Gå til innhold
Cpt. GV

Anbefalte sommerdekk til Kodiaq - 19"?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trenger litt hjelp, og håper forumet har svar. Jeg har forsøkt diverse dekkforhandlere + google, men kommer ikke helt i mål.

Jeg kjøpte bil uten sommerdekk (men originale 19" felger). Jeg skal nå kjøpe sommerdekk i dimensjon 235/50/19.

Jeg ønsker gode dekk hvor sikkerhet har første pri, og støy andre pri. Kjøremønsteret er blandet småkjøring og motorvei. Bilen får kanskje en svært sjelden tur på god grusvei, så som dere skjønner er "offroad"-egenskaper et helt uinteressant moment ved valg av dekk.

En forhandler sa at Contintental Premium Contact 5 ikke skaffes i denne dimensjonen, og han var usikker på om Premium Contact 6 var "rett" dekk for en suv. Jeg fikk tilbud av ham på Contintental Crosscontact UHP, men syntes dette ser litt grovt ut.

En annen forhandler har gitt en varm anbefaling til Vredestein Ultrac Satin (har aldri hørt om dette dekket, og google har ikke så mye konkret info til meg).

Til sist har jeg sett at Nokian Hakka Blue 2 SUV har gjort det bra i test.

Noen anbefalinger?

Skrevet

De fleste av Kodiaq'ene jeg har sett med andre dekkdimensjoner enn std. dimensjon har ikke hatt SUV dekk på sommerehjula, det er nok mest at du har riktig topphastighets merking på dekka og riktig last-indeks som er kravet (det ser du også i vognkortet ditt, hva som er minste kravet her).

Men hvilke dekk som kan leveres i hvilke str, og med hvilken max last-index og topphastighet i forhold til din bil har jeg ikke kunnskaper om.

 

Men det er kun hva jeg har lest meg til og sett på andre biler med egne øyne @Cpt. GV, det er ikke noe jeg vet. Fasiten er det jo seriøse dekkforhandlere som besitter, så får du ikke tilfredstillende svar av den ene, så forsøk en annen. Dette er jo deres fagfelt og det er her kunnskapen besittes :) 

 

Når det gjelder dekk generelt så er det jo ofte en smakssak hvilke dekkmerker/«modeller» en foretrekker, men det er jo en kjennsgjerning at jo bredere dekk og lavere profilen blir, jo mer øker støyen fra dekka. Noen dekk er merkbart bedre på dette enn andre dekk, og så gjelder det vel et gammelt ordtak som sier noe slikt som at, En får det en betaler for........ Det er selvfølgelig en sannhet med visse modifikasjoner for enkelte ting, men svært ofte så stemmer det ganske så så bra.

En indikasjon på hvordan de forskjellige dekkmerkene kan oppleves, finner du i f.eks. NAF sin dekktest, men de er jo ikke testet på bilen du skal kjøpe deg dekk til, og ei heller i den dimensjonen du skal ha. Så noen av egenskapene kan kanskje forandre seg litt med tanke på bilens vekt/str/tyngdpkt, men alt dette skal jo seriøse dekkforhandlere kunne gi deg krystallklare svar på.

 

Se litt her, så får du i hvert fall en viss indikasjon på hvordan årets sommerdekk gjør det i testen her,

https://www.motor.no/tester/sommerdekk/2018/

 

Skrevet

Jeg anbefalte tidligere Michelin Lattitude til ei hestedame med Landcruiser. Hun var veldig fornøyd.

Michelin lager alltid gode dekk med mere kjørelengde enn de fleste andre, og det uten at dekkene har dårlig grep. De er heller ikke så værst på støy.

Sjekk ut Lattitude Sport 3

https://www.michelin.no/bildekk/4x4-offroad-dekk#type=type_3&width=235&ratio=50&radial=19&load=99&speed=v&selectedFitment=complete&selectedFilter=summer

Tror ikke du kan bli misfornøyd med disse.

Conti sommerdekk er gode å kjøre på, lite støy men slites raskere

Dekk verksted har peil de, men vil ofte foreslå dekk de tjener mere på, dessverre

Noen er selvfølgelig mere edruelige enn andre 

Skrevet

Må bare spørre @PaulusA, krever en bil som Kodiaq type SUV - 4x4 dekk?

 

Da tenker jeg litt i forhold til hva vi skrev om i denne tråden her,

Er fullstendig klar over at vi snakker to helt forskjellige biler, når vi snakker om type Crossover / høyreist stasjonsvogn og en vesentlig større og tyngre bil som Kodiaq

Som nevnt tidligere, skal en lære noe, så må en jo spørre ;) 

Skrevet
2 timer siden, PaulusA skrev:

Ikke på grunn av vekt, men på grunn av dimensjoner

"Alle" dekk over en hvis utvendig diameter leveres som "SUV" dekk

Hmm, dette har du sikkert rett i @PaulusA, så ingen protester fra meg, men jeg er likevel litt betenkt . For de som f.eks. har 20" hjul på sin Superb, Audi A6, Volvo V90 etc får jo også en stor diameter, men tror vel ikke de har SUV dekk..........?

Men selv med 20" hjul så blir kanskje ikke diameteren stor nok med tanke på at profilen også går ned, så da stemmer det nok likevel, hehe ;) 

Skrevet

Hehe

Ja, nettopp

Som nevnt tidligere, 225/50-17" 225/45-18" er vanlige dekk - har begge på Mercedes B Electric, samme kan brukes på Superb og Octavia Scout

225/60-17" er SUV dekk - har hatt dette på Outback

Vet ikke helt hvor skillet går, men utvendig dia på Kodiaq dekkene er større enn 225/60-17"

Skrevet

Standardekk på Kodiaq er enten 215/65-17 eller 235/55-18.

SUV dekk har jo typisk stor diameter og relativt liten felg. Men hva som kalles SUV dekk hos de forskjellige er litt hipp som happ. Jeg ville ikke hengt meg for mye opp i hva de kaller dekkene, så lenge egenskapene passer bruken, og prisen passer lommeboka. 

Hva angår vekt, så er ikke en superb med 190 diesel og 4x4 mer enn i overkant av 100kg lettere enn en kodiaq med samme motor og drivlinje.

 

Skrevet

Jeg har forsøkt å lese litt om dette, men klarer ikke helt å finne hvor akkurat forskjellene går når det gjelder diameteren, men det jeg derimot har funnet ut er at SUV dekk har stivere dekksider for å tåle en høyere og hardere belastning. Akkurat som dekk til varebiler (type Transporter) også er annerledes, pga av at de skal tåle mer vekt.

Selv om det er «bare» er 100kg i ren vekt som skiller en Kodiaq og en Superb @tronna, så er forskjellene betydelig større når bilene er i fart og skal tåle belastninger i svinger og ikke minst oppbremsninger. Det er jo bare å se på eksemplene på hvor mye vekten av løse og relativt lette gjenstander i bilen øker med ved full oppbremsning, det økes betraktelig når forskjellene er 100kg i ren vekt og helt andre tyngdepunkt.

Dette forumet er jammen bra, her får en ny og utvidet lærdom nesten for hver eneste dag en er innom :) 

  • Lik 1
Skrevet

Ja, er jo på grunn av en tenkt større belastning

og, som du sier, rent logisk sett større belastning på dekksidene også grunnet høyere tyngdepunkt 

Det dumme er jo at mange lette SUVer ender opp med altfor stive dekk da samme størrelse også brukes av de store SUVene, som veier bly

I min erfaring gir dette unødvendig stumpe biler. Håper at dekkprodusenter etterhvert kan lage "lettere" og mere pinglete dekk i stor diameter, som da blir mere komfortable

Å måtte kjøre med LI på 104 når bilen trenger 89-91 er jo helt håpløst

Skrevet

Det var jo derfor jeg startet den andre tråden for en stund tilbake også @PaulusA, nettopp fordi jeg synes det var så merkelig at Crossovere/mindre SUV'er og enkelte høyreiste stasjonsvogner hadde vinterdekk merket SUV. Men forstår jo nå at det kan ha både noe med diameter og valg av profil å gjøre, og det kan jo igjen innebære som du sier at mindre biler får vesentlig stivere og tyngre dekk enn hva de egentlig har behov for.

Jeg vet at Scouten jeg har bestilt får vanlige dekk uansett om jeg velger 17" (225/50-17") eller 18" (225/45-18"), og det er jeg fornøyd med. for de er jo som du skriver både lettere og ikke minst billigere, og det passer jo bra om fabrikken leverer noen sommerdekk jeg ikke liker......... ;) 

Dette har i hvert fall vært en veldig opplysende og informativ tråd synes jeg, men vi har vel klart kunstykket å spore litt av i forhold til hva tråden egentlig startet med, forhåpentligvis så er det flere som har fått litt mer lærdom og kunnskap her, hehe ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...