Gå til innhold
Hosse

Hjelp til spec av Kodiaq


Anbefalte innlegg

Første post!:-)

Vi har fått beskjed om at firmabilen må byttes ut. Dvs en trøtt BMW 316D manuell 2wd stv. Kommer til å savne BMW, men for de 500-550.000 vi kan handle for så får jeg ikke mye BMW. Trenger en stor bil med mye lasteplass, automat, 4x4, navi etc. Da faller valget naturlig på en Kodiaq.

Nå som vi må begynne å se på specen, så har jeg masse spørsmål.

1. Vi trenger maksimal bagasjeplass. Da er det vel lurt å gå for 5 seteren? Andrehåndsverdien har ikke noe å si for vår del, da den leases av en bedrift.

2. Hvilken utstyrsnivå bør man gå for? Style, Ambition eller Active? Ønsker selvsagt mest mulig utsyr.

3. Skal prøve å skvise inn sånn at vi kan få 190 hk bensin. Noen innvendinger mot det motorvalget? Ser at jeg da må velge "style" og da er plutselig alle pengene brukt opp..

4. Annet utstyr man "må" ha? Ser at det allerede er kommet oppgraderinger på skjermer og lignende. Vet dere om noen kommende oppgraderinger som jeg eventuelt bør vente på?

5. Leste en plass at det kommer en "black edition" veldig snart, hvis den ikke kommet allerede. Noen som kjenner til dette?

6. Noen som vet hva leveringstiden på en Kodiaq er idag? Har hørt 9 måneder, og det går dårlig da vi må bytte bil i år..

 

På forhånd takk!

Mvh
Hosse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det jo ikke så enkelt å kunne gi deg en fasit på, men et lite forsøk skal jeg gjøre :) 

1. Det er vel mest romlig lasterom i 5 seter utgaven siden en da slipper de 2 ekstra setene, litt vektreduksjon vil det også bli.

2. Om du ønsker mest mulig komfort og utstyr så er jo Style veien å gå, men det er klart at det gjør jo også noe med prisen.

3. Nå er det sikkert 2,0/180hk TSi du mener, for 190hk får en bare i diesel. Jeg hadde også valgt 2,0/180hk TSi om jeg skulle ha bestilt meg en Kodiaq, fordi diesel ikke er det rette for meg og mitt behov/kjøremønster. Ulempen med denne er at den koster mye om en i tillegg vil ha både utstyr og vinterhjul i tillegg, slik jeg satt opp en Kodiaq for min egen del så nådde jeg nesten 700'k, og det ligger et godt stykke over mitt bilbudsjett. Mulig en pent kjørt dem.vogn kunne ha hjulpet deg litt nærmere en løsning her, eller kreves det at du skal ha en helt ny fra fabrikk?

4. Nå inneholder vel 2018 modellen de største oppdateringene allerede, slik som muligheten for app-styrt webasto bl.a.

5. Tja, det vil vel nesten alltid være muligheter for andre versjoner, men skal en være helt dekket opp her, så får en vel nesten aldri valgt seg en bil ;) Jeg har hørt om Sportline utgave til Kodiaq, men jeg vet ikke når den evt vil dukke opp, har hørt om enda en utgave, men den har det vært ganske stille om den siste tiden, så den er nok ikke så nære, uten at jeg sitter med fasiten på akkurat det.

6. Dette er vel det mest vanskelige punktet å mene noe om, for dette er avhengig av motor, utstyrsversjon og evt. valgt tilleggsutstyr. Så det kan nok være alt fra 2 - 9 mnd som du skriver, det må du forhøre deg om med en forhandler, bare valg av el.seter og sovepakke kan bety mye ekstra venting, bare spør @Kengen om akkurat det.......... Han bestilte vel i midten i Desember 2016 og fikk bilen sin nå i (slutten av) August.

Lykke til :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Superb lll Tusen takk!

1. Jepp. Nesten 100 liter mer med 5 seter ja, så det blir nok det. 

2. Ser de ulike ut innvendig og utvendig på de 3 pakkene også, eller er det kun utstyr som skiller? Dvs kunne jeg tatt den rimeligste pakken og plukket det utstyret fra de andre pakkene jeg har lyst på eller er ting forbeholdt de pakkene?

3. Ja, mener 180 hk bensin. Vi kjører mye. Fruen bruker den mye i jobb og så har vi 50 mil til hytta. Sikkert 35-40.000 km i året. Nå er dette firmabil som blir tatt ut som leasing, så forbruk har ikke noe å si for vår del (men for miljøet selvsagt). Kan ikke kjøpe brukt nei. Muligens en demobil hvis leasingselskapet tillater det. 

5. L&K finnes ikke til Kodiaq, ikkesant? Mente jeg leste at det skulle komme en blackline utgave i år til Kodiaq, men finner ikke info om det idag. 

6. OK! Får svinge innom Møller til uken. Bør nok bestille bil til uken og håpe den kommer i år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig @Hosse :) 

1. Ja de ekstra literne er merkbare om en virkelig har behov for dem, derfor valgte vi Superb, fremfor Golf st.vogna vi bytte inn til fordel for Superb, der snakker vi lasterom og bakseteplass. Joda jeg vet at på papiret så har Kodiaq større lasterom i ltr, men det er på bekostning av baksete plassen når baksetene blir skjøvet helt frem, slik jeg har forstått dette.........?

2. Nei, det er forskjeller på interiør, dashbord og std utstyr. Jo høyere utstyrsgrad du velger, jo mer utstyr vil være std. Det er heller aldri lønnsomt å oppgradere en lavere utstyrsgrad med max utstyr, for når en skal selge/bytte den inn, så er det likevel stort sett bare utstyrsgraden de ser på. Jeg kjøpte Style versjonen av Superb, fordi jeg ikke ville ha det brune skinninteriøret som var det eneste alternativet i L&K når vi bestilte vår Superb i fjor vinter. Der fylte jeg på fra utstyrslista, slik at bilen ble mer kostbar enn en L&K, og likevel mindre utstyrt fordi en ikke kan velge alt en L&K inneholder som std. Men når tiden kommer og jeg evt. skal bytte inn denne bilen, så er det likevel «bare» en Style..........

3. En dem.vogn kan jo spare deg for en god del penger (med tanke på at det er en viss sum du skal holde deg under), og der er gjerne vinterhjul også inkludert, noe som fort beløper seg til et sted i mellom 20 og 30.000,- alt avhengig av felgvalg og dimensjoner........

5. Nei, L&K finnes ikke til Kodiaq (foreløpig), vet at det er snakk om en Sportline (hvor det er mange sorte detaljer, så det er kanskje den du sikter til når du nevner Blackline?), og det har vært snakk om en Scout versjon (med flere «røffere» plastikkdetaljer).

6. Ja det bør du gjøre, de fleste ser jo ut til å velge 2,0/190hk TDi, så muligens ventetiden kan være lengre der enn hva den vil være på 2,0/180hk TSi, men det er bare spekulasjoner fra min side. Alt i alt, så er det nok utstyrsgrad og valgt ekstra utstyr som vil avgjøre den reelle ventetiden vil jeg tro........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et slikt pristak ville jeg vurdert 150 TSI DSG. Den er overraskende spenstig og stillegående.

Også bør du se over utstyret du ikke kan leve uten. Avhengig av hvor mye utstyr du "må" ha, så må du nesten se an om du bør ha Style eller Ambition. Hvis mye av utstyret du skal ha med er standard i Style, kan det plutselig nesten lønne seg å gå for nettopp Style. 

Active utgår ettersom at man kun får 125 TSI manuell med forhjulsdrift.

Jeg er blitt forespeilet leveringstid på nærmere 7 måneder. Andre har fått på bare 4 måneder.

 

20 timer siden, Superb lll skrev:

Joda jeg vet at på papiret så har Kodiaq større lasterom i ltr, men det er på bekostning av baksete plassen når baksetene blir skjøvet helt frem, slik jeg har forstått dette.........?

Slik jeg har forstått det(husker ikke helt hvor jeg leste det, men skal prøve å finne kilde), så varierer bagasjeplassen fra 650 til 835 liter avhengig av hvor langt fram eller bak du drar setene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg har også måttet maksimere bagasjesromsplassen, og  valgte derfor 5-seter uten variabelt bagasjeromsgulv og uten reservehjul. Grunnflaten i bagasjerommet med baksetene i bakre stilling er hele 1x1m. Vi har satt av halvparten av dette til et spesiallaget hundebur, men fortsatt er det masse plass på den andre siden, samt i hele bredden over buret (som bare går opp til bagasjeromsskjuleren). Delingsnett er da et must...

2. Du får helt klart mest utstyr ved å velge style, uten at det koster så veldig mye mer enn active. Det er mulig Møller uansett krever style og noe annet "obligatorisk" utstyr for å inngå en leasing-avtale.

3. 190 TDI tror jeg er den idéelle motoren til denne bilen, men må man spare for å holde seg innenfor budsjett, så går 150 helt greit. Kjører man daglig i Oslo bør man kanskje velge bensin.

4. Det er lenge til neste modell kommer, så det er ingen grunn til å vente i og med at det er 2018-modellen som selges nå.

6. For å unngå leveringstid kan du være heldig å finne en utstillingsbil som matcher dine behov. Leveringstiden varierer veldig avhengig hvordan du spekker bilen. Møller Norge reserverte produksjon av et antall bilen for 2017, og denne kvoten ble nådd i sommer. Jeg antar at det beste du kan håpe på er levering i januar 2018, men det får du jo svar på av selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tronna skrev:

Slik jeg har forstått det(husker ikke helt hvor jeg leste det, men skal prøve å finne kilde), så varierer bagasjeplassen fra 650 til 835 liter avhengig av hvor langt fram eller bak du drar setene.

Altså i brosjyra til Kodiaq så er det oppgitt 720 ltr for 5 seter utgaven (og 2.065 ltr med nedfelte seter), det vil være uten variabelt gulv, men om det også inkluderer plassen der reservehjulet kan være vet jeg ikke. Ikke vet jeg om dette er med baksetene skøvet helt frem heller, eller om en kan skyve dem frem og øke lasteromskapasiteten ytterligere, dette står det jo ingenting om brosjyren etter hva jeg kan se, men mulig en eller annen test/omtale tar for seg akkurat det. Mulig de sier noe om dette i den meget omfattende testen av Kodiaq på youtube fra Autogefühl, men akkurat den orker jeg ikke ås e igjennom for å finne utav det. Hadde jeg skulle ha kjøpt en Kodiaq selv, så hadde jeg nok lett der jeg kunne etter den infoen, men litt må vi jo la @Hosse få muligheten til å søke opp også ;) 

Kapasiteten i ltr for 7 seter utgaven er forøvrig 630 ltr (og 2.005 ltr med nedfelte seter)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...