Gå til innhold
Cpt. GV

Må man ha SUV-dekk til Kodiaq?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er ventetiden omsider snart over, har fått bekreftet levering første uka i desember :D

Jeg får levert bilen med 18" trinity felger, og på disse står det sommerdekk (har kjøpt 19" triglav antrasitt til sommerbruk). Jeg skal nå kjøpe vinterdekk til trinity-felgene, og har et spørsmål jeg håper forumet kan svare på.

Jeg tror jeg kommer til å gå for piggfrie Continental vikingcontact 6, de har gjort det bra i test. Når jeg søker på priser ser jeg at dette dekket kommer i vanlig versjon og i SUV-versjon. Sistnevnte er ca dobbelt så dyre.

Må man ha SUV-versjonen på Kodiaq? Forhandler klarte ikke å gi meg et svar på dette. Antar vekt/lastinndeks har noe å si, men har ikke klart å google meg frem til noen svar jeg stoler på.

Noen som har en (velbegrunnet) fasit?

 

 

Skrevet

Hva er kravet til lasteindeks i vognkortet ditt og hvilken dimensjon har du valgt?

Basert på det er det ganske lett å hjelpe deg

Skrevet

I følge forhandler skal jeg ha 235/55 R18.

Da jeg ba han gi meg info om lasteindeks ble han svar skyldig. Han så i et vognkort på en utsillingsbil, men klarte fortsatt ikke svare (det kan vel forsåvidt variere noe mtp motorstørrelse også?).

Og jeg har jo ikke vognkort selv, ettersom jeg ikke har fått bilen enda.

Det er forresten 190tdi 4x4 hvis det skulle ha noe å si.

Krysser fortsatt fingrene for at forumet har svaret!

Skrevet

Hvis vi får noen her inne til å bekrefte LI for samme bilen er vi langt på vei. Dette typegodkjennes så vil ikke endre seg for din bil

Erfaringsmessig kommer man langt med dekk som er XL = extra load

Skrevet

Nå har jeg ikke Kodiak selv, men av det jeg har sett for Kodiaq, så er det lastindex 100 som dukker opp. Kravene til dekk går på lastindeksen minst skal dekke høyeste aksellast (delt på 2) og hastighetsindeks som minst tilsvarer bilens topphastighet. Dette skal stå i vognkortet, men også i instruksjonsboken. Denne er vel å finne elektronisk på nettet også. Jeg mener at vinterdekk maksimalt trenger å tilfredsstille 130 eller 160 km/t, men er ikke 100% sikker på det.

Og såvidt jeg vet så er ikke SUV noe krav eller noe sånt. Jeg mistenker at det er dekk som er "tilpasset" de store SUV'ene med store motorer som poppet opp en tid tilbake (X5, Q7, ML, Range Rover, osv). Altså store dekk med noe høyere profil og med høy last- og hastighetsindeks. Og sånne betegnelser er jo en fin anledning til å skru opp prisen på dekkene også......

 

Skrevet

Fikk dette tilbudet fra min dealer.
Antar de har peiling på hva de driver med.
Ellers lå prisene slik hos de fleste dekkforhandlere her, pluss minus en tusing.
 

dekktilbud.jpg

Skrevet (endret)
11 timer siden, Gnasse skrev:

Fikk dette tilbudet fra min dealer.
Antar de har peiling på hva de driver med.
Ellers lå prisene slik hos de fleste dekkforhandlere her, pluss minus en tusing.

Har du spesifikt spurt om du MÅ ha det som heter SUV-dekk? Dekkforhandlere må nå vite hva du KAN bruke.

En kjapp tur innom dekkonline ga dette resultatet, en litt annen pris. Hva er det med disse dekkprisene?

_20171104_002614.JPG

Endret av Sjåføren
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke dette her. Jeg vet ikke om de dekkene du refererer til er ok på Kodiaq 190?
Jeg ønsker seff ikke betale mer enn nødvendig, men jeg vil også ha "safety first".
Disse 830 du refererer til, er de godkjent for bruk på Kodiaq?
Personlig synes jeg det er for jævlig dyrt sef...
Forøvrig er ikke piggfritt et tema her...

Endret av Gnasse
Skrevet

Nei, jeg jobber ikke med dekksalg. Men de som gjør det MÅ jo kunne gi et svar på hvilke dekk du kan bruke hvis du spør. I utgangspunktet er det last- og hastighetsindeks i henhold til typegodkjenningen som gjelder, altså det som står i vognkortet.

Så er (eller har vært)  kravene til vinterdekk litt lempligere mht fartskravet. Det er altså her jeg tror dette med SUV kommer inn i bildet. At dem dekkene er laget for høyere fart (eksempelvis fri Autobahn), altså at de overgår grensekravet på 130 km/t på vinterdekk. Dette er jeg som sagt ikke 100% sikker på, men som jeg mener en seriøs aktør vil kunne svare på.

Derfor mener jeg at så lenge lastindeksen er lik eller bedre, og du ikke skal virkelig gasse på i Tyskland (noe som iallefall river ut alle piggene), så trengs ikke SUV-dekkene.

Så hadde det vært veldig kjekt å fått noen til å bekrefte eller avkrefte dette (kontakt Praktisk Info, Vi legger'n død 9_9)

_20171104_080638.JPG

  • Lik 1
Skrevet

Et SUV dekk er IKKE laget for større fart, men for større last.

Farten angis med kode Q, T etc

Ofte er piggfrie Q eller R mens piggdekk er T

Dette betyr ingenting i potetlandet, kun hvis du farter vinterstid på Autobahn - da bør du i tillegg vurdere continentale vinterdekk.

Skrevet
19 minutter siden, PaulusA skrev:

Et SUV dekk er IKKE laget for større fart, men for større last.

Lastindexen er angitt som f.eks 104, som tilsvarer 900 kg. Det er dekkets "bæreevne", hvilken større last er det da beregnet for når dekket heter SUV? Det er dette som er det merkelige, der er ingenting noe sted hvor denne "SUV" betegnelsen er beskrevet.

I tillegg er dekkene oppgitt som "XL", extra load. Men lastindeksen er fremdeles 900 kg (det er mange andre dekk som også har XL). Og jeg kan ikke finne hvorfor noen dekk har denne betegnelsen. Det er jo fremdeles lastindeksen som gjelder.

Myndighetskrav til personbildekk er fremdeles last- og hastighetsindeksene. Så da er alle de andre tilleggsopplysningene laget av produsentene for "å tilpasse dekkene". så hva er da SUV? Noen bruker det, andre ikke (som mitt klipp fra deckonline). Last- og hastighetsindex er lik, og alle tre har XL. Og alle er samme dimensjon, og den passer Kodiaq. Hvorfor MÅ man da velge et spesifikt dekk, bare fordi det har SUV-betegnelse?

Og ja, putrer man rundt i de nordiske landene, så velger man vinterdekk som passer kjøreforholdene der.

Skrevet (endret)

Hehe ?

Ja, SUV er en tullete betegnelse som ikke betyr noen ting. Virker som at alle de store og kjente merkene har begynt med dette. Hadde SUV Conti piggdekk til min Outback, merket ikke forskjell mot vanlige piggdekk.

XL betyr at dekket har høyere LI enn vanlig for samme dimensjon. Typisk et et 205/55-16" dekk med 91 i LI mens XL dekk har 94 i LI i samme dimensjon.

Min tidligere Outback krevde kun 89 i LI mens dekkene var 96 og oppover. I mine øyne kun en ulempe da stivere (og for stive) dekk.

Endret av PaulusA

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...