Gå til innhold
Cpt. GV

Må man ha SUV-dekk til Kodiaq?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er ventetiden omsider snart over, har fått bekreftet levering første uka i desember :D

Jeg får levert bilen med 18" trinity felger, og på disse står det sommerdekk (har kjøpt 19" triglav antrasitt til sommerbruk). Jeg skal nå kjøpe vinterdekk til trinity-felgene, og har et spørsmål jeg håper forumet kan svare på.

Jeg tror jeg kommer til å gå for piggfrie Continental vikingcontact 6, de har gjort det bra i test. Når jeg søker på priser ser jeg at dette dekket kommer i vanlig versjon og i SUV-versjon. Sistnevnte er ca dobbelt så dyre.

Må man ha SUV-versjonen på Kodiaq? Forhandler klarte ikke å gi meg et svar på dette. Antar vekt/lastinndeks har noe å si, men har ikke klart å google meg frem til noen svar jeg stoler på.

Noen som har en (velbegrunnet) fasit?

 

 

Skrevet

Hva er kravet til lasteindeks i vognkortet ditt og hvilken dimensjon har du valgt?

Basert på det er det ganske lett å hjelpe deg

Skrevet

I følge forhandler skal jeg ha 235/55 R18.

Da jeg ba han gi meg info om lasteindeks ble han svar skyldig. Han så i et vognkort på en utsillingsbil, men klarte fortsatt ikke svare (det kan vel forsåvidt variere noe mtp motorstørrelse også?).

Og jeg har jo ikke vognkort selv, ettersom jeg ikke har fått bilen enda.

Det er forresten 190tdi 4x4 hvis det skulle ha noe å si.

Krysser fortsatt fingrene for at forumet har svaret!

Skrevet

Hvis vi får noen her inne til å bekrefte LI for samme bilen er vi langt på vei. Dette typegodkjennes så vil ikke endre seg for din bil

Erfaringsmessig kommer man langt med dekk som er XL = extra load

Skrevet

Nå har jeg ikke Kodiak selv, men av det jeg har sett for Kodiaq, så er det lastindex 100 som dukker opp. Kravene til dekk går på lastindeksen minst skal dekke høyeste aksellast (delt på 2) og hastighetsindeks som minst tilsvarer bilens topphastighet. Dette skal stå i vognkortet, men også i instruksjonsboken. Denne er vel å finne elektronisk på nettet også. Jeg mener at vinterdekk maksimalt trenger å tilfredsstille 130 eller 160 km/t, men er ikke 100% sikker på det.

Og såvidt jeg vet så er ikke SUV noe krav eller noe sånt. Jeg mistenker at det er dekk som er "tilpasset" de store SUV'ene med store motorer som poppet opp en tid tilbake (X5, Q7, ML, Range Rover, osv). Altså store dekk med noe høyere profil og med høy last- og hastighetsindeks. Og sånne betegnelser er jo en fin anledning til å skru opp prisen på dekkene også......

 

Skrevet

Fikk dette tilbudet fra min dealer.
Antar de har peiling på hva de driver med.
Ellers lå prisene slik hos de fleste dekkforhandlere her, pluss minus en tusing.
 

dekktilbud.jpg

Skrevet (endret)
11 timer siden, Gnasse skrev:

Fikk dette tilbudet fra min dealer.
Antar de har peiling på hva de driver med.
Ellers lå prisene slik hos de fleste dekkforhandlere her, pluss minus en tusing.

Har du spesifikt spurt om du MÅ ha det som heter SUV-dekk? Dekkforhandlere må nå vite hva du KAN bruke.

En kjapp tur innom dekkonline ga dette resultatet, en litt annen pris. Hva er det med disse dekkprisene?

_20171104_002614.JPG

Endret av Sjåføren
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke dette her. Jeg vet ikke om de dekkene du refererer til er ok på Kodiaq 190?
Jeg ønsker seff ikke betale mer enn nødvendig, men jeg vil også ha "safety first".
Disse 830 du refererer til, er de godkjent for bruk på Kodiaq?
Personlig synes jeg det er for jævlig dyrt sef...
Forøvrig er ikke piggfritt et tema her...

Endret av Gnasse
Skrevet

Nei, jeg jobber ikke med dekksalg. Men de som gjør det MÅ jo kunne gi et svar på hvilke dekk du kan bruke hvis du spør. I utgangspunktet er det last- og hastighetsindeks i henhold til typegodkjenningen som gjelder, altså det som står i vognkortet.

Så er (eller har vært)  kravene til vinterdekk litt lempligere mht fartskravet. Det er altså her jeg tror dette med SUV kommer inn i bildet. At dem dekkene er laget for høyere fart (eksempelvis fri Autobahn), altså at de overgår grensekravet på 130 km/t på vinterdekk. Dette er jeg som sagt ikke 100% sikker på, men som jeg mener en seriøs aktør vil kunne svare på.

Derfor mener jeg at så lenge lastindeksen er lik eller bedre, og du ikke skal virkelig gasse på i Tyskland (noe som iallefall river ut alle piggene), så trengs ikke SUV-dekkene.

Så hadde det vært veldig kjekt å fått noen til å bekrefte eller avkrefte dette (kontakt Praktisk Info, Vi legger'n død 9_9)

_20171104_080638.JPG

  • Lik 1
Skrevet

Et SUV dekk er IKKE laget for større fart, men for større last.

Farten angis med kode Q, T etc

Ofte er piggfrie Q eller R mens piggdekk er T

Dette betyr ingenting i potetlandet, kun hvis du farter vinterstid på Autobahn - da bør du i tillegg vurdere continentale vinterdekk.

Skrevet
19 minutter siden, PaulusA skrev:

Et SUV dekk er IKKE laget for større fart, men for større last.

Lastindexen er angitt som f.eks 104, som tilsvarer 900 kg. Det er dekkets "bæreevne", hvilken større last er det da beregnet for når dekket heter SUV? Det er dette som er det merkelige, der er ingenting noe sted hvor denne "SUV" betegnelsen er beskrevet.

I tillegg er dekkene oppgitt som "XL", extra load. Men lastindeksen er fremdeles 900 kg (det er mange andre dekk som også har XL). Og jeg kan ikke finne hvorfor noen dekk har denne betegnelsen. Det er jo fremdeles lastindeksen som gjelder.

Myndighetskrav til personbildekk er fremdeles last- og hastighetsindeksene. Så da er alle de andre tilleggsopplysningene laget av produsentene for "å tilpasse dekkene". så hva er da SUV? Noen bruker det, andre ikke (som mitt klipp fra deckonline). Last- og hastighetsindex er lik, og alle tre har XL. Og alle er samme dimensjon, og den passer Kodiaq. Hvorfor MÅ man da velge et spesifikt dekk, bare fordi det har SUV-betegnelse?

Og ja, putrer man rundt i de nordiske landene, så velger man vinterdekk som passer kjøreforholdene der.

Skrevet (endret)

Hehe ?

Ja, SUV er en tullete betegnelse som ikke betyr noen ting. Virker som at alle de store og kjente merkene har begynt med dette. Hadde SUV Conti piggdekk til min Outback, merket ikke forskjell mot vanlige piggdekk.

XL betyr at dekket har høyere LI enn vanlig for samme dimensjon. Typisk et et 205/55-16" dekk med 91 i LI mens XL dekk har 94 i LI i samme dimensjon.

Min tidligere Outback krevde kun 89 i LI mens dekkene var 96 og oppover. I mine øyne kun en ulempe da stivere (og for stive) dekk.

Endret av PaulusA

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...