Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Tor2r

Ny modell: Skoda Kodiaq

Recommended Posts

Om en slik skulle vært aktuell, så hadde jeg ønsket den i denne str., men som 5 seter, de to siste setene tar mye plass når de (for min del) aldri benyttes. Har hatt 2 stk Qashqai +2 i (tilsammen) nesten 6 år og har aldri løftet opp setene en gang, i tillegg så veier de jo en hel del ekstra. Blir også meget spennende og se hvilken motorisering de vil komme med, for jeg er absolutt ingen diesel person når det gjelder privatbil.

 

Men det hele kommer jo an på pris og hvordan den er å kjøre, den nye X-Trail som jeg prøvde før jeg heller valgte Superb, føltes jo som en kjørte båt. Altfor myk i oppsettet og krenget mye i svingene etter min mening, og jeg kjører hverken hardt eller ‹‹aktivt››.

Er nok mest en stasjonsvogn person, selv om jeg likte godt den høye kjørestillingen som det var på Qashqai. 

 

Har lyst på 4x4, og er mest fristet av Superb lll 2,0/280hk 4x4, men den ligger dessverre et godt stykke utenfor str. på min lommebok........

Edited by Superb lll
skrivefeil/utelatt et ord av stor betydning for mitt synspunkt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er helt enig med Ts, den bør/må være stor.. Str BMW x5, og ikke x3 og andre "meningsløse" små suv'er. Skal det være for familier, så er jo nettopp plass i baksetet og bagasjerom viktig 

Bør selvsagt være kun å få med 4x4, da SUV og 2wd er bare latterlig meningsløst! Og sist, men ikke minst, 7 seter bør være tilvalg, da 90% ikke har bruk for det :-)

Også til utseende, så håper jeg det skjer noe med spesielt lyktene utfra konseptbilen, og interiøret, men det gjør det nok :-)

Dette ble ett veldig personlig synspunkter, men alt i alt, en bil Skoda trenger i segmentet, da Yeti er det nærmeste SUV Skoda har, og den syns jeg personlig akkurat er som navnet betyr en "avskyelig snømann"... Og så liten att man i alle fall ikke kan vurdere den dersomman har familie...

 

Edited by Salcin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, type X5 i størrelse hadde vært fint. Kun 4x4 og i alle fall mulighet for en litt kraftig motor, og ikke noe 0-100 på 15.7.

Ja, er vel få som har bruk for 7 seter så ofte, de som har en skokk med unger kjører vel uansett noe med skikkelige seter uansett.

Skulle jeg valgt skulle den vært grov, stor og noe jeg kunne slengt rundt på de verste veier ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lansering i morgen, er spent. Har egentlig veldig lyst på en NY og STOR SUV :x

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Helge skrev:

Spennende, kanskje det må bli ny bil til kona også :-)

 

hehe :) ja hvorfor ikke :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bildene kommer i morgen ettermiddag, dette blir spennende! Dette er jeg sikker på blir en kjempe fin bil som kommer til å selge i bøtter og spann! Spørs om man må bytte ut bil igjen neste år da man får sett denne på ordentlig :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håper ikke prisen blir altfor avskrekkende da. Skulle priser og sånt komme i dag også tro?

Livestream kl 19:00

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den blir både stor og spennende, så får en håpe at prisen ikke gjør den helt uoppnåelig med det utstyret og den motoriseringen en vil ha :) 

Det vil vel uansett bli et dårlig valg for meg som vil ha bensinmotor vil jeg tro, stor, tung og 4x4 er vel ikke helt det ultimate for en bensinmotor vil jeg tro.........?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, den så veldig spennende ut, men igjen, prisen som avgjør alt her for min del.

Får se etter hvert når priser og andre spesifikasjoner kommer

Share this post


Link to post
Share on other sites

jaja, da er den vist! Har dessverre ikke rukket å sett hele, så ikke fått med meg så mye innvendig! Men dette tror jeg blir bra :-) Blir garantert en populær SUV!

Fronten er "stram" og sint! Smale tøffe hovedlykter, som beklageligvis blir ødelagt litt av et ekstra sett med noen små lykter rett under!

Fra siden er den også kjempe flott, litt coupe aktig bakerst der, som igjen gjør den litt sportslig hvis man kan si det om en SUV. Skjermbuene, er kanskje litt lite bue... Rett og slett i overkant flate?

Bakparten ser også meget bra ut! Mye minner om superb, både lykter og design ellers.... Merkelig nok er som sagt lyktene veldig like superb, men lyset er oppned i forhold.. Dette mener jeg personlig ble kjempe rart! "Spissen" på lyser er under og i lykta er spisse over? Hadde også håpet Skoda snart skulle komme med rails som ligger langs med taket, men det ble også denne gang den gammaldagse varianten....

Alle biler finner man noe man ikke liker, men alt i alt ser Den kjempe bra ut! Så denne gleder jeg meg til å se til våren!!! Kanskje man må ha SUV etterhvert? Det var mine personlige meninger om bilen :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enig i mye av det du skriver Salcin! Bare synd det er så lenge til man får testet! :o

Fikk heller ikke sett så mye innvendig, legging av unger her i gården mens sendingen foregikk. Må nok heller spole meg litt gjennom etterpå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, synd det er så lenge til... Men flott den kom med en god del utstyr som jeg også skulle ønske var å få på Superb også.. Sånn som area view, trailer assist, full LED hovedlykter...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Akkurat nå, Salcin skrev:

Ja, synd det er så lenge til... Men flott den kom med en god del utstyr som jeg også skulle ønske var å få på Superb også.. Sånn som area view, trailer assist, full LED hovedlykter...

 

Ja var mye snacks der :x
Har du noen tanker om hva pris kan bli, kontra Superb f.eks. ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prismessig så bør en vel mest sannsynlig se i retning av XL-utgaven av Tiguan vil jeg tro.........

 

Superb er jo i utg.pkt ikke så langt unna Passat i pris, inntil en begynner å legge på litt ekstra utstyr til Passaten, da skiller det stort på priser.

Highline på VW og L&K på Skoda er jo ikke i nærheten av hverandre, så der blir jo VW mye dyrere.

 

Ser flott ut denne Kodiaq, men jeg er nok likevel mest fristet av en mer motorisert Superb enn hva jeg har. Superb 2,0/220 hk med 4x4 er hva jeg håper kan komme i salg etter hvert. Hadde jo sikkert vært en flott kombo i Kodiaq også, men Kodiaq føler jeg gjør seg best med diesel (uten at jeg helt kan svare på hvorfor, bortsett fra drivstofforbruket da.......).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Ja jeg hadde en 2017 Sportline på lån før jeg kjøpte min egen, og der også lyste de hele tiden. Men i menyen når jeg prøver og gå inn på lysene er teksten mørkere. Så jeg kan trykke på men ingenting skjer. Så lurte på om dette er noe som kan de aktiveres og aktiveres.  Jeg får vertfall ikke det til på min.
    • Jeg mener lysene er på hele tiden på vår 2019 Sportline, jeg vet at farge kan justeres i menyene, kanskje også når de skal lyse?
    • Noen som kan forklare meg om ambient light i interiør bare kommer på noen modeller? Jeg har en 2017 Sportline, der lyser denne stripa i interiøret rødt bare når dørene er opne. Skal ikke dette gå an å skifte farge på og slå på hele tiden? Noe man eventuelt kan aktivere via OBD ?
    • Jeg hadde en Octavia 2 med den motoren, med DSG vel å merke. Synes det var en frisk motor, stillegående og ganske gjerrig på drivstoffet. Jeg likte den mye bedre enn rakledieselen jeg hadde før (1,9 TDI, 105 HK). Jeg synes IKKE at bilen var daff. Den fungerte veldig bra, også med last, men den var heller ikke spesielt rask. Mange som sier at det er en liten motor, og ja den har "bare" 1400 ccm. Men  det er en liten rakker med turbo, den kompenserer for manglende sylindervolum. Motoren HAR 125 hk, og momentet er 250 Nm mellom 1400 og 4000 o/min, og det er samme momentet som større motorer,  også diesel, over samme turtallsområdet. Det er momentet som drar bilen, hestekreftene finnes bare på toppen av turtallsområdet. Der er det sjeldent at man bruker..... Ikke bare det, motoren er mer responsiv og turtallsområdet er større enn diesler. Så den er på mange måter mere anvendelig enn diesel. Nå er Kodiaq noe tyngre enn Octavia (kanskje 250 kg), og vil sikkert være litt ekstra dra på for motoren. Og en manuell gearkasse vil nok ikke geare ned med en gang du legge gøypedalen ned, f.eks for å kjøre forbi. Med manuell gearkasse må du geare ned først, så er du og motoren klar til forbikjøring. Men da er den skikkelig PÅ. Det er kanskje ikke beste motoren hvis du kjører med mye last ofte, eller henger på en campingvogn, eller EGENTLIG liker (trenger) stor motor. Og det er heller ikke motoren hvis det på død og liv skal vurderes hvor lite drivstoff bilen bruker eller hvor lite diesel koster i forhold til bensin.  Men ellers, den må prøves for å finne ut om det er en grei motor for deg/dere! Jeg kan dessverre ikke si om problemet med strukket kjede er løst. Det som er viktig er at motoren ikke presses på lavt turtall, at man ikke prøver å gi mye gass for å hente krefter, si under 14-1500 o/min. Men heller gearer ned og lar motoren løpe lettere med LITT mere turtall enn hva man kanskje gjør på en diesel. Og så mener jeg at olje- og filterskift bør gjøres på maks 15000 km (hvis computerern ikke sier fra før). Det mener jeg er fornuftig forebyggende vedlikehold, i forhold til å presse skifteintervallene for langt. En turbomotor med mye småkjøring får endel kjøring uten at motoren er skikkelig varm og det blir mere kondens og skitt som kommer i olja. Denne motoren bruker faktisk litt tid på oppnå driftstemperatur, iallefall i Octaviaen.  Kanskje det er litt bedre i en Kodiak, som er litt tyngre. Da får den litt mer vekt å håndtere, og får kanskje tempen opp litt fortere. Men motoren i seg selv er en liten perle!
    • Takk for gode innspill angående 125hk motoren. Ut i fra mitt kjøremønster, dvs 95% småkjøring, kan jeg klare meg med en «daff» bil.  Men det som kunne vært interessant å høre, er om noen har formening om evt slitasje over tid på liten bensinmotor i relativt tung bil. Om motoren må jobbe ekstra hardt over tid, kan vel det gå utover vitale motordeler som reg.reim, stempler osv.  Forrige generasjon TSI motorer slet jo fælt med overforbruk på olje, registerkjede/strammere, stempelringer osv. 
    • Akkurat, diesel med et helt annet arbeidsregister, for å ikke snakke om Nm.   Det har du helt rett i, men det du glemmer er at før var det ikke like mye elektronikk. Da driftet motoren primært varme og bevegelse. Nå har en bil mange hjerner og systemer som drar MYE energi - som igjen kommer fra motoren. Det vil nok være litt subjektivt, og det kan hende motoren fungerer helt optimalt for deg.
    • Lakkerte dørhåndtak er en elendig patent. Kan trøste dere med at det er like dårlig på BMW og Volvo. Men som nevnt over er det veldig lett å polere bort, men det er jo like fort tilbake. Det er slett ikke behov for ring for å lage slike merker, litt vanlig møkk, som er umulig å unngå, funker godt som slipepasta. 
    • Jeg tok meg litt tid for å finne ut hvordan dette egentlig virker. Jeg kan berolige med at det er helt trygt og ikke noe datasluk å bruke telefonens wifi til å oppdatere kart. Du velger selv hva du vil oppdatere, hvilke land hooker du av i en meny. Før nedlasting begynner får du vite hvor mye data det du har valgt inneholder.  Når jeg sjekket i dag var Sverige 300 Mb, Danmark 100 Mb. Alle tilgjengelige oppdateringer var til sammen 13 Gb.  Det betyr at om man oppdaterer Norge, Sverige og Danmark vil det utgjøre ca 0,7 Gb, noe som knapt sprenger noens budsjetter.  
    • Tja, når HiAcen på jobb med firehjulstrekk og henger på slep klarer seg helt OK med 117hk(diesel vel og merke) og 2.3 tonn normalvekt, så tror jeg 125 hester skal fungere på en Kodiaq. Før pleide vi ikke ha rare motorene i bilene, og vi klarte oss fint. Tror vi bare begynner å bli veldig bortskjemt.  Men, det kan hende du går lei bilen fortere enn du ønsker. Også aner jeg ikke hvor pinglete motoren er i faktisk bruk. Har kjørt en Peugeot Expert med manuell og liten dieselmotor, og den kveles veldig lett.  Også har jeg ikke sett noen reelle forbrukstall. 
    • Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til så liten motor i en Kodiaq. Jeg prøvekjørte 150 TSI og den er svak men fungerer nok ok i det daglige, men den har lite krefter over 80-90 km/t til forbikjøringer osv. 125hk tror jeg blir for svak - men igjen den har jo ikke 4x4 så det hjelper kanskje på.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • På min gamle Opel Record 1967 hadde jeg en rullgardin foran radiatoren. Den styrte jeg via en snor med knuter på inne i kupeen på bilen. Var faktisk veldig effektivt og utrolig lettvint
    • Første gang jeg rygger inn på ferge  Fra villevika til Florø. 
    • Deler din oppfatning her @Sjåføren, øvre deksel er ikke pent. Det nedre derimot kan nok være ganske praktisk og nyttig når det er kulde, jeg personlig hadde nok benyttet det fra November/Desember og frem mot Mars mnd om jeg hadde hatt det. Men jeg bor noen mil sør for Oslo, så det er ikke så mange dagene vi har her nede med lavere temperaturer enn ÷ 10°C. Men desto mer snøslaps og mye saltede veier, og gjerne noe rundt null grader........ 
    • Sånne deksel kan du trygt kjøre med i 3 årstider uten fare for overoppheting. Ved normal kjøring er motoren er veldig lite belastet, og det kommer alltids inn luft til radiatoren uansett. Noe annet er selvfølgelig hvis du skal dra tunge lass opp bakker og fjell med lav hastighet og stort effektuttak over lengre tid. Øvre grill er vel originalt bare halvåpen likevel? Er slik på min Octavia i alle fall,  åpningen mellom rillene er stengt øverst, spalten er åpen bare på de nederste 3-4 cm. Så jeg ville kanskje vurdert å ha på et sånt nedre deksel på strengeste vinteren. Jeg ser tre fordeler med det. For det første er den laveste grillen mere utsatt for snø- og slapsdrev fra bilene foran. Denne honeycomb-grillen ser veldig spinkel ut i mine øyne, og er også særlig utsatt for at steiner og isklumper kan knuse seg igjennom. For det andre så er det relativt stort areal rett inn mot radiator. Så et nedre deksel vil redusere en god del direkte-vind mot radiatoren. Siste kommentar: øvre deksel er ikke så pent (min mening det da 😋).

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...