Gå til innhold
Froland

DSG oljeskift ikke fulgt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte en 2014 Octavia 4x4 1.8 tsi i fjor sommer som var gått 66.000. Nå har den rundet 80.000. Handlet hos forhandler som sa at alle servicer var fulgt. Når bilen nå varsler tid for oljeskift kontakter jeg samme forhandler for å bestille time til service. De sier da at det blir en ganske stor jobb denne gangen da DSG skal ha oljeskift. Meg bekjent skal denne skiftes på 60.000.

Jeg synes dette grenser til svindel.

Kan jeg forvente problemer med girkassen iom at intervallet er overskredet med over 20.000 km?

Skrevet

Tror nok ikke det er fare noen skader om oljen blir byttet nå, men mulig den bør «flushes» i tillegg for å rense den skikkelig før det blir påfyllet ny olje på DSG kassa.

Men jeg hadde også følt meg lurt så lenge de sier til deg før handel at alle servicer er fulgt, for det er de tydeligvis ikke.  Jeg hadde forlangt en reduksjon i prisen for servicen her, så lenge det ikke stemmer hva de har fortalt deg før handelen. Fint om kontrakten din også har det skriftlig at servicene skal være fulgt?

Ser du skriver forhandler i forbindelse med kjøpet, og når jeg svarte slik jeg gjorde her, så er det under forutsetning av at bilen skal ha service der den ble kjøpt. Det er jo også selvfølgelig nødvendigvis også slik at denne forhandleren da må være en Skoda merkeforhandler, for andre forhandlere har nok ikke den største kunnskapen om når de forskjellige bilmerkene/modellene skal ha utført de forskjellige oljebytter og servicer.

Nye biler i dag har jo ikke engang et servicehefte (jeg har heller ikke servicehefte på min Superb 2016), så her har en jo hverken tilgang til det som er gjort er hva som skal skje på neste service............  

Skrevet

Bilen ble kjøpt hos en Skoda merkeforhandler. Derfor er jeg meget skuffet når det gjelder seriøsiteten til dette firmaet. Skriver bevisst ikke navnet på forhandleren da det ikke er noe poeng i å henge ut noen. Spurte om alle servicer var fulgt, og det svarte de ja på. Det står også i kontrakten. Jeg skal ikke betale for bytte av oljen siden det burde vært gjort før jeg kjøpte bilen. Kommer også til å kreve at de flusher når jeg leverer bilen til service på mandag.

Ble også fortalt i dag av selger at dersom girkassa raser innen 5 år fra kjøpsdato så er det deres problem, ikke mitt.

Er jo strålende fornøyd med bilen ellers, så da får jeg vel egentlig bare være glad for at det blir gjort noe med nå.

Skrevet

Ser jo langt på vei ut som de innrømmer at de har begått en feil siden du slipper å betale for oljeskiftet og at de tar ansvaret om DSG kassa skulle ryke før 5 år, og det er jo positivt. At de skal flushe DSG kassa hadde jeg også forlangt, siden det er de som har gjort en feil og da bør de gjøre dette på sin bekostning etter min mening, det vil absolutt også være det beste for DSG kassa.

Helt enig med deg i at det ikke er noe poeng i å henge ut en forhandler, det viktigste er jo at de tar ansvar for sin feilinformasjon til deg og utbedrer dette på sin bekostning. Hadde sett litt annerledes på det om det hadde vært en forhandler som hadde gjort noe slikt flere ganger, men det virker det ikke som de har gjort, for da hadde de nok heller ikke villet ordnet opp i det.

Bra det ordner seg for deg dette her :) 

Skrevet

Bra at det ordnar seg, skulle jo berre mangle.  Er nok dessverre min erfaring at forhandler/verkstad må følgast med og "ettergåast i sømmane" alltid. Og det gjelder ikkje berre Skoda/ Møller.  Har eindel dårlige erfaringer der, og tenker med gru på alle dei som ikkje har kunnskap om bil og må godta det dei får.  Går alltid over bilen fysisk , og leser alle papirer, etter at bilen har vore inn til service eller reparasjon. SPESIELT om det er snakk om garanti eller reklamasjon.   

Skrevet
10 timer siden, Reparatøren skrev:

Bra at det ordnar seg, skulle jo berre mangle.  Er nok dessverre min erfaring at forhandler/verkstad må følgast med og "ettergåast i sømmane" alltid. Og det gjelder ikkje berre Skoda/ Møller.  Har eindel dårlige erfaringer der, og tenker med gru på alle dei som ikkje har kunnskap om bil og må godta det dei får.  Går alltid over bilen fysisk , og leser alle papirer, etter at bilen har vore inn til service eller reparasjon. SPESIELT om det er snakk om garanti eller reklamasjon.   

Helt enig med deg her @Reparatøren

Utfordringen i dag er jo etter min mening kun digitale servicehefter en ikke har tilgang til. Jeg får jo en kvittering over hva som er gjort, men jeg vet ikke hva som skulle ha vært gjort og det har jeg jo ingen mulighet til å sjekke opp heller. Så slike ting som når bremsevæske skal byttes, eit. bytte av olje på DSG kassa, Haldex etc, er en jo bare nødt til å stole på at verkstedet følger opp.

Jeg har snakket med kundemottakeren ang. min egen bil, så jeg har faktisk fått en oversikt til min bil. Men jeg har hverken oljefylt DSG kassa eller 4x4, så da er det i grunnen bare bremsevæskebytte som kan komme utenom serviceintervallene for min del.  Alt annet går jo på enten tid eller kjørelengde, kun bremsevæske som kun er hver 36 mnd.

Legger ved et skjermbilde som gjelder for min bil, men her kan det være tilleggsting for andre biler, avhengig av motorisering, diesel/bensin, type DSG kasse, 4x4, etc

5a5efeb656b3b_Skjermbilde2018-01-17kl_08_41_39.png.aa98a619f76a9331b3c591f8f7ac95b3.png

Skrevet (endret)

Min bil har kun vore inne på 30000km- service foreløpig. men der fekk eg med skjema  der det var kryssa av på alle punkt som var gått igjennom. Men eit ikkje om den innholder alle punkt som skal vera med.. Eg kjører med  campingvogn  eit par tusen km. kvart år, og har sendt spørsmål både til Møller importør og forhandler lokalt om det trengs spesielt vedlikehold av girkassen pga. dette, men har ikkje fått  klart svar.

Ein arb.kollega har nettopp hatt inne sin Octavia til service. Bilen er 3 år, men br.væske vart ikkje skifta sjøl om det står at den skal skiftast kvart 3. år.   Tippar det blir tatt eindel snarveier når det er avtalt pris/fastpris på service. 

Derfor: Sjekk ALLTID om ting er gjort, og at du får det du betaler for.

Endret av Reparatøren
mangla innhold
Skrevet
10 timer siden, Reparatøren skrev:

Min bil har kun vore inne på 30000km- service foreløpig. men der fekk eg med skjema  der det var kryssa av på alle punkt som var gått igjennom. Men eit ikkje om den innholder alle punkt som skal vera med.. Eg kjører med  campingvogn  eit par tusen km. kvart år, og har sendt spørsmål både til Møller importør og forhandler lokalt om det trengs spesielt vedlikehold av girkassen pga. dette, men har ikkje fått  klart svar.

Ein arb.kollega har nettopp hatt inne sin Octavia til service. Bilen er 3 år, men br.væske vart ikkje skifta sjøl om det står at den skal skiftast kvart 3. år.   Tippar det blir tatt eindel snarveier når det er avtalt pris/fastpris på service. 

Derfor: Sjekk ALLTID om ting er gjort, og at du får det du betaler for.

Det siste her som jeg har uthevet og streket under er jeg veldig enig med deg i, men utfordringen er jo at en på nye biler ikke vet hva som skal/skulle ha vært gjort fordi serviceheftet er digitalt og er ikke tilgjengelig for bileieren. Jeg fikk som nevnt også med et skjema/kvittering på alt de hadde gjort, men som faktisk skulle ha vært gjort har jeg jo ikke peiling på (ei heller noen måte å sjekke dette på så lenge jeg ikke har tilgang til serviceheftet).

For noen så kan det jo også dreie som økonomi oppe i dette, med det så mener jeg at om en har et servicehefte (og ser i det selvfølgelig), så har en viss peiling på hva som skal gjøres på neste service, og har en da mange «tunge» servicepunkter så blir jo gjerne ikke servicen så veldig billig heller. Skulle en få med seg både DSG oljeskift (evt. flushing av den i tillegg), oljebytte på Haldex, skifte av bremsevæske, etc. så ender jo sluttsummen gjerne et stykke over 12.000,- For noen så kan det være et lite sjokk, og når en da heller ikke kan følge med i serviceheftet så vet en jo ikke hva som skal utføres ved neste serviceintervall. Jeg for min del synes dette er en dårlig løsning, men det er muligens en av merkeforhandleren muligheter til og få kundene til å gjennomføre servicene på merkeverkstedet ved at serviceprogrammet på en måte ikke er «offentlig» lenger. Tror vel at de fleste verksteder som f.eks. Mekonomen har tilgang til dette, men kanskje ikke alle bileiere som tror at slike verksteder faktisk har det.......? 

For det må jo være en grunn til at serviceheftet bare skal være digitalt på de nye bilene i dag, og i de aller fleste tilfeller så er det vel gjerne for at kundene skal holde seg til merkeverkstedet vil jeg tro.......

 

  • 3 måneder senere...
Skrevet

Hei. Fra bilen er ny, skal bremsevæske skiftes etter 3 år, og etter den er skiftet første gang etter 3 år, skal den da skiftes hvert 2. År fast. 

DSG olje vær 60 000km.

Haldex hvert 3. År.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...