Gå til innhold
Tor2r

Skoda Superb Sportline


Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er denne herligheten tilgjengelig..

http://www.skoda-auto.no/models/superb-sportline-stv/overview/

14079493_10157269711980285_4467921373156784130_n.jpg

Her er hva Broom har å si om Sportline

http://www.tv2.no/a/8529046/

Man snakker om en startpris på 448.000 - reelt sett hvor mye må man opp i når man er ferdig plukket? 650-700 ?

Mange som angrer på at de var tidlig ute med å kjøpe en standard superb?

Skrevet (endret)

Jeg bestilte Superb 150 hk L&K DSG med alt tilleggsutstyr med en gang den nye kom, og fikk den i oktober 2015! Da Sportline kom nå så begynte jeg og se på denne, men prismessig så ble den alt for dyr med tanke på hvor små forskjeller det er på den og vanlig.... Spesielt ettersom jeg har hatt alt tilleggsutstyr så var det ikke så lett å bare velge bort en hel del av dette for å få disse små forskjellene

Dette gjorde forøvrig at jeg nå bestilte en ny 190hk 4x4 DSG L&K som forhåpentligvis kommer før jul :-) Så da kommer vel den "gamle" snart for salg :-)

Men for all del! Superb Sportline ser utrolig bra ut :-) sikker på jeg hadde valgt denne dersom jeg ikke måtte hatt alt utstyr! Men den kom vel på tilnærmet 600 000kr, og det er noe i overkant!

Endret av Salcin
Skrevet
6 timer siden, Tor2r skrev:

Da er denne herligheten tilgjengelig.

14079493_10157269711980285_4467921373156784130_n.jpg

Mange som angrer på at de var tidlig ute med å kjøpe en standard superb?

Nei.

Om så denne utgaven hadde vært tilgjengelig når jeg bestilte min i slutten av Januar dette året, så hadde jeg fremdeles ikke valgt denne.

Den ser meget flott ut, det er det ingen tvil om, men det er ikke modellen for meg.

 

Det jeg derimot synes er litt trist, er at det ikke var tilgjengelig med sort skinninteriør på L&K utgaven når jeg bestilte for da hadde jeg valgt den versjonen, nå har jeg en meget godt oppgradert Style utgave som kostet mer enn L&K og likevel så har jeg ikke alt som er std på L&K......... 
Men men, sånn kan det gå når en ikke ville ha det brune skinninteriøret.

 

Så mitt valg i dag, hadde vært L&K med sort perforert og ventilert skinninteriør, 19" hjul og 2,0/220hk, for å få et litt høyere dreimoment enn hva 1,8/180hk motoren har med 7 tr. DSG kassa. Hestekrefter er det egentlig mer enn nok av på 180hk utgaven (til mitt behov), det er kun dreimomentet jeg kunne tenkt meg å få øket i enkelte situasjoner når bilen det er 5 personer og fullastet lasterom. I det daglige så har jeg ingenting å utsette på motor og krefter i det hele tatt, kun med fullastet bil, og det er ikke så ofte skjer........

 

Uansett så er uten tvil Skoda Superb lll den flotteste og beste bilen jeg noen gang har hatt, jeg er kjempefornøyd :) 

17 minutter siden, Salcin skrev:

Jeg bestilte Superb 150 hk L&K DSG med alt tilleggsutstyr med en gang den nye kom, og fikk den i oktober 2015! Da Sportline kom nå så begynte jeg og se på denne, men prismessig så ble den alt for dyr med tanke på hvor små forskjeller det er på den og vanlig.... Spesielt ettersom jeg har hatt alt tilleggsutstyr så var det ikke så lett å bare velge bort en hel del av dette for å få disse små forskjellene

Dette gjorde forøvrig at jeg nå bestilte en ny 190hk 4x4 DSG L&K som forhåpentligvis kommer før jul :-) Så da kommer vel den "gamle" snart for salg :-)

Men for all del! Superb Sportline ser utrolig bra ut :-) sikker på jeg hadde valgt denne dersom jeg ikke måtte hatt alt utstyr! Men den kom vel på tilnærmet 600 000kr, og det er noe i overkant!

Høres spennende ut :)

 

Hvilken farge er det du har, og hvilken har du valgt denne gangen da?

 

Selv har jeg Moon White metallic på min Superb st.vogn

Skrevet
13 minutter siden, Superb lll skrev:

Nei.

Om så denne utgaven hadde vært tilgjengelig når jeg bestilte min i slutten av Januar dette året, så hadde jeg fremdeles ikke valgt denne.

Den ser meget flott ut, det er det ingen tvil om, men det er ikke modellen for meg.

 

Det jeg derimot synes er litt trist, er at det ikke var tilgjengelig med sort skinninteriør på L&K utgaven når jeg bestilte for da hadde jeg valgt den versjonen, nå har jeg en meget godt oppgradert Style utgave som kostet mer enn L&K og likevel så har jeg ikke alt som er std på L&K......... 
Men men, sånn kan det gå når en ikke ville ha det brune skinninteriøret.

 

Så mitt valg i dag, hadde vært L&K med sort perforert og ventilert skinninteriør, 19" hjul og 2,0/220hk, for å få et litt høyere dreimoment enn hva 1,8/180hk motoren har med 7 tr. DSG kassa. Hestekrefter er det egentlig mer enn nok av på 180hk utgaven (til mitt behov), det er kun dreimomentet jeg kunne tenkt meg å få øket i enkelte situasjoner når bilen det er 5 personer og fullastet lasterom. I det daglige så har jeg ingenting å utsette på motor og krefter i det hele tatt, kun med fullastet bil, og det er ikke så ofte skjer........

 

Uansett så er uten tvil Skoda Superb lll den flotteste og beste bilen jeg noen gang har hatt, jeg er kjempefornøyd :) 

Høres spennende ut :)

 

Hvilken farge er det du har, og hvilken har du valgt denne gangen da?

 

Selv har jeg Moon White metallic på min Superb st.vogn

Har nå Moon White med lyst skinn, har nå bestilt Business Grey med svart skinn... Liker nok kanskje best Moon White, men synes ikke jeg kunne kjøpe igjen samme fargen :-)

Skrevet
9 minutter siden, Salcin skrev:

Har nå Moon White med lyst skinn, har nå bestilt Business Grey med svart skinn... Liker nok kanskje best Moon White, men synes ikke jeg kunne kjøpe igjen samme fargen :-)

Det hadde vært det samme valget som jeg hadde tatt :)

 

Jeg liker også veldig godt denne i hvit, men en kunne jo ikke ha valgt den samme fargen 2 ganger på rad synes jeg heller. Litt forskjell på bilene må det jo være, selv om det nå blir store forskjeller for din del da, det er meget sterk motor du har valgt deg her og med 4x4 i tillegg så får du en meget flott ‹‹vinterbil›› også :)

 

Litt usikker på hvordan min er på vinterføre, for jeg fikk den etter at snø, slaps og is var borte, så jeg har kun kjørt den på bar asfalt. Har satset på 18" vinterhjul (alt for utseendet sin skyld, hehe), og vet ikke helt om det heller er det smarteste valget jeg har gjort....... :) 

Skrevet
11 minutter siden, Superb lll skrev:

 

 

Litt usikker på hvordan min er på vinterføre, for jeg fikk den etter at snø, slaps og is var borte, så jeg har kun kjørt den på bar asfalt. Har satset på 18" vinterhjul (alt for utseendet sin skyld, hehe), og vet ikke helt om det heller er det smarteste valget jeg har gjort....... :) 

Har jo fwd og kjørte den i vinter og var en knallbil! Så det blir helt sikkert ikke noe problem! Kjørte også 18" Nokia Hakka R2, så det er bare å glede seg :-)

Skrevet
3 minutter siden, Salcin skrev:

Har jo fwd og kjørte den i vinter og var en knallbil! Så det blir helt sikkert ikke noe problem! Kjørte også 18" Nokia Hakka R2, så det er bare å glede seg :-)

Høres bra ut det, for det er de samme dekka som jeg har også, så da er det jo bare å se hvordan det oppfører seg.

Kanskje det kvalifiserer til en oppgradering til 2,0/280hk 4x4 om den jeg har nå ikke skulle fungere optimalt på vinterføre, hehe ;)  Men det støtter ikke økonomien (eller fruen for den delen), så det blir det ikke noe av uansett dessverre........

Skrevet

Det sto 19" på demo L&K Superben jeg testet, jeg synes det var i overkant stumpete, selv i komformodus. Hærlig bil på alle mulige måter ellers, men synes det blir en heftig pris å betale 550-600k for en bra utstyrt bil. 

Skrevet

Var det da et senket sportsunderstell på den bilen du prøvde, for da kan den nok oppleves som litt ‹‹stumpete››.

 

For jeg lar stort sett min Superb stå i sportmodus, for ellers så minner den mest om en duvende amerikaner på veiene jeg som oftest kjører her på Østlandet.

På E6 går det derimot fint i komformodus som du skriver, men velger stort sett å ha den i sport, bl.a. for å ha en litt mer ‹‹direkte›› styring, girkassa derimot lar jeg være i Drive posisjon (selv om dette her kan velges i individuelt oppsett også).

 

19" synes jeg fungerer meget bra på Superb lll, men som sagt, på et senket sportsunderstell så vil det oppleves annerledes.

Superb lll har jo relativt brede dekk og ikke så lav profil i 19", så det er ikke så store forskjellen fra 18" til 19" her etter min mening. Det er mest utseende, men at det er forskjell på 45 og 40 profil  er jeg selvfølgelig enig i.

På f.eks. en Octavia med 19" så vil det jo oppleves helt annerledes, for den har jo både smalere dekk og lavere profil enn Superb.

 

Men noe som er enda viktigere er jo selvfølgelig at vi alle har forskjellige preferanser og synspunkter, så det finnes jo ingen fasit her som er optimal for alle.........

 

Skrevet

Jeg spurte ikke om det var sportsunderstell på bilen, men i og med at det var en demo vil jeg anta at den hadde standard understell. Iallefall oppfattet jeg den som markant mye stivere over fartshumper enn min Octavia. I comfortmodus vugget bilen etter fartshumpen men kjentes allikevel stiv. Nå har jeg bare standard oppsett på min Octavia så kan være at det er vanlig med justerbart oppsett at det er slik, men jeg tolket det slik som at det var dekka som gjorde at det ble såpass stump. 

Skrevet

Høres mest sannsynlig ut at det er DCC på en dem.bil, men som sagt så har vi jo alle forskjellige meninger om hvordan dempingen bør være på en bil.

 

Jeg kommer fra en VW Golf 2014 st.vogn med sportsunderstell og 225/45-17" dekk, og selv i sportsmode så oppleves min Superb som ganske myk i forhold til Golfen jeg hadde, og da har jeg nå std dekk på min Superb 235/45-18" og det hadde vært helt uproblematisk og knapt merkbart etter min mening å ha 235/40-19" på den i stedet. Men det er muligens pga hva jeg er vant til fra før av, og da liker å kjøre med.

Har 235/45-18" piggfrie vinterdekk på Superben, og det lille jeg kjørte på dem i våres gjorde også at de opplevdes relativt myke, i forhold til hvordan oppsettet på Golfen var.

 

Men når det er sagt så kommer jeg ikke til å velge sportsunderstell på en bil igjen, for det blir for lavt og stumpete for meg, mens derimot sportsmode på DCC oppleves helt annerledes og gir jo ikke mer enn 10mm senk heller i forhold til utgavene uten DCC understellet på Superb.

Skrevet

Kjører du bilen i sportmodus til vanlig "Superb III"? Synes dunkle giring etc bli i overkant aggressivt/ høyt turtall etc?

Kjørier på individuell og har valgt sport på understell, adaptiv cruice og styring... Resten står på normal, siden jeg synes giring og sånn blir masete på landeveiskjøring etc med sportmodus...

Skrevet

Jeg kjører min Superb i Sport modus hele tiden, men jeg har giring i normal Drive funksjon, den blir i overkant ‹‹masete›› som du sier i Sport. Drar kun girspaken ned i Sport om jeg skal foreta en forbikjøring eller skal akselerere ut i en luke på en trafikkert vei, når det er gjort så drar jeg på nytt i girspaken og den går over til Drive igjen, ellers så står den konstant i Drive.

Styring har jeg også i Sport, da jeg synes den blir i overkant lett på rattet ellers, liker litt mer motstand og ‹‹kontakt med veien›› og det synes jeg at jeg har best mulighet og følelse med når den er i Sport.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...