Gå til innhold
PaulusA

Superb felg til Octavia 17"


Anbefalte innlegg

Ser ut som at det er samme boltsirkel dia for disse bilene, er det noen som vet om man kan bruke original 17" Superb felg på Octavia?

Ser at det er flere fine felger der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som passer fysisk, men det er innpresset som er utfordringen for å få riktig sporvidde. Så da må du undersøke hvilket innpress din nye Octavia skal ha og hva de felgene du vurderer har.

I følge bil og henger appen til SVV så har jeg ET 40mm både foran og bak på min Superb.

 

EDIT:

Innpresset kan jo forandres med inntil +/-7,5mm på hver side av bilen, slik at det maks kan forandres 15mm pr. aksel.

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle originale Superb-felger skal passe rett på Octavia. Superb III har ET som ligger nærmere 40, og da kommer felgen noe lengre ut enn originale Octavia-felger. Superb I og II har ET som er mer mot 49, og da kommer felgen lengre inn. Men alt skal være lovlig. Sjekk hva som står som originalt i vognkortet, i min Octavia III står ET46.

Skriv gjerne hvilke felger du tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sjåføren skrev:

Alle originale Superb-felger skal passe rett på Octavia. Superb III har ET som ligger nærmere 40, og da kommer felgen noe lengre ut enn originale Octavia-felger. Superb I og II har ET som er mer mot 49, og da kommer felgen lengre inn. Men alt skal være lovlig. Sjekk hva som står som originalt i vognkortet, i min Octavia III står ET46.

Skriv gjerne hvilke felger du tenker på.

Takk.

Jeg ser nå på martins.no at som du sier skal Octavia ha 46mm ET mens Superb skal ha 41mm

Som du sier er alt dette lovlig, men det er vel best og holde seg til originalt innpress? Ingen av oss vet vel hvilken reel innvirkning dette har på kjøreegenskaper, sporing etc?

Tenkte på Helios eller Zeus

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, PaulusA skrev:

Takk.

Jeg ser nå på martins.no at som du sier skal Octavia ha 46mm ET mens Superb skal ha 41mm

Som du sier er alt dette lovlig, men det er vel best og holde seg til originalt innpress? Ingen av oss vet vel hvilken reel innvirkning dette har på kjøreegenskaper, sporing etc?

Tenkte på Helios eller Zeus

Man skal selvfølgelig være bevisst på kke å forandre for mye bort fra originalt. Det er en grunn til at det er satt en grense på +/- 7,5 mm. Selv om de har et innpress som er 5-6 mm forskjellig fra originalt, så tror jeg ikke du vil merke forskjell. På ettermarkedet for felger er det sjeldent at man finner felger som er akkurat som originalt. Og der er mange andre faktorer som også spiller inn, felgens vekt, bredde, dekkets størrelse og mere til.

Begge de felgene du nevner er tøffe felger, og det er veldig flott at noen tenker alternative felger. Av de to ville jeg valgt Zeus, fordi den er 7" bred. Det passer bedre til 225 brede dekk. Da her du en bra kombinasjon på Octavia, hjulene kommer litt lengre ut (originalt ligger de veldig langt inne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, og hvertfall 3-4 mm endring merkes ikke, men synes visuelt litt.

Men fra 40 til 20 da snakker man om endringer egenskaper. Men vi slipper heldigvis bry oss om det siden vi må holde oss innenfor 7.5 

Uansett greit å ikke endre innpresset så felg kommer lengre inn, tilfelle konflikt med fjær og oppheng mm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill begge to.

Nå blir dette en felg jeg mest sannsynlig vil bruke på vinteren, da jeg elsker mørke felger på vinteren (hvorfor det mon tro?).

Bruker 225/45-17" som dere var inne på. Helios er også 7" bred. En felg for 225 dekk kan godt være helt opp til 8" bred i mine øyne.

En annen felg jeg vurderer er Nitro Ultra fra Martins, den er stilig, i god kvalitet, riktig farge og ferdigborret.

http://www.martinsfelger.no/felger/felgguide.aspx?get=wheel&id=2337

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en forandre noe på innpress, så er jeg absolutt enig i at det bør gjøres slik at felgen/hjulet kommer lenger ut mot hjulbuen, Det ser vesentlig bedre ut :) 

Jeg synes også at en 7" felg gjør seg bedre til 225 dekk, dekket beskytter felgkanten litt bedre da og dekket ser ikke «strukket» ut, men det er selvfølgelig en smakssak det også.

Tja, felgfarger begynner det å bli ganske mange forskjellige varianter av i disse dager, det som er bra med mørke farger er jo at det kamuflerer både salt, skitt og bremsestøv veldig godt, men personlig så er jeg ingen fan av mørke felger. Har slike «kontrastfelger» på sommeren selv, men det er 2 tenåringsjenter og en kone sitt valg, det var ikke noe jeg ønsket, men det ville de ha til en hvit bil. Jeg kan like litt forsiktig mørktonet sølv for å kalle det det, men ellers så er jeg så gammeldags at jeg foretrekker helt enkle sølvfargede felger, jeg liker å se hva som er felg og hva som er dekk ;) 

På siden du linker til her @PaulusA, så hadde det vært 3 felger jeg hadde vurdert om jeg skulle ha valg, i vilkårlig rekkefølge;

  • 23. Image Delta
  • 25. Image Torino
  • 33. CSP 14

der har du hvor gammeldags og kjedelig jeg er.......... ;) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal felgen brukes om vinteren, må du forsikre deg om at den er egnet til vinterbruk. Det går vel mest på at de tåler lavere temperaturer og overflatebehandlingen. Pass spesielt på at de ikke er "Diamond cut". Da vil de garantert begynne å flasse og bli stygge på grunn av salting og det sure miljøet vi har om vinteren.

Jeg bruker selv piggdekk i 205/50R17 på originale Skoda felger, 7" brede, Teron tror jeg de heter. Funker bra det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan

Ja, du er nok gammeldags, Hehe. Jeg vil ikke ha rent sølvfargede felger uansett. Enten tofarget eller mørkere.

Til vinter er det kritisk å ikke ha polert sølv og mørk, Dvs tofarget.

Martins anbefaler den jeg nevnte til vinter. På vår Mercedes B Electric har jeg Nitro Razor i antrasitt, både flott felg og holder veldig fint på vinteren.

Før jeg konkluderer hvilken felg jeg ønsker skal bilen "lande" i mine øyne med svarte felger til svart bil for sommer. Hvis det ikke er 100% etter noen måneder bruker jeg de om vinteren og går for to-fargede om sommeren.

Der er Hawk i sølv+antrasitt et godt alternativ.

Endret av PaulusA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var vel det jeg visste, gammaldags og kjedelig, men det er greit å få det bekreftet da, hehe ;) 

Det som betyr mest for meg er at felgene er enkle i designet og enkle å holde rene. At felgene har mange «eiker» og at det er tett mellom dem gjør det vanskelig å holde pent. Jeg har to sett med 18" originale Skoda felger til min Superb, men ingen av dem er enkle å holde rene synes jeg. Det er for smalt mellom eikene til at en kommer skikkelig til på baksiden av dem, og der samler det seg mye salt og skit i løpet av vinteren. Så derfor liker jeg best designet og utseendet på de 3 felgene jeg nevnte i forrige innlegg, enkle å holde rene og vedlikeholde, men hvor spennende og spreke de er, er jo en helt annen sak da......... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Superb lll her. Og jeg er ikke gammeldags. Svarte felger får bilen til å se ut som et vrak uten hjulkapsler. Rommet i hjulbuene ser udefinert ut, og ødelegger designet. Feite felger i børsta alluminimum er finest, men krever alt for tynne dekk. 

Sånn var det med den saken ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må vise dere noen bilder etterhvert, black is beautiful. Hehe

Ellers er jeg litt enig når det gjelder vedlikehold, det er nettopp derfor jeg liker antrasitt felger på vinteren

Men, jeg er litt usikker på utseende og min følelse av bilen med svarte felger på sommeren. Har derfor ikke enda låst meg for vinterfelg, så kan jeg bytte over

Endret av PaulusA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får forsøke å overbevise oss @PaulusA ;)  Som vi har vært inne på tidligere, dette er det mange (delte) meninger om og fasiten finnes jo kun for den som skal ha felger til sin egen bil. Det viktige er jo at de/dem som eier og bruker bilen er fornøyd(e), og det er jeg helt sikker på at du blir @PaulusA ;) :D 

 

Jeg har fått med meg hele 70 og 80 tallets biler med svarte stålfelger og hjulkapsler, hvor flere og flere tilslutt valgte å la vær å bruke disse hjulkapslene fordi de kostet jo en formue (originalt) om en kjørte i stykke en av dem. Så sorte felger minner meg rett og slett om stålfelgene og den tiden der, og det er rett og slett bare ikke min stil. Er felgene i tillegg for «tette» i designet slik enkelte ville ha for noen år siden, så forsvinner jo alle detaljer mot en mørk billakk og i mørke hjulbuer, ingen overgang fra felg til dekk er jo synlig da. Så åpent design i sølv/mørk sølv med 5 eiker i type 18"/19" er hva jeg foretrekker (jeg tenker da til Superb her ang felg str), så kjedelig og old-fashion er nok de passende og rette orda ja, hehe ;)   

7 timer siden, Scout skrev:

Enig med @Superb lll her. Og jeg er ikke gammeldags. Svarte felger får bilen til å se ut som et vrak uten hjulkapsler. Rommet i hjulbuene ser udefinert ut, og ødelegger designet. Feite felger i børsta alluminimum er finest, men krever alt for tynne dekk. 

Sånn var det med den saken ??

Der er vi helt enige @Scout, og så bra å se at jeg ikke er så gammeldags og kjedelig likevel da, takk for det ;) :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2017 den 0.13, Scout skrev:

Enig med @Superb lll her. Og jeg er ikke gammeldags. Svarte felger får bilen til å se ut som et vrak uten hjulkapsler. Rommet i hjulbuene ser udefinert ut, og ødelegger designet. Feite felger i børsta alluminimum er finest, men krever alt for tynne dekk. 

Sånn var det med den saken ??

Joa, tror du er gammel også ;)

Jeg er av den typen som liker svartefelger og jeg er ung...tror jeg ;) Men, er ikke sånn at jeg kommer til å velge det på neste bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tor2r skrev:

Joa, tror du er gammel også ;)

Jeg er av den typen som liker svartefelger og jeg er ung...tror jeg ;) Men, er ikke sånn at jeg kommer til å velge det på neste bil.

Hehe ?

Har foreløpig fått skryt for svart bil med svarte felger, men så er felgene ganske åpne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tor2r skrev:

Joa, tror du er gammel også ;)

Jeg er av den typen som liker svartefelger og jeg er ung...tror jeg ;) Men, er ikke sånn at jeg kommer til å velge det på neste bil.

Lurer veldig på hvem andre du sikter til som er gammel, når du sier at Scout også er gammel, hehe (er klar over at jeg har lagt opp til det selv ja) ;) 

 

43 minutter siden, PaulusA skrev:

Hehe ?

Har foreløpig fått skryt for svart bil med svarte felger, men så er felgene ganske åpne ?

Savner noen bilder av det nye sorte vidunderet ditt da @PaulusA ;) 

Joda «black on black» kan også i mine gammeldagse øyne være flott, men det kommer mye an på biltype, valg av felger, etc, sort med noen sølv/alu detaljer på hadde nok vært fint for å live opp felgen litt, men felger med rene alu detaljer egner seg jo gjerne dårlig som vinterfelger pga salt........

Jeg foretrekker nok likevel en mørk sølv felg for at det skal være en forskjell /kontrast mellom dekk og felg, ellers så ser det litt for udefinert ut i mine øyne som nevnt tidligere. Men mer åpne felger, litt str på bremseskivene og kanskje en farge (ikke glorete) på bremsecalipperen vil jo gi et helt annet inntrykk :D 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dekk og felger er det mange forskjellige meninger, må si meg enig. Ed @Superb lll, svarte felger er ikke pent, ingen detaljer i hjulet synes,  og som @Scout sier, så ser det udefinert ut... 

Personlif så liker jeg egentlig best kombinasjonen antrasitt og polert på samme felg, eller sølv felg :) 

Men samtidig uansett hvor fine felger man har, så nytter det ikke med standard Skoda felger, hjulene på samtlige Skodae ligger midt under bilen, så enten må man få tak i felger med annet ET (innpress) eller så få på noe spacere! Det å få hjulene til å ligge tilnærmet jevnt med skjerm gir uansett ett stort løft i utseende!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tor2r skrev:

Joa, tror du er gammel også ;)

Jeg er av den typen som liker svartefelger og jeg er ung...tror jeg ;) Men, er ikke sånn at jeg kommer til å velge det på neste bil.

Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...