Gå til innhold
Skodalac

Dynamo bilstereo


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I "gammledager" når jeg drev på mye, så når hovedlysa blinka i takt med bassen og regulatoren i dynamoen tok kveld.. Dog likevel med tykke kabler, 32mm2 mener jeg..

Så ja, da det ble byttet til kraftigere dynamo ja, også montert inn strømkondensator/er ca 0.5m fra forsterkere.

I senere bilder ble dynamo og batteri originalt, men med strømkondensator/er bare.

Sørge for tykke nok kabler, god jording, god terminering, nok strøm, og lyddemping. 

Men har vært mange år ut av gamet nå, men her er jo ei side du sikkert nok finner alt du skulle lure på https://www.bilstereoforumet.no/forumdisplay.php?f=1

Endret av Ken
Skrevet (endret)

Med slike effekter du skal opp til her, så hadde jeg lagt enda tykkere kabler til strømtilførselen. Du kan fort få et spenningstap som ikke er så ønsket, og dermed ville jeg ha lagt minst 50mm² i flertrådet kobber og en godt skjermet ledning til + og minus (jord), aller helst 95mm². Spenningstapet blir mindre og ledningene blir heller ikke så varme når de blir belastet, ulempen er at de koster litt mer og er fysisk en del tykkere enn hva som tidligere er foreslått, men det ville jeg ha investert i først som sist, slik at en ikke får spenningstap når en belaster dette skikkelig.

Kun min mening da, for jeg jobber som energimontør og vet godt hva som skjer om belastningen er høy og str. på ledningene/kablene er for liten, det er en dårlig match for å si det litt forsiktig........... ;) 

Endret av Superb lll
Skrevet

Blir det ikke 1300 watt/12V = 108A

Det er en saftig strømstyrke ja, men seffe på maks guffe

Hva er anbefalt kvadrat for slikt da @Superb lll, du sier 95mm2 lol heftige greier

Skrevet

Hei Paulus.

Her er en 600w,min er 800. Og en 4x135w. Men jeg forstår ikke hva dette blir i amp da???

230W
• RMS Effekt @13,8V 2Ohm: 1 x 400W
• RMS Effekt @13,8V 1Ohm: 1 x 600W
• 2 x 30A sikringer (internt)
 

Skrevet
3 timer siden, PaulusA skrev:

Blir det ikke 1300 watt/12V = 108A

Det er en saftig strømstyrke ja, men seffe på maks guffe

Hva er anbefalt kvadrat for slikt da @Superb lll, du sier 95mm2 lol heftige greier

Jeg tok samme utg.pkt. som deg her, og når jeg beregnet dette etter denne kalkulatoren her,

http://www.solar-wind.co.uk/cable-sizing-DC-cables.html

Så la jeg inn 110A  -  12V  -  5m lang kabel (alt dette kan selvfølgelig forandres på), og så kan en velge i  %  hvilket spenningsfall en selv synes er akseptabelt. Tabellen regner ut dette med 1%, 2%, 3% og 4%, men med en slik belastning som dette her (110A) så hadde jeg ikke gått under 3% spenningsfall (helst holdt meg til max 2%), men det får være opptil enhver.

Legger ved fire forskjellige tabeller, så kan du se tverrsnittet tabellen anbefaler. Her er det da anbefalt tverrsnitt fra 185mm² og ned til 50mm², alt avhengig av hvilket spenningstap (i %) en synes er akseptabelt. 

Dette handler jo også om at en ikke skal ta for mye av spenningen fra andre elektroniske komponenter i bilen ved høy belastning, slik som det er nevnt lenger opp i tråden ved at lysa på bilen blinker i takt med bassen, da er det for lav spenning og høy belastning.

Er vel sjeldent at en finner forsterkere som takler såpass store tverrsnitt som dette i tilkoblingene til + og - men det kan løses ved bruk av type «splittere» (altså et koblinsstykke) og/eller ved at en bruker pinnehylser i enden av ledningen en skal tilkoble. 

Har en lavere A (strømstyrke) og/eller kortere kabler så blir det jo andre verdier/tverrsnitt. Jeg vet i hvert fall  at en ledning gjerne blir en del lengre enn en tror, fordi den skal legges i skjul, trekkes frem der det er mulig, så det blir ofte mange svinger og bøyer som tar en del mer ledning enn hva en først hadde tenkt seg.

Anbefaler også at + og - ledningen blir lagt i likt tverrsnitt, en kan selvfølgelig hente ut jord ( - ) fra karosseriet, men det har ikke den samme ledeevnen som en kobberledning. Evt. rust, lakk, rustbeskyttelse, etc, kan gjøre kontaktflaten mye dårligere.......

 

Dette er selvfølgelig ingen fasit, bare et forslag for å få et best mulig resultat :) 

 

5aaa5ca21f9af_Skjermbilde2018-03-15kl_12_37_06.thumb.png.508de9cbc29bdc04c8c2e9180d676e38.png5aaa5cab52c0d_Skjermbilde2018-03-15kl_12_37_27.thumb.png.2aeb49088b225cf01bb36a89d2b14d19.png5aaa5cb53f5d4_Skjermbilde2018-03-15kl_12_37_42.thumb.png.c9f73e3b2ede2ab17de79538a42d2fee.png5aaa5cc599578_Skjermbilde2018-03-15kl_12_37_56.thumb.png.6edc1b00e4b2355dafac9a1dace94e56.png

Skrevet

Musikkeffekt sier ingen ting om hva forsterkeren drar av strøm/effekt fra strømforsyningen. Å tro at forsterkeren på 1300 W drar 1300/12=108A fra bilens batteri blir helt feil. Musikkeffekt er hva forsterkeren kan gi av lydeffekt i brøkdeler av et sekund med lyd på maks. I tillegg er det nok ikke mange som gidder å sitte med hørselvern i bilen særlig lenge med forsterkeren på  maks..

  • Lik 1
Skrevet
1 time siden, Vandreren skrev:

Musikkeffekt sier ingen ting om hva forsterkeren drar av strøm/effekt fra strømforsyningen. Å tro at forsterkeren på 1300 W drar 1300/12=108A fra bilens batteri blir helt feil. Musikkeffekt er hva forsterkeren kan gi av lydeffekt i brøkdeler av et sekund med lyd på maks. I tillegg er det nok ikke mange som gidder å sitte med hørselvern i bilen særlig lenge med forsterkeren på  maks..

Hvordan finner en ut forbruket på en forsterker da? 

Dette virker det som du kan?

Skrevet (endret)
3 timer siden, Vandreren skrev:

Musikkeffekt sier ingen ting om hva forsterkeren drar av strøm/effekt fra strømforsyningen. Å tro at forsterkeren på 1300 W drar 1300/12=108A fra bilens batteri blir helt feil. Musikkeffekt er hva forsterkeren kan gi av lydeffekt i brøkdeler av et sekund med lyd på maks. I tillegg er det nok ikke mange som gidder å sitte med hørselvern i bilen særlig lenge med forsterkeren på  maks..

Her var det ikke flere opplysninger enn Watt (i startinnlegget). Ingen opplysninger om det er snakk musikkeffekt eller strømeffekt, derav utregningen slik som oppgitt. Jeg ser også at de fleste opererer med 40A sikringer i strømforsyningen, og ikke over 100A, men det er det jo ikke så lett å gjette seg til.............. :) 

Jo flere opplysninger en gir, jo flere muligheter har noen til å kunne gi det korrekte svaret......... ;) 

Endret av Superb lll
Skrevet

Dette avhenger av type "watt" og kvalitet på forsterker.

En 8 Ohm forsterker, oppgitt i RMS, vil ha samme maks forbruk i watt. Det tok jeg utgangspunktet i, men da bilstereo stort sett er oppgitt i 4Ohm og DIN, blir det nok litt feil.

I DIN er nok Ampere ca halvparten 

Skrevet

Tillegg

Musikkeffekt = PMPO, dvs rett før det smeller. Bilstereo er heldigvis sjelden oppgitt i denne useriøse "watt metoden". Dette var typisk for microstereo og boomblastere, og brukes nok fortsatt en del for slike produkter.

DIN er 4Ohm og 1khz, dvs mye lettere målestandard enn 4Ohm 20-20.000 Hz, og veldig typisk måleeffekt for bilstereo. Derimot er gode bilforsterkere (løse enheter) ofte oppgitt i 4Ohm20-20khz

Skrevet
4 timer siden, Superb lll skrev:

Her var det ikke flere opplysninger enn Watt (i startinnlegget). Ingen opplysninger om det er snakk musikkeffekt eller strømeffekt, derav utregningen slik som oppgitt. Jeg ser også at de fleste operer med 40A sikringer i strømforsyningen, og ikke over 100A, men det er det jo ikke så lett å gjette seg til.............. :) 

Flere opplysninger gir, flere muligheter til å kunne gi det korrekte svaret......... ;) 

Det jeg vet,er att begge forsterkerne har 2x30A sikring. 

Litt å forstå her ja,skjønner jeg. Ser ut som jeg får legge opp kabler,se om lysa blinker. Blinker dem må en forsøke å få på større dynamo og batteri. ?

Skrevet
31 minutter siden, Håvard skrev:

Hva med å starte med et batteri som klarer å levere nok strøm slik at du er sikker på å unngå at lysa blinker de få gangene du virkelig drar på?

Så vil du jo fort erfare om du er nødt til å oppgradere dynamo også, om den ikke klarer å leverer over gjennomsnittsforbruket ditt. 

Det er ikke noe problem,men hvor stort batteri må det være? Får en dynamo på 90 ampere,mer en 90 ampere inn på et batteri? Ikke sånn jeg forstår det. Men jeg har ikke peiling på  elektrisk. Klarer den ikke det,så er vel originalbatteri på 90 ampere? Det finner jeg ut?

Komt både formler og annet her. Då dette blir

Skrevet (endret)

Nå synes jeg det er ganske dustete å plassere slike anlegg i en bil men så er jeg da også passert de 60 :o

Jeg vil tro at produsenten av forsterkeren kan fortelle deg hvilken effekt anlegget vil trekke fra bilens batteri og generator/dynamo. Når du vet det så kan du finne strømmen og da igjen dimensjonere kabler og batteri ut fra akseptabelt spenningsfall osv.   En 90  A dynamo vil sikkert kunne levere mer enn nok ladestrøm til batteriet som igjen skal levere strøm til forsterkeren. Skal du stå mye i ro og spille høy musikk så må du selvsagt ta høyde for det når det gjelder batterikapasitet.  Det finnes også battterimonitorer som forteller deg hvor mye strøm som går inn og ut av batteriet, gjenværende kapasitet osv. 

Ellers blander du ampere (A) og amperetimer (Ah) . Batterikapasitet oppgis i Ah og forteller deg at batteriet kan levere x antall ampere i y antall timer.  Kapasiteten til en dynamo (egentlig generator) oppgis i A. Er dynamoen på 90 A kan den (teoretisk) levere 90 A kontinuerlig til batteriet. Gjør den det i 1 time har du fylt opp batteriet med 90 Ah. Har du et 90 Ah batteri og du ikke har forbrukt noe så er det fulladet. Dette er selvsagt helt teoretisk, i praksis er det ikke slik pga. tap, varme og mye annet.

 

Jeg vil tro det må det være bedre å stille disse spørsmålene på en diskusjonside for bilstereofantaster, de har sikkert mye kunnskap  om hva som funker og ikke.

Endret av Vandreren
Skrevet

Er 50 og liker godt heavy metal??høyt på annlegget??. Som sagt,har ikke peiling på elektrisitet. Klarer å koble + på + og omvendt,å bruke en prøvelampe. Utover det er det vel helt blankt.

Skrevet (endret)

Drit i dynamo foreløpig ! B|

Sjå her da, https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/bilstereopakker/mega-pack

Full pakke, 2 forsterkere, 2 bak høytalere, 2 fronthøytalere. + ledingsett.

Se her så har dem 20mm2 strømkabler. 

Og dem har til det settet en strømkondensator slik jeg nevnte.

Du kan, starte uten kondensator, og se hvordan det spiller, får du slappe og ukontrollerte subber har du for lite strøm/for mye strømtap på tilførsel. Da installere du en kondensator ca halvmeteren fra forsterkerne dine. 

Og det er RMS watt (kontinuerlig full guffe-effekt) som teller da i respektive 2 eller 4 ohm (kjøretøy 12/24v)

Endret av Ken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...