Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Tor2r

Skoda Superb Sportline

Recommended Posts

Da er denne herligheten tilgjengelig..

http://www.skoda-auto.no/models/superb-sportline-stv/overview/

14079493_10157269711980285_4467921373156784130_n.jpg

Her er hva Broom har å si om Sportline

http://www.tv2.no/a/8529046/

Man snakker om en startpris på 448.000 - reelt sett hvor mye må man opp i når man er ferdig plukket? 650-700 ?

Mange som angrer på at de var tidlig ute med å kjøpe en standard superb?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte Superb 150 hk L&K DSG med alt tilleggsutstyr med en gang den nye kom, og fikk den i oktober 2015! Da Sportline kom nå så begynte jeg og se på denne, men prismessig så ble den alt for dyr med tanke på hvor små forskjeller det er på den og vanlig.... Spesielt ettersom jeg har hatt alt tilleggsutstyr så var det ikke så lett å bare velge bort en hel del av dette for å få disse små forskjellene

Dette gjorde forøvrig at jeg nå bestilte en ny 190hk 4x4 DSG L&K som forhåpentligvis kommer før jul :-) Så da kommer vel den "gamle" snart for salg :-)

Men for all del! Superb Sportline ser utrolig bra ut :-) sikker på jeg hadde valgt denne dersom jeg ikke måtte hatt alt utstyr! Men den kom vel på tilnærmet 600 000kr, og det er noe i overkant!

Edited by Salcin

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timer siden, Tor2r skrev:

Da er denne herligheten tilgjengelig.

14079493_10157269711980285_4467921373156784130_n.jpg

Mange som angrer på at de var tidlig ute med å kjøpe en standard superb?

Nei.

Om så denne utgaven hadde vært tilgjengelig når jeg bestilte min i slutten av Januar dette året, så hadde jeg fremdeles ikke valgt denne.

Den ser meget flott ut, det er det ingen tvil om, men det er ikke modellen for meg.

 

Det jeg derimot synes er litt trist, er at det ikke var tilgjengelig med sort skinninteriør på L&K utgaven når jeg bestilte for da hadde jeg valgt den versjonen, nå har jeg en meget godt oppgradert Style utgave som kostet mer enn L&K og likevel så har jeg ikke alt som er std på L&K......... 
Men men, sånn kan det gå når en ikke ville ha det brune skinninteriøret.

 

Så mitt valg i dag, hadde vært L&K med sort perforert og ventilert skinninteriør, 19" hjul og 2,0/220hk, for å få et litt høyere dreimoment enn hva 1,8/180hk motoren har med 7 tr. DSG kassa. Hestekrefter er det egentlig mer enn nok av på 180hk utgaven (til mitt behov), det er kun dreimomentet jeg kunne tenkt meg å få øket i enkelte situasjoner når bilen det er 5 personer og fullastet lasterom. I det daglige så har jeg ingenting å utsette på motor og krefter i det hele tatt, kun med fullastet bil, og det er ikke så ofte skjer........

 

Uansett så er uten tvil Skoda Superb lll den flotteste og beste bilen jeg noen gang har hatt, jeg er kjempefornøyd :) 

17 minutter siden, Salcin skrev:

Jeg bestilte Superb 150 hk L&K DSG med alt tilleggsutstyr med en gang den nye kom, og fikk den i oktober 2015! Da Sportline kom nå så begynte jeg og se på denne, men prismessig så ble den alt for dyr med tanke på hvor små forskjeller det er på den og vanlig.... Spesielt ettersom jeg har hatt alt tilleggsutstyr så var det ikke så lett å bare velge bort en hel del av dette for å få disse små forskjellene

Dette gjorde forøvrig at jeg nå bestilte en ny 190hk 4x4 DSG L&K som forhåpentligvis kommer før jul :-) Så da kommer vel den "gamle" snart for salg :-)

Men for all del! Superb Sportline ser utrolig bra ut :-) sikker på jeg hadde valgt denne dersom jeg ikke måtte hatt alt utstyr! Men den kom vel på tilnærmet 600 000kr, og det er noe i overkant!

Høres spennende ut :)

 

Hvilken farge er det du har, og hvilken har du valgt denne gangen da?

 

Selv har jeg Moon White metallic på min Superb st.vogn

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutter siden, Superb lll skrev:

Nei.

Om så denne utgaven hadde vært tilgjengelig når jeg bestilte min i slutten av Januar dette året, så hadde jeg fremdeles ikke valgt denne.

Den ser meget flott ut, det er det ingen tvil om, men det er ikke modellen for meg.

 

Det jeg derimot synes er litt trist, er at det ikke var tilgjengelig med sort skinninteriør på L&K utgaven når jeg bestilte for da hadde jeg valgt den versjonen, nå har jeg en meget godt oppgradert Style utgave som kostet mer enn L&K og likevel så har jeg ikke alt som er std på L&K......... 
Men men, sånn kan det gå når en ikke ville ha det brune skinninteriøret.

 

Så mitt valg i dag, hadde vært L&K med sort perforert og ventilert skinninteriør, 19" hjul og 2,0/220hk, for å få et litt høyere dreimoment enn hva 1,8/180hk motoren har med 7 tr. DSG kassa. Hestekrefter er det egentlig mer enn nok av på 180hk utgaven (til mitt behov), det er kun dreimomentet jeg kunne tenkt meg å få øket i enkelte situasjoner når bilen det er 5 personer og fullastet lasterom. I det daglige så har jeg ingenting å utsette på motor og krefter i det hele tatt, kun med fullastet bil, og det er ikke så ofte skjer........

 

Uansett så er uten tvil Skoda Superb lll den flotteste og beste bilen jeg noen gang har hatt, jeg er kjempefornøyd :) 

Høres spennende ut :)

 

Hvilken farge er det du har, og hvilken har du valgt denne gangen da?

 

Selv har jeg Moon White metallic på min Superb st.vogn

Har nå Moon White med lyst skinn, har nå bestilt Business Grey med svart skinn... Liker nok kanskje best Moon White, men synes ikke jeg kunne kjøpe igjen samme fargen :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutter siden, Salcin skrev:

Har nå Moon White med lyst skinn, har nå bestilt Business Grey med svart skinn... Liker nok kanskje best Moon White, men synes ikke jeg kunne kjøpe igjen samme fargen :-)

Det hadde vært det samme valget som jeg hadde tatt :)

 

Jeg liker også veldig godt denne i hvit, men en kunne jo ikke ha valgt den samme fargen 2 ganger på rad synes jeg heller. Litt forskjell på bilene må det jo være, selv om det nå blir store forskjeller for din del da, det er meget sterk motor du har valgt deg her og med 4x4 i tillegg så får du en meget flott ‹‹vinterbil›› også :)

 

Litt usikker på hvordan min er på vinterføre, for jeg fikk den etter at snø, slaps og is var borte, så jeg har kun kjørt den på bar asfalt. Har satset på 18" vinterhjul (alt for utseendet sin skyld, hehe), og vet ikke helt om det heller er det smarteste valget jeg har gjort....... :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutter siden, Superb lll skrev:

 

 

Litt usikker på hvordan min er på vinterføre, for jeg fikk den etter at snø, slaps og is var borte, så jeg har kun kjørt den på bar asfalt. Har satset på 18" vinterhjul (alt for utseendet sin skyld, hehe), og vet ikke helt om det heller er det smarteste valget jeg har gjort....... :) 

Har jo fwd og kjørte den i vinter og var en knallbil! Så det blir helt sikkert ikke noe problem! Kjørte også 18" Nokia Hakka R2, så det er bare å glede seg :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutter siden, Salcin skrev:

Har jo fwd og kjørte den i vinter og var en knallbil! Så det blir helt sikkert ikke noe problem! Kjørte også 18" Nokia Hakka R2, så det er bare å glede seg :-)

Høres bra ut det, for det er de samme dekka som jeg har også, så da er det jo bare å se hvordan det oppfører seg.

Kanskje det kvalifiserer til en oppgradering til 2,0/280hk 4x4 om den jeg har nå ikke skulle fungere optimalt på vinterføre, hehe ;)  Men det støtter ikke økonomien (eller fruen for den delen), så det blir det ikke noe av uansett dessverre........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det sto 19" på demo L&K Superben jeg testet, jeg synes det var i overkant stumpete, selv i komformodus. Hærlig bil på alle mulige måter ellers, men synes det blir en heftig pris å betale 550-600k for en bra utstyrt bil. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var det da et senket sportsunderstell på den bilen du prøvde, for da kan den nok oppleves som litt ‹‹stumpete››.

 

For jeg lar stort sett min Superb stå i sportmodus, for ellers så minner den mest om en duvende amerikaner på veiene jeg som oftest kjører her på Østlandet.

På E6 går det derimot fint i komformodus som du skriver, men velger stort sett å ha den i sport, bl.a. for å ha en litt mer ‹‹direkte›› styring, girkassa derimot lar jeg være i Drive posisjon (selv om dette her kan velges i individuelt oppsett også).

 

19" synes jeg fungerer meget bra på Superb lll, men som sagt, på et senket sportsunderstell så vil det oppleves annerledes.

Superb lll har jo relativt brede dekk og ikke så lav profil i 19", så det er ikke så store forskjellen fra 18" til 19" her etter min mening. Det er mest utseende, men at det er forskjell på 45 og 40 profil  er jeg selvfølgelig enig i.

På f.eks. en Octavia med 19" så vil det jo oppleves helt annerledes, for den har jo både smalere dekk og lavere profil enn Superb.

 

Men noe som er enda viktigere er jo selvfølgelig at vi alle har forskjellige preferanser og synspunkter, så det finnes jo ingen fasit her som er optimal for alle.........

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg spurte ikke om det var sportsunderstell på bilen, men i og med at det var en demo vil jeg anta at den hadde standard understell. Iallefall oppfattet jeg den som markant mye stivere over fartshumper enn min Octavia. I comfortmodus vugget bilen etter fartshumpen men kjentes allikevel stiv. Nå har jeg bare standard oppsett på min Octavia så kan være at det er vanlig med justerbart oppsett at det er slik, men jeg tolket det slik som at det var dekka som gjorde at det ble såpass stump. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Høres mest sannsynlig ut at det er DCC på en dem.bil, men som sagt så har vi jo alle forskjellige meninger om hvordan dempingen bør være på en bil.

 

Jeg kommer fra en VW Golf 2014 st.vogn med sportsunderstell og 225/45-17" dekk, og selv i sportsmode så oppleves min Superb som ganske myk i forhold til Golfen jeg hadde, og da har jeg nå std dekk på min Superb 235/45-18" og det hadde vært helt uproblematisk og knapt merkbart etter min mening å ha 235/40-19" på den i stedet. Men det er muligens pga hva jeg er vant til fra før av, og da liker å kjøre med.

Har 235/45-18" piggfrie vinterdekk på Superben, og det lille jeg kjørte på dem i våres gjorde også at de opplevdes relativt myke, i forhold til hvordan oppsettet på Golfen var.

 

Men når det er sagt så kommer jeg ikke til å velge sportsunderstell på en bil igjen, for det blir for lavt og stumpete for meg, mens derimot sportsmode på DCC oppleves helt annerledes og gir jo ikke mer enn 10mm senk heller i forhold til utgavene uten DCC understellet på Superb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjører du bilen i sportmodus til vanlig "Superb III"? Synes dunkle giring etc bli i overkant aggressivt/ høyt turtall etc?

Kjørier på individuell og har valgt sport på understell, adaptiv cruice og styring... Resten står på normal, siden jeg synes giring og sånn blir masete på landeveiskjøring etc med sportmodus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kjører min Superb i Sport modus hele tiden, men jeg har giring i normal Drive funksjon, den blir i overkant ‹‹masete›› som du sier i Sport. Drar kun girspaken ned i Sport om jeg skal foreta en forbikjøring eller skal akselerere ut i en luke på en trafikkert vei, når det er gjort så drar jeg på nytt i girspaken og den går over til Drive igjen, ellers så står den konstant i Drive.

Styring har jeg også i Sport, da jeg synes den blir i overkant lett på rattet ellers, liker litt mer motstand og ‹‹kontakt med veien›› og det synes jeg at jeg har best mulighet og følelse med når den er i Sport.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Hei. Jeg fikk samme problem idag. har en skoda octavia 2019 diesel. Er det trygt å kjøre 1 km til svømming i morgen tidlig? Det er til sammen ca 1km kjøring.
    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...