Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Superb lll

Test av sommerdekk 2018

Anbefalte innlegg

Kan ikke se at noen har lagt den ut enda, så her er den for de som ønsker noe lesestoff :) 

https://www.motor.no/tester/sommerdekk/2018/

Synes det dog er litt merkelig at sommerdekka jeg har på min bil (Pirelli Cinturato P7) fikk 5. plass (med 8,7 poeng i fjor), og nå er helt nede på 11. plass (med 70 poeng dette året).

Jeg er uansett ikke fornøyd med disse dekka jeg, for de støyer som fy, men likevel litt merkelig at de skal gjøre det så mye dårligere i testen året etter........

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette viser vel egentlig at dekktester (og dekk) ikke er så stabile som folk tror

Likevel er nok noe av forklaringen en utvikling av nye dekk.

Kjøper man et av de respekterte merkene er nok forskjellene mindre for vanlig bruk enn det testresultatene uttrykker

Har jo selv Dunlop, funker som bare rakkern de, bortsett fra støyen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda utviklingen av dekk går jo heldigvis fremover og dekka får bedre og bedre egenskaper, bare synd en stort sett ikke får noen av dem når en kjøper ny bil i dag, for da ser det ut til at det kun går på «lav-budsjett-dekk» som de får gode innkjøpspriser på.

Pirelli Cinturato P7 som jeg har på min bil, har vel greie egenskaper på tørt føre, men de gir en del hjulspinn ved gasspådrag ved våt veibane. De drenerer unna vannet ganske bra, men her kommer muligens litt av bilens tyngde inn i bildet også, uten at jeg er noen ekspert på det, men dette er jo selvfølgelig avhengig av mønsterdybden også. Deres absolutt største svakhet er som jeg har nevnt «ørten» ganger tidligere støy! Jo kaldere vegbane og grøvre asfalt det er, jo verre blir det, joda det er jo naturlig det, men dekka er for harde.

De virker veldig slitesterke og ruller lett selv med 235 bredde (det gjør også litt med støyen selvfølgelig), men det kommer jo igjen av at gummien (etter min mening) er knallhard. Har kjørt de i 2 sesonger og de ser jo nesten fremdeles ubrukte ut når det gjelder mønsterdybden, bilen har kjørt rett over 40.000km nå, så ca halvparten har jo de sommerdekka av kjørte kilometere.

Er veldig spent på hva bilen jeg har bestilt får av dekk, og jeg har allerede spurt om muligheten for å bytte dem ut til noe bedre om det er dekk jeg ikke liker på den nye bilen, men det kom jeg dessverre ingen vei med. Har dog ikke spurt på et dekkfirma om dette enda, men det er sikkert ikke så mye å få i «innbytte» for slike dekk heller vil jeg tro, for de må vel mest sannsynlig selges privat.......

Tittet på noen av bilene som stod hos forhandleren, og der var det nå benyttet Hankook på alt fra City Go og opp til Kodiaq, var kun en Superb som hadde Pirelli Cinturato P7. La ikke merke til hvilket navn/nummer det var på Hankook dekka, men det er vel gjerne ikke dekk som vanligvis tilhører det øverste sjiktet det heller, selv om de som er med i testen gjør det bedre enn Pirelli i hvert fall..........

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Nyeste emner

• Siste Innlegg

• Hei! Vurdere å kjøpe vindavvisere for min Octavia SW  2016 model. Noen som har de allerede? Lurer på hvilken typer finnes og hvordan de ser ut. Det mangler veldig ofte bildet på di websidene som selger sånnt. Som f.eks denne https://www.gytisautek.no/skoda-octavia-2013-vindavvisere-4-stk-stv Bildet som vises der er bare en generell en. Takk!
    • Kan det være dette er ett tilvalg? Eller står det i instruksjonsboka att der er standard utstyr? Nå er jeg helt blank hvordan bolero ser ut, men på Columbus er det i allefall synlig til enhver tid...
    • Ok 👍 Uansett funker det tålig greit, skulle bare gjerne ha hatt en form for sperre eller precharge man kunne ha slått på
    • 5 griper inn litt kjappere enn 4, mener jeg at jeg leste et sted.
    • Hei!  Om dere kun har brukt bilen i 3 timer etter kjøp av bilen. Så er det klart at ansvaret hviler på forhandler dere kjøpte den av. Det er reklamasjon på slikt som dette. Og så lenge den er kjøpt direkte av forhandler så burde det heller ikke være noe styr. Regner med dem hadde noe bruktbil garanti også? Nekter forhandler å gjøre noe med saken? Om dem gjør det, ta kontakt med forbrukerrådet og kjør disse på saken. Dette er en klar sak, uansett om bilen er kjøpt hos forhandler eller privat person.
    • For 2 uker siden har vi kjøpt en Skoda Octavia 2011 1.2TSI bensin aut. 3 timer senere etter at vi har hentet bilen fra bilforhandler, stoppet bilen plutselig. Bilen vil ikke gire, mistet motorkraft. Jeg måtte ringe bilbergingsbil. Jeg har ringt til forhandler med en gang om feilen, sa han bare til meg at det er ikke noe feil med bilen. En mekaniker på bilbergingsverksted har gjort en diagnose med bilen. Han fant ut at det er en mechatronic feil på bilen og det vil koste oss rundt 20 000kr for å fikse bilen. Hvem som betaler for reparasjon når sånne feil dukker opp???  Vi har brukt bilen i 3 timer bare etter at vi har hentet den.  Vet ikke hva skal jeg gjøre med bilen  
    • @Andre' hvilken motor og hvilket ekstrautstyr har du tatt med på din Kodiaq? Er det Quartz Grey du har kjøpt?  
    • Jeg får tenke på det til over helgen. Nå skal jeg få låne en 2.0 TDI 190hk hele helgen, så blir avgjørelsen tatt på mandag. Skal sies at jeg ikke kan huske at jeg har hatt behov for oppvarmet frontrute, da bilen står i garasje om vinteren. I tillegg er jo ikke prisen veldig høy (3150 kr) for dette tillegget, så det kan jo rett og slett være verdt å ta det med. Nyttig info om bruk og vedlikehold av Webastoen, absolutt ting jeg ikke hadde satt meg inn i, men som er veldig nyttig å vite om!
    • Tja https://no.m.wikipedia.org/wiki/Haldexkobling http://www.evo.co.uk/skoda/octavia-vrs/17313/skoda-octavia-vrs-4x4-review-does-extra-traction-equal-extra-fun Er jo også samme som Golf Ser ingen praktiske fordeler med 5 mot 4?
    • Det bekreftet jo bare det jeg også mente i utg.pkt. når det gjelder Octavia, men vet du noe om hvor en kan finne slike opplysninger @PaulusA?
  • Andre nye emner

• Andre nye innlegg

• Den ble tydeligvis produsert i uke 11, og sendt fra fabrikken 19. Mars. Nå snakker de om levering i uke 16.
    • jeg har bestilt ny Kodiaq  Sportline 190hk tdi dsg, selv om jeg bor i Oslo. vi kjører 20-22.000km i året, og vil med tdi istedet for tsi spare 7-8.000kr i året med 1kr dyrer bensin enn diesel. i tillegg koster tsi 190hk 20.000,- give or take. når det gjelder miljøkrav osv, med galehuset Oslo byråd fremst i rekken, så er det å håpe at norske politkere kan se til sverige, og innføre en svensk "oppfinnelse" som er smart for en gangs skyld. jeg tenker da på bilrestriksjonene som innføres i bla Stcokholm, hvor man istedet for å dele i bensin vs diesel, går på motorenes euroclass, og i første omgang utestenger euro4, med en gradvis opptrapping inn mot 2022, hvor kun bensin euro5 og diesel euro6 vil ha adgang til å kjøre inn i miljøsonene.
      Fordelen her er jo opplagt for alle som er et lite minimum interessert i fakta., nemlig at en gammel bensinbil forurenser mange ganger mer enn en moderne dieselbil gjør. BBC har en artikkel om nettopp dette, hvor de  kjøre RealLife-test på journalistens >Golf 1.8l bensin fra 90-tallet og farens octavia diesel fra 2009. bensinbilen slipper ut mange ganger så my NOX og CO som dieselbilen. og med euro5 som ble innført i 2010, og euro6 som kom i 2014, er jo utslippene redusert flerfoldige ganger mer.
      I tillegg har forskere nylig fått fram en løsning som gjør at man kan fjerne tett oppunder 100% av NOXutslippene fra dieselbiler med svært enkle og billige midler, noe som vil gjøre dieselbilen til det miljøvennlige alternativet av forbrenningsmotorene.

Vi lever i en tid hvor pendelen har et helt ekstremt utlag, og normalt vil dette justere seg inn mot et fornuftig og gjennomtenkt middelnivå, og vi forhåpentligvis får noe ala det som svenskene har. 
        så jeg er ikke spesielt bekymret for å ha kjøpt ny dieselbil nå. at min neste bil blir en nullutslippsbil ser jeg som ganske sannsynlig, da jeg regner med at vi vil ha et helt annet utvalg, og helt andre rekkevidder i 2022-2025 enn vi har i dag.

• At den gjør jobben er jeg ikke i tvil om @CitizenX   Det ligger nok mer på hva jeg synes om den, hadde jeg valgt en type bil som Kodiaq eller Karoq så synes jeg det ser helt greit ut. Men på en mer vanlig stasjonsvogn så er jeg mer usikker, at det hadde vært fornuftig er jeg helt enig i, men er foreløpig likevel litt tankefull.......   Det er jo bare å se hvor forskjellig hvordan vi «personaliserer» våre biler, det finnes jo knapt 2 like her på forumet, så det finnes vel nesten like mange meninger som medlemmer. Så enhver for gjøre opp sin fasit, så får jeg se litt hva det ender med. Takk for innspill @CitizenX  
    • @Superb lll Jepp har en sånn og den gjør absolutt jobben sin med å holde panseret fritt for steinsprang.  Så er det en smakssak om det ser pent ut eller ei. For min del gjør det at bilen skiller seg litt ut fra de andre uten at det etter min oppfatning er helt harry heller. 

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori: