Gå til innhold
Morten Vestli

Amundsen Navi/DAB


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplever til stadighet at DAB-signalet faller ut i tunneler. Sist jeg opplevde dette var mellom Drammen og Tønsberg. Dette skjedde i så å si alle tunnelene, og de er det en del av på den strekningen. 

Er det andre som opplever det samme?

Jeg mener at radioen er riktig innstillt.

Skrevet

Her nordpå f.eks. har jeg så langt vært borti to tunneler med DAB...av de 30 jeg har kjørt gjennom.. Her er store deler uten de kommersielle kanalene også, da de ikke har like god dekning som NRK sine kanaler

Skrevet
På 14.11.2017 den 15.53, Marius skrev:

Det er nok bare slik det er foreløpig:) Da DAB  ikke er ferdig utbygd i tunneler.. ikke på e18 engang :/

Tror ikke dette er helt korrekt. Alle tunneler i Vestfold og Buskerud er ferdig utbygd. Det er kun dekning i tunneler som er lengre enn 500 meter. Se her for komplett liste over tunneler med dekning i regions Sør https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/Pressemeldingsarkiv/Region+sør/49-tunneler-får-dab-radio-i-2016.

Skrevet
1 time siden, Stig184 skrev:

Tror ikke dette er helt korrekt. Alle tunneler i Vestfold og Buskerud er ferdig utbygd. Det er kun dekning i tunneler som er lengre enn 500 meter. Se her for komplett liste over tunneler med dekning i regions Sør https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/Pressemeldingsarkiv/Region+sør/49-tunneler-får-dab-radio-i-2016.

Nå går jo heldigvis E18 igjennom flere fylker en Vestfold.... Og det er som jeg sier, DAB er ikke ferdigbygd i tunneler enda her i landet, selv om du linker til denne artikkelen fra 2016. Hvordan jeg vet det? Pga jeg har kjører endel igjennom tunneler i både Telemark og Vestfold.

Skrevet
3 minutter siden, Marius skrev:

Nå går jo heldigvis E18 igjennom flere fylker en Vestfold.... Og det er som jeg sier, DAB er ikke ferdigbygd i tunneler enda her i landet, selv om du linker til denne artikkelen fra 2016. Hvordan jeg vet det? Pga jeg har kjører endel igjennom tunneler i både Telemark og Vestfold.

Ønsket ikke å lage en lang diskusjon av dette, men trådstarter snakket om  strekningen mellom Drammen og Tønsberg, derfor dro jeg frem Vestfold og Buskerud. Alle tunneler som ligger i planen fra 2016 er oppgradert. Noen ble forsinket og ble ikke ferdig før i uke 10 i år. Det som er viktig er at tunneler som er kortere enn 500 meter ikke blir bygd ut med DAB og derfor må vi leve med at det blir brudd i disse tunnelene :-(  Mengden trafikk påvirker også om det ble bygd ut med DAB eller ikke. Men det er nok ikke en årsak til at det ikke er dekning på E18.

  • 7 måneder senere...
Skrevet

Jeg kjører OFTE Drammen - Tønsberg og opplever egentlig ikke dette i noe stort omfang. Jeg har kjørt der både med ettermonter DAB løsning, original DAB løsning og DAB adapter.

Men det som er verdt og merke seg, og tenke på, er hvor lang tunnelen er hvor signalene detter ut. Alle tunneler som er over 500 meter skal ha dekning for DAB. Derimot er tunnelen under 500 meter, så er det ikke DAB tekning. Det som er blitt sagt i fra myndighetenes side er at de tunneler som er over 500meter, de skal det installeres DAB sender i.

Skrevet

Det var vel noen som opplevde at enkelte USB-ladere påvirket DAB-signalet i bilen negativt.
Ikke sikkert det er relevant her, men tenkte bare å nevne det i alle fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...