Gå til innhold
Hosse

Hjelp til spec av Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet

Første post!:-)

Vi har fått beskjed om at firmabilen må byttes ut. Dvs en trøtt BMW 316D manuell 2wd stv. Kommer til å savne BMW, men for de 500-550.000 vi kan handle for så får jeg ikke mye BMW. Trenger en stor bil med mye lasteplass, automat, 4x4, navi etc. Da faller valget naturlig på en Kodiaq.

Nå som vi må begynne å se på specen, så har jeg masse spørsmål.

1. Vi trenger maksimal bagasjeplass. Da er det vel lurt å gå for 5 seteren? Andrehåndsverdien har ikke noe å si for vår del, da den leases av en bedrift.

2. Hvilken utstyrsnivå bør man gå for? Style, Ambition eller Active? Ønsker selvsagt mest mulig utsyr.

3. Skal prøve å skvise inn sånn at vi kan få 190 hk bensin. Noen innvendinger mot det motorvalget? Ser at jeg da må velge "style" og da er plutselig alle pengene brukt opp..

4. Annet utstyr man "må" ha? Ser at det allerede er kommet oppgraderinger på skjermer og lignende. Vet dere om noen kommende oppgraderinger som jeg eventuelt bør vente på?

5. Leste en plass at det kommer en "black edition" veldig snart, hvis den ikke kommet allerede. Noen som kjenner til dette?

6. Noen som vet hva leveringstiden på en Kodiaq er idag? Har hørt 9 måneder, og det går dårlig da vi må bytte bil i år..

 

På forhånd takk!

Mvh
Hosse

Skrevet

Dette er det jo ikke så enkelt å kunne gi deg en fasit på, men et lite forsøk skal jeg gjøre :) 

1. Det er vel mest romlig lasterom i 5 seter utgaven siden en da slipper de 2 ekstra setene, litt vektreduksjon vil det også bli.

2. Om du ønsker mest mulig komfort og utstyr så er jo Style veien å gå, men det er klart at det gjør jo også noe med prisen.

3. Nå er det sikkert 2,0/180hk TSi du mener, for 190hk får en bare i diesel. Jeg hadde også valgt 2,0/180hk TSi om jeg skulle ha bestilt meg en Kodiaq, fordi diesel ikke er det rette for meg og mitt behov/kjøremønster. Ulempen med denne er at den koster mye om en i tillegg vil ha både utstyr og vinterhjul i tillegg, slik jeg satt opp en Kodiaq for min egen del så nådde jeg nesten 700'k, og det ligger et godt stykke over mitt bilbudsjett. Mulig en pent kjørt dem.vogn kunne ha hjulpet deg litt nærmere en løsning her, eller kreves det at du skal ha en helt ny fra fabrikk?

4. Nå inneholder vel 2018 modellen de største oppdateringene allerede, slik som muligheten for app-styrt webasto bl.a.

5. Tja, det vil vel nesten alltid være muligheter for andre versjoner, men skal en være helt dekket opp her, så får en vel nesten aldri valgt seg en bil ;) Jeg har hørt om Sportline utgave til Kodiaq, men jeg vet ikke når den evt vil dukke opp, har hørt om enda en utgave, men den har det vært ganske stille om den siste tiden, så den er nok ikke så nære, uten at jeg sitter med fasiten på akkurat det.

6. Dette er vel det mest vanskelige punktet å mene noe om, for dette er avhengig av motor, utstyrsversjon og evt. valgt tilleggsutstyr. Så det kan nok være alt fra 2 - 9 mnd som du skriver, det må du forhøre deg om med en forhandler, bare valg av el.seter og sovepakke kan bety mye ekstra venting, bare spør @Kengen om akkurat det.......... Han bestilte vel i midten i Desember 2016 og fikk bilen sin nå i (slutten av) August.

Lykke til :) 

  • Lik 1
Skrevet

@Superb lll Tusen takk!

1. Jepp. Nesten 100 liter mer med 5 seter ja, så det blir nok det. 

2. Ser de ulike ut innvendig og utvendig på de 3 pakkene også, eller er det kun utstyr som skiller? Dvs kunne jeg tatt den rimeligste pakken og plukket det utstyret fra de andre pakkene jeg har lyst på eller er ting forbeholdt de pakkene?

3. Ja, mener 180 hk bensin. Vi kjører mye. Fruen bruker den mye i jobb og så har vi 50 mil til hytta. Sikkert 35-40.000 km i året. Nå er dette firmabil som blir tatt ut som leasing, så forbruk har ikke noe å si for vår del (men for miljøet selvsagt). Kan ikke kjøpe brukt nei. Muligens en demobil hvis leasingselskapet tillater det. 

5. L&K finnes ikke til Kodiaq, ikkesant? Mente jeg leste at det skulle komme en blackline utgave i år til Kodiaq, men finner ikke info om det idag. 

6. OK! Får svinge innom Møller til uken. Bør nok bestille bil til uken og håpe den kommer i år..

Skrevet

Bare hyggelig @Hosse :) 

1. Ja de ekstra literne er merkbare om en virkelig har behov for dem, derfor valgte vi Superb, fremfor Golf st.vogna vi bytte inn til fordel for Superb, der snakker vi lasterom og bakseteplass. Joda jeg vet at på papiret så har Kodiaq større lasterom i ltr, men det er på bekostning av baksete plassen når baksetene blir skjøvet helt frem, slik jeg har forstått dette.........?

2. Nei, det er forskjeller på interiør, dashbord og std utstyr. Jo høyere utstyrsgrad du velger, jo mer utstyr vil være std. Det er heller aldri lønnsomt å oppgradere en lavere utstyrsgrad med max utstyr, for når en skal selge/bytte den inn, så er det likevel stort sett bare utstyrsgraden de ser på. Jeg kjøpte Style versjonen av Superb, fordi jeg ikke ville ha det brune skinninteriøret som var det eneste alternativet i L&K når vi bestilte vår Superb i fjor vinter. Der fylte jeg på fra utstyrslista, slik at bilen ble mer kostbar enn en L&K, og likevel mindre utstyrt fordi en ikke kan velge alt en L&K inneholder som std. Men når tiden kommer og jeg evt. skal bytte inn denne bilen, så er det likevel «bare» en Style..........

3. En dem.vogn kan jo spare deg for en god del penger (med tanke på at det er en viss sum du skal holde deg under), og der er gjerne vinterhjul også inkludert, noe som fort beløper seg til et sted i mellom 20 og 30.000,- alt avhengig av felgvalg og dimensjoner........

5. Nei, L&K finnes ikke til Kodiaq (foreløpig), vet at det er snakk om en Sportline (hvor det er mange sorte detaljer, så det er kanskje den du sikter til når du nevner Blackline?), og det har vært snakk om en Scout versjon (med flere «røffere» plastikkdetaljer).

6. Ja det bør du gjøre, de fleste ser jo ut til å velge 2,0/190hk TDi, så muligens ventetiden kan være lengre der enn hva den vil være på 2,0/180hk TSi, men det er bare spekulasjoner fra min side. Alt i alt, så er det nok utstyrsgrad og valgt ekstra utstyr som vil avgjøre den reelle ventetiden vil jeg tro........

Skrevet

Med et slikt pristak ville jeg vurdert 150 TSI DSG. Den er overraskende spenstig og stillegående.

Også bør du se over utstyret du ikke kan leve uten. Avhengig av hvor mye utstyr du "må" ha, så må du nesten se an om du bør ha Style eller Ambition. Hvis mye av utstyret du skal ha med er standard i Style, kan det plutselig nesten lønne seg å gå for nettopp Style. 

Active utgår ettersom at man kun får 125 TSI manuell med forhjulsdrift.

Jeg er blitt forespeilet leveringstid på nærmere 7 måneder. Andre har fått på bare 4 måneder.

 

20 timer siden, Superb lll skrev:

Joda jeg vet at på papiret så har Kodiaq større lasterom i ltr, men det er på bekostning av baksete plassen når baksetene blir skjøvet helt frem, slik jeg har forstått dette.........?

Slik jeg har forstått det(husker ikke helt hvor jeg leste det, men skal prøve å finne kilde), så varierer bagasjeplassen fra 650 til 835 liter avhengig av hvor langt fram eller bak du drar setene.

Skrevet

1. Jeg har også måttet maksimere bagasjesromsplassen, og  valgte derfor 5-seter uten variabelt bagasjeromsgulv og uten reservehjul. Grunnflaten i bagasjerommet med baksetene i bakre stilling er hele 1x1m. Vi har satt av halvparten av dette til et spesiallaget hundebur, men fortsatt er det masse plass på den andre siden, samt i hele bredden over buret (som bare går opp til bagasjeromsskjuleren). Delingsnett er da et must...

2. Du får helt klart mest utstyr ved å velge style, uten at det koster så veldig mye mer enn active. Det er mulig Møller uansett krever style og noe annet "obligatorisk" utstyr for å inngå en leasing-avtale.

3. 190 TDI tror jeg er den idéelle motoren til denne bilen, men må man spare for å holde seg innenfor budsjett, så går 150 helt greit. Kjører man daglig i Oslo bør man kanskje velge bensin.

4. Det er lenge til neste modell kommer, så det er ingen grunn til å vente i og med at det er 2018-modellen som selges nå.

6. For å unngå leveringstid kan du være heldig å finne en utstillingsbil som matcher dine behov. Leveringstiden varierer veldig avhengig hvordan du spekker bilen. Møller Norge reserverte produksjon av et antall bilen for 2017, og denne kvoten ble nådd i sommer. Jeg antar at det beste du kan håpe på er levering i januar 2018, men det får du jo svar på av selger.

Skrevet

Takk for alle tips så langt!

Jeg fikk akkurat vite at vi har 600.000 kr å bruke hvis vi ønsker. Det var jo greit da. Da er det faktisk mulig å få litt motor også.

Skrevet
10 timer siden, tronna skrev:

Slik jeg har forstått det(husker ikke helt hvor jeg leste det, men skal prøve å finne kilde), så varierer bagasjeplassen fra 650 til 835 liter avhengig av hvor langt fram eller bak du drar setene.

Altså i brosjyra til Kodiaq så er det oppgitt 720 ltr for 5 seter utgaven (og 2.065 ltr med nedfelte seter), det vil være uten variabelt gulv, men om det også inkluderer plassen der reservehjulet kan være vet jeg ikke. Ikke vet jeg om dette er med baksetene skøvet helt frem heller, eller om en kan skyve dem frem og øke lasteromskapasiteten ytterligere, dette står det jo ingenting om brosjyren etter hva jeg kan se, men mulig en eller annen test/omtale tar for seg akkurat det. Mulig de sier noe om dette i den meget omfattende testen av Kodiaq på youtube fra Autogefühl, men akkurat den orker jeg ikke ås e igjennom for å finne utav det. Hadde jeg skulle ha kjøpt en Kodiaq selv, så hadde jeg nok lett der jeg kunne etter den infoen, men litt må vi jo la @Hosse få muligheten til å søke opp også ;) 

Kapasiteten i ltr for 7 seter utgaven er forøvrig 630 ltr (og 2.005 ltr med nedfelte seter)

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...