Gå til innhold
Cpt. GV

Trenger litt hjelp til dekk og felg


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nærmer meg bestilling av Kodiaq. Det ligger an til å bli en Lavablå Style. Jeg falt for fargen da jeg så den i butikk, den ser vesentlig bedre ut "live" enn i konfiguratoren. I butikken stod det også utstilt en Lavablå Superb med antrasittfargede turbine-felger. Jeg ble veldig glad i kombinasjonen lavablå og antrasitt felger, og har bestemt meg for Triglav 19" i antrasitt farge som sommerhjul. Problemet er at dette ikke lar seg bestille fra fabrikk (kun sølvfarget/ordinær alu).

En selger jeg har pratet med anbefalte meg å bestille Triglav 19" i sølv fra fabrikk med sommerhjul, og i tillegg kjøpe 19" Triglav antrasitt med vinterhjul, så kunne de "kryssbytte" felg/dekk ved levering. Dette kan selvsagt være en løsning, men det ble vel dyrt.

Et annet alternativ jeg har tenkt på er følgende:

Kjøpe bilen med standard felg/dekk (evt. oppgradere til 18" Trinity, jeg liker den litt bedre). I tillegg bestille 4 x Triglav antrasitt (kun felg). Ved mottak av bil, så får jeg byttet om til nye dekk på 18" felgene, enten hos forhandler - eller hos noen som selger dekk (da får jeg de vinterdekkene jeg vil, og antatt litt rimeligere). De fabrikkleverte sommerdekkene får jeg selge billig på finn.no. Når våren kommer, så kan jeg kjøpe dekk til 19" felgene, også da hos en dekkkjede som presumtivt har noe bedre betingelser på dekk enn hva skodaforhandlerne har.

Hva tenker dere? Kjøpe to sett med 19 " fra forhandler, og deretter "kryssbytte"? Eller tror dere det blir endel å spare med den alternative fremgangsmåten jeg skisserer over?

Skrevet

Jeg hadde valgt løsningen med å bestille bilen med 18" og kjøpt 19" ved siden av, lagt på de vinterdekka du vil ha på de medfølgende 18", og kjøpt noen gode sommerdekk til de 19" felgene du har kjøpt ved siden av. Da vil du kunne få bedre dekk på både sommer og vinter til en mer fornuftig pris.

En annen mulighet er jo å ta bilen med de hjula som følger med, og så selge dem komplett. Så kjøpe deg komplette nye både sommer -og vinterhjul hos en dekkforhandler til en mer fornuftig pris. 

Jeg personlig liker best originale felger, fordi jeg anser dem som mest holdbare, og i tillegg så har de dem på lager over en mye lengre periode, slik at det holder å kjøpe en ny om en skulle være uheldig. Andre felgprodusenter bytter design relativt ofte, så der kan det fort ende opp med at en må kjøpe 4 nye felger om en er uheldig. En annen ting jeg liker ved originale felger er at en slipper å tenke på evt. løse senterringer -og andre hjulbolter, som felger fra en tredjepartsprodusent kan kreve. Enkelte felgprodusenter går fint overens med originale hjulbolter og uten bruk av løse senterringer, men det er definitivt ikke alle..........

Den siste er kanskje den mest økonomiske løsningen, men om det er den mest praktiske for deg er jo an helt annen sak............?

Skrevet

Hva med å innhente priser på skikkelige dekk og felger fra dekkforhandler og bruke de prisene til å presse pris hos Skoda? Funket for meg....

Skrevet

Jeg i delvis i samme båt.
Når jeg bestilte min Kodiaq valgte jeg 18" Elbrus med sommerdekk, disse kjører jeg på nå.
Har egentlig tenkt å kjøpe 17" vinterdekk hos min lokale dekkforhandler som gir meg en god pris, men vurderer å bytte om slik at 18" Elbrus blir vinterdekk og kjøpe ny felg på f.eks. 19" som sommerdekk. Så er det spørsmålet om originalt eller ikke.

 

Skrevet

Tja det er det vel stort sett bare hva du vil ha og hvilket budsjett du har til dette som kan avgjøre............ ;) 

Jeg personlig liker best originale felger, men det er jo selvfølgelig ikke en fasit at de er best. Men en kan da slippe løse senterringer og flere hjulbolter å ta vare på og passe på at de ikke blander seg med hverandre, her kan det være forskjeller på lengde og koning som kan gi store skader om en er riktig uheldig.

Det er noen tredjepartsfelger som fint kan bruke både original hjulbolter og ikke trenger de løse senterringene som også har meget god kvalitet på felgene, men da begynner også prisene og nærme seg de originale felgene. Så da ender det jo med hvilket design en liker best og synes ser flottest ut på bilen. Hvor lenge felgene er på markedet er også noe jeg tar med i betraktningen om en skulle være uheldig å ødelegge en felg, da kan det være billigere å ta en tur til forhandleren å kjøpe en felg, kontra det lokale dekkverkstedet å måtte kjøpe 4 nye fordi felgen ikke er på markedet lenger, for det har jeg nemlig opplevd selv, og det ble på ingen måte billig...........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...