Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Tor2r

Ny modell: Skoda Kodiaq

Recommended Posts

Om en slik skulle vært aktuell, så hadde jeg ønsket den i denne str., men som 5 seter, de to siste setene tar mye plass når de (for min del) aldri benyttes. Har hatt 2 stk Qashqai +2 i (tilsammen) nesten 6 år og har aldri løftet opp setene en gang, i tillegg så veier de jo en hel del ekstra. Blir også meget spennende og se hvilken motorisering de vil komme med, for jeg er absolutt ingen diesel person når det gjelder privatbil.

 

Men det hele kommer jo an på pris og hvordan den er å kjøre, den nye X-Trail som jeg prøvde før jeg heller valgte Superb, føltes jo som en kjørte båt. Altfor myk i oppsettet og krenget mye i svingene etter min mening, og jeg kjører hverken hardt eller ‹‹aktivt››.

Er nok mest en stasjonsvogn person, selv om jeg likte godt den høye kjørestillingen som det var på Qashqai. 

 

Har lyst på 4x4, og er mest fristet av Superb lll 2,0/280hk 4x4, men den ligger dessverre et godt stykke utenfor str. på min lommebok........

Edited by Superb lll
skrivefeil/utelatt et ord av stor betydning for mitt synspunkt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er helt enig med Ts, den bør/må være stor.. Str BMW x5, og ikke x3 og andre "meningsløse" små suv'er. Skal det være for familier, så er jo nettopp plass i baksetet og bagasjerom viktig 

Bør selvsagt være kun å få med 4x4, da SUV og 2wd er bare latterlig meningsløst! Og sist, men ikke minst, 7 seter bør være tilvalg, da 90% ikke har bruk for det :-)

Også til utseende, så håper jeg det skjer noe med spesielt lyktene utfra konseptbilen, og interiøret, men det gjør det nok :-)

Dette ble ett veldig personlig synspunkter, men alt i alt, en bil Skoda trenger i segmentet, da Yeti er det nærmeste SUV Skoda har, og den syns jeg personlig akkurat er som navnet betyr en "avskyelig snømann"... Og så liten att man i alle fall ikke kan vurdere den dersomman har familie...

 

Edited by Salcin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, type X5 i størrelse hadde vært fint. Kun 4x4 og i alle fall mulighet for en litt kraftig motor, og ikke noe 0-100 på 15.7.

Ja, er vel få som har bruk for 7 seter så ofte, de som har en skokk med unger kjører vel uansett noe med skikkelige seter uansett.

Skulle jeg valgt skulle den vært grov, stor og noe jeg kunne slengt rundt på de verste veier ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lansering i morgen, er spent. Har egentlig veldig lyst på en NY og STOR SUV :x

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Helge skrev:

Spennende, kanskje det må bli ny bil til kona også :-)

 

hehe :) ja hvorfor ikke :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bildene kommer i morgen ettermiddag, dette blir spennende! Dette er jeg sikker på blir en kjempe fin bil som kommer til å selge i bøtter og spann! Spørs om man må bytte ut bil igjen neste år da man får sett denne på ordentlig :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håper ikke prisen blir altfor avskrekkende da. Skulle priser og sånt komme i dag også tro?

Livestream kl 19:00

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den blir både stor og spennende, så får en håpe at prisen ikke gjør den helt uoppnåelig med det utstyret og den motoriseringen en vil ha :) 

Det vil vel uansett bli et dårlig valg for meg som vil ha bensinmotor vil jeg tro, stor, tung og 4x4 er vel ikke helt det ultimate for en bensinmotor vil jeg tro.........?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, den så veldig spennende ut, men igjen, prisen som avgjør alt her for min del.

Får se etter hvert når priser og andre spesifikasjoner kommer

Share this post


Link to post
Share on other sites

jaja, da er den vist! Har dessverre ikke rukket å sett hele, så ikke fått med meg så mye innvendig! Men dette tror jeg blir bra :-) Blir garantert en populær SUV!

Fronten er "stram" og sint! Smale tøffe hovedlykter, som beklageligvis blir ødelagt litt av et ekstra sett med noen små lykter rett under!

Fra siden er den også kjempe flott, litt coupe aktig bakerst der, som igjen gjør den litt sportslig hvis man kan si det om en SUV. Skjermbuene, er kanskje litt lite bue... Rett og slett i overkant flate?

Bakparten ser også meget bra ut! Mye minner om superb, både lykter og design ellers.... Merkelig nok er som sagt lyktene veldig like superb, men lyset er oppned i forhold.. Dette mener jeg personlig ble kjempe rart! "Spissen" på lyser er under og i lykta er spisse over? Hadde også håpet Skoda snart skulle komme med rails som ligger langs med taket, men det ble også denne gang den gammaldagse varianten....

Alle biler finner man noe man ikke liker, men alt i alt ser Den kjempe bra ut! Så denne gleder jeg meg til å se til våren!!! Kanskje man må ha SUV etterhvert? Det var mine personlige meninger om bilen :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enig i mye av det du skriver Salcin! Bare synd det er så lenge til man får testet! :o

Fikk heller ikke sett så mye innvendig, legging av unger her i gården mens sendingen foregikk. Må nok heller spole meg litt gjennom etterpå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, synd det er så lenge til... Men flott den kom med en god del utstyr som jeg også skulle ønske var å få på Superb også.. Sånn som area view, trailer assist, full LED hovedlykter...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Akkurat nå, Salcin skrev:

Ja, synd det er så lenge til... Men flott den kom med en god del utstyr som jeg også skulle ønske var å få på Superb også.. Sånn som area view, trailer assist, full LED hovedlykter...

 

Ja var mye snacks der :x
Har du noen tanker om hva pris kan bli, kontra Superb f.eks. ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prismessig så bør en vel mest sannsynlig se i retning av XL-utgaven av Tiguan vil jeg tro.........

 

Superb er jo i utg.pkt ikke så langt unna Passat i pris, inntil en begynner å legge på litt ekstra utstyr til Passaten, da skiller det stort på priser.

Highline på VW og L&K på Skoda er jo ikke i nærheten av hverandre, så der blir jo VW mye dyrere.

 

Ser flott ut denne Kodiaq, men jeg er nok likevel mest fristet av en mer motorisert Superb enn hva jeg har. Superb 2,0/220 hk med 4x4 er hva jeg håper kan komme i salg etter hvert. Hadde jo sikkert vært en flott kombo i Kodiaq også, men Kodiaq føler jeg gjør seg best med diesel (uten at jeg helt kan svare på hvorfor, bortsett fra drivstofforbruket da.......).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Hei. Jeg fikk samme problem idag. har en skoda octavia 2019 diesel. Er det trygt å kjøre 1 km til svømming i morgen tidlig? Det er til sammen ca 1km kjøring.
    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...