomer» etc å gjøre, og ikke minst at de stort sett kun har servicer, reparasjoner, feilsøking, etc på et merke og blir helt spesialister på det og er da oftere raskere og mer effektive. Selvfølgelig ingen fasit det heller, men det stemmer oftere og oftere for vår del, og vi har som nevnt mange biler og et meget godt grunnlag å sammenligne dette med. For det føres statistikk på alt og alle bilene har hver sin «kostnadsmappe», så det er veldig enkelt å se hva som lønner seg og ikke gjør det........ 

Forholdsvis enkle ting kan bl.a. ta lengre tid på et annet verksted fordi de mangler deler, utstyr, verktøy og kompetanse, og gjør at vi da må leie biler i tillegg til å betale leasing av bilen som er på verksted, og dette er med på å øke våre kostnader i del tilfeller, og da er det jo ikke lønnsomt med andre verksteder likevel i alle tilfeller. Det kan selvfølgelig være helt annerledes om en ikke trenger bilen med en gang, og har muligheten til å la den stå der til den er klar.........

Så enkelte ting er jeg helt enig med deg i at det kan være lønnsomt å utføre andre steder enn på merkeverkstedet, mens andre ting bør en absolutt foreta på merkeverstedet, men så var det å sortere ut hva en bør gjøre hvor da......... ;)   Og da er jo ringerunden du foreslo et meget smart sted å starte :) 

Skrevet

Så sant så sant! ?

Har ihvertfall prøvd meg på de tidligere VW mekanikerne til Automester i Tbg, fungerte veldig bra også for feilsøk.

  • 2 år senere...
Skrevet (endret)

Svaret på dette er sikring nr. 6 (= originalt 5 A som driver bl.a. dashbordet inkl. startsperren.)

Skoda har visst om dette fenomenet på enkelte biler, og sendt ut en teknisk melding, ca. 2010, til sine forhandlere om at sikring nr. 6 tillates erstattet med en på 7,5 A = problem løst!

Smertelig erfart selv, etter 2 verksted-besøk og utgift på kr. 4.500,-! "Dyr" sikring, og ingen innrømmelser fra importøren; slike feil som fabrikant og importør vet om, burde kunne enkelt rettes på service istedenfor å dytte regningen over på kunden!

Endret av Sjur
Utfyllende opplysninger!
Skrevet

Opplever det samme med min Octavia og. Hos meg var visstnok den hovedkabelen som div ledninger går ut til, å går ut til div sensorer, blitt (gammel) og sprø, å dermed brudd, å at den enten ikke vil starte eller går i nød. Bilen har stått verksted noen uker nå 🤔. De har vel ikke tid å se på den, å bytte ledningsnett ennå😭

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...