Gå til innhold
Superb lll

Vinterdekk Crossover / SUV / 4x4


Anbefalte innlegg

Tittet litt på noen vinterdekktester nå selv om jeg egentlig har bestemt meg for hvilke vinterdekk jeg skal ha på Scouten når den kommer, og da kom jeg over denne testen her fra NAF,

https://www.motor.no/tester/dekktester/motor-test-av-pigg-og-piggfire-vinterdekk-til-suv-2016/

Har de siste dagene lagt litt mer merke til de litt høyere stasjonsvognene, crossovere og SUV'er, uten at jeg helt konkret hvor skille mellom de forskjellige bilen faktisk er, men dette fikk meg til å undre litt når jeg så hvilke dekk enkelte av disse bilene hadde.

Er det noen som vet hva er det som gjør at f.eks. biler som f.eks. Volvo XC 70, BMW X1, Audi Q3, A4 -og A6 Allroad, og Mercedes GLC har vinterdekk som er merket SUV, er ikke det unødvendig for biler av denne str. og vekt? For dette er for meg kun type Crossovere og litt høyere stasjonsvogner 

For større og ikke minst tyngre biler som f.eks Skoda Kodiaq, VW Tuareg, VW Tiguan Allspace, Volvo XC 90, BMW X5, Audi Q5 og Q7, så er det vel mer nødvendig med dekk beregnet for SUV med tanke på aksellast / lastindex vil jeg tro.

Eller skal også mindre type Crossovere og litt høyreiste stasjonsvogner også ha dekk som er merket SUV?

Har på ingen måte tro på at en Scout trenger den type betegnelse på dekk, men blir likevel litt tankefull når jeg har lagt merke til hvilke dekk enkelte biler har som nevnt lenger opp i tråden.........

 

Leser jo at det er mange meninger om hvor skillet om hva som defineres som SUV eller ikke, spriker stort. Nå er dette skrevet for noen år tilbake riktignok, men de var jo ikke enige da heller.........

https://www.tv2.no/a/3876491/

 

Noen som har noen gode svar/tips her?

 

EDIT:

Det var ikke alle bilene jeg så på som hadde slike dekk, de var i mindre tall, og det er jo også derfor jeg lurer litt på nødvendigheten av slike dekk på de bilene jeg nevnte lengst opp i innlegget.

Endret av Superb lll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Superb lll

Det er ikke nødvendig med såkalte SUV vinterdekk, og dette er heller ikke bedre vinterdekk, kanskje snarere tvert imot

Skillet går ofte på rundt 60 profil for et 225 17" dekk mener jeg å huske. Dvs for 225/60-17" får du kun SUV vinterdekk, mens for 225/50-17" får du vanlige vinterdekk.

Scout har jo 225/50-17" eller 225/45-18" og kommer da ikke i kategorien SUV i forhold til dekk dimensjon.

Dette skal du bare være fornøyd med, da min erfaring er at hvis LI for dekkene er mye høyere enn hva bilen krever/trenger blir den også veldig ukomfortabel.

Kan f.eks huske min Outback, 225-60-17" som kun krevde 89 i LI mens for vinterdekk var det vanskelig å finne mindre enn 99. Skulle ha pigg, fikk Hakka med 102 i LI, og bilen ble som en geit.

Fikk byttet til Conti med 99 i LI og det hjalp dramatisk.

Kjører man piggfritt er ikke problemet så stort.

Problemet ligger jo i at dekkfabrikantene følger en ide om at store dekk kun er til tunge biler, men dette er ikke lenger tilfellet.

Les derfor vanlige vinterdekk tester og kjøp dekk etter behov, ikke etter hvem som vant

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @PaulusA :) 

Jeg regnet heller ikke med at en Scout ville ha behov for SUV merking på vinterdekka, men ble jo likevel litt tankefull som nevnt når jeg så hvilke andre andre biler som hadde det. MEN jeg har nok ikke helt lagt merke til dekkdimensjon på disse bilene jeg så SUV dekk på, men det stemmer nok ganske bra når jeg tenker meg litt om. For det var en høyere profil på de dekka, det er jeg helt sikker på, uten at jeg la merke til hva det faktisk stod der utenom SUV merkingen da.

Jeg har forsåvidt plukket ut de vinterdekka jeg ønsker meg til Scouten, og valgte de samme som jeg har på min Superb. Nokian Hakkapeliita R2, og det er vel de samme vinterdekka som du har på din Octavia om jeg ikke husker helt feil @PaulusA ?

Takk for god og lærerik info @PaulusA :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med våte veier er jeg absolutt enig med deg i, men jeg har ikke vært helt 100% fornøyd med fremkommeligheten i vinter. Men det kommer nok mer av hvordan Superben får kreftene ned mot underlaget. enn kvaliteten på Nokian Hakkapeliitta R2 dekkene vil jeg tro........... For stopplengde på snø, is og slaps, og sidegrep på det samme underlaget er det absolutt ikke noe feil med. 

Ser frem til neste vinter med 4x4 må jeg si ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...