Gå til innhold
Froland

DSG oljeskift ikke fulgt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte en 2014 Octavia 4x4 1.8 tsi i fjor sommer som var gått 66.000. Nå har den rundet 80.000. Handlet hos forhandler som sa at alle servicer var fulgt. Når bilen nå varsler tid for oljeskift kontakter jeg samme forhandler for å bestille time til service. De sier da at det blir en ganske stor jobb denne gangen da DSG skal ha oljeskift. Meg bekjent skal denne skiftes på 60.000.

Jeg synes dette grenser til svindel.

Kan jeg forvente problemer med girkassen iom at intervallet er overskredet med over 20.000 km?

Skrevet

Tror nok ikke det er fare noen skader om oljen blir byttet nå, men mulig den bør «flushes» i tillegg for å rense den skikkelig før det blir påfyllet ny olje på DSG kassa.

Men jeg hadde også følt meg lurt så lenge de sier til deg før handel at alle servicer er fulgt, for det er de tydeligvis ikke.  Jeg hadde forlangt en reduksjon i prisen for servicen her, så lenge det ikke stemmer hva de har fortalt deg før handelen. Fint om kontrakten din også har det skriftlig at servicene skal være fulgt?

Ser du skriver forhandler i forbindelse med kjøpet, og når jeg svarte slik jeg gjorde her, så er det under forutsetning av at bilen skal ha service der den ble kjøpt. Det er jo også selvfølgelig nødvendigvis også slik at denne forhandleren da må være en Skoda merkeforhandler, for andre forhandlere har nok ikke den største kunnskapen om når de forskjellige bilmerkene/modellene skal ha utført de forskjellige oljebytter og servicer.

Nye biler i dag har jo ikke engang et servicehefte (jeg har heller ikke servicehefte på min Superb 2016), så her har en jo hverken tilgang til det som er gjort er hva som skal skje på neste service............  

Skrevet

Bilen ble kjøpt hos en Skoda merkeforhandler. Derfor er jeg meget skuffet når det gjelder seriøsiteten til dette firmaet. Skriver bevisst ikke navnet på forhandleren da det ikke er noe poeng i å henge ut noen. Spurte om alle servicer var fulgt, og det svarte de ja på. Det står også i kontrakten. Jeg skal ikke betale for bytte av oljen siden det burde vært gjort før jeg kjøpte bilen. Kommer også til å kreve at de flusher når jeg leverer bilen til service på mandag.

Ble også fortalt i dag av selger at dersom girkassa raser innen 5 år fra kjøpsdato så er det deres problem, ikke mitt.

Er jo strålende fornøyd med bilen ellers, så da får jeg vel egentlig bare være glad for at det blir gjort noe med nå.

Skrevet

Ser jo langt på vei ut som de innrømmer at de har begått en feil siden du slipper å betale for oljeskiftet og at de tar ansvaret om DSG kassa skulle ryke før 5 år, og det er jo positivt. At de skal flushe DSG kassa hadde jeg også forlangt, siden det er de som har gjort en feil og da bør de gjøre dette på sin bekostning etter min mening, det vil absolutt også være det beste for DSG kassa.

Helt enig med deg i at det ikke er noe poeng i å henge ut en forhandler, det viktigste er jo at de tar ansvar for sin feilinformasjon til deg og utbedrer dette på sin bekostning. Hadde sett litt annerledes på det om det hadde vært en forhandler som hadde gjort noe slikt flere ganger, men det virker det ikke som de har gjort, for da hadde de nok heller ikke villet ordnet opp i det.

Bra det ordner seg for deg dette her :) 

Skrevet

Bra at det ordnar seg, skulle jo berre mangle.  Er nok dessverre min erfaring at forhandler/verkstad må følgast med og "ettergåast i sømmane" alltid. Og det gjelder ikkje berre Skoda/ Møller.  Har eindel dårlige erfaringer der, og tenker med gru på alle dei som ikkje har kunnskap om bil og må godta det dei får.  Går alltid over bilen fysisk , og leser alle papirer, etter at bilen har vore inn til service eller reparasjon. SPESIELT om det er snakk om garanti eller reklamasjon.   

Skrevet
10 timer siden, Reparatøren skrev:

Bra at det ordnar seg, skulle jo berre mangle.  Er nok dessverre min erfaring at forhandler/verkstad må følgast med og "ettergåast i sømmane" alltid. Og det gjelder ikkje berre Skoda/ Møller.  Har eindel dårlige erfaringer der, og tenker med gru på alle dei som ikkje har kunnskap om bil og må godta det dei får.  Går alltid over bilen fysisk , og leser alle papirer, etter at bilen har vore inn til service eller reparasjon. SPESIELT om det er snakk om garanti eller reklamasjon.   

Helt enig med deg her @Reparatøren

Utfordringen i dag er jo etter min mening kun digitale servicehefter en ikke har tilgang til. Jeg får jo en kvittering over hva som er gjort, men jeg vet ikke hva som skulle ha vært gjort og det har jeg jo ingen mulighet til å sjekke opp heller. Så slike ting som når bremsevæske skal byttes, eit. bytte av olje på DSG kassa, Haldex etc, er en jo bare nødt til å stole på at verkstedet følger opp.

Jeg har snakket med kundemottakeren ang. min egen bil, så jeg har faktisk fått en oversikt til min bil. Men jeg har hverken oljefylt DSG kassa eller 4x4, så da er det i grunnen bare bremsevæskebytte som kan komme utenom serviceintervallene for min del.  Alt annet går jo på enten tid eller kjørelengde, kun bremsevæske som kun er hver 36 mnd.

Legger ved et skjermbilde som gjelder for min bil, men her kan det være tilleggsting for andre biler, avhengig av motorisering, diesel/bensin, type DSG kasse, 4x4, etc

5a5efeb656b3b_Skjermbilde2018-01-17kl_08_41_39.png.aa98a619f76a9331b3c591f8f7ac95b3.png

Skrevet (endret)

Min bil har kun vore inne på 30000km- service foreløpig. men der fekk eg med skjema  der det var kryssa av på alle punkt som var gått igjennom. Men eit ikkje om den innholder alle punkt som skal vera med.. Eg kjører med  campingvogn  eit par tusen km. kvart år, og har sendt spørsmål både til Møller importør og forhandler lokalt om det trengs spesielt vedlikehold av girkassen pga. dette, men har ikkje fått  klart svar.

Ein arb.kollega har nettopp hatt inne sin Octavia til service. Bilen er 3 år, men br.væske vart ikkje skifta sjøl om det står at den skal skiftast kvart 3. år.   Tippar det blir tatt eindel snarveier når det er avtalt pris/fastpris på service. 

Derfor: Sjekk ALLTID om ting er gjort, og at du får det du betaler for.

Endret av Reparatøren
mangla innhold
Skrevet
10 timer siden, Reparatøren skrev:

Min bil har kun vore inne på 30000km- service foreløpig. men der fekk eg med skjema  der det var kryssa av på alle punkt som var gått igjennom. Men eit ikkje om den innholder alle punkt som skal vera med.. Eg kjører med  campingvogn  eit par tusen km. kvart år, og har sendt spørsmål både til Møller importør og forhandler lokalt om det trengs spesielt vedlikehold av girkassen pga. dette, men har ikkje fått  klart svar.

Ein arb.kollega har nettopp hatt inne sin Octavia til service. Bilen er 3 år, men br.væske vart ikkje skifta sjøl om det står at den skal skiftast kvart 3. år.   Tippar det blir tatt eindel snarveier når det er avtalt pris/fastpris på service. 

Derfor: Sjekk ALLTID om ting er gjort, og at du får det du betaler for.

Det siste her som jeg har uthevet og streket under er jeg veldig enig med deg i, men utfordringen er jo at en på nye biler ikke vet hva som skal/skulle ha vært gjort fordi serviceheftet er digitalt og er ikke tilgjengelig for bileieren. Jeg fikk som nevnt også med et skjema/kvittering på alt de hadde gjort, men som faktisk skulle ha vært gjort har jeg jo ikke peiling på (ei heller noen måte å sjekke dette på så lenge jeg ikke har tilgang til serviceheftet).

For noen så kan det jo også dreie som økonomi oppe i dette, med det så mener jeg at om en har et servicehefte (og ser i det selvfølgelig), så har en viss peiling på hva som skal gjøres på neste service, og har en da mange «tunge» servicepunkter så blir jo gjerne ikke servicen så veldig billig heller. Skulle en få med seg både DSG oljeskift (evt. flushing av den i tillegg), oljebytte på Haldex, skifte av bremsevæske, etc. så ender jo sluttsummen gjerne et stykke over 12.000,- For noen så kan det være et lite sjokk, og når en da heller ikke kan følge med i serviceheftet så vet en jo ikke hva som skal utføres ved neste serviceintervall. Jeg for min del synes dette er en dårlig løsning, men det er muligens en av merkeforhandleren muligheter til og få kundene til å gjennomføre servicene på merkeverkstedet ved at serviceprogrammet på en måte ikke er «offentlig» lenger. Tror vel at de fleste verksteder som f.eks. Mekonomen har tilgang til dette, men kanskje ikke alle bileiere som tror at slike verksteder faktisk har det.......? 

For det må jo være en grunn til at serviceheftet bare skal være digitalt på de nye bilene i dag, og i de aller fleste tilfeller så er det vel gjerne for at kundene skal holde seg til merkeverkstedet vil jeg tro.......

 

  • 3 måneder senere...
Skrevet

Hei. Fra bilen er ny, skal bremsevæske skiftes etter 3 år, og etter den er skiftet første gang etter 3 år, skal den da skiftes hvert 2. År fast. 

DSG olje vær 60 000km.

Haldex hvert 3. År.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...