Gå til innhold
DonCato74

Registerkjede og tilhørende strammer, 1.8 tsi


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med hvor lenge nevnte strammer varer? Har mistanke om at den har tatt kvelden her, feiltenning og en raklete ulyd ved lavt turtall. Og nei, jeg kjører ikke bilen, den står i garasjen inntil videre. 

Jeg så noen gode tegninger på motor og drivverk forøvrig for lenge siden, men finner det ikke igjen. Hint og tips mottas med takk. 

Vurderer VCDS. Jo eldre denne bilen blir, jo mer ser jeg behov for det. 

DSC_0807.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg VCDS

Men, du finner nok ikke slike feil der

Tror disse delene burde holde minst 300.000 ved riktig olje, men med dagens lange intervaller mellom oljeskift kanskje det må byttes før?

Bare spør verksted, det er gratis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du sier noe. Dato og km stemmer ikke overens, ser jeg. Dvs km er korrekt, men ikke dato. Kan det være at VCDSen jeg lånte har en annen dato? Kan ikke huske å ha sett noen plass at dato kan endres i bilens kjørecomputer etc. Også Resercounter 255 ganger, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, og nei nei. 

Fikk bilen inn på Møller, med diagnose SLAKT! Blir forespeilet minimum 50 svære laken for å reparere dette. I følge Møller har eksosventilene i alle sylindre slått ned i stemplene. Kjedet har hoppet over, og forårsaket det hele. Må bytte topp og register og you name it. Årsak kan ikke fastslås, men på spørsmål om hva og hvorfor, nevnes tre ulike alternativer, hvorpå jeg tror på den ene som mest sannsynlig, nemlig at det er strammeren til registerkjedet som har tatt kvelden. Med slakke og hopping som resultat. Dette er komponenter uten bytteintervall, hverken kjedet, strammer eller tilhørende løpehjul etc, og som en da skal regne med skal vare hele motorens levetid. Noe Møller bekrefter. 

Merker at Møller generelt og denne forhandleren spesielt synker skikkelig i anseelse her i gården. Ja, faktisk blant flere av de i nabolaget som har med denne Møllerforhandleren å gjøre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Da er bilen med mandagsmotoren inne på verksted igjen. Blir neppe billig denne gangen heller, da den ene kamakslingen har KNEKT! Tvers av, mellom to av kammene. Helt utrolig hvor skjør disse motorene skal være.  Ja, bilen har fulgt alle servicer, stemplet og dokumentert, i henhold til intervaller. 

Kan med sikkerhet si at denne bilen byttes  ut fortest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...