Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

sletto

Lakkforsegling?

Recommended Posts

bestiller Kodiaq Sportline , mest sannsynlig i black magic, iløpet av mars, og det blir første helt nye bil.
flere som anbefaler lakkforsegling, og jeg lurer da på om det er noe Skoda vil holde imot meg ved en evt reklamasjon,  og om det er greit, hvilken type lakkforsegling folket anbefaler?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skoda har ingenting imot lakkbehandling. 

Men understellsbehandling er det litt ymse meninger om. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er lakkforsegling bare et nytt fint ord eller er det det samme som voksing man gjør etter polering, evt. gjør i samme operasjon om polishen inneholder voks?

 

 

Edited by Vandreren

Share this post


Link to post
Share on other sites

lakkforsegling er en form for forsegling av porene i lakken, faktisk, som beskytter lakken, er i noen tilfeller hydrofibisk,  gjør at forurensing og skitt ikke fester sege like lett til lakken, og letter renholdet av bilen.

Du kan lese mer på www.ditec.no

Share this post


Link to post
Share on other sites

med riktig lakkforsegling, har du skinnende ren bil etter en liten runde med vannslangen.

hvis du ser på lakk i rkt nok mikroskop, vil du se et landskap med topper og daler som likner på alpene. Det man gjør med 

Vi er vel nesten klar for å ta en avgjørelse, men jeg vil gjerne få et skriftlig tilbud på 5-seter sportline med det utstyret vi satte opp da jeg var innom, pluss nøkkeltilpassings-tillegget, og bad road, slik at jeg har de korrekte tallene før vi tar en endelig avgjørelse.akkforsegling, er å fylle alle disse dalene slik at man sitter igjen med en så godt som slett flate, og lakkforseglingen er mange ganger hardere enn hva voksen er, og er derfor mye mer ripemotstandsdyktig, og man beskytter også bedre mot overflaterust.
 
men du kan så klart polere isteden, men skal du holde bilen like pen med polering som med lakkforsegling, så må du nok belage deg på å polere minst 4-5 ganger i året.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seg har Ditec behandling på min 2016 Superb, men det er ikke noe jeg kommer til å gjøre på neste bil. Skulle jeg evt ha gjort det så ville det ha vært Ditec Ceramic, for den skal være betydelig bedre (og mer kostbar).

Neste bil sender jeg heller avgårde for en skikkelig lakkrens, polering og voksing 1 gang i året i stedet.

Hele fronten på Superben bærer preg av dette ikke har holdt mål, flekker/misfarging i lakken etter mye salt, ser det er «gulaktige» flekker på den hvite fangeren som ikke går bort. Ditec kan sikkert være meget bra, men er som sagt ikke fornøyd med dette selv, men det kan selvfølgelig rett og slett komme av alt saltet den ble utsatt for i fjor vinter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har blitt advart mot Ditec det siste døgnet, faktisk.  gutta på Detailer-nettsiden www.dnc.no er mildt sagt kritisk til Ditec, og kaller det vel for bortkasta penger, og paintdestroyer. 
Men, det finnes andre typer som er veldig, veldig bra, feks Royalshine, som er en 2-komponentsak med elektrokjemisk binding til lakken. 

blir nok det tenker jeg, alternativt har jeg fått anbefalt askerautospa.no, som også går for å være i toppskiktet på detailing og lakkforsegling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er slik jeg har opplever dette på min bil også med «vanlig» Ditec behandling, så det gjør jeg aldri på en bil til. Men som nevnt, Ditec Ceramic er noe helt annet, men det er prisen også, ca dobbelt så dyrt..........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bestilte med drop-off fra forhandler og de mente det var god løsning. Fikk bilen i forrige uke så tidlig å si noe om det funker eller ikke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selger var positiv til både lakkforsegling og understellsbehandling. De brukte visstnok tectyl på alle sine biler, og jeg får min understellsbehandlet før levering.

De kunne også fikse lakkforsegling (autoglym)  men jeg satser nok på Royalshine fra en kar jeg har fått anbefalt av en kompis. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Med tanke på at du har en 2019 diesel... Så regner jeg med at det kan være DPF som begynner å nærme seg fullt og trenger en regenerering ... Finn frem håndboka .. Og les der, for hva du skal gjøre  
    • Hei. Jeg fikk samme problem idag. har en skoda octavia 2019 diesel. Er det trygt å kjøre 1 km til svømming i morgen tidlig? Det er til sammen ca 1km kjøring.
    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...