Gå til innhold
Skodalac

Dynamo bilstereo


Anbefalte innlegg

I "gammledager" når jeg drev på mye, så når hovedlysa blinka i takt med bassen og regulatoren i dynamoen tok kveld.. Dog likevel med tykke kabler, 32mm2 mener jeg..

Så ja, da det ble byttet til kraftigere dynamo ja, også montert inn strømkondensator/er ca 0.5m fra forsterkere.

I senere bilder ble dynamo og batteri originalt, men med strømkondensator/er bare.

Sørge for tykke nok kabler, god jording, god terminering, nok strøm, og lyddemping. 

Men har vært mange år ut av gamet nå, men her er jo ei side du sikkert nok finner alt du skulle lure på https://www.bilstereoforumet.no/forumdisplay.php?f=1

Endret av Ken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med slike effekter du skal opp til her, så hadde jeg lagt enda tykkere kabler til strømtilførselen. Du kan fort få et spenningstap som ikke er så ønsket, og dermed ville jeg ha lagt minst 50mm² i flertrådet kobber og en godt skjermet ledning til + og minus (jord), aller helst 95mm². Spenningstapet blir mindre og ledningene blir heller ikke så varme når de blir belastet, ulempen er at de koster litt mer og er fysisk en del tykkere enn hva som tidligere er foreslått, men det ville jeg ha investert i først som sist, slik at en ikke får spenningstap når en belaster dette skikkelig.

Kun min mening da, for jeg jobber som energimontør og vet godt hva som skjer om belastningen er høy og str. på ledningene/kablene er for liten, det er en dårlig match for å si det litt forsiktig........... ;) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Paulus.

Her er en 600w,min er 800. Og en 4x135w. Men jeg forstår ikke hva dette blir i amp da???

230W
• RMS Effekt @13,8V 2Ohm: 1 x 400W
• RMS Effekt @13,8V 1Ohm: 1 x 600W
• 2 x 30A sikringer (internt)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, PaulusA skrev:

Blir det ikke 1300 watt/12V = 108A

Det er en saftig strømstyrke ja, men seffe på maks guffe

Hva er anbefalt kvadrat for slikt da @Superb lll, du sier 95mm2 lol heftige greier

Jeg tok samme utg.pkt. som deg her, og når jeg beregnet dette etter denne kalkulatoren her,

http://www.solar-wind.co.uk/cable-sizing-DC-cables.html

Så la jeg inn 110A  -  12V  -  5m lang kabel (alt dette kan selvfølgelig forandres på), og så kan en velge i  %  hvilket spenningsfall en selv synes er akseptabelt. Tabellen regner ut dette med 1%, 2%, 3% og 4%, men med en slik belastning som dette her (110A) så hadde jeg ikke gått under 3% spenningsfall (helst holdt meg til max 2%), men det får være opptil enhver.

Legger ved fire forskjellige tabeller, så kan du se tverrsnittet tabellen anbefaler. Her er det da anbefalt tverrsnitt fra 185mm² og ned til 50mm², alt avhengig av hvilket spenningstap (i %) en synes er akseptabelt. 

Dette handler jo også om at en ikke skal ta for mye av spenningen fra andre elektroniske komponenter i bilen ved høy belastning, slik som det er nevnt lenger opp i tråden ved at lysa på bilen blinker i takt med bassen, da er det for lav spenning og høy belastning.

Er vel sjeldent at en finner forsterkere som takler såpass store tverrsnitt som dette i tilkoblingene til + og - men det kan løses ved bruk av type «splittere» (altså et koblinsstykke) og/eller ved at en bruker pinnehylser i enden av ledningen en skal tilkoble. 

Har en lavere A (strømstyrke) og/eller kortere kabler så blir det jo andre verdier/tverrsnitt. Jeg vet i hvert fall  at en ledning gjerne blir en del lengre enn en tror, fordi den skal legges i skjul, trekkes frem der det er mulig, så det blir ofte mange svinger og bøyer som tar en del mer ledning enn hva en først hadde tenkt seg.

Anbefaler også at + og - ledningen blir lagt i likt tverrsnitt, en kan selvfølgelig hente ut jord ( - ) fra karosseriet, men det har ikke den samme ledeevnen som en kobberledning. Evt. rust, lakk, rustbeskyttelse, etc, kan gjøre kontaktflaten mye dårligere.......

 

Dette er selvfølgelig ingen fasit, bare et forslag for å få et best mulig resultat :) 

 

5aaa5ca21f9af_Skjermbilde2018-03-15kl_12_37_06.thumb.png.508de9cbc29bdc04c8c2e9180d676e38.png5aaa5cab52c0d_Skjermbilde2018-03-15kl_12_37_27.thumb.png.2aeb49088b225cf01bb36a89d2b14d19.png5aaa5cb53f5d4_Skjermbilde2018-03-15kl_12_37_42.thumb.png.c9f73e3b2ede2ab17de79538a42d2fee.png5aaa5cc599578_Skjermbilde2018-03-15kl_12_37_56.thumb.png.6edc1b00e4b2355dafac9a1dace94e56.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikkeffekt sier ingen ting om hva forsterkeren drar av strøm/effekt fra strømforsyningen. Å tro at forsterkeren på 1300 W drar 1300/12=108A fra bilens batteri blir helt feil. Musikkeffekt er hva forsterkeren kan gi av lydeffekt i brøkdeler av et sekund med lyd på maks. I tillegg er det nok ikke mange som gidder å sitte med hørselvern i bilen særlig lenge med forsterkeren på  maks..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vandreren skrev:

Musikkeffekt sier ingen ting om hva forsterkeren drar av strøm/effekt fra strømforsyningen. Å tro at forsterkeren på 1300 W drar 1300/12=108A fra bilens batteri blir helt feil. Musikkeffekt er hva forsterkeren kan gi av lydeffekt i brøkdeler av et sekund med lyd på maks. I tillegg er det nok ikke mange som gidder å sitte med hørselvern i bilen særlig lenge med forsterkeren på  maks..

Hvordan finner en ut forbruket på en forsterker da? 

Dette virker det som du kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Vandreren skrev:

Musikkeffekt sier ingen ting om hva forsterkeren drar av strøm/effekt fra strømforsyningen. Å tro at forsterkeren på 1300 W drar 1300/12=108A fra bilens batteri blir helt feil. Musikkeffekt er hva forsterkeren kan gi av lydeffekt i brøkdeler av et sekund med lyd på maks. I tillegg er det nok ikke mange som gidder å sitte med hørselvern i bilen særlig lenge med forsterkeren på  maks..

Her var det ikke flere opplysninger enn Watt (i startinnlegget). Ingen opplysninger om det er snakk musikkeffekt eller strømeffekt, derav utregningen slik som oppgitt. Jeg ser også at de fleste opererer med 40A sikringer i strømforsyningen, og ikke over 100A, men det er det jo ikke så lett å gjette seg til.............. :) 

Jo flere opplysninger en gir, jo flere muligheter har noen til å kunne gi det korrekte svaret......... ;) 

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette avhenger av type "watt" og kvalitet på forsterker.

En 8 Ohm forsterker, oppgitt i RMS, vil ha samme maks forbruk i watt. Det tok jeg utgangspunktet i, men da bilstereo stort sett er oppgitt i 4Ohm og DIN, blir det nok litt feil.

I DIN er nok Ampere ca halvparten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg

Musikkeffekt = PMPO, dvs rett før det smeller. Bilstereo er heldigvis sjelden oppgitt i denne useriøse "watt metoden". Dette var typisk for microstereo og boomblastere, og brukes nok fortsatt en del for slike produkter.

DIN er 4Ohm og 1khz, dvs mye lettere målestandard enn 4Ohm 20-20.000 Hz, og veldig typisk måleeffekt for bilstereo. Derimot er gode bilforsterkere (løse enheter) ofte oppgitt i 4Ohm20-20khz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Superb lll skrev:

Her var det ikke flere opplysninger enn Watt (i startinnlegget). Ingen opplysninger om det er snakk musikkeffekt eller strømeffekt, derav utregningen slik som oppgitt. Jeg ser også at de fleste operer med 40A sikringer i strømforsyningen, og ikke over 100A, men det er det jo ikke så lett å gjette seg til.............. :) 

Flere opplysninger gir, flere muligheter til å kunne gi det korrekte svaret......... ;) 

Det jeg vet,er att begge forsterkerne har 2x30A sikring. 

Litt å forstå her ja,skjønner jeg. Ser ut som jeg får legge opp kabler,se om lysa blinker. Blinker dem må en forsøke å få på større dynamo og batteri. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Håvard skrev:

Hva med å starte med et batteri som klarer å levere nok strøm slik at du er sikker på å unngå at lysa blinker de få gangene du virkelig drar på?

Så vil du jo fort erfare om du er nødt til å oppgradere dynamo også, om den ikke klarer å leverer over gjennomsnittsforbruket ditt. 

Det er ikke noe problem,men hvor stort batteri må det være? Får en dynamo på 90 ampere,mer en 90 ampere inn på et batteri? Ikke sånn jeg forstår det. Men jeg har ikke peiling på  elektrisk. Klarer den ikke det,så er vel originalbatteri på 90 ampere? Det finner jeg ut?

Komt både formler og annet her. Då dette blir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg det er ganske dustete å plassere slike anlegg i en bil men så er jeg da også passert de 60 :o

Jeg vil tro at produsenten av forsterkeren kan fortelle deg hvilken effekt anlegget vil trekke fra bilens batteri og generator/dynamo. Når du vet det så kan du finne strømmen og da igjen dimensjonere kabler og batteri ut fra akseptabelt spenningsfall osv.   En 90  A dynamo vil sikkert kunne levere mer enn nok ladestrøm til batteriet som igjen skal levere strøm til forsterkeren. Skal du stå mye i ro og spille høy musikk så må du selvsagt ta høyde for det når det gjelder batterikapasitet.  Det finnes også battterimonitorer som forteller deg hvor mye strøm som går inn og ut av batteriet, gjenværende kapasitet osv. 

Ellers blander du ampere (A) og amperetimer (Ah) . Batterikapasitet oppgis i Ah og forteller deg at batteriet kan levere x antall ampere i y antall timer.  Kapasiteten til en dynamo (egentlig generator) oppgis i A. Er dynamoen på 90 A kan den (teoretisk) levere 90 A kontinuerlig til batteriet. Gjør den det i 1 time har du fylt opp batteriet med 90 Ah. Har du et 90 Ah batteri og du ikke har forbrukt noe så er det fulladet. Dette er selvsagt helt teoretisk, i praksis er det ikke slik pga. tap, varme og mye annet.

 

Jeg vil tro det må det være bedre å stille disse spørsmålene på en diskusjonside for bilstereofantaster, de har sikkert mye kunnskap  om hva som funker og ikke.

Endret av Vandreren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i dynamo foreløpig ! B|

Sjå her da, https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/bilstereopakker/mega-pack

Full pakke, 2 forsterkere, 2 bak høytalere, 2 fronthøytalere. + ledingsett.

Se her så har dem 20mm2 strømkabler. 

Og dem har til det settet en strømkondensator slik jeg nevnte.

Du kan, starte uten kondensator, og se hvordan det spiller, får du slappe og ukontrollerte subber har du for lite strøm/for mye strømtap på tilførsel. Da installere du en kondensator ca halvmeteren fra forsterkerne dine. 

Og det er RMS watt (kontinuerlig full guffe-effekt) som teller da i respektive 2 eller 4 ohm (kjøretøy 12/24v)

Endret av Ken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...