Gå til innhold
bjgr

Feil på dekktrykksensorer Superb 2017 1,4TSi


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Min bror har en 2017 Superb 1,4TSI og har problemer med dekkteykksensorene. Noen ganger kommer det opp for lavt trykk på alle 4 dekk, andre ganger bare på venstre bak. Det kan virke som om feilmeldingen kommer oftere når det er mye snø/slaps på veien. Kan det ha no med at det bygger seg opp snø og slaps på dekk/i hjulbuen?

Bilen har vert inne hos forhandler flere ganger der de selv har sett varselet, men de finner ingen feil. Dekktrykkene blir selvsagt sjekket hver gang feilen oppstår.

 

Er det noen som kjenner seg igjen her?

 

Har selv en 2018 Kodiaq, og har aldri hatt problemer med dette.

Skrevet (endret)

Jeg har fått noen slike varsler på min 2016 Superb, men for min del så har det nok mest med at jeg er for sløv til å registrere i Infotainment systemet når jeg bytter dekk og det er nok for min del at jeg har samme dimensjon på både sommer -og vinterhjul. Dette skal gjøres minst 1 gang i året eller ved hver 10.000km, og selvfølgelig hver gang en bytter dekk, men som sagt, der slurver jeg selv. 

Men så lenge din bror har vært på verkstedet flere ganger så regner jeg med at dette her er fulgt........?

Merkelig at verkstedet ikke klarer å finne en (eller flere) feil her så lenge de selv har sett disse varslene. Leser jo at dekktrykket er sjekket etter hver gang disse varslene kommer, men bare for å ta det med teskje, har det noen gang manglet luft i dekka? 

Legger ved et skjermbilde av instruksjonsboka som beskriver dette, uten at jeg påstår at dette ikke er gjort.

5a67964776442_Skjermbilde2018-01-23kl_20_54_58.thumb.png.8ccf661bc909512235cee46b7e7afcc3.png

Endret av Superb lll
Skrevet
2 minutter siden, Superb lll skrev:

Jeg har fått noen slike varsler på min 2016 Superb, men for min del så har det nok mest med at jeg er for sløv til å registrere i Infotainment systemet når jeg bytter dekk og det er nok for min del at jeg har samme dimensjon på både sommer -og vinterhjul. Dette skal gjøres minst 1 gang i året eller ved hver 10.000km, og selvfølgelig hver gang en bytter dekk, men som sagt, der slurver jeg selv. 

Men så lenge din bror har vært på verkstedet flere ganger så regner jeg med at dette her er fulgt........?

Merkelig at verkstedet ikke klarer å finne en (eller flere) feil her så lenge de selv har sett disse varslene. Leser jo at dekktrykket er sjekket etter hver gang disse varslene kommer, men bare for å ta det med teskje, har det noen gang manglet luft i dekka? 

Legger ved et skjermbilde av instruksjonsboka som beskriver dette, uten at jeg påstår at dette ikke er gjort.

5a67964776442_Skjermbilde2018-01-23kl_20_54_58.thumb.png.8ccf661bc909512235cee46b7e7afcc3.png

Det har ikke manglet trykk, og alt som skal gjøres har blitt gjort. Lurer kansje på om systemet er for sensitivt i og med at det er helst på snø og slaps problemet oppstår. 

Regner med det er rullediameter/hastighet som blir målt i forbindelse med dekktrykkovervåkingen? Synes uansett det er rart at Møller ikke klarer å komme opp med et svar på hvorfor dette skjer.

Skrevet
10 minutter siden, bjgr skrev:

Det har ikke manglet trykk, og alt som skal gjøres har blitt gjort. Lurer kansje på om systemet er for sensitivt i og med at det er helst på snø og slaps problemet oppstår. 

Regner med det er rullediameter/hastighet som blir målt i forbindelse med dekktrykkovervåkingen? Synes uansett det er rart at Møller ikke klarer å komme opp med et svar på hvorfor dette skjer.

Kan være at det er tilfelle for din brors Superb med tanke på sensitivt system, men det har ikke vært tilfelle for min bil. Der har det like godt kommet på en varm sommerdag som en vinterdag med mye snø og slaps.

Har din bror forskjellig dimensjon på sommer -og vinterhjul?

Grunnen til det spørsmålet er at jeg lurer på om det som registreres faktisk blir lagret i bilens Infotainmentsystem. Finner ikke helt noen andre ting som kan forårsake dette, så da blir det litt «famling etter halmstrå».

Helt enig med deg i at det er svakt at de ikke finner ut av dette, så lenge de selv har sett feilen, hadde det vært en feil de kun har hørt om og som ikke var der når bilen kom til verkstedet så hadde de jo ikke hatt noe å lete etter heller. 

Skrevet
1 minutt siden, Superb lll skrev:

Kan være at det er tilfelle for din brors Superb med tanke på sensitivt system, men det har ikke vært tilfelle for min bil. Der har det like godt kommet på en varm sommerdag som en vinterdag med mye snø og slaps.

Har din bror forskjellig dimensjon på sommer -og vinterhjul?

Grunnen til det spørsmålet er at jeg lurer på om det som registreres faktisk blir lagret i bilens Infotainmentsystem. Finner ikke helt noen andre ting som kan forårsake dette, så da blir det litt «famling etter halmstrå».

Helt enig med deg i at det er svakt at de ikke finner ut av dette, så lenge de selv har sett feilen, hadde det vært en feil de kun har hørt om og som ikke var der når bilen kom til verkstedet så hadde de jo ikke hatt noe å lete etter heller. 

Usikker på dekkdimensjon, men så lenge det blir kalibrert mellom hvert dekkskift så tviler jeg på at det skal ha noe å si. Vanskelig å skjønne hva som gjør det, føler vi har vert innom det meste.  Har bedt han om å mase på verkstedet hver gang han får feilen, de må vel selv være interessert i å finne ut hva som gjør det.

Skrevet

Jeg har en Toyota 4Runner i utlandet. Den har trøbbel med dekktrykksensorene. Jeg har merket meg følgende: Når dekktrykket er helt korrekt i lavlandet, 25-35 grader, lyser ikke lampa, men hvis jeg kjører opp i høyden, ca 2-2,500m, omtrent samme temperatur, begynner den å lyse. Dype vanndammer utløser lampa. Men da lyser det også når jeg dagen etter kommer ned  i lavlandet. Dekktrykket er helt riktig. Umulig å finne noen logisk forklaring. 

Jeg har løst dette veldig enkelt: Satte en liten svart tapebit over lampa.

  • Lik 1
Skrevet
59 minutter siden, bjgr skrev:

Usikker på dekkdimensjon, men så lenge det blir kalibrert mellom hvert dekkskift så tviler jeg på at det skal ha noe å si. Vanskelig å skjønne hva som gjør det, føler vi har vert innom det meste.  Har bedt han om å mase på verkstedet hver gang han får feilen, de må vel selv være interessert i å finne ut hva som gjør det.

Det er akkurat dette med registreringen etter hjulbytte jeg lurer på (om det er forskjell på dimensjonene for sommer -og vinterhjul), om det kan være en eller annen SW feil som gjør at dette ikke blir lagret ettersom han stort sett får feilene på vinterstid?

Har en samme dimensjon på både sommer -og vinterhjul så er jo rulleomkretsen lik (så lenge dekktrykket er likt), og da registrerer vel (muligens) ikke bilen forskjellen i rulleomkrets/dekkhøyde, kun lagrer at det er kontrollert. Mulig det kan være en årsak, men igjen, det er bare gjetting fra min side.

 

Skrevet
9 timer siden, Superb lll skrev:

Det er akkurat dette med registreringen etter hjulbytte jeg lurer på (om det er forskjell på dimensjonene for sommer -og vinterhjul), om det kan være en eller annen SW feil som gjør at dette ikke blir lagret ettersom han stort sett får feilene på vinterstid?

Har en samme dimensjon på både sommer -og vinterhjul så er jo rulleomkretsen lik (så lenge dekktrykket er likt), og da registrerer vel (muligens) ikke bilen forskjellen i rulleomkrets/dekkhøyde, kun lagrer at det er kontrollert. Mulig det kan være en årsak, men igjen, det er bare gjetting fra min side.

 

Virker som det er en svaket enten i SW eller i selve sensorene. Men slik det er blitt i dag så er det jo ikke et problem så lenge en ikke har en feilkode på systemet. Kommer uansett til å fortsette og oppfordre han til å mase hver gang feilen oppstår og satse på at de finner ut av det. 

Noen som vet om det er samme systemet på Kodiaq og Superb?

Skrevet

Har opplevd det samme en gang nå tre uker etter at vi fikk vår 2018 Superb. Det var temmelig tettpakket med snø rundt hjulene. Sjekket og etterfylte litt i alle ettersom det var litt under spesifisert trykk i alle. Ingen varsler etter det tross mye snø de siste 2-3 ukene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...