Gå til innhold
Espen

Ny Skoda Kodiaq i september 19


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er jo hyggelig lesing: http://www.skodamedia.com/index.php/latest-news/honest-john-deals-up-two-top-awards-for-kodiaq-and-superb

Jeg har Superb, og går til Kodiaq. Superben blir selvsagt lagt ut for salg etter hvert.

 

Det blir ny firmabil på meg i september.

Jeg har nå fått bestilt Skoda Kodiaq  2.0L TSI 190HK DSG 4x4 Style 5-seter Lava Blue.

 

Som ekstrautstyr ble det følgende:

Vinterpakke som består av  parkeringsvarmer, setevarme bak og 3-sone Climatronic 

Transportpakke som består av tilhengerfeste, sensorstyrt elektrisk bakluke og holder for nettbrett

Elektrisk forsete med minne - som da også gjør at det blir minne på speilene.

Canton sound system med 10 høyttalere (inkl. Subwoofer) og 575 W forsterker. Noe som da gjør at jeg må få et plassbesparende reservehjul.

Digitalt instrumentpanel

Trafikkskiltgjenkjennelse

Vinterdekk u/pigger 18" Continental

Ryggekamera

  • Lik 1
Skrevet
15 minutter siden, BGB skrev:

Gratulerer.

Mange takk.

Ja, jeg har prøvd meg frem og tilbake i mange forskjellige modeller og sett mye på utstyr.

På denne modellen kom jeg til 595.000,- kr i skattegrunnlag. Det holder for meg.

Skrevet

Gratulerer med bestilling av en kjempeflott bil @Espen :) 

Nesten litt overrasket over at det blir valgt bensinmotor til en firmabil, men det kommer jo helt an på hvor mye og ikke minst hvilket kjøremønster en har. Det var positivt ment altså :) 

Ser frem til å se bilder av det nye vidunderet @Espen, så får en bare håpe at ventetiden ikke blir for lang for deg :) 

Skrevet
7 minutter siden, Superb lll skrev:

Gratulerer  

Nesten litt overrasket over at det blir valgt bensinmotor til en firmabil.

Ser frem til å se bilder av det nye vidunderet

Mange takk. 

Jeg vil ha bensin. Jeg kan ikke plutselig «ikke få lov å kjøre» inn til Oslo pga dieselforbud. Dessuten synes jeg den støyer mindre.

Ja, bilder har jeg tenkt å legge ut. Det er alltid gøy med bilder 👍

  • 1 måned senere...
Skrevet

Jeg tror jeg får bilen i midten av august og ikke i september 😊

Den har stått i Bremerhavn i to uker nå. Det gikk båt til Norge i går. Håper den var med der.

Skrevet

Det har vel ganske lang tid, @BGB..?

Nesten to uker..?

Jeg fikk forøvrig en oppdatering. Bilen var med båten. Den er i Oslo for klargjøring 👍

  • Lik 1
Skrevet
9 timer siden, Espen skrev:

Jeg tror jeg får bilen i midten av august og ikke i september 😊

Den har stått i Bremerhavn i to uker nå. Det gikk båt til Norge i går. Håper den var med der.

Da nærmer det seg jo @Espen :) 

4 timer siden, BGB skrev:

Jeg mener bilen vår brukte ca to uker fra teknisk klargjøring i Drammen til utlevering.

Noen spesiell årsak til at bilen din var i Drammen @BGB?

For de blir jo fraktet til Bekkelagskaia i Oslo, og videre klargjøring blir i de aller fleste tilfeller foretatt hos den lokale forhandler når det gjelder Skoda. VW vet jeg oftere blir klargjort i Oslo før de sendes ut til lokale forhandlere, det var i hvert fall slik når jeg bestilte en ny 2014 Golf (høsten 2013).

15 minutter siden, Espen skrev:

Jeg fikk forøvrig en oppdatering. Bilen var med båten. Den er i Oslo for klargjøring 👍

Da går det vel mot levering av bil i løpet av neste uke da eller @Espen

Skrevet (endret)

Ja jeg vet at Drammen er den største havnen for å ta i mot biler, men den er i følge min forhandler svært lite benyttet av Møller, for de tar de fleste nye bilene inn til Bekkelagskaia. Og som nevnt teknisk klargjøring er det stort sett bare VW som har i Oslo, Audi og Skoda blir visstnok både teknisk og kosmetisk hos den lokale forhandler. Slik som montering av skvettlapper, lastekantbeskytter, etc, gjøres av VW i Oslo før bilene sendes ut til forhandler, mens for Skoda så gjøres slike ting lokalt. Men det finnes garantert andre løsninger også, det her er det som sagt min forhandler som har fortalt. Så det var kun et spørsmål. :) 

Det er absolutt flest japanske bilmerker som ender opp i Drammen, men selvfølgelig også en del andre, men det var mer ukjent for meg at også Skoda blri levert til Drammen, men det har kanskje noe med hvor i landet de skal leveres etter at de har ankommet til Norge?.

Endret av Superb lll
Skrevet

@Superb lll

Min bil skal klargjøres i Oslo, for deretter å kjøres til Hamar. 

Møller Storhamar het før Hamjern Bil, og da gjorde de all klargjøring selv. Nå tror jeg ikke de gjør noe.

De sa at dersom alt gikk på skinner og ørlite flaks kan det hende jeg får ny Kodiaq på fredag 👍

Skrevet
2 timer siden, Espen skrev:

@Superb lll

Min bil skal klargjøres i Oslo, for deretter å kjøres til Hamar. 

Møller Storhamar het før Hamjern Bil, og da gjorde de all klargjøring selv. Nå tror jeg ikke de gjør noe.

De sa at dersom alt gikk på skinner og ørlite flaks kan det hende jeg får ny Kodiaq på fredag 👍

Ja finnes sjelden en standard løsning, men det kan jo hende at Møller på sikt vil gjøre det slikt for alle bilene som ankommer kaianleggene i Norge, da er jo bilene teknisk ferdig før de ankommer forhandler, så er det bare den kosmetiske biten igjen. Som sagt så vet jeg at VW Golfen jeg kjøpte høsten 2013, kom helt ferdig til den forhandleren jeg bestilte bilen fra. Skvettlapper, lastekantbeskytter, lasteromsmatte, etc, ble montert og plassert i bilen i Oslo før den ble sendt til forhandler. Så det var kun å fjerne beskyttelsesfolien og vask inn -og utvendig igjen.

Det kommer vel an på hvor mye du skal ha gjort i tillegg til standard klargjøring det @Espen, for det tar jo ikke mer enn et par timer med frakt fra Oslo til Hamar, det er vel mer om det kan bli noen hindringer i form av ferietiden vil jeg tro. Håper bilen ankommer slik de forespeilet deg :) 

  • Lik 1
Skrevet
På 3.8.2019 den 19.17, Superb lll skrev:

Det kommer vel an på hvor mye du skal ha gjort i tillegg til standard klargjøring

Jeg skal bare ha på skvettlapper. 

Det betyr jo at det ikke tar så lang tid 👍👍👍

Tiden går såååå treeregt..... 😂😬😂

Skrevet
21 minutter siden, Espen skrev:

Jeg skal bare ha på skvettlapper. 

Det betyr jo at det ikke tar så lang tid 👍👍👍

Tiden går såååå treeregt..... 😂😬😂

Hehe, ja det er en ventetid som ikke akkurat springer av gårde nei, og jo nærmere det blir, jo lengre tid virker det som at det tar ;) 

Men så var det med at den som venter på noe godt osv, ikke at det hjelper på ventetiden, men gleden blir jo desto større når  en kan hente sitt nye vidunder :) Da tar i hvert fall ikke den lokale klargjøringen noe særlig tid, da er vel kun montering av skvettlapper og en vask det da mest sannsynlig?

Det er vel litt for tidlig å si noe mer om transporten også vel @Espen?

Selve registreringen av bilen tar jo ikke lange tiden, for skilter har jo forhandlerne allerede. Men de må jo også få alle (toll)papirene, og de ble visstnok tidligere ikke levert sammen med bilene pga evt tyveri etc, så de kom i en egen (post)forsendelse tidligere. Men det er mulig det gjøres helt annerledes i dag.

Skrevet
På 5.8.2019 den 22.28, Superb lll skrev:

or tidlig å si noe mer om transporten

Ja... Den avventer transport nå. 

Han vet mer i morgen, torsdag 😬

Skrevet

Da er det utlevering i morgen 👌

Jeg ser jo at denne fargen er tøff. Den endrer veldig karakteristikk ettersom hvordan lyset er. 

001C7825-AEE8-44EA-AFFB-DF385BBE14F6.jpeg

  • Lik 1
Skrevet

Jeg ser du bestilte denne i juni, altså før uke 28 så det er en 2019 modell. Dog jeg ser de har gått over til S K O D A på bakluken som skulle være på 2020 endringene - ingen praktisk betydning men dette ser jo ut som en MY20. 

Skrevet
1 time siden, Espen skrev:

Da er det utlevering i morgen 👌

Jeg ser jo at denne fargen er tøff. Den endrer veldig karakteristikk ettersom hvordan lyset er. 

Så flott at det ordner seg @Espen :) 

Ser frem til noen flere bilder og høre litt av ditt førsteinntrykk :) Tipper at klokka ikke akkurat går så fort akkurat nå ;) 

Skrevet
3 timer siden, BGB skrev:

så det er en 2019 modell

Hvordan vet du dette? Hvem har fortalt deg slikt?

Tror du Skoda hadde giddi å lage noen modeller med bokstaver for en slags myk overgang...?

Nei, dette er en MY20. En 2020 modell.

Siffer nr 10 i chassisnummeret indikerer årsmodell. L=2020

https://www.tv2.no/a/8627285/ 

3 timer siden, Superb lll skrev:

Tipper at klokka ikke akkurat går så fort akkurat nå

Time flies when yoy having fun...

- David Bowie, DJ

 

Gleder meg sykt.

Skrevet
16 minutter siden, Espen skrev:

Hvordan vet du dette?

Det er byggedato ift produksjons stopp hos fabrikken. Før var dette uke 22 men den er nå flyttet til 28. Er bilen bygget før denne uken er det en 2019 modell, etter er det en 2020. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...