Gå til innhold
sletto

Lakkforsegling?


Anbefalte innlegg

Skrevet

bestiller Kodiaq Sportline , mest sannsynlig i black magic, iløpet av mars, og det blir første helt nye bil.
flere som anbefaler lakkforsegling, og jeg lurer da på om det er noe Skoda vil holde imot meg ved en evt reklamasjon,  og om det er greit, hvilken type lakkforsegling folket anbefaler?

Skrevet

Skoda har ingenting imot lakkbehandling. 

Men understellsbehandling er det litt ymse meninger om. 

Skrevet (endret)

Er lakkforsegling bare et nytt fint ord eller er det det samme som voksing man gjør etter polering, evt. gjør i samme operasjon om polishen inneholder voks?

 

 

Endret av Vandreren
Skrevet

lakkforsegling er en form for forsegling av porene i lakken, faktisk, som beskytter lakken, er i noen tilfeller hydrofibisk,  gjør at forurensing og skitt ikke fester sege like lett til lakken, og letter renholdet av bilen.

Du kan lese mer på www.ditec.no

Skrevet

med riktig lakkforsegling, har du skinnende ren bil etter en liten runde med vannslangen.

hvis du ser på lakk i rkt nok mikroskop, vil du se et landskap med topper og daler som likner på alpene. Det man gjør med 

Vi er vel nesten klar for å ta en avgjørelse, men jeg vil gjerne få et skriftlig tilbud på 5-seter sportline med det utstyret vi satte opp da jeg var innom, pluss nøkkeltilpassings-tillegget, og bad road, slik at jeg har de korrekte tallene før vi tar en endelig avgjørelse.akkforsegling, er å fylle alle disse dalene slik at man sitter igjen med en så godt som slett flate, og lakkforseglingen er mange ganger hardere enn hva voksen er, og er derfor mye mer ripemotstandsdyktig, og man beskytter også bedre mot overflaterust.
 
men du kan så klart polere isteden, men skal du holde bilen like pen med polering som med lakkforsegling, så må du nok belage deg på å polere minst 4-5 ganger i året.
 
Skrevet

Seg har Ditec behandling på min 2016 Superb, men det er ikke noe jeg kommer til å gjøre på neste bil. Skulle jeg evt ha gjort det så ville det ha vært Ditec Ceramic, for den skal være betydelig bedre (og mer kostbar).

Neste bil sender jeg heller avgårde for en skikkelig lakkrens, polering og voksing 1 gang i året i stedet.

Hele fronten på Superben bærer preg av dette ikke har holdt mål, flekker/misfarging i lakken etter mye salt, ser det er «gulaktige» flekker på den hvite fangeren som ikke går bort. Ditec kan sikkert være meget bra, men er som sagt ikke fornøyd med dette selv, men det kan selvfølgelig rett og slett komme av alt saltet den ble utsatt for i fjor vinter.

Skrevet

Jeg har blitt advart mot Ditec det siste døgnet, faktisk.  gutta på Detailer-nettsiden www.dnc.no er mildt sagt kritisk til Ditec, og kaller det vel for bortkasta penger, og paintdestroyer. 
Men, det finnes andre typer som er veldig, veldig bra, feks Royalshine, som er en 2-komponentsak med elektrokjemisk binding til lakken. 

blir nok det tenker jeg, alternativt har jeg fått anbefalt askerautospa.no, som også går for å være i toppskiktet på detailing og lakkforsegling.

Skrevet

Det er slik jeg har opplever dette på min bil også med «vanlig» Ditec behandling, så det gjør jeg aldri på en bil til. Men som nevnt, Ditec Ceramic er noe helt annet, men det er prisen også, ca dobbelt så dyrt..........

Skrevet

Bestilte med drop-off fra forhandler og de mente det var god løsning. Fikk bilen i forrige uke så tidlig å si noe om det funker eller ikke

Skrevet

Selger var positiv til både lakkforsegling og understellsbehandling. De brukte visstnok tectyl på alle sine biler, og jeg får min understellsbehandlet før levering.

De kunne også fikse lakkforsegling (autoglym)  men jeg satser nok på Royalshine fra en kar jeg har fått anbefalt av en kompis. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...