Gå til innhold
OPV

19" felger med vinterdekk ?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, definitivt

Basert på vekt er det nok uproblematisk med 235 brede vinterdekk (avhengig av føret) på en Superb, men jeg liker også bittelitt mere gummi uansett årstid. Har blitt glad i samme dimensjoner året rundt

Skrevet
9 timer siden, PaulusA skrev:

Jeg har litt erfaring selv også.

Ville ikke ha valgt annen bredde på dekk for pigg enn piggfritt.

Det som derimot betyr mye er føret du kjører på.

Hvis mye slaps og løssnø er det klar fordel med smalere dekk

Hvis mye is, pakket snø eller bar vei er bredere dekk bedre

På våt vei er også bredere dekk bedre, frem til eventuell vannplaning er et tema, da er det plutselig motsatt

Problemet med "flyting" på grunn av brede dekk kommer av forholdet mellom kontaktflate og vekt på bilen. Et tynnere dekk vil skjære seg mer ned igjennom slaps og løssnø.

Jeg kjører nå mye E18 og derfor piggfri og 225/45-17" til min Octavia. Hvis mye småveier ville jeg ha brukt pigg og 205 brede dekk. Dvs bredere dekk gir bedre stabilitet.

Et piggdekk er som oftest bedre i slaps og løssnø enn piggfritt, grunnet åpnere mønster, men store forskjeller mellom merkene.

Dette er min erfaringer etter å ha kjørt mye bil på all slags føre med flere forskjellige dekktyper og bredder gjennom mange år

Så får vitenskapen si hva den vil ?

Grunnen til at jeg nevnte dette med smalere piggdekk var hva dekkimportørenes representanter var veldig enige om som nevnt, det var også min erfaring når jeg kjørte med piggdekk. MEN nå har jeg ikke hatt piggdekk siden slutten av 90 tallet og den gangen var det ikke akkurat så vanlig med brede og lave vinterdekk, så utviklingen har jo garantert gått videre siden den gangen ;) 

Helt enig i at det er et mye åpnere mønster i et piggdekk som drenerer våt slaps og løssnø mye bedre, det er jo også litt «fastere» gummiblanding i et piggdekk enn hva det er i et piggfritt dekk som bare er basert på friksjon.

Egen (kjøre)erfaring er gull verdt og kan på flere måter gå over hva de tester, fordi en kjører på helt andre fører enn hva de tester, og spesielt overgangen i mellom de forskjellige underlagene. 

Så helt enig med deg her @PaulusA :) 

8 timer siden, Håvard skrev:

Må innrømme at jeg er spent på overgangen til 4x4. Med fwd har det altid vært lett å bedømme forholdene, og har aldri vært ute for å kjøre meg fast, eller miste kontrollen. Med 4x4 er jeg redd det er fort gjort å undervurdere veigrepet ?

Det du bør være mest forsiktig med ved overgangen til 4x4 @Håvard, er at du vil ha et vesentlig bedre veigrep og til tider så bra at en nesten kan glemme det glatte underlaget en kjører på. Faren med det er når en plutselig må bremse, for det er ikke annerledes enn med en 2wd bil, og det ser det dessverre ut til at flere her i distriktet  jeg bor de fleste ikke har forstått.........

Vi har litt kontakt med bilbergere fordi de ofte må hente biler som har blitt veldig ødelagt av å kjøre i/ned mastene som står langs veiene, og da må vi ut for å forsøke å gi kunder tilbake strømmen om det er slike master som har blitt kjørt ned. Det bilbergerne oftest sier til oss er at de ofte henter de samme type personer nå med 4x4 som tidligere, det er bare det at de nå enten kjører fortere pga økt veigrep og/eller så har de kjørt seg fast mye lengre bort fra «allfarveg» fordi en 4x4 kommer jo frem «overalt» ser de ut til å tro. Dette er ikke noe jeg vet selv, har blitt blitt fortalt det. Og enkelte avisoppslag viser vel også til akkurat dette at det skjer flere ulykker med 4x4 biler, men det er jo feil å legge skylda på 4x4 bilene, synes de burde hatt med sjåførene av 4x4 biler disse setningene............. ;) 

Skrevet
8 timer siden, Sjåføren skrev:

@Superb lll, @Håvard, @PaulusA det har ikke vært meningen å spore av tråden og dra inn elementer som ikke er relevante. Jeg så bare at det var noen unøyaktigheter, som trigga skrivekløen min. Jeg synes det er mye spennende i teknologiens verden, men prøver å overføre dette til praktisk nytte. Der er mange oppfatninger om hva som er det ultimate og jeg synes av og til at det går greit å balansere enkelte "oppleste sannheter", for å si det sånn.

Det er mye å si om valg av dekk og dimensjoner, for eksempel er siste versjon av Superb en større og tyngre bil enn Octavia og da er dekk og felg en del av det større 19 tommer nok helt kurant på Superb. Skulle jeg valgt dekk til vinterbruk, så ville jeg vel så mye sett på profilhøyden. Selv om vi snakker om marginer, så er det mer demping i et 45 enn i 40-profil og mere avstand mellom underlag og felg. Vaskebrett og issvuller laget av salting på hardkjørt snø,  samt klumper som ramler av busser og lastebiler gjør at jeg hadde jeg gått for 45. Det er mer tilgivende, vil ikke hoppe så mye på sånt underlag og dermed ha mer kontakt med underlaget. I min verden er min prioritering de rene vinteregenskapene, og jeg velger type og størrelse etter de verste vinterforholdene jeg kan forestille meg å komme ut for. Andre egenskaper som støy, sportslighet, o.l. får komme i andre rekke. Da hadde det nok blitt 18-toms hvis jeg skulle valgt vintersko til min Superb.

Håper trådstarter har fått litt hjelp, råd og vink i denne tråden. Kjør vakkert!

Helt enig med @Håvard her @Sjåføren, dette er et diskusjonsforum og slike «sidesprang/avsporinger» er det veldig mye å lære av, så dette går helt bra. Enda bedre er det jo også når en kan lære noe av det, slik som den linken du la til @Sjåføren :) 

Grunnen til at bl.a. jeg foreslo en splitting av tråden er at jeg ikke vet hvor opptatt trådstarter (TS) er av slike avsporinger. Jeg vet fra andre forum at TS kan bli helt borte fra egen tråd, fordi en mister helt oversikten og svarene på det det egentlig ble spurt om i utg.pkt. 

Helt enig med deg at 45 profil nok er bedre på vinteren (altså bedre enn 40 profil), og 45 profil på et 235 dekk gir jo en viss høyde likevel med tanke på bredden på dekket. Da er det fremdeles en Superb jeg snakker om også, til en Octavia så hadde jeg valgt 225/45-17" som gjerne er std.dekk dimensjon til Octavia bortsett fra visse andre versjoner som f.eks. L&K og enkelte vRS utgaver.

Min egen erfaring med Superb på vinterføret her jeg kjører mest tilsier at 235/45-18" er en meget god kombinasjon å kjøre på, om jeg hadde bodd eller kjørt et annet sted i landet hvor underlaget vinterstid hadde vært annerledes vet jeg ikke, men så langt så føler jeg at den nevnte dimensjonen er noe som passer en Superb svært godt.

 

Det vil uten tvil også fungere med 235/40-19" som du skriver @Håvard, men det vil være mindre tilgivende ved dårlig/ujevnt underlag, og mindre gummi under felgkantene om en skulle treffe noen skjulte hull under snøen, men de kan en jo like gjerne treffe i vanndammene på sommeren selvfølgelig.........

 

Ja jeg liker også best samme dimensjon året rundt @PaulusA, og nå gir det faktisk en del gumme med 45 profil av et 235 dekk, men om en synes at den bredden er kurant på vinteren skal enhver få bestemme selv, for meg g der jeg kjører er det det, men det er jo selvsagt ikke en fasit for alle sjåfører og underlag av den grunn........... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...