Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Tor2r

Skoda Superb Sportline

Recommended Posts

Da er denne herligheten tilgjengelig..

http://www.skoda-auto.no/models/superb-sportline-stv/overview/

14079493_10157269711980285_4467921373156784130_n.jpg

Her er hva Broom har å si om Sportline

http://www.tv2.no/a/8529046/

Man snakker om en startpris på 448.000 - reelt sett hvor mye må man opp i når man er ferdig plukket? 650-700 ?

Mange som angrer på at de var tidlig ute med å kjøpe en standard superb?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte Superb 150 hk L&K DSG med alt tilleggsutstyr med en gang den nye kom, og fikk den i oktober 2015! Da Sportline kom nå så begynte jeg og se på denne, men prismessig så ble den alt for dyr med tanke på hvor små forskjeller det er på den og vanlig.... Spesielt ettersom jeg har hatt alt tilleggsutstyr så var det ikke så lett å bare velge bort en hel del av dette for å få disse små forskjellene

Dette gjorde forøvrig at jeg nå bestilte en ny 190hk 4x4 DSG L&K som forhåpentligvis kommer før jul :-) Så da kommer vel den "gamle" snart for salg :-)

Men for all del! Superb Sportline ser utrolig bra ut :-) sikker på jeg hadde valgt denne dersom jeg ikke måtte hatt alt utstyr! Men den kom vel på tilnærmet 600 000kr, og det er noe i overkant!

Edited by Salcin

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timer siden, Tor2r skrev:

Da er denne herligheten tilgjengelig.

14079493_10157269711980285_4467921373156784130_n.jpg

Mange som angrer på at de var tidlig ute med å kjøpe en standard superb?

Nei.

Om så denne utgaven hadde vært tilgjengelig når jeg bestilte min i slutten av Januar dette året, så hadde jeg fremdeles ikke valgt denne.

Den ser meget flott ut, det er det ingen tvil om, men det er ikke modellen for meg.

 

Det jeg derimot synes er litt trist, er at det ikke var tilgjengelig med sort skinninteriør på L&K utgaven når jeg bestilte for da hadde jeg valgt den versjonen, nå har jeg en meget godt oppgradert Style utgave som kostet mer enn L&K og likevel så har jeg ikke alt som er std på L&K......... 
Men men, sånn kan det gå når en ikke ville ha det brune skinninteriøret.

 

Så mitt valg i dag, hadde vært L&K med sort perforert og ventilert skinninteriør, 19" hjul og 2,0/220hk, for å få et litt høyere dreimoment enn hva 1,8/180hk motoren har med 7 tr. DSG kassa. Hestekrefter er det egentlig mer enn nok av på 180hk utgaven (til mitt behov), det er kun dreimomentet jeg kunne tenkt meg å få øket i enkelte situasjoner når bilen det er 5 personer og fullastet lasterom. I det daglige så har jeg ingenting å utsette på motor og krefter i det hele tatt, kun med fullastet bil, og det er ikke så ofte skjer........

 

Uansett så er uten tvil Skoda Superb lll den flotteste og beste bilen jeg noen gang har hatt, jeg er kjempefornøyd :) 

17 minutter siden, Salcin skrev:

Jeg bestilte Superb 150 hk L&K DSG med alt tilleggsutstyr med en gang den nye kom, og fikk den i oktober 2015! Da Sportline kom nå så begynte jeg og se på denne, men prismessig så ble den alt for dyr med tanke på hvor små forskjeller det er på den og vanlig.... Spesielt ettersom jeg har hatt alt tilleggsutstyr så var det ikke så lett å bare velge bort en hel del av dette for å få disse små forskjellene

Dette gjorde forøvrig at jeg nå bestilte en ny 190hk 4x4 DSG L&K som forhåpentligvis kommer før jul :-) Så da kommer vel den "gamle" snart for salg :-)

Men for all del! Superb Sportline ser utrolig bra ut :-) sikker på jeg hadde valgt denne dersom jeg ikke måtte hatt alt utstyr! Men den kom vel på tilnærmet 600 000kr, og det er noe i overkant!

Høres spennende ut :)

 

Hvilken farge er det du har, og hvilken har du valgt denne gangen da?

 

Selv har jeg Moon White metallic på min Superb st.vogn

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutter siden, Superb lll skrev:

Nei.

Om så denne utgaven hadde vært tilgjengelig når jeg bestilte min i slutten av Januar dette året, så hadde jeg fremdeles ikke valgt denne.

Den ser meget flott ut, det er det ingen tvil om, men det er ikke modellen for meg.

 

Det jeg derimot synes er litt trist, er at det ikke var tilgjengelig med sort skinninteriør på L&K utgaven når jeg bestilte for da hadde jeg valgt den versjonen, nå har jeg en meget godt oppgradert Style utgave som kostet mer enn L&K og likevel så har jeg ikke alt som er std på L&K......... 
Men men, sånn kan det gå når en ikke ville ha det brune skinninteriøret.

 

Så mitt valg i dag, hadde vært L&K med sort perforert og ventilert skinninteriør, 19" hjul og 2,0/220hk, for å få et litt høyere dreimoment enn hva 1,8/180hk motoren har med 7 tr. DSG kassa. Hestekrefter er det egentlig mer enn nok av på 180hk utgaven (til mitt behov), det er kun dreimomentet jeg kunne tenkt meg å få øket i enkelte situasjoner når bilen det er 5 personer og fullastet lasterom. I det daglige så har jeg ingenting å utsette på motor og krefter i det hele tatt, kun med fullastet bil, og det er ikke så ofte skjer........

 

Uansett så er uten tvil Skoda Superb lll den flotteste og beste bilen jeg noen gang har hatt, jeg er kjempefornøyd :) 

Høres spennende ut :)

 

Hvilken farge er det du har, og hvilken har du valgt denne gangen da?

 

Selv har jeg Moon White metallic på min Superb st.vogn

Har nå Moon White med lyst skinn, har nå bestilt Business Grey med svart skinn... Liker nok kanskje best Moon White, men synes ikke jeg kunne kjøpe igjen samme fargen :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutter siden, Salcin skrev:

Har nå Moon White med lyst skinn, har nå bestilt Business Grey med svart skinn... Liker nok kanskje best Moon White, men synes ikke jeg kunne kjøpe igjen samme fargen :-)

Det hadde vært det samme valget som jeg hadde tatt :)

 

Jeg liker også veldig godt denne i hvit, men en kunne jo ikke ha valgt den samme fargen 2 ganger på rad synes jeg heller. Litt forskjell på bilene må det jo være, selv om det nå blir store forskjeller for din del da, det er meget sterk motor du har valgt deg her og med 4x4 i tillegg så får du en meget flott ‹‹vinterbil›› også :)

 

Litt usikker på hvordan min er på vinterføre, for jeg fikk den etter at snø, slaps og is var borte, så jeg har kun kjørt den på bar asfalt. Har satset på 18" vinterhjul (alt for utseendet sin skyld, hehe), og vet ikke helt om det heller er det smarteste valget jeg har gjort....... :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutter siden, Superb lll skrev:

 

 

Litt usikker på hvordan min er på vinterføre, for jeg fikk den etter at snø, slaps og is var borte, så jeg har kun kjørt den på bar asfalt. Har satset på 18" vinterhjul (alt for utseendet sin skyld, hehe), og vet ikke helt om det heller er det smarteste valget jeg har gjort....... :) 

Har jo fwd og kjørte den i vinter og var en knallbil! Så det blir helt sikkert ikke noe problem! Kjørte også 18" Nokia Hakka R2, så det er bare å glede seg :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutter siden, Salcin skrev:

Har jo fwd og kjørte den i vinter og var en knallbil! Så det blir helt sikkert ikke noe problem! Kjørte også 18" Nokia Hakka R2, så det er bare å glede seg :-)

Høres bra ut det, for det er de samme dekka som jeg har også, så da er det jo bare å se hvordan det oppfører seg.

Kanskje det kvalifiserer til en oppgradering til 2,0/280hk 4x4 om den jeg har nå ikke skulle fungere optimalt på vinterføre, hehe ;)  Men det støtter ikke økonomien (eller fruen for den delen), så det blir det ikke noe av uansett dessverre........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det sto 19" på demo L&K Superben jeg testet, jeg synes det var i overkant stumpete, selv i komformodus. Hærlig bil på alle mulige måter ellers, men synes det blir en heftig pris å betale 550-600k for en bra utstyrt bil. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var det da et senket sportsunderstell på den bilen du prøvde, for da kan den nok oppleves som litt ‹‹stumpete››.

 

For jeg lar stort sett min Superb stå i sportmodus, for ellers så minner den mest om en duvende amerikaner på veiene jeg som oftest kjører her på Østlandet.

På E6 går det derimot fint i komformodus som du skriver, men velger stort sett å ha den i sport, bl.a. for å ha en litt mer ‹‹direkte›› styring, girkassa derimot lar jeg være i Drive posisjon (selv om dette her kan velges i individuelt oppsett også).

 

19" synes jeg fungerer meget bra på Superb lll, men som sagt, på et senket sportsunderstell så vil det oppleves annerledes.

Superb lll har jo relativt brede dekk og ikke så lav profil i 19", så det er ikke så store forskjellen fra 18" til 19" her etter min mening. Det er mest utseende, men at det er forskjell på 45 og 40 profil  er jeg selvfølgelig enig i.

På f.eks. en Octavia med 19" så vil det jo oppleves helt annerledes, for den har jo både smalere dekk og lavere profil enn Superb.

 

Men noe som er enda viktigere er jo selvfølgelig at vi alle har forskjellige preferanser og synspunkter, så det finnes jo ingen fasit her som er optimal for alle.........

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg spurte ikke om det var sportsunderstell på bilen, men i og med at det var en demo vil jeg anta at den hadde standard understell. Iallefall oppfattet jeg den som markant mye stivere over fartshumper enn min Octavia. I comfortmodus vugget bilen etter fartshumpen men kjentes allikevel stiv. Nå har jeg bare standard oppsett på min Octavia så kan være at det er vanlig med justerbart oppsett at det er slik, men jeg tolket det slik som at det var dekka som gjorde at det ble såpass stump. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Høres mest sannsynlig ut at det er DCC på en dem.bil, men som sagt så har vi jo alle forskjellige meninger om hvordan dempingen bør være på en bil.

 

Jeg kommer fra en VW Golf 2014 st.vogn med sportsunderstell og 225/45-17" dekk, og selv i sportsmode så oppleves min Superb som ganske myk i forhold til Golfen jeg hadde, og da har jeg nå std dekk på min Superb 235/45-18" og det hadde vært helt uproblematisk og knapt merkbart etter min mening å ha 235/40-19" på den i stedet. Men det er muligens pga hva jeg er vant til fra før av, og da liker å kjøre med.

Har 235/45-18" piggfrie vinterdekk på Superben, og det lille jeg kjørte på dem i våres gjorde også at de opplevdes relativt myke, i forhold til hvordan oppsettet på Golfen var.

 

Men når det er sagt så kommer jeg ikke til å velge sportsunderstell på en bil igjen, for det blir for lavt og stumpete for meg, mens derimot sportsmode på DCC oppleves helt annerledes og gir jo ikke mer enn 10mm senk heller i forhold til utgavene uten DCC understellet på Superb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjører du bilen i sportmodus til vanlig "Superb III"? Synes dunkle giring etc bli i overkant aggressivt/ høyt turtall etc?

Kjørier på individuell og har valgt sport på understell, adaptiv cruice og styring... Resten står på normal, siden jeg synes giring og sånn blir masete på landeveiskjøring etc med sportmodus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kjører min Superb i Sport modus hele tiden, men jeg har giring i normal Drive funksjon, den blir i overkant ‹‹masete›› som du sier i Sport. Drar kun girspaken ned i Sport om jeg skal foreta en forbikjøring eller skal akselerere ut i en luke på en trafikkert vei, når det er gjort så drar jeg på nytt i girspaken og den går over til Drive igjen, ellers så står den konstant i Drive.

Styring har jeg også i Sport, da jeg synes den blir i overkant lett på rattet ellers, liker litt mer motstand og ‹‹kontakt med veien›› og det synes jeg at jeg har best mulighet og følelse med når den er i Sport.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Ja jeg hadde en 2017 Sportline på lån før jeg kjøpte min egen, og der også lyste de hele tiden. Men i menyen når jeg prøver og gå inn på lysene er teksten mørkere. Så jeg kan trykke på men ingenting skjer. Så lurte på om dette er noe som kan de aktiveres og aktiveres.  Jeg får vertfall ikke det til på min.
    • Jeg mener lysene er på hele tiden på vår 2019 Sportline, jeg vet at farge kan justeres i menyene, kanskje også når de skal lyse?
    • Noen som kan forklare meg om ambient light i interiør bare kommer på noen modeller? Jeg har en 2017 Sportline, der lyser denne stripa i interiøret rødt bare når dørene er opne. Skal ikke dette gå an å skifte farge på og slå på hele tiden? Noe man eventuelt kan aktivere via OBD ?
    • Jeg hadde en Octavia 2 med den motoren, med DSG vel å merke. Synes det var en frisk motor, stillegående og ganske gjerrig på drivstoffet. Jeg likte den mye bedre enn rakledieselen jeg hadde før (1,9 TDI, 105 HK). Jeg synes IKKE at bilen var daff. Den fungerte veldig bra, også med last, men den var heller ikke spesielt rask. Mange som sier at det er en liten motor, og ja den har "bare" 1400 ccm. Men  det er en liten rakker med turbo, den kompenserer for manglende sylindervolum. Motoren HAR 125 hk, og momentet er 250 Nm mellom 1400 og 4000 o/min, og det er samme momentet som større motorer,  også diesel, over samme turtallsområdet. Det er momentet som drar bilen, hestekreftene finnes bare på toppen av turtallsområdet. Der er det sjeldent at man bruker..... Ikke bare det, motoren er mer responsiv og turtallsområdet er større enn diesler. Så den er på mange måter mere anvendelig enn diesel. Nå er Kodiaq noe tyngre enn Octavia (kanskje 250 kg), og vil sikkert være litt ekstra dra på for motoren. Og en manuell gearkasse vil nok ikke geare ned med en gang du legge gøypedalen ned, f.eks for å kjøre forbi. Med manuell gearkasse må du geare ned først, så er du og motoren klar til forbikjøring. Men da er den skikkelig PÅ. Det er kanskje ikke beste motoren hvis du kjører med mye last ofte, eller henger på en campingvogn, eller EGENTLIG liker (trenger) stor motor. Og det er heller ikke motoren hvis det på død og liv skal vurderes hvor lite drivstoff bilen bruker eller hvor lite diesel koster i forhold til bensin.  Men ellers, den må prøves for å finne ut om det er en grei motor for deg/dere! Jeg kan dessverre ikke si om problemet med strukket kjede er løst. Det som er viktig er at motoren ikke presses på lavt turtall, at man ikke prøver å gi mye gass for å hente krefter, si under 14-1500 o/min. Men heller gearer ned og lar motoren løpe lettere med LITT mere turtall enn hva man kanskje gjør på en diesel. Og så mener jeg at olje- og filterskift bør gjøres på maks 15000 km (hvis computerern ikke sier fra før). Det mener jeg er fornuftig forebyggende vedlikehold, i forhold til å presse skifteintervallene for langt. En turbomotor med mye småkjøring får endel kjøring uten at motoren er skikkelig varm og det blir mere kondens og skitt som kommer i olja. Denne motoren bruker faktisk litt tid på oppnå driftstemperatur, iallefall i Octaviaen.  Kanskje det er litt bedre i en Kodiak, som er litt tyngre. Da får den litt mer vekt å håndtere, og får kanskje tempen opp litt fortere. Men motoren i seg selv er en liten perle!
    • Takk for gode innspill angående 125hk motoren. Ut i fra mitt kjøremønster, dvs 95% småkjøring, kan jeg klare meg med en «daff» bil.  Men det som kunne vært interessant å høre, er om noen har formening om evt slitasje over tid på liten bensinmotor i relativt tung bil. Om motoren må jobbe ekstra hardt over tid, kan vel det gå utover vitale motordeler som reg.reim, stempler osv.  Forrige generasjon TSI motorer slet jo fælt med overforbruk på olje, registerkjede/strammere, stempelringer osv. 
    • Akkurat, diesel med et helt annet arbeidsregister, for å ikke snakke om Nm.   Det har du helt rett i, men det du glemmer er at før var det ikke like mye elektronikk. Da driftet motoren primært varme og bevegelse. Nå har en bil mange hjerner og systemer som drar MYE energi - som igjen kommer fra motoren. Det vil nok være litt subjektivt, og det kan hende motoren fungerer helt optimalt for deg.
    • Lakkerte dørhåndtak er en elendig patent. Kan trøste dere med at det er like dårlig på BMW og Volvo. Men som nevnt over er det veldig lett å polere bort, men det er jo like fort tilbake. Det er slett ikke behov for ring for å lage slike merker, litt vanlig møkk, som er umulig å unngå, funker godt som slipepasta. 
    • Jeg tok meg litt tid for å finne ut hvordan dette egentlig virker. Jeg kan berolige med at det er helt trygt og ikke noe datasluk å bruke telefonens wifi til å oppdatere kart. Du velger selv hva du vil oppdatere, hvilke land hooker du av i en meny. Før nedlasting begynner får du vite hvor mye data det du har valgt inneholder.  Når jeg sjekket i dag var Sverige 300 Mb, Danmark 100 Mb. Alle tilgjengelige oppdateringer var til sammen 13 Gb.  Det betyr at om man oppdaterer Norge, Sverige og Danmark vil det utgjøre ca 0,7 Gb, noe som knapt sprenger noens budsjetter.  
    • Tja, når HiAcen på jobb med firehjulstrekk og henger på slep klarer seg helt OK med 117hk(diesel vel og merke) og 2.3 tonn normalvekt, så tror jeg 125 hester skal fungere på en Kodiaq. Før pleide vi ikke ha rare motorene i bilene, og vi klarte oss fint. Tror vi bare begynner å bli veldig bortskjemt.  Men, det kan hende du går lei bilen fortere enn du ønsker. Også aner jeg ikke hvor pinglete motoren er i faktisk bruk. Har kjørt en Peugeot Expert med manuell og liten dieselmotor, og den kveles veldig lett.  Også har jeg ikke sett noen reelle forbrukstall. 
    • Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til så liten motor i en Kodiaq. Jeg prøvekjørte 150 TSI og den er svak men fungerer nok ok i det daglige, men den har lite krefter over 80-90 km/t til forbikjøringer osv. 125hk tror jeg blir for svak - men igjen den har jo ikke 4x4 så det hjelper kanskje på.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • På min gamle Opel Record 1967 hadde jeg en rullgardin foran radiatoren. Den styrte jeg via en snor med knuter på inne i kupeen på bilen. Var faktisk veldig effektivt og utrolig lettvint
    • Første gang jeg rygger inn på ferge  Fra villevika til Florø. 
    • Deler din oppfatning her @Sjåføren, øvre deksel er ikke pent. Det nedre derimot kan nok være ganske praktisk og nyttig når det er kulde, jeg personlig hadde nok benyttet det fra November/Desember og frem mot Mars mnd om jeg hadde hatt det. Men jeg bor noen mil sør for Oslo, så det er ikke så mange dagene vi har her nede med lavere temperaturer enn ÷ 10°C. Men desto mer snøslaps og mye saltede veier, og gjerne noe rundt null grader........ 
    • Sånne deksel kan du trygt kjøre med i 3 årstider uten fare for overoppheting. Ved normal kjøring er motoren er veldig lite belastet, og det kommer alltids inn luft til radiatoren uansett. Noe annet er selvfølgelig hvis du skal dra tunge lass opp bakker og fjell med lav hastighet og stort effektuttak over lengre tid. Øvre grill er vel originalt bare halvåpen likevel? Er slik på min Octavia i alle fall,  åpningen mellom rillene er stengt øverst, spalten er åpen bare på de nederste 3-4 cm. Så jeg ville kanskje vurdert å ha på et sånt nedre deksel på strengeste vinteren. Jeg ser tre fordeler med det. For det første er den laveste grillen mere utsatt for snø- og slapsdrev fra bilene foran. Denne honeycomb-grillen ser veldig spinkel ut i mine øyne, og er også særlig utsatt for at steiner og isklumper kan knuse seg igjennom. For det andre så er det relativt stort areal rett inn mot radiator. Så et nedre deksel vil redusere en god del direkte-vind mot radiatoren. Siste kommentar: øvre deksel er ikke så pent (min mening det da 😋).

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...