Gå til innhold
Hosse

Hjelp til spec av Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet

Første post!:-)

Vi har fått beskjed om at firmabilen må byttes ut. Dvs en trøtt BMW 316D manuell 2wd stv. Kommer til å savne BMW, men for de 500-550.000 vi kan handle for så får jeg ikke mye BMW. Trenger en stor bil med mye lasteplass, automat, 4x4, navi etc. Da faller valget naturlig på en Kodiaq.

Nå som vi må begynne å se på specen, så har jeg masse spørsmål.

1. Vi trenger maksimal bagasjeplass. Da er det vel lurt å gå for 5 seteren? Andrehåndsverdien har ikke noe å si for vår del, da den leases av en bedrift.

2. Hvilken utstyrsnivå bør man gå for? Style, Ambition eller Active? Ønsker selvsagt mest mulig utsyr.

3. Skal prøve å skvise inn sånn at vi kan få 190 hk bensin. Noen innvendinger mot det motorvalget? Ser at jeg da må velge "style" og da er plutselig alle pengene brukt opp..

4. Annet utstyr man "må" ha? Ser at det allerede er kommet oppgraderinger på skjermer og lignende. Vet dere om noen kommende oppgraderinger som jeg eventuelt bør vente på?

5. Leste en plass at det kommer en "black edition" veldig snart, hvis den ikke kommet allerede. Noen som kjenner til dette?

6. Noen som vet hva leveringstiden på en Kodiaq er idag? Har hørt 9 måneder, og det går dårlig da vi må bytte bil i år..

 

På forhånd takk!

Mvh
Hosse

Skrevet

Dette er det jo ikke så enkelt å kunne gi deg en fasit på, men et lite forsøk skal jeg gjøre :) 

1. Det er vel mest romlig lasterom i 5 seter utgaven siden en da slipper de 2 ekstra setene, litt vektreduksjon vil det også bli.

2. Om du ønsker mest mulig komfort og utstyr så er jo Style veien å gå, men det er klart at det gjør jo også noe med prisen.

3. Nå er det sikkert 2,0/180hk TSi du mener, for 190hk får en bare i diesel. Jeg hadde også valgt 2,0/180hk TSi om jeg skulle ha bestilt meg en Kodiaq, fordi diesel ikke er det rette for meg og mitt behov/kjøremønster. Ulempen med denne er at den koster mye om en i tillegg vil ha både utstyr og vinterhjul i tillegg, slik jeg satt opp en Kodiaq for min egen del så nådde jeg nesten 700'k, og det ligger et godt stykke over mitt bilbudsjett. Mulig en pent kjørt dem.vogn kunne ha hjulpet deg litt nærmere en løsning her, eller kreves det at du skal ha en helt ny fra fabrikk?

4. Nå inneholder vel 2018 modellen de største oppdateringene allerede, slik som muligheten for app-styrt webasto bl.a.

5. Tja, det vil vel nesten alltid være muligheter for andre versjoner, men skal en være helt dekket opp her, så får en vel nesten aldri valgt seg en bil ;) Jeg har hørt om Sportline utgave til Kodiaq, men jeg vet ikke når den evt vil dukke opp, har hørt om enda en utgave, men den har det vært ganske stille om den siste tiden, så den er nok ikke så nære, uten at jeg sitter med fasiten på akkurat det.

6. Dette er vel det mest vanskelige punktet å mene noe om, for dette er avhengig av motor, utstyrsversjon og evt. valgt tilleggsutstyr. Så det kan nok være alt fra 2 - 9 mnd som du skriver, det må du forhøre deg om med en forhandler, bare valg av el.seter og sovepakke kan bety mye ekstra venting, bare spør @Kengen om akkurat det.......... Han bestilte vel i midten i Desember 2016 og fikk bilen sin nå i (slutten av) August.

Lykke til :) 

  • Lik 1
Skrevet

@Superb lll Tusen takk!

1. Jepp. Nesten 100 liter mer med 5 seter ja, så det blir nok det. 

2. Ser de ulike ut innvendig og utvendig på de 3 pakkene også, eller er det kun utstyr som skiller? Dvs kunne jeg tatt den rimeligste pakken og plukket det utstyret fra de andre pakkene jeg har lyst på eller er ting forbeholdt de pakkene?

3. Ja, mener 180 hk bensin. Vi kjører mye. Fruen bruker den mye i jobb og så har vi 50 mil til hytta. Sikkert 35-40.000 km i året. Nå er dette firmabil som blir tatt ut som leasing, så forbruk har ikke noe å si for vår del (men for miljøet selvsagt). Kan ikke kjøpe brukt nei. Muligens en demobil hvis leasingselskapet tillater det. 

5. L&K finnes ikke til Kodiaq, ikkesant? Mente jeg leste at det skulle komme en blackline utgave i år til Kodiaq, men finner ikke info om det idag. 

6. OK! Får svinge innom Møller til uken. Bør nok bestille bil til uken og håpe den kommer i år..

Skrevet

Bare hyggelig @Hosse :) 

1. Ja de ekstra literne er merkbare om en virkelig har behov for dem, derfor valgte vi Superb, fremfor Golf st.vogna vi bytte inn til fordel for Superb, der snakker vi lasterom og bakseteplass. Joda jeg vet at på papiret så har Kodiaq større lasterom i ltr, men det er på bekostning av baksete plassen når baksetene blir skjøvet helt frem, slik jeg har forstått dette.........?

2. Nei, det er forskjeller på interiør, dashbord og std utstyr. Jo høyere utstyrsgrad du velger, jo mer utstyr vil være std. Det er heller aldri lønnsomt å oppgradere en lavere utstyrsgrad med max utstyr, for når en skal selge/bytte den inn, så er det likevel stort sett bare utstyrsgraden de ser på. Jeg kjøpte Style versjonen av Superb, fordi jeg ikke ville ha det brune skinninteriøret som var det eneste alternativet i L&K når vi bestilte vår Superb i fjor vinter. Der fylte jeg på fra utstyrslista, slik at bilen ble mer kostbar enn en L&K, og likevel mindre utstyrt fordi en ikke kan velge alt en L&K inneholder som std. Men når tiden kommer og jeg evt. skal bytte inn denne bilen, så er det likevel «bare» en Style..........

3. En dem.vogn kan jo spare deg for en god del penger (med tanke på at det er en viss sum du skal holde deg under), og der er gjerne vinterhjul også inkludert, noe som fort beløper seg til et sted i mellom 20 og 30.000,- alt avhengig av felgvalg og dimensjoner........

5. Nei, L&K finnes ikke til Kodiaq (foreløpig), vet at det er snakk om en Sportline (hvor det er mange sorte detaljer, så det er kanskje den du sikter til når du nevner Blackline?), og det har vært snakk om en Scout versjon (med flere «røffere» plastikkdetaljer).

6. Ja det bør du gjøre, de fleste ser jo ut til å velge 2,0/190hk TDi, så muligens ventetiden kan være lengre der enn hva den vil være på 2,0/180hk TSi, men det er bare spekulasjoner fra min side. Alt i alt, så er det nok utstyrsgrad og valgt ekstra utstyr som vil avgjøre den reelle ventetiden vil jeg tro........

Skrevet

Med et slikt pristak ville jeg vurdert 150 TSI DSG. Den er overraskende spenstig og stillegående.

Også bør du se over utstyret du ikke kan leve uten. Avhengig av hvor mye utstyr du "må" ha, så må du nesten se an om du bør ha Style eller Ambition. Hvis mye av utstyret du skal ha med er standard i Style, kan det plutselig nesten lønne seg å gå for nettopp Style. 

Active utgår ettersom at man kun får 125 TSI manuell med forhjulsdrift.

Jeg er blitt forespeilet leveringstid på nærmere 7 måneder. Andre har fått på bare 4 måneder.

 

20 timer siden, Superb lll skrev:

Joda jeg vet at på papiret så har Kodiaq større lasterom i ltr, men det er på bekostning av baksete plassen når baksetene blir skjøvet helt frem, slik jeg har forstått dette.........?

Slik jeg har forstått det(husker ikke helt hvor jeg leste det, men skal prøve å finne kilde), så varierer bagasjeplassen fra 650 til 835 liter avhengig av hvor langt fram eller bak du drar setene.

Skrevet

1. Jeg har også måttet maksimere bagasjesromsplassen, og  valgte derfor 5-seter uten variabelt bagasjeromsgulv og uten reservehjul. Grunnflaten i bagasjerommet med baksetene i bakre stilling er hele 1x1m. Vi har satt av halvparten av dette til et spesiallaget hundebur, men fortsatt er det masse plass på den andre siden, samt i hele bredden over buret (som bare går opp til bagasjeromsskjuleren). Delingsnett er da et must...

2. Du får helt klart mest utstyr ved å velge style, uten at det koster så veldig mye mer enn active. Det er mulig Møller uansett krever style og noe annet "obligatorisk" utstyr for å inngå en leasing-avtale.

3. 190 TDI tror jeg er den idéelle motoren til denne bilen, men må man spare for å holde seg innenfor budsjett, så går 150 helt greit. Kjører man daglig i Oslo bør man kanskje velge bensin.

4. Det er lenge til neste modell kommer, så det er ingen grunn til å vente i og med at det er 2018-modellen som selges nå.

6. For å unngå leveringstid kan du være heldig å finne en utstillingsbil som matcher dine behov. Leveringstiden varierer veldig avhengig hvordan du spekker bilen. Møller Norge reserverte produksjon av et antall bilen for 2017, og denne kvoten ble nådd i sommer. Jeg antar at det beste du kan håpe på er levering i januar 2018, men det får du jo svar på av selger.

Skrevet

Takk for alle tips så langt!

Jeg fikk akkurat vite at vi har 600.000 kr å bruke hvis vi ønsker. Det var jo greit da. Da er det faktisk mulig å få litt motor også.

Skrevet
10 timer siden, tronna skrev:

Slik jeg har forstått det(husker ikke helt hvor jeg leste det, men skal prøve å finne kilde), så varierer bagasjeplassen fra 650 til 835 liter avhengig av hvor langt fram eller bak du drar setene.

Altså i brosjyra til Kodiaq så er det oppgitt 720 ltr for 5 seter utgaven (og 2.065 ltr med nedfelte seter), det vil være uten variabelt gulv, men om det også inkluderer plassen der reservehjulet kan være vet jeg ikke. Ikke vet jeg om dette er med baksetene skøvet helt frem heller, eller om en kan skyve dem frem og øke lasteromskapasiteten ytterligere, dette står det jo ingenting om brosjyren etter hva jeg kan se, men mulig en eller annen test/omtale tar for seg akkurat det. Mulig de sier noe om dette i den meget omfattende testen av Kodiaq på youtube fra Autogefühl, men akkurat den orker jeg ikke ås e igjennom for å finne utav det. Hadde jeg skulle ha kjøpt en Kodiaq selv, så hadde jeg nok lett der jeg kunne etter den infoen, men litt må vi jo la @Hosse få muligheten til å søke opp også ;) 

Kapasiteten i ltr for 7 seter utgaven er forøvrig 630 ltr (og 2.005 ltr med nedfelte seter)

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...