Gå til innhold
Skodalac

Dynamo bilstereo


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I "gammledager" når jeg drev på mye, så når hovedlysa blinka i takt med bassen og regulatoren i dynamoen tok kveld.. Dog likevel med tykke kabler, 32mm2 mener jeg..

Så ja, da det ble byttet til kraftigere dynamo ja, også montert inn strømkondensator/er ca 0.5m fra forsterkere.

I senere bilder ble dynamo og batteri originalt, men med strømkondensator/er bare.

Sørge for tykke nok kabler, god jording, god terminering, nok strøm, og lyddemping. 

Men har vært mange år ut av gamet nå, men her er jo ei side du sikkert nok finner alt du skulle lure på https://www.bilstereoforumet.no/forumdisplay.php?f=1

Endret av Ken
Skrevet (endret)

Med slike effekter du skal opp til her, så hadde jeg lagt enda tykkere kabler til strømtilførselen. Du kan fort få et spenningstap som ikke er så ønsket, og dermed ville jeg ha lagt minst 50mm² i flertrådet kobber og en godt skjermet ledning til + og minus (jord), aller helst 95mm². Spenningstapet blir mindre og ledningene blir heller ikke så varme når de blir belastet, ulempen er at de koster litt mer og er fysisk en del tykkere enn hva som tidligere er foreslått, men det ville jeg ha investert i først som sist, slik at en ikke får spenningstap når en belaster dette skikkelig.

Kun min mening da, for jeg jobber som energimontør og vet godt hva som skjer om belastningen er høy og str. på ledningene/kablene er for liten, det er en dårlig match for å si det litt forsiktig........... ;) 

Endret av Superb lll
Skrevet

Blir det ikke 1300 watt/12V = 108A

Det er en saftig strømstyrke ja, men seffe på maks guffe

Hva er anbefalt kvadrat for slikt da @Superb lll, du sier 95mm2 lol heftige greier

Skrevet

Hei Paulus.

Her er en 600w,min er 800. Og en 4x135w. Men jeg forstår ikke hva dette blir i amp da???

230W
• RMS Effekt @13,8V 2Ohm: 1 x 400W
• RMS Effekt @13,8V 1Ohm: 1 x 600W
• 2 x 30A sikringer (internt)
 

Skrevet
3 timer siden, PaulusA skrev:

Blir det ikke 1300 watt/12V = 108A

Det er en saftig strømstyrke ja, men seffe på maks guffe

Hva er anbefalt kvadrat for slikt da @Superb lll, du sier 95mm2 lol heftige greier

Jeg tok samme utg.pkt. som deg her, og når jeg beregnet dette etter denne kalkulatoren her,

http://www.solar-wind.co.uk/cable-sizing-DC-cables.html

Så la jeg inn 110A  -  12V  -  5m lang kabel (alt dette kan selvfølgelig forandres på), og så kan en velge i  %  hvilket spenningsfall en selv synes er akseptabelt. Tabellen regner ut dette med 1%, 2%, 3% og 4%, men med en slik belastning som dette her (110A) så hadde jeg ikke gått under 3% spenningsfall (helst holdt meg til max 2%), men det får være opptil enhver.

Legger ved fire forskjellige tabeller, så kan du se tverrsnittet tabellen anbefaler. Her er det da anbefalt tverrsnitt fra 185mm² og ned til 50mm², alt avhengig av hvilket spenningstap (i %) en synes er akseptabelt. 

Dette handler jo også om at en ikke skal ta for mye av spenningen fra andre elektroniske komponenter i bilen ved høy belastning, slik som det er nevnt lenger opp i tråden ved at lysa på bilen blinker i takt med bassen, da er det for lav spenning og høy belastning.

Er vel sjeldent at en finner forsterkere som takler såpass store tverrsnitt som dette i tilkoblingene til + og - men det kan løses ved bruk av type «splittere» (altså et koblinsstykke) og/eller ved at en bruker pinnehylser i enden av ledningen en skal tilkoble. 

Har en lavere A (strømstyrke) og/eller kortere kabler så blir det jo andre verdier/tverrsnitt. Jeg vet i hvert fall  at en ledning gjerne blir en del lengre enn en tror, fordi den skal legges i skjul, trekkes frem der det er mulig, så det blir ofte mange svinger og bøyer som tar en del mer ledning enn hva en først hadde tenkt seg.

Anbefaler også at + og - ledningen blir lagt i likt tverrsnitt, en kan selvfølgelig hente ut jord ( - ) fra karosseriet, men det har ikke den samme ledeevnen som en kobberledning. Evt. rust, lakk, rustbeskyttelse, etc, kan gjøre kontaktflaten mye dårligere.......

 

Dette er selvfølgelig ingen fasit, bare et forslag for å få et best mulig resultat :) 

 

5aaa5ca21f9af_Skjermbilde2018-03-15kl_12_37_06.thumb.png.508de9cbc29bdc04c8c2e9180d676e38.png5aaa5cab52c0d_Skjermbilde2018-03-15kl_12_37_27.thumb.png.2aeb49088b225cf01bb36a89d2b14d19.png5aaa5cb53f5d4_Skjermbilde2018-03-15kl_12_37_42.thumb.png.c9f73e3b2ede2ab17de79538a42d2fee.png5aaa5cc599578_Skjermbilde2018-03-15kl_12_37_56.thumb.png.6edc1b00e4b2355dafac9a1dace94e56.png

Skrevet

Musikkeffekt sier ingen ting om hva forsterkeren drar av strøm/effekt fra strømforsyningen. Å tro at forsterkeren på 1300 W drar 1300/12=108A fra bilens batteri blir helt feil. Musikkeffekt er hva forsterkeren kan gi av lydeffekt i brøkdeler av et sekund med lyd på maks. I tillegg er det nok ikke mange som gidder å sitte med hørselvern i bilen særlig lenge med forsterkeren på  maks..

  • Lik 1
Skrevet
1 time siden, Vandreren skrev:

Musikkeffekt sier ingen ting om hva forsterkeren drar av strøm/effekt fra strømforsyningen. Å tro at forsterkeren på 1300 W drar 1300/12=108A fra bilens batteri blir helt feil. Musikkeffekt er hva forsterkeren kan gi av lydeffekt i brøkdeler av et sekund med lyd på maks. I tillegg er det nok ikke mange som gidder å sitte med hørselvern i bilen særlig lenge med forsterkeren på  maks..

Hvordan finner en ut forbruket på en forsterker da? 

Dette virker det som du kan?

Skrevet (endret)
3 timer siden, Vandreren skrev:

Musikkeffekt sier ingen ting om hva forsterkeren drar av strøm/effekt fra strømforsyningen. Å tro at forsterkeren på 1300 W drar 1300/12=108A fra bilens batteri blir helt feil. Musikkeffekt er hva forsterkeren kan gi av lydeffekt i brøkdeler av et sekund med lyd på maks. I tillegg er det nok ikke mange som gidder å sitte med hørselvern i bilen særlig lenge med forsterkeren på  maks..

Her var det ikke flere opplysninger enn Watt (i startinnlegget). Ingen opplysninger om det er snakk musikkeffekt eller strømeffekt, derav utregningen slik som oppgitt. Jeg ser også at de fleste opererer med 40A sikringer i strømforsyningen, og ikke over 100A, men det er det jo ikke så lett å gjette seg til.............. :) 

Jo flere opplysninger en gir, jo flere muligheter har noen til å kunne gi det korrekte svaret......... ;) 

Endret av Superb lll
Skrevet

Dette avhenger av type "watt" og kvalitet på forsterker.

En 8 Ohm forsterker, oppgitt i RMS, vil ha samme maks forbruk i watt. Det tok jeg utgangspunktet i, men da bilstereo stort sett er oppgitt i 4Ohm og DIN, blir det nok litt feil.

I DIN er nok Ampere ca halvparten 

Skrevet

Tillegg

Musikkeffekt = PMPO, dvs rett før det smeller. Bilstereo er heldigvis sjelden oppgitt i denne useriøse "watt metoden". Dette var typisk for microstereo og boomblastere, og brukes nok fortsatt en del for slike produkter.

DIN er 4Ohm og 1khz, dvs mye lettere målestandard enn 4Ohm 20-20.000 Hz, og veldig typisk måleeffekt for bilstereo. Derimot er gode bilforsterkere (løse enheter) ofte oppgitt i 4Ohm20-20khz

Skrevet
4 timer siden, Superb lll skrev:

Her var det ikke flere opplysninger enn Watt (i startinnlegget). Ingen opplysninger om det er snakk musikkeffekt eller strømeffekt, derav utregningen slik som oppgitt. Jeg ser også at de fleste operer med 40A sikringer i strømforsyningen, og ikke over 100A, men det er det jo ikke så lett å gjette seg til.............. :) 

Flere opplysninger gir, flere muligheter til å kunne gi det korrekte svaret......... ;) 

Det jeg vet,er att begge forsterkerne har 2x30A sikring. 

Litt å forstå her ja,skjønner jeg. Ser ut som jeg får legge opp kabler,se om lysa blinker. Blinker dem må en forsøke å få på større dynamo og batteri. ?

Skrevet
31 minutter siden, Håvard skrev:

Hva med å starte med et batteri som klarer å levere nok strøm slik at du er sikker på å unngå at lysa blinker de få gangene du virkelig drar på?

Så vil du jo fort erfare om du er nødt til å oppgradere dynamo også, om den ikke klarer å leverer over gjennomsnittsforbruket ditt. 

Det er ikke noe problem,men hvor stort batteri må det være? Får en dynamo på 90 ampere,mer en 90 ampere inn på et batteri? Ikke sånn jeg forstår det. Men jeg har ikke peiling på  elektrisk. Klarer den ikke det,så er vel originalbatteri på 90 ampere? Det finner jeg ut?

Komt både formler og annet her. Då dette blir

Skrevet (endret)

Nå synes jeg det er ganske dustete å plassere slike anlegg i en bil men så er jeg da også passert de 60 :o

Jeg vil tro at produsenten av forsterkeren kan fortelle deg hvilken effekt anlegget vil trekke fra bilens batteri og generator/dynamo. Når du vet det så kan du finne strømmen og da igjen dimensjonere kabler og batteri ut fra akseptabelt spenningsfall osv.   En 90  A dynamo vil sikkert kunne levere mer enn nok ladestrøm til batteriet som igjen skal levere strøm til forsterkeren. Skal du stå mye i ro og spille høy musikk så må du selvsagt ta høyde for det når det gjelder batterikapasitet.  Det finnes også battterimonitorer som forteller deg hvor mye strøm som går inn og ut av batteriet, gjenværende kapasitet osv. 

Ellers blander du ampere (A) og amperetimer (Ah) . Batterikapasitet oppgis i Ah og forteller deg at batteriet kan levere x antall ampere i y antall timer.  Kapasiteten til en dynamo (egentlig generator) oppgis i A. Er dynamoen på 90 A kan den (teoretisk) levere 90 A kontinuerlig til batteriet. Gjør den det i 1 time har du fylt opp batteriet med 90 Ah. Har du et 90 Ah batteri og du ikke har forbrukt noe så er det fulladet. Dette er selvsagt helt teoretisk, i praksis er det ikke slik pga. tap, varme og mye annet.

 

Jeg vil tro det må det være bedre å stille disse spørsmålene på en diskusjonside for bilstereofantaster, de har sikkert mye kunnskap  om hva som funker og ikke.

Endret av Vandreren
Skrevet

Er 50 og liker godt heavy metal??høyt på annlegget??. Som sagt,har ikke peiling på elektrisitet. Klarer å koble + på + og omvendt,å bruke en prøvelampe. Utover det er det vel helt blankt.

Skrevet (endret)

Drit i dynamo foreløpig ! B|

Sjå her da, https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/bilstereopakker/mega-pack

Full pakke, 2 forsterkere, 2 bak høytalere, 2 fronthøytalere. + ledingsett.

Se her så har dem 20mm2 strømkabler. 

Og dem har til det settet en strømkondensator slik jeg nevnte.

Du kan, starte uten kondensator, og se hvordan det spiller, får du slappe og ukontrollerte subber har du for lite strøm/for mye strømtap på tilførsel. Da installere du en kondensator ca halvmeteren fra forsterkerne dine. 

Og det er RMS watt (kontinuerlig full guffe-effekt) som teller da i respektive 2 eller 4 ohm (kjøretøy 12/24v)

Endret av Ken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...