Gå til innhold
Geronimo

Webastovifte går i 15 minutter


Anbefalte innlegg

Skrevet

Webastoviften på min Octavia winter 2012 går bare i 15 minutter selv om jeg stiller den på f.eks. 30 minutter (webastoen går hele tiden).  Ellers så virker webastoen upåklagelig. Møller sa at det var en oppdatering som de la inn, men det ble ikke noen forandring etter dette. Veldig irriterende at det ikke blir varmt i kupeen når jeg vet at potensialet er der.

 Noen som har vært borti dette?

Skrevet

Begynn med det enkle først, er det nok drivstoff på tanken og strøm på batteriet? Webasto vil kutte om det synker under et visst nivå på begge.

Deretter ville jeg for sikkerhets skyld sjekket etter feilkoder.

Skrevet

Takk for svar. Alt dette er sjekket, og webasto er funnet ok av møller, men den fungerer jo ikke som den skal.  Jeg regner med at det er et spenningsvern eller noe som slår inn, noe oppdateringen skulle endre på, men som sagt har jeg problemet fortsatt.

Skrevet

De sier de har  sjekket alt dette grunnleggende og at det er i orden. Men det er  da jeg mister tilliten når jeg får bilen tilbake og alt er som før; 15 min med vifte og så stopp. kjører vifta hele tiden i din bil?

Skrevet

Er dette en bil du har hatt siden den var ny?

Med det spørsmålet så undrer jeg bare på om webastoens «virketid» nå er på kun 15 minutter, mens den har vart lengre tidligere?

Når du skriver at webastoen går lenger enn 15 minutter, men vifta stopper etter 15 minutter, er det da kupévifta du mener? Mens du hører at brenneren til webastoen fortsetter?

På våre arbeidsbiler (stort sett VW Caddy og VW Transporter), så kan vi oppleve noe av det samme på enkelte av dem. Men det er gjerne på de litt eldre (3-4 år eller eldre) som det har vært en eller annen elektrisk feil på webastoen tidligere, da ender det opp med mange forskjellige intervaller de virker i når de så blir ordnet.

Mye av dette kommer av feilbruk fra bilen var ny, og det gir forskjellige utslag etterhvert, men nå virker jo i hvert fall din webasto, det virkelig kostbare kommer jo når det er sirkulasjonspumpe og/eller brennkammer som må byttes.

Det er jo likevel noe som er feil på din webasto, siden vifta stopper etter 15 min. Den oppdateringen de la inn, kan jo har den samme feilen som den du hadde fra før. Så kanskje de burde gjøre et nytt forsøk på dette i første omgang?

For jeg regner ikke med at det kommer opp noen feilkoder om de tar en diagnose på bilen?

Skrevet
38 minutter siden, Superb lll skrev:

Er dette en bil du har hatt siden den var ny?

Med det spørsmålet så undrer jeg bare på om webastoens «virketid» nå er på kun 15 minutter, mens den har vart lengre tidligere?

Når du skriver at webastoen går lenger enn 15 minutter, men vifta stopper etter 15 minutter, er det da kupévifta du mener? Mens du hører at brenneren til webastoen fortsetter?

På våre arbeidsbiler (stort sett VW Caddy og VW Transporter), så kan vi oppleve noe av det samme på enkelte av dem. Men det er gjerne på de litt eldre (3-4 år eller eldre) som det har vært en eller annen elektrisk feil på webastoen tidligere, da ender det opp med mange forskjellige intervaller de virker i når de så blir ordnet.

Mye av dette kommer av feilbruk fra bilen var ny, og det gir forskjellige utslag etterhvert, men nå virker jo i hvert fall din webasto, det virkelig kostbare kommer jo når det er sirkulasjonspumpe og/eller brennkammer som må byttes.

Det er jo likevel noe som er feil på din webasto, siden vifta stopper etter 15 min. Den oppdateringen de la inn, kan jo har den samme feilen som den du hadde fra før. Så kanskje de burde gjøre et nytt forsøk på dette i første omgang?

For jeg regner ikke med at det kommer opp noen feilkoder om de tar en diagnose på bilen?

Takk for svar. Jeg kjøpte bilen ved årsskiftet. Ved et tilfelle satte jeg meg i bilen for å følge forløpet, og da oppførte den seg normalt, men dette har vist seg å være et engangstilfelle.

Det er riktig at det er kupévifta jeg mener. Brenneren fortsetter og motoren blir varm.

Det kommer ikke opp noen feilkoder, så verkstedet konkluderer med at den er i orden..

Skal få de til å dobbeltsjekke at de la inn den oppdateringen.

Skrevet

Be de ta en sjekk på at oppdateringen faktisk ligger der og er den rette, det er i hvert fall det enkleste stedet å starte.

Det neste er jo at verkstedet bør jo starte webastoen med pc tilkoblet, for å se om det skjer noe spes etter det har gått noe rundt 15 minutter (når vifta stopper).

Det er klart at det kan være et spenningsfall som gjør at det stopper etter 15 minutter, men om det er så på «kanten» med spenning på batteriet, så vil det jo snart ende med at webastoen ikke starter i det hele tatt. For lite drivstoff og for lav spenning er 2 av de hyppigste årsakene til at webasto ikke starter. De andre er tett brennkammer (sotet) og sviktende sirkulasjonspumpe, men dette kommer som regel av gjentatt feilbruk av webastoen (hvilket forekommer ganske ofte), for dette blir det svært sjeldent informert noe om av selgerene når bilene er nye, så her er det store forbedringspotensialer (men noen unntak finnes det selvfølgelig og heldigvis :)).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...