Gå til innhold
Cpt. GV

Anbefalte sommerdekk til Kodiaq - 19"?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trenger litt hjelp, og håper forumet har svar. Jeg har forsøkt diverse dekkforhandlere + google, men kommer ikke helt i mål.

Jeg kjøpte bil uten sommerdekk (men originale 19" felger). Jeg skal nå kjøpe sommerdekk i dimensjon 235/50/19.

Jeg ønsker gode dekk hvor sikkerhet har første pri, og støy andre pri. Kjøremønsteret er blandet småkjøring og motorvei. Bilen får kanskje en svært sjelden tur på god grusvei, så som dere skjønner er "offroad"-egenskaper et helt uinteressant moment ved valg av dekk.

En forhandler sa at Contintental Premium Contact 5 ikke skaffes i denne dimensjonen, og han var usikker på om Premium Contact 6 var "rett" dekk for en suv. Jeg fikk tilbud av ham på Contintental Crosscontact UHP, men syntes dette ser litt grovt ut.

En annen forhandler har gitt en varm anbefaling til Vredestein Ultrac Satin (har aldri hørt om dette dekket, og google har ikke så mye konkret info til meg).

Til sist har jeg sett at Nokian Hakka Blue 2 SUV har gjort det bra i test.

Noen anbefalinger?

Skrevet

De fleste av Kodiaq'ene jeg har sett med andre dekkdimensjoner enn std. dimensjon har ikke hatt SUV dekk på sommerehjula, det er nok mest at du har riktig topphastighets merking på dekka og riktig last-indeks som er kravet (det ser du også i vognkortet ditt, hva som er minste kravet her).

Men hvilke dekk som kan leveres i hvilke str, og med hvilken max last-index og topphastighet i forhold til din bil har jeg ikke kunnskaper om.

 

Men det er kun hva jeg har lest meg til og sett på andre biler med egne øyne @Cpt. GV, det er ikke noe jeg vet. Fasiten er det jo seriøse dekkforhandlere som besitter, så får du ikke tilfredstillende svar av den ene, så forsøk en annen. Dette er jo deres fagfelt og det er her kunnskapen besittes :) 

 

Når det gjelder dekk generelt så er det jo ofte en smakssak hvilke dekkmerker/«modeller» en foretrekker, men det er jo en kjennsgjerning at jo bredere dekk og lavere profilen blir, jo mer øker støyen fra dekka. Noen dekk er merkbart bedre på dette enn andre dekk, og så gjelder det vel et gammelt ordtak som sier noe slikt som at, En får det en betaler for........ Det er selvfølgelig en sannhet med visse modifikasjoner for enkelte ting, men svært ofte så stemmer det ganske så så bra.

En indikasjon på hvordan de forskjellige dekkmerkene kan oppleves, finner du i f.eks. NAF sin dekktest, men de er jo ikke testet på bilen du skal kjøpe deg dekk til, og ei heller i den dimensjonen du skal ha. Så noen av egenskapene kan kanskje forandre seg litt med tanke på bilens vekt/str/tyngdpkt, men alt dette skal jo seriøse dekkforhandlere kunne gi deg krystallklare svar på.

 

Se litt her, så får du i hvert fall en viss indikasjon på hvordan årets sommerdekk gjør det i testen her,

https://www.motor.no/tester/sommerdekk/2018/

 

Skrevet

Jeg anbefalte tidligere Michelin Lattitude til ei hestedame med Landcruiser. Hun var veldig fornøyd.

Michelin lager alltid gode dekk med mere kjørelengde enn de fleste andre, og det uten at dekkene har dårlig grep. De er heller ikke så værst på støy.

Sjekk ut Lattitude Sport 3

https://www.michelin.no/bildekk/4x4-offroad-dekk#type=type_3&width=235&ratio=50&radial=19&load=99&speed=v&selectedFitment=complete&selectedFilter=summer

Tror ikke du kan bli misfornøyd med disse.

Conti sommerdekk er gode å kjøre på, lite støy men slites raskere

Dekk verksted har peil de, men vil ofte foreslå dekk de tjener mere på, dessverre

Noen er selvfølgelig mere edruelige enn andre 

Skrevet

Må bare spørre @PaulusA, krever en bil som Kodiaq type SUV - 4x4 dekk?

 

Da tenker jeg litt i forhold til hva vi skrev om i denne tråden her,

Er fullstendig klar over at vi snakker to helt forskjellige biler, når vi snakker om type Crossover / høyreist stasjonsvogn og en vesentlig større og tyngre bil som Kodiaq

Som nevnt tidligere, skal en lære noe, så må en jo spørre ;) 

Skrevet
2 timer siden, PaulusA skrev:

Ikke på grunn av vekt, men på grunn av dimensjoner

"Alle" dekk over en hvis utvendig diameter leveres som "SUV" dekk

Hmm, dette har du sikkert rett i @PaulusA, så ingen protester fra meg, men jeg er likevel litt betenkt . For de som f.eks. har 20" hjul på sin Superb, Audi A6, Volvo V90 etc får jo også en stor diameter, men tror vel ikke de har SUV dekk..........?

Men selv med 20" hjul så blir kanskje ikke diameteren stor nok med tanke på at profilen også går ned, så da stemmer det nok likevel, hehe ;) 

Skrevet

Hehe

Ja, nettopp

Som nevnt tidligere, 225/50-17" 225/45-18" er vanlige dekk - har begge på Mercedes B Electric, samme kan brukes på Superb og Octavia Scout

225/60-17" er SUV dekk - har hatt dette på Outback

Vet ikke helt hvor skillet går, men utvendig dia på Kodiaq dekkene er større enn 225/60-17"

Skrevet

Standardekk på Kodiaq er enten 215/65-17 eller 235/55-18.

SUV dekk har jo typisk stor diameter og relativt liten felg. Men hva som kalles SUV dekk hos de forskjellige er litt hipp som happ. Jeg ville ikke hengt meg for mye opp i hva de kaller dekkene, så lenge egenskapene passer bruken, og prisen passer lommeboka. 

Hva angår vekt, så er ikke en superb med 190 diesel og 4x4 mer enn i overkant av 100kg lettere enn en kodiaq med samme motor og drivlinje.

 

Skrevet

Jeg har forsøkt å lese litt om dette, men klarer ikke helt å finne hvor akkurat forskjellene går når det gjelder diameteren, men det jeg derimot har funnet ut er at SUV dekk har stivere dekksider for å tåle en høyere og hardere belastning. Akkurat som dekk til varebiler (type Transporter) også er annerledes, pga av at de skal tåle mer vekt.

Selv om det er «bare» er 100kg i ren vekt som skiller en Kodiaq og en Superb @tronna, så er forskjellene betydelig større når bilene er i fart og skal tåle belastninger i svinger og ikke minst oppbremsninger. Det er jo bare å se på eksemplene på hvor mye vekten av løse og relativt lette gjenstander i bilen øker med ved full oppbremsning, det økes betraktelig når forskjellene er 100kg i ren vekt og helt andre tyngdepunkt.

Dette forumet er jammen bra, her får en ny og utvidet lærdom nesten for hver eneste dag en er innom :) 

  • Lik 1
Skrevet

Ja, er jo på grunn av en tenkt større belastning

og, som du sier, rent logisk sett større belastning på dekksidene også grunnet høyere tyngdepunkt 

Det dumme er jo at mange lette SUVer ender opp med altfor stive dekk da samme størrelse også brukes av de store SUVene, som veier bly

I min erfaring gir dette unødvendig stumpe biler. Håper at dekkprodusenter etterhvert kan lage "lettere" og mere pinglete dekk i stor diameter, som da blir mere komfortable

Å måtte kjøre med LI på 104 når bilen trenger 89-91 er jo helt håpløst

Skrevet

Det var jo derfor jeg startet den andre tråden for en stund tilbake også @PaulusA, nettopp fordi jeg synes det var så merkelig at Crossovere/mindre SUV'er og enkelte høyreiste stasjonsvogner hadde vinterdekk merket SUV. Men forstår jo nå at det kan ha både noe med diameter og valg av profil å gjøre, og det kan jo igjen innebære som du sier at mindre biler får vesentlig stivere og tyngre dekk enn hva de egentlig har behov for.

Jeg vet at Scouten jeg har bestilt får vanlige dekk uansett om jeg velger 17" (225/50-17") eller 18" (225/45-18"), og det er jeg fornøyd med. for de er jo som du skriver både lettere og ikke minst billigere, og det passer jo bra om fabrikken leverer noen sommerdekk jeg ikke liker......... ;) 

Dette har i hvert fall vært en veldig opplysende og informativ tråd synes jeg, men vi har vel klart kunstykket å spore litt av i forhold til hva tråden egentlig startet med, forhåpentligvis så er det flere som har fått litt mer lærdom og kunnskap her, hehe ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...