Gå til innhold
Espen

Ny Skoda Kodiaq i september 19


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er jo hyggelig lesing: http://www.skodamedia.com/index.php/latest-news/honest-john-deals-up-two-top-awards-for-kodiaq-and-superb

Jeg har Superb, og går til Kodiaq. Superben blir selvsagt lagt ut for salg etter hvert.

 

Det blir ny firmabil på meg i september.

Jeg har nå fått bestilt Skoda Kodiaq  2.0L TSI 190HK DSG 4x4 Style 5-seter Lava Blue.

 

Som ekstrautstyr ble det følgende:

Vinterpakke som består av  parkeringsvarmer, setevarme bak og 3-sone Climatronic 

Transportpakke som består av tilhengerfeste, sensorstyrt elektrisk bakluke og holder for nettbrett

Elektrisk forsete med minne - som da også gjør at det blir minne på speilene.

Canton sound system med 10 høyttalere (inkl. Subwoofer) og 575 W forsterker. Noe som da gjør at jeg må få et plassbesparende reservehjul.

Digitalt instrumentpanel

Trafikkskiltgjenkjennelse

Vinterdekk u/pigger 18" Continental

Ryggekamera

  • Lik 1
Skrevet
15 minutter siden, BGB skrev:

Gratulerer.

Mange takk.

Ja, jeg har prøvd meg frem og tilbake i mange forskjellige modeller og sett mye på utstyr.

På denne modellen kom jeg til 595.000,- kr i skattegrunnlag. Det holder for meg.

Skrevet

Gratulerer med bestilling av en kjempeflott bil @Espen :) 

Nesten litt overrasket over at det blir valgt bensinmotor til en firmabil, men det kommer jo helt an på hvor mye og ikke minst hvilket kjøremønster en har. Det var positivt ment altså :) 

Ser frem til å se bilder av det nye vidunderet @Espen, så får en bare håpe at ventetiden ikke blir for lang for deg :) 

Skrevet
7 minutter siden, Superb lll skrev:

Gratulerer  

Nesten litt overrasket over at det blir valgt bensinmotor til en firmabil.

Ser frem til å se bilder av det nye vidunderet

Mange takk. 

Jeg vil ha bensin. Jeg kan ikke plutselig «ikke få lov å kjøre» inn til Oslo pga dieselforbud. Dessuten synes jeg den støyer mindre.

Ja, bilder har jeg tenkt å legge ut. Det er alltid gøy med bilder 👍

  • 1 måned senere...
Skrevet

Jeg tror jeg får bilen i midten av august og ikke i september 😊

Den har stått i Bremerhavn i to uker nå. Det gikk båt til Norge i går. Håper den var med der.

Skrevet

Det har vel ganske lang tid, @BGB..?

Nesten to uker..?

Jeg fikk forøvrig en oppdatering. Bilen var med båten. Den er i Oslo for klargjøring 👍

  • Lik 1
Skrevet
9 timer siden, Espen skrev:

Jeg tror jeg får bilen i midten av august og ikke i september 😊

Den har stått i Bremerhavn i to uker nå. Det gikk båt til Norge i går. Håper den var med der.

Da nærmer det seg jo @Espen :) 

4 timer siden, BGB skrev:

Jeg mener bilen vår brukte ca to uker fra teknisk klargjøring i Drammen til utlevering.

Noen spesiell årsak til at bilen din var i Drammen @BGB?

For de blir jo fraktet til Bekkelagskaia i Oslo, og videre klargjøring blir i de aller fleste tilfeller foretatt hos den lokale forhandler når det gjelder Skoda. VW vet jeg oftere blir klargjort i Oslo før de sendes ut til lokale forhandlere, det var i hvert fall slik når jeg bestilte en ny 2014 Golf (høsten 2013).

15 minutter siden, Espen skrev:

Jeg fikk forøvrig en oppdatering. Bilen var med båten. Den er i Oslo for klargjøring 👍

Da går det vel mot levering av bil i løpet av neste uke da eller @Espen

Skrevet (endret)

Ja jeg vet at Drammen er den største havnen for å ta i mot biler, men den er i følge min forhandler svært lite benyttet av Møller, for de tar de fleste nye bilene inn til Bekkelagskaia. Og som nevnt teknisk klargjøring er det stort sett bare VW som har i Oslo, Audi og Skoda blir visstnok både teknisk og kosmetisk hos den lokale forhandler. Slik som montering av skvettlapper, lastekantbeskytter, etc, gjøres av VW i Oslo før bilene sendes ut til forhandler, mens for Skoda så gjøres slike ting lokalt. Men det finnes garantert andre løsninger også, det her er det som sagt min forhandler som har fortalt. Så det var kun et spørsmål. :) 

Det er absolutt flest japanske bilmerker som ender opp i Drammen, men selvfølgelig også en del andre, men det var mer ukjent for meg at også Skoda blri levert til Drammen, men det har kanskje noe med hvor i landet de skal leveres etter at de har ankommet til Norge?.

Endret av Superb lll
Skrevet

@Superb lll

Min bil skal klargjøres i Oslo, for deretter å kjøres til Hamar. 

Møller Storhamar het før Hamjern Bil, og da gjorde de all klargjøring selv. Nå tror jeg ikke de gjør noe.

De sa at dersom alt gikk på skinner og ørlite flaks kan det hende jeg får ny Kodiaq på fredag 👍

Skrevet
2 timer siden, Espen skrev:

@Superb lll

Min bil skal klargjøres i Oslo, for deretter å kjøres til Hamar. 

Møller Storhamar het før Hamjern Bil, og da gjorde de all klargjøring selv. Nå tror jeg ikke de gjør noe.

De sa at dersom alt gikk på skinner og ørlite flaks kan det hende jeg får ny Kodiaq på fredag 👍

Ja finnes sjelden en standard løsning, men det kan jo hende at Møller på sikt vil gjøre det slikt for alle bilene som ankommer kaianleggene i Norge, da er jo bilene teknisk ferdig før de ankommer forhandler, så er det bare den kosmetiske biten igjen. Som sagt så vet jeg at VW Golfen jeg kjøpte høsten 2013, kom helt ferdig til den forhandleren jeg bestilte bilen fra. Skvettlapper, lastekantbeskytter, lasteromsmatte, etc, ble montert og plassert i bilen i Oslo før den ble sendt til forhandler. Så det var kun å fjerne beskyttelsesfolien og vask inn -og utvendig igjen.

Det kommer vel an på hvor mye du skal ha gjort i tillegg til standard klargjøring det @Espen, for det tar jo ikke mer enn et par timer med frakt fra Oslo til Hamar, det er vel mer om det kan bli noen hindringer i form av ferietiden vil jeg tro. Håper bilen ankommer slik de forespeilet deg :) 

  • Lik 1
Skrevet
På 3.8.2019 den 19.17, Superb lll skrev:

Det kommer vel an på hvor mye du skal ha gjort i tillegg til standard klargjøring

Jeg skal bare ha på skvettlapper. 

Det betyr jo at det ikke tar så lang tid 👍👍👍

Tiden går såååå treeregt..... 😂😬😂

Skrevet
21 minutter siden, Espen skrev:

Jeg skal bare ha på skvettlapper. 

Det betyr jo at det ikke tar så lang tid 👍👍👍

Tiden går såååå treeregt..... 😂😬😂

Hehe, ja det er en ventetid som ikke akkurat springer av gårde nei, og jo nærmere det blir, jo lengre tid virker det som at det tar ;) 

Men så var det med at den som venter på noe godt osv, ikke at det hjelper på ventetiden, men gleden blir jo desto større når  en kan hente sitt nye vidunder :) Da tar i hvert fall ikke den lokale klargjøringen noe særlig tid, da er vel kun montering av skvettlapper og en vask det da mest sannsynlig?

Det er vel litt for tidlig å si noe mer om transporten også vel @Espen?

Selve registreringen av bilen tar jo ikke lange tiden, for skilter har jo forhandlerne allerede. Men de må jo også få alle (toll)papirene, og de ble visstnok tidligere ikke levert sammen med bilene pga evt tyveri etc, så de kom i en egen (post)forsendelse tidligere. Men det er mulig det gjøres helt annerledes i dag.

Skrevet
På 5.8.2019 den 22.28, Superb lll skrev:

or tidlig å si noe mer om transporten

Ja... Den avventer transport nå. 

Han vet mer i morgen, torsdag 😬

Skrevet

Da er det utlevering i morgen 👌

Jeg ser jo at denne fargen er tøff. Den endrer veldig karakteristikk ettersom hvordan lyset er. 

001C7825-AEE8-44EA-AFFB-DF385BBE14F6.jpeg

  • Lik 1
Skrevet

Jeg ser du bestilte denne i juni, altså før uke 28 så det er en 2019 modell. Dog jeg ser de har gått over til S K O D A på bakluken som skulle være på 2020 endringene - ingen praktisk betydning men dette ser jo ut som en MY20. 

Skrevet
1 time siden, Espen skrev:

Da er det utlevering i morgen 👌

Jeg ser jo at denne fargen er tøff. Den endrer veldig karakteristikk ettersom hvordan lyset er. 

Så flott at det ordner seg @Espen :) 

Ser frem til noen flere bilder og høre litt av ditt førsteinntrykk :) Tipper at klokka ikke akkurat går så fort akkurat nå ;) 

Skrevet
3 timer siden, BGB skrev:

så det er en 2019 modell

Hvordan vet du dette? Hvem har fortalt deg slikt?

Tror du Skoda hadde giddi å lage noen modeller med bokstaver for en slags myk overgang...?

Nei, dette er en MY20. En 2020 modell.

Siffer nr 10 i chassisnummeret indikerer årsmodell. L=2020

https://www.tv2.no/a/8627285/ 

3 timer siden, Superb lll skrev:

Tipper at klokka ikke akkurat går så fort akkurat nå

Time flies when yoy having fun...

- David Bowie, DJ

 

Gleder meg sykt.

Skrevet
16 minutter siden, Espen skrev:

Hvordan vet du dette?

Det er byggedato ift produksjons stopp hos fabrikken. Før var dette uke 22 men den er nå flyttet til 28. Er bilen bygget før denne uken er det en 2019 modell, etter er det en 2020. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...