Gå til innhold
Lima November

Spørsmål rundt diverse utstyr til Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Vurderer å bestille en Kodiaq, og trenger litt hjelp med diverse utstyr. Har forsøkt å google, men det er ikke alt jeg har funnet svar på. Håper noen kan hjelpe. 

Den som heter "Personaliseringsmulighet med tre nøkler for DMS Kjøreprofilprogram", hva er det egentlig den gjør? Husker bare nøkkelen hvilket program man liker å kjøre (f.eks. Eco, Sport osv.), eller husker den også hvilke innstillinger man liker på sete og speil når man har valgt det som tilleggsutstyr? 

Hvis man ønsker å betjene "Parkeringsvarmer med fjernbetjening" via app, må man ha "Navigasjon Columbus 9,2" glassskjerm (kapasitiv) med DAB+, CD/DVD og kart for Europa" og dermed også "Handsfree Premium med rSAP, WiFi, SIM-kort slot/ og Phonebox med trådløs lading" (tvang ved Columbus) da? Hvis ikke det er tilfelle, er da eneste forskjell mellom Columbus og "Navigasjon Amundsen 8" glassskjerm (kapasitiv) med DAB+ og kart for Europa" størrelsen på skjermen og det at Columbus har DVD? Må man ha SIM-kort slot for at bilen skal ha internett slik at man kan styre diverse greier med app? 

Når det gjelder "Phonebox med trådløs lading": må man ha noe utstyr på selve telefonen for at den skal lade? Jeg forsøkte å legge min på lading da jeg prøvekjørte, men det skjedde ingenting. 

"Media Command Smart app, mulighet for fjernstyring av navigasjon og infotainment"  - er det noe poeng i å ha denne? Det er vel lettest å bare betjene navigasjon og infotainment på skjermen? 

"Bad-road, ekstra beskyttelsesplate" - etter å ha lest her på forumet forstår jeg det slik at det kun er snakk om en plate på Kodiaq, ikke heving? Er det noe vits i å bestille med denne? 

"Parkeringsspakke - Parkeringsassistent, Trailer Assist og Area View med ryggekamera" - hvor viktig tror dere denne er ved gjensalg? Personlig holder det lenge med bare ryggekamera, som da er nesten 10.000,- spart.

 

Skrevet
6 timer siden, Lima November skrev:

Hei! 

Vurderer å bestille en Kodiaq, og trenger litt hjelp med diverse utstyr. Har forsøkt å google, men det er ikke alt jeg har funnet svar på. Håper noen kan hjelpe. 

Hei og velkommen til forumet @Lima November :)  Skal gjøre noen forsøk på å besvare noen av dine spørsmål, så får vi se om noen andre kan utfylle litt etter hvert her.

6 timer siden, Lima November skrev:

Den som heter "Personaliseringsmulighet med tre nøkler for DMS Kjøreprofilprogram", hva er det egentlig den gjør? Husker bare nøkkelen hvilket program man liker å kjøre (f.eks. Eco, Sport osv.), eller husker den også hvilke innstillinger man liker på sete og speil når man har valgt det som tilleggsutstyr? 

Her har du også muligheten til å programmere innstillingene via nøkkelen om du velger tilvalget med el.sete -og speil m/minne, og det er en del av personaliseringsmulighetene.

7 timer siden, Lima November skrev:

Hvis man ønsker å betjene "Parkeringsvarmer med fjernbetjening" via app, må man ha "Navigasjon Columbus 9,2" glassskjerm (kapasitiv) med DAB+, CD/DVD og kart for Europa" og dermed også "Handsfree Premium med rSAP, WiFi, SIM-kort slot/ og Phonebox med trådløs lading" (tvang ved Columbus) da? Hvis ikke det er tilfelle, er da eneste forskjell mellom Columbus og "Navigasjon Amundsen 8" glassskjerm (kapasitiv) med DAB+ og kart for Europa" størrelsen på skjermen og det at Columbus har DVD? Må man ha SIM-kort slot for at bilen skal ha internett slik at man kan styre diverse greier med app?

Akkurat dette punktet har jeg ikke nok kunnskaper til å uttale meg noe om, og jeg ble ikke særlig klokere av å se i pris/utstyrslista jeg heller, synes det var merkelig mye tvang til det ene og det andre her som ikke helt «henger på greip» etter min mening......

7 timer siden, Lima November skrev:

Når det gjelder "Phonebox med trådløs lading": må man ha noe utstyr på selve telefonen for at den skal lade? Jeg forsøkte å legge min på lading da jeg prøvekjørte, men det skjedde ingenting. 

Phonebox har forsterket signalstyrke, og når det gjelder trådløs lading så kommer det helt an på hvilken mobil en har, noen går dette på uten at en må ha noe i tillegg, mens for andre mobiler så krever dette et eget deksel for at mobilen skal ta i mot induksjonslading.

7 timer siden, Lima November skrev:

"Media Command Smart app, mulighet for fjernstyring av navigasjon og infotainment"  - er det noe poeng i å ha denne? Det er vel lettest å bare betjene navigasjon og infotainment på skjermen? 

Selgeren jeg snakket med om dette synes dette var helt unødvendig, men her er det jo opptil enhver hva de synes de må ha, og hva som er helt unødvendig.

7 timer siden, Lima November skrev:

"Bad-road, ekstra beskyttelsesplate" - etter å ha lest her på forumet forstår jeg det slik at det kun er snakk om en plate på Kodiaq, ikke heving? Er det noe vits i å bestille med denne?

Dette er kun ekstra beskyttelse under bilen, så her kommer det jo nesten mest an på hvor du skal kjøre om du har behov for den eller ikke. Forøvrig helt riktig at BadRoad pakken ikke øker bilens bakkeklaring ytterligere.

7 timer siden, Lima November skrev:

"Parkeringsspakke - Parkeringsassistent, Trailer Assist og Area View med ryggekamera" - hvor viktig tror dere denne er ved gjensalg? Personlig holder det lenge med bare ryggekamera, som da er nesten 10.000,- spart.

Tja, her er det nok både og. Det er klart at mer utstyr ofte gjør en bil mer lettsolgt, men om det gir noe særlig ekstra innbytteverdi skal jeg ikke si så mye om. Om jeg hadde bestilt en ny bil i dag, så hadde jeg valgt med Parkeringsassistent, ikke fordi jeg trenger den, men de ekstra parkeringssensorene på sidene synes jeg er meget praktiske når det er trangt.

Trailerassist er ikke noe jeg hadde valgt, da jeg synes det å rygge med henger er meget enkelt fordi det er noe jeg har gjort flere ganger daglig siden jeg tok lappen på slutten av 80 tallet. Men jeg har sett den i funksjon, og trenger en hjelp/assistanse til å rygge med henger, så er det et meget flott hjelpemiddel. 

Ryggekamera er noe jeg verdsetter høyt i min Superb pga bilens lengde ved lukeparkering, men ofte på vinterstid er det nesten helt ubrukelig pga at det er helt «tett» av søle/skitt. Nå har riktignok de nyeste modellene også spyler for ryggekameraet, men det krever igjen at en også spyler bakvinduet, og det er ikke noe jeg gjør frivillig når det er helt sort av salt og skitt........ Så her kan jeg faktisk parkeringsassistenten være til god hjelp, om en ikke bare går ut og tørker av kameraet med noe da selvfølgelig.

 

Ikke svar på alt du spurte om @Lima November, men et lite stykke på veien kom vi vel ;) 

  • Lik 1
Skrevet

Kan da svare på det jeg vet iallefall. :) 

 

"Personaliseringsmulighet med tre nøkler for DMS Kjøreprofilprogram"

Om det er tre personer som skal bruke bilen, så har dere enkelt og greit hver deres nøkkel. Nøkkelen bli da personlig, og husker alt av innstillinger av f.eks sete, speil, radiokanaler, temperatur i bilen, ja, så og si alt som kan stilles inn på. 

 

"Phonebox med trådløs lading"

Telefonen din må iallefall ha støtte for trådløs lading. Hva slags telefon er det du har? 

 

"Media Command Smart app, mulighet for fjernstyring av navigasjon og infotainment"

Jeg har denne selv, men aldri brukt det. Det er nok heller ikke tiltenk føreren av bilen, men heller om du har ungdommer i baksetet som da kan laste ned denne appen på sin telefon, og dermed styre musikken og navigasjon osv fra baksetet. 

 

"Bad-road, ekstra beskyttelsesplate"

Jeg personlig ville absolutt ha valgt denne. Er man uheldig og skrape borti noe har du da ekstra beskyttelse for skader. 

  • Lik 1
Skrevet

Takk for meget god hjelp, Superb III! 

Nå kom vi absolutt et godt stykke på vei. Jeg har forsøkt å sette opp en konfigurasjon der jeg har plukket bort utstyr som strengt tatt ikke er helt nødvendig for å se hva prisen kom på. Med tanke på alt utstyret jeg valgte bort, så stod ikke besparelsen i stil i det hele tatt. Det er vel gjerne sånn når man først har konfigurert drømmebilen :) 

12 timer siden, Core2Duo skrev:

Kan da svare på det jeg vet iallefall. :) 

 

"Personaliseringsmulighet med tre nøkler for DMS Kjøreprofilprogram"

Om det er tre personer som skal bruke bilen, så har dere enkelt og greit hver deres nøkkel. Nøkkelen bli da personlig, og husker alt av innstillinger av f.eks sete, speil, radiokanaler, temperatur i bilen, ja, så og si alt som kan stilles inn på. 

 

"Phonebox med trådløs lading"

Telefonen din må iallefall ha støtte for trådløs lading. Hva slags telefon er det du har? 

 

"Media Command Smart app, mulighet for fjernstyring av navigasjon og infotainment"

Jeg har denne selv, men aldri brukt det. Det er nok heller ikke tiltenk føreren av bilen, men heller om du har ungdommer i baksetet som da kan laste ned denne appen på sin telefon, og dermed styre musikken og navigasjon osv fra baksetet. 

 

"Bad-road, ekstra beskyttelsesplate"

Jeg personlig ville absolutt ha valgt denne. Er man uheldig og skrape borti noe har du da ekstra beskyttelse for skader. 

Jeg har en iPhone 7, så jeg må vel kanskje ha noe slags deksel på telefonen. Den var jo slett ikke dyr den appen, så den får nok være med på lista. Lar man være å velge den, blir det garantert irriterende en eller annen dag. Bad road er jeg fortsatt litt i tvil om. Hadde den gitt høyere bakkeklaring ville jeg valgt den på flekken siden jeg synes Kodiaq-en er litt lav, men det er sikkert kjekt med ekstra beskyttelse også. 

Takk for innspill :)

Skrevet
21 hours ago, Lima November said:

Hvis man ønsker å betjene "Parkeringsvarmer med fjernbetjening" via app, må man ha "Navigasjon Columbus 9,2" glassskjerm (kapasitiv) med DAB+, CD/DVD og kart for Europa" og dermed også "Handsfree Premium med rSAP, WiFi, SIM-kort slot/ og Phonebox med trådløs lading" (tvang ved Columbus) da?

Hei,

Jeg venter på min Kodiaq og har bestilt parkeringsvarmer. Selger sa at den er appstyrt uten ekstra tilvalg, så det håper jeg inderlig er tilfelle...

Skrevet
22 minutter siden, euphoria skrev:

Hei,

Jeg venter på min Kodiaq og har bestilt parkeringsvarmer. Selger sa at den er appstyrt uten ekstra tilvalg, så det håper jeg inderlig er tilfelle...

Så du valgte verken SIM-kortløsning eller Columbus? Eller kan han ha sagt det fordi du hadde en av delene eller begge uansett? Det hadde jo vært fint hvis man kunne spare noen kroner her. Jeg skjønner bare ikke hvordan bilen kan være på nett i så fall. Den må vel ha internett for å kunne respondere ved hjelp av en app, og den kan vel bare få internett fra et SIM-kort? O.o 

Skrevet
1 time siden, Lima November skrev:

Takk for meget god hjelp, Superb III! 

Nå kom vi absolutt et godt stykke på vei. Jeg har forsøkt å sette opp en konfigurasjon der jeg har plukket bort utstyr som strengt tatt ikke er helt nødvendig for å se hva prisen kom på. Med tanke på alt utstyret jeg valgte bort, så stod ikke besparelsen i stil i det hele tatt. Det er vel gjerne sånn når man først har konfigurert drømmebilen :) 

Jeg har en iPhone 7, så jeg må vel kanskje ha noe slags deksel på telefonen. Den var jo slett ikke dyr den appen, så den får nok være med på lista. Lar man være å velge den, blir det garantert irriterende en eller annen dag. Bad road er jeg fortsatt litt i tvil om. Hadde den gitt høyere bakkeklaring ville jeg valgt den på flekken siden jeg synes Kodiaq-en er litt lav, men det er sikkert kjekt med ekstra beskyttelse også. 

Takk for innspill :)

Bare hyggelig :) 

Ja bilene har en tendens til å koste en god del når en først begynner å utstyre de slik en egentlig vil ha dem, og jeg er forsåvidt helt enig i at det er greit å «sile ut» litt av det som kanskje koster mer enn hva det gir. MEN så har jeg også tenkt litt rundt det at om en skal ha bilen i noen år, så koster ikke 10-30.000,- kroner i ekstra ektrautstyr så veldig mye mer pr. mnd, men det er klart at en må jo selvfølgelig ha de pengene da...........

Når det gjelder din iPhon 7, så er du nødt til å ha et ekstra deksel på din mobil som lar iPhonen ta i mot induksjonslading.

Men når det gjelder bilen du vurderer da @Lima November, hvilken utstyrsutgave, motor, drivverk, utstyr ellers er det du har tenkt og vurderer da? En blir jo litt nysgjerrig når noen vurderer en ny bil vet'u, hehe ;) 

Skrevet
18 minutter siden, Lima November skrev:

Så du valgte verken SIM-kortløsning eller Columbus? Eller kan han ha sagt det fordi du hadde en av delene eller begge uansett? Det hadde jo vært fint hvis man kunne spare noen kroner her. Jeg skjønner bare ikke hvordan bilen kan være på nett i så fall. Den må vel ha internett for å kunne respondere ved hjelp av en app, og den kan vel bare få internett fra et SIM-kort? O.o 

On second thought... Det ser ut som SIM-kortets funksjon kanskje bare er å sørge for høyhastighetsnett. Ai, jeg blir nesten litt svimmel av å sette meg inn i dette. 

Skrevet
5 minutter siden, Superb lll skrev:

Bare hyggelig :) 

Ja bilene har en tendens til å koste en god del når en først begynner å utstyre de slik en egentlig vil ha dem, og jeg er forsåvidt helt enig i at det er greit å «sile ut» litt av det som kanskje koster mer enn hva det gir. MEN så har jeg også tenkt litt rundt det at om en skal ha bilen i noen år, så koster ikke 10-30.000,- kroner i ekstra ektrautstyr så veldig mye mer pr. mnd, men det er klart at en må jo selvfølgelig ha de pengene da...........

Når det gjelder din iPhon 7, så er du nødt til å ha et ekstra deksel på din mobil som lar iPhonen ta i mot induksjonslading.

Men når det gjelder bilen du vurderer da @Lima November, hvilken utstyrsutgave, motor, drivverk, utstyr ellers er det du har tenkt og vurderer da? En blir jo litt nysgjerrig når noen vurderer en ny bil vet'u, hehe ;) 

Nei, det er akkurat det. Over tid blir det ikke så mye, og da tenker jeg at det er fort gjort å angre på at man ikke la inn 1.000,- her og 3.000,- der. Noe av dette utstyret tilsvarer jo isolert sett bare et par turer på matbutikken, og det er vel også derfor det er lett å bli revet med. 

Tenker vel mest på 190 hk diesel, men er samtidig litt engstelig for dieselens fremtid. Likevel vil nok bensineren passe bedre til småkjøring (som er det den i hovedsak vil bli brukt til). Såvidt jeg har skjønt vil dieselen lønne seg mtp. forbruk og nm, i tillegg koster jo bensinutgaven 20.000,- mer. Det må tenkes litt mer på, det med motor. Ellers blir det vel Style, 4x4 og antageligvis det meste av utstyr. Foreløpig vet jeg sikkert at panoramatak og sovepakke utgår, og så må jeg se om jeg skal plukke bort mer. Det hadde vært hyggelig å få prisen ned, men så ryktes det at man angrer mer på ting man ikke har gjort enn det man gjorde :P 

Skrevet

Hehe, ja du aner ikke hvor rett du har i dette @Lima November :D 

Selv bestilte jeg en Superb Style med relativt mye utstyr i fjor, såpass mye at det egentlig hadde vært billigere å valgt L&K utgaven i stedet, men den gangen så var det dessverre ikke mulig å få den bilen uten det brune skinninteriøret, og det ville jeg ikke ha. Men typisk, kun 2 uker etter min bestilling så var det mulig med sort.............. >:(

Jeg har selv satt opp en Kodiaq slik jeg ville ha den, og den havnet i området rundt 700k inkl vinterhjul, Style 2,0/180hk TSi 4x4 DSG 7 og det meste av utstyr, bortsett fra panorama, sovepakke og noen andre småting jeg ikke helt ser behovet for. Jeg har også mye småkjøring så derfor er diesel helt uaktuelt slik min jobbsituasjon er i dag. Jeg disponerer bil fra arb.giver, men om det skulle forandre seg en eller annen gang i fremtiden slik at det ble kjøring til/fra jobb i egen bil så kan det hende at jeg hadde vurdert noe annet. Men varslede dieselforbud frykter jeg kan spre seg til flere byer enn bare Oslo, så det er ikke sikkert at jeg hadde valgt diesel likevel, før eller siden så må en vel mest sannsynlig over på type hybrid eller el.bil...........?

Ellers så synes jeg absolutt at en bil som type Kodiaq burde ha en kraftig dieselmotor, gjerne den de har i enkelte VW 2,0/240hk TDi, for å få et skikkelig dreiemoment og kunne ha med seg en henger av litt størrelse/vekt, det hadde «kledd» den typen bil veldig godt etter min mening, og den kan det jo hende at kommer når Kodiaq Sportline kommer etterhvert også...........

Det utstyret en ikke tar med seg nå under konfigurasjonen vil en som oftest angre litt på at en tok bort, det gjør i hvert fall jeg på min Superb, selv om det hadde blitt dyrt (eller rettere sagt, mer kostbart) der og da. Men det er klart om en skal lease eller ha det som en firmabil og må holde seg under en viss sum så blir det annerledes, men ellers så skal i hvert fall jeg ta med meg det utstyret jeg vil ha i neste bil uten å tenke så mye mer på det, for det utgjør ikke så mye mange kronene ekstra pr mnd likevel slik jeg skal betale vår neste bil............

Lykke til med valg og planlegging @Lima November :) 

Skrevet
21 hours ago, Lima November said:

Så du valgte verken SIM-kortløsning eller Columbus? Eller kan han ha sagt det fordi du hadde en av delene eller begge uansett? Det hadde jo vært fint hvis man kunne spare noen kroner her. Jeg skjønner bare ikke hvordan bilen kan være på nett i så fall. Den må vel ha internett for å kunne respondere ved hjelp av en app, og den kan vel bare få internett fra et SIM-kort? O.o 

20 hours ago, Lima November said:

On second thought... Det ser ut som SIM-kortets funksjon kanskje bare er å sørge for høyhastighetsnett. Ai, jeg blir nesten litt svimmel av å sette meg inn i dette. 

Det stemmer, jeg har ikke valgt SIM-løsning eller Columbus. Selgeren sa at bilen har en egen intern nettløsning og mente at parkeringsvarmeren får internett derfra.

Skrevet
På 13.8.2017 den 15.36, Superb lll skrev:

Hehe, ja du aner ikke hvor rett du har i dette @Lima November :D 

Selv bestilte jeg en Superb Style med relativt mye utstyr i fjor, såpass mye at det egentlig hadde vært billigere å valgt L&K utgaven i stedet, men den gangen så var det dessverre ikke mulig å få den bilen uten det brune skinninteriøret, og det ville jeg ikke ha. Men typisk, kun 2 uker etter min bestilling så var det mulig med sort.............. >:(

Jeg har selv satt opp en Kodiaq slik jeg ville ha den, og den havnet i området rundt 700k inkl vinterhjul, Style 2,0/180hk TSi 4x4 DSG 7 og det meste av utstyr, bortsett fra panorama, sovepakke og noen andre småting jeg ikke helt ser behovet for. Jeg har også mye småkjøring så derfor er diesel helt uaktuelt slik min jobbsituasjon er i dag. Jeg disponerer bil fra arb.giver, men om det skulle forandre seg en eller annen gang i fremtiden slik at det ble kjøring til/fra jobb i egen bil så kan det hende at jeg hadde vurdert noe annet. Men varslede dieselforbud frykter jeg kan spre seg til flere byer enn bare Oslo, så det er ikke sikkert at jeg hadde valgt diesel likevel, før eller siden så må en vel mest sannsynlig over på type hybrid eller el.bil...........?

Ellers så synes jeg absolutt at en bil som type Kodiaq burde ha en kraftig dieselmotor, gjerne den de har i enkelte VW 2,0/240hk TDi, for å få et skikkelig dreiemoment og kunne ha med seg en henger av litt størrelse/vekt, det hadde «kledd» den typen bil veldig godt etter min mening, og den kan det jo hende at kommer når Kodiaq Sportline kommer etterhvert også...........

Det utstyret en ikke tar med seg nå under konfigurasjonen vil en som oftest angre litt på at en tok bort, det gjør i hvert fall jeg på min Superb, selv om det hadde blitt dyrt (eller rettere sagt, mer kostbart) der og da. Men det er klart om en skal lease eller ha det som en firmabil og må holde seg under en viss sum så blir det annerledes, men ellers så skal i hvert fall jeg ta med meg det utstyret jeg vil ha i neste bil uten å tenke så mye mer på det, for det utgjør ikke så mye mange kronene ekstra pr mnd likevel slik jeg skal betale vår neste bil............

Lykke til med valg og planlegging @Lima November :) 

Ah, det hørtes vanvittig surt ut! Så typisk! Men jeg er enig med deg i at det sorte skinninteriøret er mye penere enn det brune, så det var i alle fall bra at du ikke gikk for det ;) Superb er i grunnen også en meget fin bil, jeg har sett mer og mer på den de siste dagene. Jeg kan egentlig også tenke meg å vente for å se om Kodiaq kommer i L&K-utgave (det ryktes på forum i utlandet, i alle fall). 

Når det gjelder diesel vs. bensin, så blir det nok diesel uansett. Trekker såpass mye og ofte at det antageligvis blir det mest fornuftige. På neste bil vil det kanskje stille seg annerledes, da kan det bli bensin hvis det ser enda mørkere ut for diesel. El-bil er sikkert kjekt nok det, men bilene trekker ingenting. Vet ikke hvordan det står til med hybrid i så måte. 

Tror nok også man vil angre på det man ikke valgte, så Kodiaqen jeg har konfigurert ligger foreløpig på rundt 690' med vinterhjul. Det frister å vente litt på noe brukt da, ja. Bilbytte blir det nå uansett om ikke altfor lenge, så får man se hva det blir til :) 

På 14.8.2017 den 11.33, euphoria skrev:

Det stemmer, jeg har ikke valgt SIM-løsning eller Columbus. Selgeren sa at bilen har en egen intern nettløsning og mente at parkeringsvarmeren får internett derfra.

Det høres jo flott ut. Da kan man jo spare mange tusen på å ikke velge det, samtidig som man får en meget god løsning! 

Skrevet (endret)

Jeg har bestilt Kodiaq selv, og det eneste utstyret jeg er skikkelig usikker på om jeg skal ha eller ei er DCC. Jeg har kun prøvekjørt bilene med DCC i normalmodus, men prøvde meg litt fram på DCC, og fant forskjellene små. Men er uansett drit usikker på om jeg burde ha det eller ei.

Tror dere det vil ha mye å si ved salg om 3 år?

Endret av tronna
Skrevet
8 timer siden, tronna skrev:

Jeg har bestilt Kodiaq selv, og det eneste utstyret jeg er skikkelig usikker på om jeg skal ha eller ei er DCC. Jeg har kun prøvekjørt bilene med DCC i normalmodus, men prøvde meg litt fram på DCC, og fant forskjellene små. Men er uansett drit usikker på om jeg burde ha det eller ei.

Tror dere det vil ha mye å si ved salg om 3 år?

Som jeg skrev i tråden din @tronna så er dette med DCC noe som enhver må avgjøre selv med tanke på hva de har behov for, så jo også svarene du fikk i dtt innlegg på Skoda sin FB-gruppe, her er det omtrentlig fordelt 50/50 over hva de synes om behovet for dette. Det er gjerne lettere å selge en bil med mer utstyr, så noe kan det nok påvirke innbyttesummen/salgssummen på en bil med DCC, men om en får tilbake alt dette kostet blir nok bare ren gjetting..........

Det som derimot betyr mye for meg er at jeg selv får en best mulig komfortabel kjøretur, og (det sier seg nesten litt selv at) når en kan tilpasse understellet på bilen til både underlaget og kjørestil, så vil det gi mer komfort og ikke minst kjøreglede. Jeg synes det er verdt hver eneste krone, på biler av Kodiaq og Superb sin str og tyngde, for bilene oppfører seg faktisk ganske forskjellig når de er tomme og når de er fullastede, og med en henger etter så får du en tredje versjon. Da er det etter min mening gull verdt og kunne tilpasse bilens understell etter hva veiene gir for kjørefølelsen. F.eks en tur på fjellet/hytte med familie og gjerne et fullt lasterom, først en del mil på type motorvei med sportmodus, bilen har maks kontakt med underlaget og ligger stødig, med et mykt oppsett der så vil en gjerne få en mer duvende og gyngende kjøretur, og det er ikke noe jeg synes noe om. Så er det over til litt mer vanlig landevei hvor et std oppsett av understellet passer utmerket, og den siste delen av turen blir kanskje på en mer humpete sandvei, så vil det kunne passe med et enda mykere oppsett av understellet fordi farten er jo mye lavere og bilen bare «glir» over ujevnhetene........

MEN igjen, hvorvidt den enkelte sjåfør setter pris på en slik individualisering av sin egen bil finnes det jo ikke et fasitsvar på, for meg så hadde denne muligheten betydd mye om jeg skulle mye på fjellet og kjøpte en bil av Kodiaq sin størrelse, for den har et vesentlig høyere tyngdepunkt og vil merke underlagets ujevnheter på en annen måte, enn hva det vil være i f.eks en Superb, og en bør heller ikke ha en aktiv kjørestil for å merke dette.

Jeg vet jo at alle de som ikke har valgt DCC trives stort i sine Kodiaqer og Superber, og har heller ikke bruk for det som de sier, og det har jeg heller ikke noe problem å forstå. For noen så vil aldri den minste motoren være nok, mens andre ikke kan forstå meningen med de store motorene, og vi kjører jo stort sett alle sammen på de samme veiene og vi skal uansett som regel bare fra A - B.

Det under her hjelper deg nok ikke så mye @tronna, men det var bare et lite forsøk på å si at dette må du bare gjøre hva du selv føler for, jeg vet som sagt hvordan jeg ville satt opp en Kodiaq om jeg skulle kjøpt en, men det er jo kun løsningen for hvordan jeg vil ha min bil og ikke minst hvor jeg kjører............

 

Litt of-topic:

Noen har ikke behov for 4x4, mens andre aldri vil kjøpe en bil uten 4x4, og de kjører også gjerne på de samme veiene. Jeg har en søster og svoger som har hytte på fjellet hvor det en en god del snø, og de har bare fwd på begge sine biler og har aldri hatt noe annet heller. De kjører i dag en Opel kombi og en Nissan Qashqai, og de har aldri hatt behov for 4x4 for å komme frem og de har heller aldri stått fast på fjellet, selv ikke når de kjørte BMW 3 og 5 serie på 90 tallet med bakhjulstrekk. At det kunne verdt praktisk med 4x4 er de jo helt enige i, men den merkostnaden synes de er for høy i forhold til hva de har behov for. Så har jeg en kollega som bare er nødt til å ha 4x4 på alle biler han og fruen har (og har hatt) fordi han aldri vet hvilke kjøreforhold han skal ut i som han sier, og de kjører bare på «flat mark» i Akershus/Østfold området.

Så behov kan en skape seg uansett hvor og hva en kjører, DCC, 4x4, sportsunderstell, diesel eller bensin, 100hk eller 300hk, eller hva det nå måtte være, så vil en bestandig få forskjellige svar og behov, jo flere valg - jo flere forskjellige meninger og svar. Og samtlige svar passer gjerne best for dem som har skrevet dem, uten tanke på hvilke andre behov de andre kan ha, akkurat slik jeg setter pris på mulighetene DCC gir meg....... ;) 

 

  • Lik 1
Skrevet
På ‎20‎.‎08‎.‎2017 den 9.49, Superb lll skrev:

Som jeg skrev i tråden din @tronna så er dette med DCC noe som enhver må avgjøre selv med tanke på hva de har behov for, så jo også svarene du fikk i dtt innlegg på Skoda sin FB-gruppe, her er det omtrentlig fordelt 50/50 over hva de synes om behovet for dette. Det er gjerne lettere å selge en bil med mer utstyr, så noe kan det nok påvirke innbyttesummen/salgssummen på en bil med DCC, men om en får tilbake alt dette kostet blir nok bare ren gjetting..........

Det som derimot betyr mye for meg er at jeg selv får en best mulig komfortabel kjøretur, og (det sier seg nesten litt selv at) når en kan tilpasse understellet på bilen til både underlaget og kjørestil, så vil det gi mer komfort og ikke minst kjøreglede. Jeg synes det er verdt hver eneste krone, på biler av Kodiaq og Superb sin str og tyngde, for bilene oppfører seg faktisk ganske forskjellig når de er tomme og når de er fullastede, og med en henger etter så får du en tredje versjon. Da er det etter min mening gull verdt og kunne tilpasse bilens understell etter hva veiene gir for kjørefølelsen. F.eks en tur på fjellet/hytte med familie og gjerne et fullt lasterom, først en del mil på type motorvei med sportmodus, bilen har maks kontakt med underlaget og ligger stødig, med et mykt oppsett der så vil en gjerne få en mer duvende og gyngende kjøretur, og det er ikke noe jeg synes noe om. Så er det over til litt mer vanlig landevei hvor et std oppsett av understellet passer utmerket, og den siste delen av turen blir kanskje på en mer humpete sandvei, så vil det kunne passe med et enda mykere oppsett av understellet fordi farten er jo mye lavere og bilen bare «glir» over ujevnhetene........

MEN igjen, hvorvidt den enkelte sjåfør setter pris på en slik individualisering av sin egen bil finnes det jo ikke et fasitsvar på, for meg så hadde denne muligheten betydd mye om jeg skulle mye på fjellet og kjøpte en bil av Kodiaq sin størrelse, for den har et vesentlig høyere tyngdepunkt og vil merke underlagets ujevnheter på en annen måte, enn hva det vil være i f.eks en Superb, og en bør heller ikke ha en aktiv kjørestil for å merke dette.

Jeg vet jo at alle de som ikke har valgt DCC trives stort i sine Kodiaqer og Superber, og har heller ikke bruk for det som de sier, og det har jeg heller ikke noe problem å forstå. For noen så vil aldri den minste motoren være nok, mens andre ikke kan forstå meningen med de store motorene, og vi kjører jo stort sett alle sammen på de samme veiene og vi skal uansett som regel bare fra A - B.

Det under her hjelper deg nok ikke så mye @tronna, men det var bare et lite forsøk på å si at dette må du bare gjøre hva du selv føler for, jeg vet som sagt hvordan jeg ville satt opp en Kodiaq om jeg skulle kjøpt en, men det er jo kun løsningen for hvordan jeg vil ha min bil og ikke minst hvor jeg kjører............

 

Litt of-topic:

Noen har ikke behov for 4x4, mens andre aldri vil kjøpe en bil uten 4x4, og de kjører også gjerne på de samme veiene. Jeg har en søster og svoger som har hytte på fjellet hvor det en en god del snø, og de har bare fwd på begge sine biler og har aldri hatt noe annet heller. De kjører i dag en Opel kombi og en Nissan Qashqai, og de har aldri hatt behov for 4x4 for å komme frem og de har heller aldri stått fast på fjellet, selv ikke når de kjørte BMW 3 og 5 serie på 90 tallet med bakhjulstrekk. At det kunne verdt praktisk med 4x4 er de jo helt enige i, men den merkostnaden synes de er for høy i forhold til hva de har behov for. Så har jeg en kollega som bare er nødt til å ha 4x4 på alle biler han og fruen har (og har hatt) fordi han aldri vet hvilke kjøreforhold han skal ut i som han sier, og de kjører bare på «flat mark» i Akershus/Østfold området.

Så behov kan en skape seg uansett hvor og hva en kjører, DCC, 4x4, sportsunderstell, diesel eller bensin, 100hk eller 300hk, eller hva det nå måtte være, så vil en bestandig få forskjellige svar og behov, jo flere valg - jo flere forskjellige meninger og svar. Og samtlige svar passer gjerne best for dem som har skrevet dem, uten tanke på hvilke andre behov de andre kan ha, akkurat slik jeg setter pris på mulighetene DCC gir meg....... ;) 

 

Glemte helt svare på denne.

Dette var egentlig bare ment som et siste litt usikkerhetsmoment hos meg. Men har nå endelig lagt DCC helt fra meg. Og jeg kan egentlig ikke bruke mer penger. Jeg la egentlig grensa på 600k. Er allerede godt over det, og de snakker om en mulig prisendring nå i august/september.

Skrevet
På 23.8.2017 den 14.41, tronna skrev:

Glemte helt svare på denne.

Dette var egentlig bare ment som et siste litt usikkerhetsmoment hos meg. Men har nå endelig lagt DCC helt fra meg. Og jeg kan egentlig ikke bruke mer penger. Jeg la egentlig grensa på 600k. Er allerede godt over det, og de snakker om en mulig prisendring nå i august/september.

Ja pengene går fort når en finner noe en har lyst på ;) 

Tror helt sikkert at du vil bli meget godt fornøyd uansett jeg @tronna, lykke til med ventingen, for det kan være en stooooooooooor tålmodighetsprøve (det er det i hvert fall for meg når jeg venter på bil, jeg er født rastløs og har dessverre bare en 1,7mm lang tålmodighet..........) ;)  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...