Gå til innhold
Tor2r

Ny modell: Skoda Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Om en slik skulle vært aktuell, så hadde jeg ønsket den i denne str., men som 5 seter, de to siste setene tar mye plass når de (for min del) aldri benyttes. Har hatt 2 stk Qashqai +2 i (tilsammen) nesten 6 år og har aldri løftet opp setene en gang, i tillegg så veier de jo en hel del ekstra. Blir også meget spennende og se hvilken motorisering de vil komme med, for jeg er absolutt ingen diesel person når det gjelder privatbil.

 

Men det hele kommer jo an på pris og hvordan den er å kjøre, den nye X-Trail som jeg prøvde før jeg heller valgte Superb, føltes jo som en kjørte båt. Altfor myk i oppsettet og krenget mye i svingene etter min mening, og jeg kjører hverken hardt eller ‹‹aktivt››.

Er nok mest en stasjonsvogn person, selv om jeg likte godt den høye kjørestillingen som det var på Qashqai. 

 

Har lyst på 4x4, og er mest fristet av Superb lll 2,0/280hk 4x4, men den ligger dessverre et godt stykke utenfor str. på min lommebok........

Endret av Superb lll
skrivefeil/utelatt et ord av stor betydning for mitt synspunkt
Skrevet (endret)

Er helt enig med Ts, den bør/må være stor.. Str BMW x5, og ikke x3 og andre "meningsløse" små suv'er. Skal det være for familier, så er jo nettopp plass i baksetet og bagasjerom viktig 

Bør selvsagt være kun å få med 4x4, da SUV og 2wd er bare latterlig meningsløst! Og sist, men ikke minst, 7 seter bør være tilvalg, da 90% ikke har bruk for det :-)

Også til utseende, så håper jeg det skjer noe med spesielt lyktene utfra konseptbilen, og interiøret, men det gjør det nok :-)

Dette ble ett veldig personlig synspunkter, men alt i alt, en bil Skoda trenger i segmentet, da Yeti er det nærmeste SUV Skoda har, og den syns jeg personlig akkurat er som navnet betyr en "avskyelig snømann"... Og så liten att man i alle fall ikke kan vurdere den dersomman har familie...

 

Endret av Salcin
Skrevet

Ja, type X5 i størrelse hadde vært fint. Kun 4x4 og i alle fall mulighet for en litt kraftig motor, og ikke noe 0-100 på 15.7.

Ja, er vel få som har bruk for 7 seter så ofte, de som har en skokk med unger kjører vel uansett noe med skikkelige seter uansett.

Skulle jeg valgt skulle den vært grov, stor og noe jeg kunne slengt rundt på de verste veier ;-)

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
Skrevet
1 time siden, Helge skrev:

Spennende, kanskje det må bli ny bil til kona også :-)

 

hehe :) ja hvorfor ikke :)

 

Skrevet

Bildene kommer i morgen ettermiddag, dette blir spennende! Dette er jeg sikker på blir en kjempe fin bil som kommer til å selge i bøtter og spann! Spørs om man må bytte ut bil igjen neste år da man får sett denne på ordentlig :-)

Skrevet

Håper ikke prisen blir altfor avskrekkende da. Skulle priser og sånt komme i dag også tro?

Livestream kl 19:00

 

Skrevet

Den blir både stor og spennende, så får en håpe at prisen ikke gjør den helt uoppnåelig med det utstyret og den motoriseringen en vil ha :) 

Det vil vel uansett bli et dårlig valg for meg som vil ha bensinmotor vil jeg tro, stor, tung og 4x4 er vel ikke helt det ultimate for en bensinmotor vil jeg tro.........?

Skrevet

Ja, den så veldig spennende ut, men igjen, prisen som avgjør alt her for min del.

Får se etter hvert når priser og andre spesifikasjoner kommer

Skrevet

jaja, da er den vist! Har dessverre ikke rukket å sett hele, så ikke fått med meg så mye innvendig! Men dette tror jeg blir bra :-) Blir garantert en populær SUV!

Fronten er "stram" og sint! Smale tøffe hovedlykter, som beklageligvis blir ødelagt litt av et ekstra sett med noen små lykter rett under!

Fra siden er den også kjempe flott, litt coupe aktig bakerst der, som igjen gjør den litt sportslig hvis man kan si det om en SUV. Skjermbuene, er kanskje litt lite bue... Rett og slett i overkant flate?

Bakparten ser også meget bra ut! Mye minner om superb, både lykter og design ellers.... Merkelig nok er som sagt lyktene veldig like superb, men lyset er oppned i forhold.. Dette mener jeg personlig ble kjempe rart! "Spissen" på lyser er under og i lykta er spisse over? Hadde også håpet Skoda snart skulle komme med rails som ligger langs med taket, men det ble også denne gang den gammaldagse varianten....

Alle biler finner man noe man ikke liker, men alt i alt ser Den kjempe bra ut! Så denne gleder jeg meg til å se til våren!!! Kanskje man må ha SUV etterhvert? Det var mine personlige meninger om bilen :-)

Skrevet

Enig i mye av det du skriver Salcin! Bare synd det er så lenge til man får testet! :o

Fikk heller ikke sett så mye innvendig, legging av unger her i gården mens sendingen foregikk. Må nok heller spole meg litt gjennom etterpå.

Skrevet

Ja, synd det er så lenge til... Men flott den kom med en god del utstyr som jeg også skulle ønske var å få på Superb også.. Sånn som area view, trailer assist, full LED hovedlykter...

 

Skrevet
Akkurat nå, Salcin skrev:

Ja, synd det er så lenge til... Men flott den kom med en god del utstyr som jeg også skulle ønske var å få på Superb også.. Sånn som area view, trailer assist, full LED hovedlykter...

 

Ja var mye snacks der :x
Har du noen tanker om hva pris kan bli, kontra Superb f.eks. ?

Skrevet

Prismessig så bør en vel mest sannsynlig se i retning av XL-utgaven av Tiguan vil jeg tro.........

 

Superb er jo i utg.pkt ikke så langt unna Passat i pris, inntil en begynner å legge på litt ekstra utstyr til Passaten, da skiller det stort på priser.

Highline på VW og L&K på Skoda er jo ikke i nærheten av hverandre, så der blir jo VW mye dyrere.

 

Ser flott ut denne Kodiaq, men jeg er nok likevel mest fristet av en mer motorisert Superb enn hva jeg har. Superb 2,0/220 hk med 4x4 er hva jeg håper kan komme i salg etter hvert. Hadde jo sikkert vært en flott kombo i Kodiaq også, men Kodiaq føler jeg gjør seg best med diesel (uten at jeg helt kan svare på hvorfor, bortsett fra drivstofforbruket da.......).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...