Gå til innhold
OPV

19" felger med vinterdekk ?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, definitivt

Basert på vekt er det nok uproblematisk med 235 brede vinterdekk (avhengig av føret) på en Superb, men jeg liker også bittelitt mere gummi uansett årstid. Har blitt glad i samme dimensjoner året rundt

Skrevet
9 timer siden, PaulusA skrev:

Jeg har litt erfaring selv også.

Ville ikke ha valgt annen bredde på dekk for pigg enn piggfritt.

Det som derimot betyr mye er føret du kjører på.

Hvis mye slaps og løssnø er det klar fordel med smalere dekk

Hvis mye is, pakket snø eller bar vei er bredere dekk bedre

På våt vei er også bredere dekk bedre, frem til eventuell vannplaning er et tema, da er det plutselig motsatt

Problemet med "flyting" på grunn av brede dekk kommer av forholdet mellom kontaktflate og vekt på bilen. Et tynnere dekk vil skjære seg mer ned igjennom slaps og løssnø.

Jeg kjører nå mye E18 og derfor piggfri og 225/45-17" til min Octavia. Hvis mye småveier ville jeg ha brukt pigg og 205 brede dekk. Dvs bredere dekk gir bedre stabilitet.

Et piggdekk er som oftest bedre i slaps og løssnø enn piggfritt, grunnet åpnere mønster, men store forskjeller mellom merkene.

Dette er min erfaringer etter å ha kjørt mye bil på all slags føre med flere forskjellige dekktyper og bredder gjennom mange år

Så får vitenskapen si hva den vil ?

Grunnen til at jeg nevnte dette med smalere piggdekk var hva dekkimportørenes representanter var veldig enige om som nevnt, det var også min erfaring når jeg kjørte med piggdekk. MEN nå har jeg ikke hatt piggdekk siden slutten av 90 tallet og den gangen var det ikke akkurat så vanlig med brede og lave vinterdekk, så utviklingen har jo garantert gått videre siden den gangen ;) 

Helt enig i at det er et mye åpnere mønster i et piggdekk som drenerer våt slaps og løssnø mye bedre, det er jo også litt «fastere» gummiblanding i et piggdekk enn hva det er i et piggfritt dekk som bare er basert på friksjon.

Egen (kjøre)erfaring er gull verdt og kan på flere måter gå over hva de tester, fordi en kjører på helt andre fører enn hva de tester, og spesielt overgangen i mellom de forskjellige underlagene. 

Så helt enig med deg her @PaulusA :) 

8 timer siden, Håvard skrev:

Må innrømme at jeg er spent på overgangen til 4x4. Med fwd har det altid vært lett å bedømme forholdene, og har aldri vært ute for å kjøre meg fast, eller miste kontrollen. Med 4x4 er jeg redd det er fort gjort å undervurdere veigrepet ?

Det du bør være mest forsiktig med ved overgangen til 4x4 @Håvard, er at du vil ha et vesentlig bedre veigrep og til tider så bra at en nesten kan glemme det glatte underlaget en kjører på. Faren med det er når en plutselig må bremse, for det er ikke annerledes enn med en 2wd bil, og det ser det dessverre ut til at flere her i distriktet  jeg bor de fleste ikke har forstått.........

Vi har litt kontakt med bilbergere fordi de ofte må hente biler som har blitt veldig ødelagt av å kjøre i/ned mastene som står langs veiene, og da må vi ut for å forsøke å gi kunder tilbake strømmen om det er slike master som har blitt kjørt ned. Det bilbergerne oftest sier til oss er at de ofte henter de samme type personer nå med 4x4 som tidligere, det er bare det at de nå enten kjører fortere pga økt veigrep og/eller så har de kjørt seg fast mye lengre bort fra «allfarveg» fordi en 4x4 kommer jo frem «overalt» ser de ut til å tro. Dette er ikke noe jeg vet selv, har blitt blitt fortalt det. Og enkelte avisoppslag viser vel også til akkurat dette at det skjer flere ulykker med 4x4 biler, men det er jo feil å legge skylda på 4x4 bilene, synes de burde hatt med sjåførene av 4x4 biler disse setningene............. ;) 

Skrevet
8 timer siden, Sjåføren skrev:

@Superb lll, @Håvard, @PaulusA det har ikke vært meningen å spore av tråden og dra inn elementer som ikke er relevante. Jeg så bare at det var noen unøyaktigheter, som trigga skrivekløen min. Jeg synes det er mye spennende i teknologiens verden, men prøver å overføre dette til praktisk nytte. Der er mange oppfatninger om hva som er det ultimate og jeg synes av og til at det går greit å balansere enkelte "oppleste sannheter", for å si det sånn.

Det er mye å si om valg av dekk og dimensjoner, for eksempel er siste versjon av Superb en større og tyngre bil enn Octavia og da er dekk og felg en del av det større 19 tommer nok helt kurant på Superb. Skulle jeg valgt dekk til vinterbruk, så ville jeg vel så mye sett på profilhøyden. Selv om vi snakker om marginer, så er det mer demping i et 45 enn i 40-profil og mere avstand mellom underlag og felg. Vaskebrett og issvuller laget av salting på hardkjørt snø,  samt klumper som ramler av busser og lastebiler gjør at jeg hadde jeg gått for 45. Det er mer tilgivende, vil ikke hoppe så mye på sånt underlag og dermed ha mer kontakt med underlaget. I min verden er min prioritering de rene vinteregenskapene, og jeg velger type og størrelse etter de verste vinterforholdene jeg kan forestille meg å komme ut for. Andre egenskaper som støy, sportslighet, o.l. får komme i andre rekke. Da hadde det nok blitt 18-toms hvis jeg skulle valgt vintersko til min Superb.

Håper trådstarter har fått litt hjelp, råd og vink i denne tråden. Kjør vakkert!

Helt enig med @Håvard her @Sjåføren, dette er et diskusjonsforum og slike «sidesprang/avsporinger» er det veldig mye å lære av, så dette går helt bra. Enda bedre er det jo også når en kan lære noe av det, slik som den linken du la til @Sjåføren :) 

Grunnen til at bl.a. jeg foreslo en splitting av tråden er at jeg ikke vet hvor opptatt trådstarter (TS) er av slike avsporinger. Jeg vet fra andre forum at TS kan bli helt borte fra egen tråd, fordi en mister helt oversikten og svarene på det det egentlig ble spurt om i utg.pkt. 

Helt enig med deg at 45 profil nok er bedre på vinteren (altså bedre enn 40 profil), og 45 profil på et 235 dekk gir jo en viss høyde likevel med tanke på bredden på dekket. Da er det fremdeles en Superb jeg snakker om også, til en Octavia så hadde jeg valgt 225/45-17" som gjerne er std.dekk dimensjon til Octavia bortsett fra visse andre versjoner som f.eks. L&K og enkelte vRS utgaver.

Min egen erfaring med Superb på vinterføret her jeg kjører mest tilsier at 235/45-18" er en meget god kombinasjon å kjøre på, om jeg hadde bodd eller kjørt et annet sted i landet hvor underlaget vinterstid hadde vært annerledes vet jeg ikke, men så langt så føler jeg at den nevnte dimensjonen er noe som passer en Superb svært godt.

 

Det vil uten tvil også fungere med 235/40-19" som du skriver @Håvard, men det vil være mindre tilgivende ved dårlig/ujevnt underlag, og mindre gummi under felgkantene om en skulle treffe noen skjulte hull under snøen, men de kan en jo like gjerne treffe i vanndammene på sommeren selvfølgelig.........

 

Ja jeg liker også best samme dimensjon året rundt @PaulusA, og nå gir det faktisk en del gumme med 45 profil av et 235 dekk, men om en synes at den bredden er kurant på vinteren skal enhver få bestemme selv, for meg g der jeg kjører er det det, men det er jo selvsagt ikke en fasit for alle sjåfører og underlag av den grunn........... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...