Gå til innhold
Kim

Tips til min Scout?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er i ferd med å kjøpe meg ny Scout, beige med alt av utstyr. Bilen jeg ser på er oppsatt med 18" sommerfelger og 1,8 tsi. Håper dere kan tipse meg om følgende:

- Har noen erfaring med de 18" felgene? Blir det stompete og støyete å kjøre med større enn 17"?

- Bensin i stedet for diesel? Etter det jeg leser har den et voldsomt forbruk? Er det så ille som jeg leser?

Kim

Skrevet

Jeg prøvekjørte med både 17" og 18" og syntes absolutt 17" var mest komfortabelt. Men kan ikke si at det var mye mer støy eller mye mer stompete.

Jeg likte bensinen best. Men ikke fått testet den i langvarig forbruk.

Skrevet

Svarer ikke helt på din tråd

Men har 19" på min Octavia og det ser drift tøft ut, men ikke sånn kjempe komfort. Mer gummi på dekka pleier normalt å være bedre kofort. Så spørs jo bare hvor viktig utsende er og hva du er villig til å ofre for det? 

Venn av meg har Scout med 1,8 TSI, går fint. Men min 2.0 TDI har en del lavere drivstoff forbrukt og går like bra. 

Skrevet (endret)
På 5. juni 2016 at 23.07, Kim skrev:

Hei

Er i ferd med å kjøpe meg ny Scout, beige med alt av utstyr. Bilen jeg ser på er oppsatt med 18" sommerfelger og 1,8 tsi. Håper dere kan tipse meg om følgende:

- Har noen erfaring med de 18" felgene? Blir det stompete og støyete å kjøre med større enn 17"?

- Bensin i stedet for diesel? Etter det jeg leser har den et voldsomt forbruk? Er det så ille som jeg leser?

Kim

Farge må du selvsagt avgjøre selv, men tenk deg litt med tanke på andrehåndsverdien og hvilke farger som da er enklere å enten bytte inn eller selge privat.

 

Nå har jeg en ny Superb 2016 st.vogn og den kjører med 18" originalt (235/45-18", på både sommer -og vinterdekk), og det var jeg litt skeptisk til i utg.pkt. men helt ubegrunnet. Selv om jeg vet at det selvfølgelig er en helt annen bil og dekk dimensjon på den enn den du ser på. Men det anbefaler jeg deg å prøve selv, for hva den enkelte synes er det nesten håpløst for andre å svare på. Dekk støy kommer som oftest mest av hvilken dekkprodusent/merke du kjører på. Så enkelte dekk er det meget behagelig å kjøre på i en dimensjon, mens et annet merke kan det være helt forferdelig å kjøre på med den samme dimensjonen..........

 

Når det gjelder motorisering så må du se mest på hvilket behov du har, skal du kjøre mye med fullastet bil, dra henger og har generelt mye langkjøring, så er kanskje diesel et riktig valg. Hvor du bor med tanke evt. kommende dieselforbud kan jo også være verdt å tenke på, om du bor slik til. Har du mye småkjøring, så er ikke det det beste for en dieselmotor, partikkelfilteret tetner, motoren blir sjelden varm (dermed også en kald kupé), og ikke minst lyden. Jeg kjører en nesten ny VW Transporter på jobb og den er egentlig ganske snill på motorlyd, men det er likevel en lyd jeg ikke liker, så bare det er for meg nok til at jeg aldri kommer til å velge diesel i en privatbil....... Men en kommer jo ikke utenom at en diesel er sterkere, har et høyere dreimoment og er generelt billigere å kjøre med tanke på drivstoff forbruk. Når det gjelder varme i kupe og motor, så kan det selvfølgelig gjøres veldig behagelig med Webasto. Men om en bare har småkjøring og en stadig bruker Webasto, så vil en før eler siden være tomt for strøm på bilbatteriet, Webastoen skal ikke gå lengre enn de minuttene en skal kjøre (minimum).

 

Jeg valgte bensin i min Superb (1,8/180 hk TSi), og den motoren er jeg meget godt fornøyd med. Denne bilen har vel omtrentlig det samme forbruket som en Octavia med 4x4 vil jeg tro, jeg har nå vært ned på 0,64 på langkjøring (80 - 125 km/t) uten å gjøre så altfor mye for å begrense forbruket. Men bruker jeg høyrebeinet aktivt (kick-down, ‹‹kraftig›› akselerasjon) så bruker den en god del, det er det ingen tvil om, men det vil jo også en stor dieselmotor gjøre om den kjøres aktivt. Motoren blir veldig fort varm (spes om jeg slår på webastoen etter at jeg har startet bilen, da fungerer den som en kjørevarmer), går stille og rolig, og har bra med krefter når det trengs.

Utstyrsmessig så har jeg en oppgradert Style utgave med de (for meg) viktigste utstyrspakkene (som inneholder veldig mye), slik som vinterpakke, baksetepakke, businesspakke 2, bagasjeromspakke, Canton lydanlegg, oppvarmet frontrute, reservehjul, hengerfeste, el sete på passasjer siden, etc.

 

Endret av Superb lll
Skrevet

Ikke helt overbevist i forhold til Cappuccino Beige, men som Superb III sier, det velger du selv.

Vil rangere slik i forhold til hensyn ved valg av motor:

  1. Hvordan bruken er, mange korte turer krever bensin vil jeg påstå.
  2. Drar du vogn / henger mye 4: hva har du mest lyst til
  3. Bor du i by, bomavgifter

Ang 17 og 18. Ville gått for 17, men det er smak og behag. Jo mer gummi, jo bedre sier jeg. Men jeg kjører Yeti og har en del grusvei å forsere.

Uanstt hva du gjør, så tror jeg du blir fonøyd med ny bil :D

Skrevet (endret)

Har en L&K med bensin 180HK & DSG med 18" felger. Komfortmessig synes jeg ikke det er noe å klage på med å kjøre 18", men det er klart du er mer utsatt for bulk i felg jo mindre gummi det er(been there done that). I og med at du kjøper Scout så vil jeg anta du kanskje kjører på litt dårlig vei innimellom, og da er vel 17" å anbefale.

Hadde noen kompisser sittende på min bil som normalt kjører diesel selv, de kommenterte hvor stille det var... Jada den drikker mer suppe enn enn en dieselmotor men er helt vibrasjonsfri og stillegående, med en herlig snerr når du gir på litt. Ligger på et snittforbruk på rundt 0,85 på vintern og ca 0,7 på sommeren med mest småkjøring. Ved langkjøring ned mot 0,6 avhengig av kjørestil selvsagt. 

I begynnelsen var forbruket konstant rundt 0,8-0,9 men det roet seg etterhvert som bilen fikk mere km på telleren. Var umiddelbart ganske skuffet over forbruket når jeg hentet bilen, men i dag synes jeg det er helt greit nivå jeg ligger på sett i forhold til ytelse og 4x4. Skulle jeg ha byttet bil ville jeg nok valgt bensin igjen, med mindre jeg skulle komme i en situasjon hvor jeg kjørte 40.000 km i stedet for de par og 20.000 km jeg gjør nå pr år.

Endret av CitizenX
  • 4 måneder senere...
  • 3 uker senere...
Skrevet
2 timer siden, Kim skrev:

Det blir bestilling av superb 2017 modell i stedet :)

Klokt valg :-) Venter også på en 2017 modell Superb! Desverre lang ventetid! Hvilken utstyrsnivå og motor kombinasjon ble det?

Skrevet

Hvor lang ventetid har du da @Salcin?

Jeg var utrolig heldig, men har lest noen andre steder nå at enkelte nå er oppe i ca 9 mnd for de som må vente lengst........ Men det har jo med enkelte utstyrs versjoner og motoriseringer å gjøre, og ikke minst 4x4 også.

 

EDIT: Ang. leveringstid, jeg bestilte 08.02, og fikk den levert 21.03., så jeg var som sagt meget heldig :) 

Skrevet

190hk TDi, 4x4, L&K er en av de med lengst leveringstid, er vel bare Sportline utgavene som er enda verre med den motoren og 4x4. Men Sportline generelt har lang ventetid uansett hvilken motor og drivverk en velger, ser ut til at de hat truffet sitt publikum med den :) 

Jeg for min del ønsker meg muligheten for 2,0/220hk TSi med 4x4, men den tror jeg dessverre at jeg må se langt etter. En har jo alltids toppversjonen i bensin, men den koster dessverre altfor mye for min lommebok, i hvert fall ny............

Det er en reklame som sier at det er «Lov å la seg friste» (selv om det ikke referer til dette), men gjør jeg alvor av det, så tror jeg vel at jeg trenger det romslige lasterommet for å bo i etterpå.......... ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...