Gå til innhold
ØysteinV

Båtopptrekk med 4x4


Anbefalte innlegg

Heisann. 

Jeg har en Skoda Octavia 2014 modell TSI 1.8 4x4, der grunnen til at jeg kjøpte 4x4 delvis var å enkelt trekke opp båten. 

Underlaget der jeg trekker opp er stein og litt grus, så man er avhengig av 4x4  for å ikke sitte fast. 

Da jeg prøvde å dra opp båten spant bare fremhjulene, uten noe som tydet på kraftoverføring til bakhjulene. Jeg prøvde også å slå av asr uten at det hjelpte. 

 

Noen som har erfaring med båtopptrekk med Octavia og vet om triks jeg kan gjøre for å få trekk på alle hjula? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test om 4x4 fungerer på grus eller annet egnet underlag ved å ta en rivstart bare for å se om du har trekk alle fire. Det kan være feil på haldexpumpen om du ikke har trekk på alle fire. Har selv aldri testet Octaviaen under slike forhold som du beskriver, så jeg vet ikke hva som er "normalt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @ØysteinV. Det skal ikke være sånn at du skal stå og spinne bare på fremhjula når du har 4x4. Det må være en feil på Haldex-systemet. Har Haldexolja vært skifta?

Bilen har Haldex generasjon 5, og fremhjula skal ikke spinne i det hele tatt før kraft overføres til bakhjula. Så hvis bilen blir stående å spinne må det skje både foran og bak.

Nå har noen ment at generasjon 4 er bedre enn 5 med hensyn til om du spinner foran før bakhjula begynner å dra, men det er snakk om mikrosekund i forskjell.

Uansett, jeg ville tatt bilen til merkeverksted og fått det sjekka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, ØysteinV skrev:

Heisann. 

Jeg har en Skoda Octavia 2014 modell TSI 1.8 4x4, der grunnen til at jeg kjøpte 4x4 delvis var å enkelt trekke opp båten. 

Underlaget der jeg trekker opp er stein og litt grus, så man er avhengig av 4x4  for å ikke sitte fast. 

Da jeg prøvde å dra opp båten spant bare fremhjulene, uten noe som tydet på kraftoverføring til bakhjulene. Jeg prøvde også å slå av asr uten at det hjelpte. 

 

Noen som har erfaring med båtopptrekk med Octavia og vet om triks jeg kan gjøre for å få trekk på alle hjula? 

Dette er noe jeg har lest om i Skoda gruppa på FB tidligere også, løsningene kan være flere. Som allerede nevnt her i tråden oljeskift på Haldex, og det gjøres jo om du følger serviceintervallene på din bil. Men det kan også være noe så enkelt som en SW oppdatering, det har hjulpet flere etter hva jeg har lest i den nevnte gruppen på FB. Slik skal det uansett ikke være, så en tur til verkstedet er nok det enkleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til de som tror du har noe feil med Haldexen. Selv drar jeg opp 1,6 tonn båt/henger som ingenting med min Yeti. 4 x 4  jeg gjrør ikke noe spesielt for å unngå spinn. jeg opplever det aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...