Gå til innhold
Kim

Tips til min Scout?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er i ferd med å kjøpe meg ny Scout, beige med alt av utstyr. Bilen jeg ser på er oppsatt med 18" sommerfelger og 1,8 tsi. Håper dere kan tipse meg om følgende:

- Har noen erfaring med de 18" felgene? Blir det stompete og støyete å kjøre med større enn 17"?

- Bensin i stedet for diesel? Etter det jeg leser har den et voldsomt forbruk? Er det så ille som jeg leser?

Kim

Skrevet

Jeg prøvekjørte med både 17" og 18" og syntes absolutt 17" var mest komfortabelt. Men kan ikke si at det var mye mer støy eller mye mer stompete.

Jeg likte bensinen best. Men ikke fått testet den i langvarig forbruk.

Skrevet

Svarer ikke helt på din tråd

Men har 19" på min Octavia og det ser drift tøft ut, men ikke sånn kjempe komfort. Mer gummi på dekka pleier normalt å være bedre kofort. Så spørs jo bare hvor viktig utsende er og hva du er villig til å ofre for det? 

Venn av meg har Scout med 1,8 TSI, går fint. Men min 2.0 TDI har en del lavere drivstoff forbrukt og går like bra. 

Skrevet (endret)
På 5. juni 2016 at 23.07, Kim skrev:

Hei

Er i ferd med å kjøpe meg ny Scout, beige med alt av utstyr. Bilen jeg ser på er oppsatt med 18" sommerfelger og 1,8 tsi. Håper dere kan tipse meg om følgende:

- Har noen erfaring med de 18" felgene? Blir det stompete og støyete å kjøre med større enn 17"?

- Bensin i stedet for diesel? Etter det jeg leser har den et voldsomt forbruk? Er det så ille som jeg leser?

Kim

Farge må du selvsagt avgjøre selv, men tenk deg litt med tanke på andrehåndsverdien og hvilke farger som da er enklere å enten bytte inn eller selge privat.

 

Nå har jeg en ny Superb 2016 st.vogn og den kjører med 18" originalt (235/45-18", på både sommer -og vinterdekk), og det var jeg litt skeptisk til i utg.pkt. men helt ubegrunnet. Selv om jeg vet at det selvfølgelig er en helt annen bil og dekk dimensjon på den enn den du ser på. Men det anbefaler jeg deg å prøve selv, for hva den enkelte synes er det nesten håpløst for andre å svare på. Dekk støy kommer som oftest mest av hvilken dekkprodusent/merke du kjører på. Så enkelte dekk er det meget behagelig å kjøre på i en dimensjon, mens et annet merke kan det være helt forferdelig å kjøre på med den samme dimensjonen..........

 

Når det gjelder motorisering så må du se mest på hvilket behov du har, skal du kjøre mye med fullastet bil, dra henger og har generelt mye langkjøring, så er kanskje diesel et riktig valg. Hvor du bor med tanke evt. kommende dieselforbud kan jo også være verdt å tenke på, om du bor slik til. Har du mye småkjøring, så er ikke det det beste for en dieselmotor, partikkelfilteret tetner, motoren blir sjelden varm (dermed også en kald kupé), og ikke minst lyden. Jeg kjører en nesten ny VW Transporter på jobb og den er egentlig ganske snill på motorlyd, men det er likevel en lyd jeg ikke liker, så bare det er for meg nok til at jeg aldri kommer til å velge diesel i en privatbil....... Men en kommer jo ikke utenom at en diesel er sterkere, har et høyere dreimoment og er generelt billigere å kjøre med tanke på drivstoff forbruk. Når det gjelder varme i kupe og motor, så kan det selvfølgelig gjøres veldig behagelig med Webasto. Men om en bare har småkjøring og en stadig bruker Webasto, så vil en før eler siden være tomt for strøm på bilbatteriet, Webastoen skal ikke gå lengre enn de minuttene en skal kjøre (minimum).

 

Jeg valgte bensin i min Superb (1,8/180 hk TSi), og den motoren er jeg meget godt fornøyd med. Denne bilen har vel omtrentlig det samme forbruket som en Octavia med 4x4 vil jeg tro, jeg har nå vært ned på 0,64 på langkjøring (80 - 125 km/t) uten å gjøre så altfor mye for å begrense forbruket. Men bruker jeg høyrebeinet aktivt (kick-down, ‹‹kraftig›› akselerasjon) så bruker den en god del, det er det ingen tvil om, men det vil jo også en stor dieselmotor gjøre om den kjøres aktivt. Motoren blir veldig fort varm (spes om jeg slår på webastoen etter at jeg har startet bilen, da fungerer den som en kjørevarmer), går stille og rolig, og har bra med krefter når det trengs.

Utstyrsmessig så har jeg en oppgradert Style utgave med de (for meg) viktigste utstyrspakkene (som inneholder veldig mye), slik som vinterpakke, baksetepakke, businesspakke 2, bagasjeromspakke, Canton lydanlegg, oppvarmet frontrute, reservehjul, hengerfeste, el sete på passasjer siden, etc.

 

Endret av Superb lll
Skrevet

Ikke helt overbevist i forhold til Cappuccino Beige, men som Superb III sier, det velger du selv.

Vil rangere slik i forhold til hensyn ved valg av motor:

  1. Hvordan bruken er, mange korte turer krever bensin vil jeg påstå.
  2. Drar du vogn / henger mye 4: hva har du mest lyst til
  3. Bor du i by, bomavgifter

Ang 17 og 18. Ville gått for 17, men det er smak og behag. Jo mer gummi, jo bedre sier jeg. Men jeg kjører Yeti og har en del grusvei å forsere.

Uanstt hva du gjør, så tror jeg du blir fonøyd med ny bil :D

Skrevet (endret)

Har en L&K med bensin 180HK & DSG med 18" felger. Komfortmessig synes jeg ikke det er noe å klage på med å kjøre 18", men det er klart du er mer utsatt for bulk i felg jo mindre gummi det er(been there done that). I og med at du kjøper Scout så vil jeg anta du kanskje kjører på litt dårlig vei innimellom, og da er vel 17" å anbefale.

Hadde noen kompisser sittende på min bil som normalt kjører diesel selv, de kommenterte hvor stille det var... Jada den drikker mer suppe enn enn en dieselmotor men er helt vibrasjonsfri og stillegående, med en herlig snerr når du gir på litt. Ligger på et snittforbruk på rundt 0,85 på vintern og ca 0,7 på sommeren med mest småkjøring. Ved langkjøring ned mot 0,6 avhengig av kjørestil selvsagt. 

I begynnelsen var forbruket konstant rundt 0,8-0,9 men det roet seg etterhvert som bilen fikk mere km på telleren. Var umiddelbart ganske skuffet over forbruket når jeg hentet bilen, men i dag synes jeg det er helt greit nivå jeg ligger på sett i forhold til ytelse og 4x4. Skulle jeg ha byttet bil ville jeg nok valgt bensin igjen, med mindre jeg skulle komme i en situasjon hvor jeg kjørte 40.000 km i stedet for de par og 20.000 km jeg gjør nå pr år.

Endret av CitizenX
  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...
Skrevet
2 timer siden, Kim skrev:

Det blir bestilling av superb 2017 modell i stedet :)

Klokt valg :-) Venter også på en 2017 modell Superb! Desverre lang ventetid! Hvilken utstyrsnivå og motor kombinasjon ble det?

Skrevet

Hvor lang ventetid har du da @Salcin?

Jeg var utrolig heldig, men har lest noen andre steder nå at enkelte nå er oppe i ca 9 mnd for de som må vente lengst........ Men det har jo med enkelte utstyrs versjoner og motoriseringer å gjøre, og ikke minst 4x4 også.

 

EDIT: Ang. leveringstid, jeg bestilte 08.02, og fikk den levert 21.03., så jeg var som sagt meget heldig :) 

Skrevet

190hk TDi, 4x4, L&K er en av de med lengst leveringstid, er vel bare Sportline utgavene som er enda verre med den motoren og 4x4. Men Sportline generelt har lang ventetid uansett hvilken motor og drivverk en velger, ser ut til at de hat truffet sitt publikum med den :) 

Jeg for min del ønsker meg muligheten for 2,0/220hk TSi med 4x4, men den tror jeg dessverre at jeg må se langt etter. En har jo alltids toppversjonen i bensin, men den koster dessverre altfor mye for min lommebok, i hvert fall ny............

Det er en reklame som sier at det er «Lov å la seg friste» (selv om det ikke referer til dette), men gjør jeg alvor av det, så tror jeg vel at jeg trenger det romslige lasterommet for å bo i etterpå.......... ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...