Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Stian94

Ny Superb 2018

Recommended Posts

Hei! 

Min første post på forumet ?

Bestillt meg en ny Superb 190 4x4 L&K 2018. Ang. det har jeg ett par spørsmål.

Hadde et ønske om å få svart taktrekk, men selgeren mente dette ikke var mulig på L&K. Slo meg så til ro med det, helt til jeg satt å leste diverse på nett om den nye 2018 modellen. Kom over flere sider der det står «Also inside, the roofline for the top-of-the-range Laurin & Klement model can now be ordered in black»

link: https://www.google.no/amp/s/www.motor1.com/news/146684/2018-skoda-superb-reveal/amp/

Noen som vet om det er tilfellet?

I kontrakten står det D190 DSG7. Spurte om det var 7 trinns DSG det stod for (trodde det var 6 trinns dsg i denne) noe selgeren kunne bekrefte. Har ikke funnet noe info om dette i etterkant, men mulig noen av dere som vet?

På forhånd takk for svar ? Gleder oss uansett på ny bil!

Edited by Stian94

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet @Stian94 :) 

Gratulerer med bestilling av ny flott bil :) 

Leste igjennom artiklen du linket til, og siden er såpass «gammel» som den er (datert 26.05.2017), og det var omtrentlig på dette tidspunktet en kunne begynne å få 2018 modellene produsert, så tror jeg nok ikke at det er mulig nei. Nå kan det jo være noen forskjeller i valg av ekstrautstyr og hva som finnes som std. utstyr for de forskjellige land, men en slik ting som dette skulle nok ha vært tilgjengelig «all-over» om det var noe som faktisk finnes til L&K utgaven.

Etter all informasjon jeg har sett og hørt, så er jeg enig med deg i at Superb 2,0/190hk TDi 4x4 kun leveres med DSG 6 kasse, at den burde hatt den nye oljefylt DSG 7 kassa er en helt annen sak, men foreløpig så er det vel kun bare Kodiaq og Octavia (2,0/150hk TDi 4x4) som leveres med den nye DSG 7 kassen.

Har du fått noen forventet produksjon/leverings dato enda for din bil eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Produksjon uke 46 ?

Av ekstrautstyr utenom det som er med i L&K:

 19" TRINITY SØLV 


SOLGARDIN FOR SIDERUTER BAK  

MULTIFUNKSJONSRATT MED VARME

FOLDBART HENGERFESTE

Håper på rask levering ?

Grunnen til at jeg stilte spørsmål om det var 7 trinns var en setning i kontrakten. Legger ved bilde under vedlegg. (Står DSG7)

Litt rart at selger bekreftet at det var 7 trinns på denne?

Ellers, vet dere noe om hvordan det er med valg av vinterfelger? Er det noe jeg må gjøre før den går i produksjon, eller kan jeg gjøre det valget når bilen kommer? Tengte også på om det hadde vært lurt å tatt med varme i frontrute. Men gjorde ikke det da fordi jeg trodde man så trådene, så fant jeg ut i ettertid at det ikke var tråder på denne.

 

F1B6DC42-B5CF-486A-BB8E-19C0993415D4.png

Edited by Stian94

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når det gjelder valg av vinterfelger, så er det mest opp til deg hva du ønsker her. Jeg personlig foretrekker lakkerte felger på vinteren, i stedet for de som er polert aluminium. Om de lakkerte er mer motstandsdyktige mot veisalt vet jeg ikke, men det ga meg i hvert fall en bedre følelse........

Jeg valgte 18" Modus til min Superb (std. felgen til Style utgaven) med 235/45-18" Nokian Hakkapeliitta R2 (piggfrie)dekk, de har i hvert fall holdt seg godt igjennom en mye saltet vintersesong her på østlandet.

Jeg har varme i frontruta på min bil, og den folien er meget effektiv, så den anbefaler jeg deg virkelig å ta med om det ikke er for seint. Webasto er flott, men til korte småturer, så er det mer effektivt med varmen i frontruta om en ikke skal bruke Webastoen i lengre tid enn kjøreturen. 

Når det gjelder DSG 7, så ser det litt rart ut synes jeg. For i prislista og alle andre steder jeg kan finne, så har 2,0/190hk TDi (med eller uten 4x4) kun DSG 6 kassa. Ser at 2,0/150hk TDi har DSG 7, men det ser ikke ut til at det gjelder uten med 4x4 i prislista for Superb........

Mulig selgeren har tenkt Kodiaq når han svarte deg, men er jo merkelig at det står slik i kontrakten, for det legger seg vel inn automatisk etter hva som blir bestillt av kjøper........? Kan jo hende at du er heldig og får den nye DSG 7 kassa også for alt jeg vet, men i prislista så er det i hvert fall ikke et alternativ nå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser det er satt av 16500kr i kontrakten til komplett vinterhjul. Sikkert de billigste felgene man kan velge det da... 

Skal høre om det er mulig å få lagt på varme i frontruten. Vil tro man kan gjøre endringer før bilen er gått i produksjon??

Angående girkassen så blir det vel bra unsett. Var jo tross alt 6 trinns DSG som var på demobilen jeg forelsket meg i. Vi får se hva som kommer. Gleder meg som en unge?

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minutter siden, Stian94 skrev:

Ser det er satt av 16500kr i kontrakten til komplett vinterhjul. Sikkert de billigste felgene man kan velge det da... 

Skal høre om det er mulig å få lagt på varme i frontruten. Vil tro man kan gjøre endringer før bilen er gått i produksjon??

Behøver ikke være de «billigste» felgene, men det er nok da «kun» 17" dekk og felg (eller i verste fall 16") det er snakk om, det kan være fornuftig på vinteren, men det er ikke noe som kler en bil som Superb etter min mening........

Min Superb har kun 2wd, men jeg hadde ikke valgt noe annet enn 235/45-18" som vinterdekk om jeg skulle ha bestilt meg ny Superb i dag, er kjempefornøyd med både bil og dekkdimensjoner :) 

Så lenge bilen ikke har blitt satt i produksjon så er det mulig å gjøre forandringer på bestillingen, MEN, det kan gjøre at produksjonsdatoen blir flyttet fremover i tid. Det fordi det kan være ventetid på det utstyret en velger i tillegg, eller at en havner i en annen produksjonslinje. Om det fungerer slik i dag er jeg ikke 100% sikker på, men det var slik det var når jeg bestilte min Superb i Februar mnd 2016.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får diskutere litt med dem da å prøve å få med 18 tommerne ?

Må forsikre meg om at det ikke blir endring i produksjonsdato da..

takker for svar!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vinterhjul ordnes av forhandler i Norge, så det påvirker ikke prod.dato. 

Endret farge på min bestilte L&K 190 4x4 for et par uker siden. Fikk senere levering, men fikk også beskjed om at Skoda går over til DSG 7 på denne varianten. Var visst også noe mer stæsj inkludert. Tror de jobber med prislister og konfiguratoren for tiden, 190 TDI er ikke valgbart nå. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
    • Som nevnt, er det  nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar.  Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.)  Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive  og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring  at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.)  Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre..  (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.)   Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.    
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...