Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Nordavinden

Dekk varsellampe i dashbord

Recommended Posts

Lavt dekktrykk.

Nullstilles med en fysisk knapp med lignende symbol eller inne på skjermmeny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var en knapp med det symbolet rett ovenfor askebeger, men dekk varsel lampa kom på igjen med engang. Andre måter å resette på?.  Forøvrig helt rett dekk trykk i alle dekk da. 

Hvordan går en inn på skjerm meny🤔🤔🤔, har ikke instruksjonsbok på denne bilen☹️

😀😀Fikk det bort, måtte holde inne knappen med dette symbolet inne å etterpå mens en holdt den inne skru på tenningen. Dekk trykket var helt perfekt😀, hva er det til for da?. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er faktisk et EU direktiv, så alle nye biler etter et visst årstall må ha dette. Det varsler om lavt dekktrykk, så det er rett og slett en sikkerhetsanordning.

Det er viktig å korrigere etter hver gang en har byttet dekk (ca hver 6. mnd), og/eller ved hver ca 10.000 kjørte kilometere (om jeg ikke husker helt feil). Det gjelder også om en benytter samme dekkdimensjon sommer/vinter.

Så om en ikke har korrigert dette etter en del kilometere/mnd, så vil et slikt varsel komme for å minne om at lufttrykket skal måles/justeres og bekreftes. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok så jeg blir påminnet visse mellomrom å sjekke dekk trykket altså?. Er det bare en fast påminnelse feks 1 gang i mnd eller er det faktisk sensorer som ser/føler dekk trykk på denne bilen?. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

I hvert fall så får jeg varsel på min bil etter noen mnd, men om det samme varselet gjelder for alle Skoda sine modeller vet jeg ikke. Tittet i instruksjonsboka for min bil nå, og der står det at det skal gjøres minimum 1 gang i året eller ved hver 10.000km.

489051870_Skjermbilde2019-05-18kl_22.33_22.thumb.png.0ef853d6f13b13c97f8217529d746a9e.png

Om jeg ikke tar helt feil så er det ABS sensorene som reagerer på forandringer i hastigheten til hjulet som har mistet luft, for det hjulet som har mistet luft vil rotere litt saktere enn de hjula med korrekt satt lufttrykk.

En annen ting jeg anbefaler deg å gjøre @Nordavinden er å søke etter en instruksjonsbok til din aktuelle bil på nettet, for der ligger det instruksjonsbøker/brukermanualer til de aller fleste merker og modeller, det gjør en litt mer selvhjulpen i enkelte situasjoner :) 

Hvilken årsmodell av Octavia er det du har?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tenker det samme, at instruksjonsbok hadde vært interessant å ha. Hvor kan en finne det? (skal selvsagt Google det ja). Bilen er en octavia stasjonsvogn 2008 mod med 1,9 TDI. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser det er flere engelske pdf.filer en kan laste ned for Octavia, men det er så mange forskjellige utgaver her at jeg vil ikke linke til noe spesifikt. Ser ut til at det er et dele i 2008 også som heller ikke gjør det enklere å søke etter den rette linken/nedlastingen, men det dele er muligens en forskjell fra 2008 og til 2009 uten at jeg vet noe om det. Jeg kjenner lite til Skoda før 2016 når jeg selv kjøpte min første nye Superb.........

 

Jeg ville vel forsøkt å søke etter noe slikt på Google (sjekk linken under her), 

Skoda Octavia owners manual 2008

Da får du i hvert fall noen forslag, ellers så får du bare forandre litt på søkekriteriene.

Lykke til :) 

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det fungerer på den måten at Abs-sensorane registrerer om rulleomkretsen på hjulet forandrar seg over litt tid. (mindre luft, mindre rulleomkrets/diameter..) Du må resette/nullstilla etter kvar gong du gjer ein forandring (justerer dekktrykk, når du skiftar dekk, byttar til vinterdekk etc..)  Er eit svenskutvikla system som VAG brukar. Fordelen er jo at du slepp dekktrykksensor i hjulet, og kan bruka kva slags felg/hjul du vil.  Kan bli trigga av f.eks.tung last/hengerkjøring. Tømmer du bilen for last, må du alikavel nullstille etterpå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...