Gå til innhold
Batistuta

Vurderer brukt Superb eller Passat. Ønsker tips og innspill.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i dag en Skoda Octavia 15.mod og må nå gå opp en størrelse pga bakovervendte barneseter. Vurderer nå Superb og Passat av siste karosseri. Har prøvd Passat 1.6 tdi,  ikke fått testet en Superb enda. Vil ha dsg,ryggekamera og webasto. Trenger ikke 4x4.

Vil gjerne høre tips og innspill. Noe spesielt jeg bør tenke på angående Superb? 

Superb vs Passat? 1.6 vs 2.0 tdi vs1.4 tsi? Selv synes jeg 1.6 i Passat gikk helt greit, men da var ikke bilen fylt opp med utstyr osv. Mulig jeg bør opp på 2.0 likevell?

Jeg ser at man kan få Passat 2016 mod med minste motoren og ca 50 000km til rundt 250-260. Det blir ganske mye billigere en Superb som ligger på 300 og oppover. Vet at Superben er litt større men er jo snakk om litt penger også.

Trenger vel egentlig hjelp til å «samle tankene» litt her 😛. Regner med det blir en del pro Superb, er jo tross alt et Skoda forum. Alle innspill settes pris på.

Skrevet (endret)

Hei, @Batistuta.

Du har jo slike som dette: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=149155135

Disse ligger til rundt 215.000 - 250.000 kr. Så kan noen tenke at 130 - 180.000 km er mye, men alt er relativt. Dersom alle servicer er tatt på merkeverksted, så er det ingen ting som sier at de ikke klarer 180.000 km til. Velholdte biler holder seg lenger.

Dersom du klarer å tenke i de baner, så får du veldig mye mer bil for pengene enn Passat. Både plass og utstyr. Mye mer utstyr.

Benplassen bak i Superb er større enn i Passat. Ikke bare benplass frem til forsetet, men også litt i bredden.

Bagasjerommet på 660 l kommer alltid godt med når du har med barn på tur.

Selv om det er 1,4L 150 HK TSI DSG ,så gjør den 0-100 på 9 sek. Det går fint å kjøre forbi. I hvert fall når du er alene i bilen. Jeg kjører mye alene i jobb. 

Jeg har kjørt campingvogn også helt uten problemer.

Jeg skal selge min bil, men det er ikke før i september, så den er nok kanskje for sent for deg, men jeg tipper min bil kommer til å gå for rundt 230.000 kr.

 

Endret av Espen
Skrevet

Plassmessig så er det vel egentlig ikke så mye å snakke om dette her, for av disse to så er Superb den soleklare vinneren. Jeg har selv hatt Superb 2016 mod., og plassen i den var rett og slett gedigen, den er i tillegg også større enn Passat på en del viktige punkt (for min del da).

Det er et par andre ting som også betyr en del for meg når det gjelder valg av bil, men det er jo ikke sikkert at det betyr så mye for din del @Batistuta.......?

  • Hvordan bilen er tatt vare på (ikke bulket og ripete, innvendig, motorrom, kantkjørte felger, etc
  • Servicehistorikk (at servicer er fulgt slik de skal, for det har også betydning for garanti)
  • Kjørelengde (har med garanti, nærmere bytter av slitasjedeler, utskiftning av dekk, etc)
  • Resterende nybilgaranti (her kommer da også kjørelengden inn i bildet)
  • Utstyr (webasto, hengerfeste, godt lydanlegg, etc)

Slike ting så jeg på når jeg skulle ha bruktbil, og det betydde en del mer for meg enn motorstr. tidligere, men da var det også bare meg alene i bilen.........

I dag, så hadde nok lista sett ganske lik ut, men det hadde vært et par punkt i tillegg ganske høyt oppe også, og det hadde vært motor og sittekomfort. Jeg kjører en del med fullpakket bil og ofte henger etter i tillegg og jeg for min del har hatt nok biler med «åndenød» i motbakker og ved akselerasjon. Nå skal jeg også legge til at jeg kjører bensinbil, og den er jo mer «sårbar» om den blir litt for liten, med det så mener jeg at en fort merker om kreftene uteblir/mangler.

 

For deg som ser etter en dieselbil, så blir jo det punktet litt annerledes. En liten diesel er jo ingen sprinter, men de har jo gjerne et merkbart høyere dreiemoment enn en bensinmotor, så da takler de gjerne motbakker på en helt annen måte enn at en hele tiden må gire ned for ikke å miste for mye fart som en fort gjør med en mindre bensinmotor. Men dette har jo igjen med hva en ønsker og hva en er vant til fra før av, og ikke minst hva budsjettet rekker til.

Prøv i hvert fall bilene du vurderer godt ut, og ha med deg alt det du gjerne skal ha med deg i daglig bruk, på ferietur, etc, slik at du får prøvet ut både fysisk str på bilen, motorstr, komfort, etc, det meste henger jo litt sammen, men dessverre for de fleste av oss så er det et budsjett som fort kan sette noen begrensninger for hva en egentlig ønsker seg.........

Skrevet (endret)

Veldig godt svar av @Superb lll

Begge er svært gode biler, dog Superb er ikke litt større enn Passat, den er MYE større.

Angående motor blir det litt subjektivt, jeg liker bensinmotor. Men alt kommer jo an på kilometer ila året og dine preferanser.

Ville sterkt vurdert 4x4, for salgsverdien på et senere tidspunkt. 

Endret av Gjest
Skrevet

@Espen Har egentlig ikke så lyst til å kjøp en bil med høy kmstand nei. Skjønner at bilen kan gå langt, en det er nå altids noe som må byttes etterhvert som kilometrene renner på. Prisene på verksted i Norge er veldig høye synes jeg, og når jeg ikke har allverdens av muligheter til å ordne ting selv så ser jeg på det som en trygghet å betale for kortere kmstand og garanti. 

September kan nok bli litt lenge til ja, også har jeg registrert at du har hund i bilen? Det går ikke pga allergi hos samboer.

@Superb lll og @BGB 

Angående kriterielista til Superb III så støtter jeg opp om den. På pkt 1 så kan jeg si at det mest sannsynlig blir kjøpt fra forhandler og da er jo mye av dette ordnet opp i, så det kan bli vanskelig å vurdere. Min egen sittekomfort er prioritert over alt annet, men det fordrer jo at det god plass bak meg slik at jeg kan ha setet som jeg ønsker.

Jeg ser ikke nødvendigvis etter en diesel bil. Jeg har 1.4tsi 140hk i Octavian i dag og er meget fornøyd med det og kunne gjerne tenkt med bensin på Superb også. Det går mer på hva som er tilgjengelig og til hvilken pris. Samt innbytteprisen på Octavian. Slik situasjonen er nå så haster det litt med å få større bil, og jeg er avhengig av å selge for å få kjøpt ny.  Hvis ikke hadde jeg nok gått inn for å selge bilen selv, for så å vente på den «rette» bilen å kjøpe. At den også skal inn på to garantilakkeringer i sommer gjør det vanskeligere å evt få solgt bilen fort.  Som du skriver så setter budsjettet litt begrensninger.

Men jeg har fått det jeg mener er et godt tilbud på en 16mod Superb som ikke er klar for besiktigelse enda. Style, 2.0tdi,dsg,webasto,ryggekamera,krok. I underkant av 50000km til 305k. Kan ikke se noe bedre tilbud en dette på Finn. Må opp i 320-335 ser det ut som. Da får jeg 190 i innbytte på Octavian. Så det vurderes sterkt. Så da tror jeg at jeg er villig til å gå for diesel, selv om jeg egentlig ønsker bensin. Vi kjører ca 15k i året, men riktignok en del småkjøring i det daglige.  hva tenker dere om det?

Ut i fra deres kommentarer rundt størrelse så blir jeg mer å mer overbevist om at Superb er det riktige valget. Må bare få prøvd en å testet alt som Super lll nevner her.

Angående 4x4 så har jeg ikke mulighet til å strekke meg opp dit på det nye karosseriet. Da må det bli det gamle evt. Anbefaler du likevell å gå for 4x4 da? Hadde jeg hatt mulighet til å strekke med dir så hadde Kodiaq fort blitt aktuelt også. Jeg tenke uansett å ha denne bilen i en god del år. Så salgsverdi har kanskje ikke SÅ mye å si. Men man vet jo aldri.

 

Skrevet
14 minutter siden, Batistuta skrev:

et godt tilbud på en 16mod Superb

Så bra👍

Det høres bra ut i tillegg til at det blir enklere for deg. 

Kjør på og grattis med ny bil 😉

Skrevet
20 minutter siden, Batistuta skrev:

Anbefaler du likevell å gå for 4x4 da?

 

Altså pris kommer jo i første rekke når man skal kjøpe bil, så får kriteriene tilpasses etter det. Nå vet jeg ikke hvor du bor men for meg er 4x4 alfa omega i en familiebil. Det gjør vinteren mye mer behagelig og forutsigbar, og ikke minst morro å kjøre litt aktivt.

Skrevet

Selv langbeinte sjåfører og passajerer finner seg godt til rett både foran og bak i en Superb av siste modell @Batistuta :) Det er faktisk ganske stor forskjell på Superb og Passat når det gjelder fysisk størrelse på bilen og hvordan plassen er utnyttet/tilgjengelig, det samme gjelder for min kropp når det gjelder sittekomforten, her er Superb mye bedre etter min mening.

Utseendemessig så synes jeg også at Superb ser bedre ut, men det kommer jo helt an på hvilke øyne som ser. VW Passat ser mer gammeldags ut, og har liksom ikke forandret seg så mye (til det mer moderne) gjennom de siste modellene og faceliftene etter min mening. 

Jeg personlig hadde en 2014 VW Golf st.vogn (mk VII), og trengte en større bil. Tittet på Mondeo, Passat og Insignia til å begynne med, men ved en tilfeldighet så tittet jeg en tur innom Skoda avdelingen til min lokale VW forhandler når Golfen var en liten tur innom verkstedet. Jeg hadde da egentlig ikke ofret hverken Skoda eller Superb en tanke, men det forandret seg fort etter en  «sitterunde» i utstillingslokalet og en prøvetur etter det. Det er den mest overbevisende plassen og kjøreturen jeg har hatt (innenfor mine økonomiske rammer for hva som er tilgjengelig og oppnåelig da, hehe ;)

Jeg kan ikke si annet enn at jeg savner Superbens plass i lasterommet og ikke minst den romslige kupéen den har, men dessverre så får jeg ikke Superb med en bensinmotor (som jeg vil ha) og 4x4 som passer til mitt budsjett. Skulle gjerne hatt en Superb 2,0/190hk TSi med 4x4, men den tror jeg nok dessverre at jeg aldri får se (i hvert fall ikke her i Norge).......

 

Jeg tok det nok litt for gitt at du letet etter en dieselbil, så lenge det var Passat diesel du hadde sett på så langt @Batistuta. Du skal nok lete lenge for å finne tilsvarende bil (pris og kjørelengde) som den du har funnet hos en forhandler når det gjelder Superb, men du må jo selvfølgelig både se -og prøve bilen før en kan si så mye mer om den.

Kan ikke si så mye mer foreløpig, enn lykke til @Batistuta :) 

 

 

Skrevet
På 11.6.2019 den 20.46, Espen skrev:

Så bra👍

Det høres bra ut i tillegg til at det blir enklere for deg. 

Kjør på og grattis med ny bil 😉

Hehe, jo takk. Men så rask er jeg ikke på labben😛

@BGB Kunne gjerne tenkt meg 4X4, men som du sier så er det pris som styrer. Har aldri eid 4x4 før og klart meg greit likevell.

@Superb lll Hehe, har hørt flere med omtrent samme historie som deg når det gjelder å «ramle» over i Skoda ja.

Tilgjengelighet som var grunnen til at jeg prøvde passat med 1.6 diesel. Og er usikker på om 125hk bensin er nok i Passaten?

Er veldig i tvil når  det gjelder bensin vs diesel. Kravet om bensin var ufravikelig når jeg kjøpte Octavian. Nå driver jeg å letter litt på det grunnet tilgjengelighet og pris. 

Er det noen som har lyst til å komme med innspill angående bensin vs diesel?

setter pris på alle tilbakemeldingene deres.

Skrevet

Med mindre du kjører mange kilometer daglig ville jeg unngått diesel, spesielt 1.6 TDI som sliter med svake råder og EGR, forbruket er fenomenalt men det er vel det eneste positive. Lite overskudd over 90 km/t.

Jeg ville helt klart gått for bensin, mindre Nm men det varer lengre i registeret. Siste generasjon 1.4TSI før 1.5 tok over (styr unna eldre) er en fin motor med meget bra forbruk. 

Mine meninger. 

Skrevet

Alt her blir jo bare basert på egne behov og meninger @Batistuta, og det er jo ikke sikkert at det samsvarer med dine..........

Altså for min del så er det nesten utenkelig at jeg kommer til å kjøpe en dieselbil privat, jeg har altfor mye småkjøring til at det vil være fornuftig for min del. Vi har en del biler i vårt firma, og vi ser ganske mange utfordringer med biler som kjører lite og sjelden blir kjørt skikkelig varme. Det handler om tett DPF (partikkelfilter), dobbeltmasse svinghjul, EGR ventil som kokser igjen, lite varme i kupe, et helt annet lydbilde fra motor og en duft fra drivstoffylling som visse ikke setter så stor pris på.

Så er alt bare dumt med diesel da......? Nei det er det selvfølgelig ikke, de bruker mindre drivstoff, har et helt annet  og vesentlig høyere dreiemoment på lavere turtall for å nevne noe. Det at det tar lengre tid å få motoren varm, kan en gjøre noe med ved å ha en webasto som kan fungere som både kjøre -og kupévarmer, jeg hadde i hvert fall ikke kjøpt en dieselbil uten at det sitter en eller annen drivstoffvarmer i den.

Det andre jeg nevnte kan en jo fint unngå problemer med med om en har en del kjøring som gjør at en får en skikkelig varm motor, og til tider også kjører på lavere gir og litt høyere turtall slik at en også «brenner rent» DPF. Det er ikke så mye som skal til for å hindre slike utfordringer, for det er det altså mye småkjøring (korte turer) som gjør at en ikke får skikkelig arbeidstemperatur på motoren.

I en moderne bensinmotor i dag så er det også relativt vanlig at de har turbo, og da kan de ikke lenger sammelignes med eldre motorer som ikke orket så mye. Den eneste ulempen er at en gjerne må ha et høyere turtall for at en skal kunne få hentet ut kreftene som motoren har å by på, det gjør dieselmotoren ved at mye lavere turtall. En bensinmotor takler småkjøring på en helt annen måte, men de er ofte mer «tørste» også.

Enkelt sagt, så vil nok jeg beskrive det slik, 

Diesel er det naturlige valget om en har mye kjøring med full bil, ofte skal trekke tilhenger/campingvogn etc, har en del kjøring hvor motoren kan bli skikkelig gjennomvarm, kjører mye slik at forbruk også har en del å si for totaløkonomien.

Bensin for mye småkjøring, hvor motoren ikke så ofte blir skikkelig varm. Det er stort sett ingen problemer med noe av det andre her heller med dagens motorer, en må bare velge et lavere gir og gjerne gire litt oftere om bilen er tung og en skal ha noe etter bilen i tillegg.

Selv kjører jeg i dag en Octavia  2018 med 1,8/180hk bensinmotor, og det er for min del en meget bra kombinasjon, den er litt tørst ved småkjøring og om en er litt hard på gassen. I min forrige bil Superb 2016 så hadde jeg den samme motoren, men her hadde jeg en DSG 7 kasse som gjorde at jeg hadde litt lavere turtall ved landeveiskjøring og det gjorde at forbruket på den bilen var litt lavere enn hva det er på min Octavia. At Octaviaen også har 4x4 gjør jo selvfølgelig sitt til at forbruket er litt høyere.

Jeg har også hatt en 2014 VW Golf st.vogn 1,4/140hk TSi, den var også kvikk og rask til daglig kjøring, men brukte litt mer drivstoff når den ble lastet full. Med en tilhenger etter, så giret den også litt oftere ned når motbakkene kom for å holde farten oppe. Har også kjørt VW Passat med den samme motoren, og det var heller ingen problemer med det, men det var etter min mening en litt mer kjedelig motor i den bilen. For da merker en fort at bilen er tyngre i seg selv, og enda mer merkbart ble det med fullastet bil. Men igjen, det er nå min mening, ikke alle har de samme ønskene som det jeg har.......... :) 

Bensinmotor er det rette valget for meg, men jeg vil ikke ha en for liten motor i en stor bil, spesielt ikke om jeg i tillegg ofte har full bil og tilhenger etter. Det er ingen nødvendighet, men det er hva jeg selv foretrekker. Alt det jeg har skrevet her er selvfølgelig bare min personlige mening, basert på mitt kjøremønster og hva jeg har behov for.

Prøv i hvert fall bilene du vurderer skikkelig ut og i flere av dine bruks -og kjøremønster, slik at du ikke blir misfornøyd etter at du har handlet bil. :) 

 

Skrevet

Takker igjen for gode tilbakemeldinger. Dere skriver mye av det samme som jeg selv tenker om diesel. Selv om jeg ikke har noen egne erfaringer rundt diesel relaterte problemer, da jeg ikke har eid en diesel før.  Ser for meg at det må ble en slags rutine å dra på litt på en «langtur» i uka. Så spørs det om dette blir gjennomførbart da.

Har også fått det jeg mener er et bra tilbud på en ny Passat 2.0tdi 150hk med greit med utstyr til 408 000kr. Denne er da rabbatert over 100 000kr. Da strekkes egentlig budsjettet ganske kraftig. Men man må vel vurdere det opp i mot kostnadene som kommer tidligere på en bil som er 3år med 50k på telleren. Samt at man vet at ingen har herjet med bilen tidligere.

Skal prøve tidligere nevnte Superb på Fredag.

Skrevet

Hei @Batistuta

For et par måneder siden stod jeg fremfor akkurat samme valg som deg, skal jeg gå for Passat eller Superb. Jeg hadde ingen erfaringer med disse bilene fra før, da jeg har hatt to Mondeoer og en hyundai Tucson fra tidligere. Når det gjelder motorisering og 4x4, så blir jo dette et individuelt valg ut fra kjøremønster og lommebok, som også er nevnt tidligere her. 

Jeg testet både Passaten og Superben ganske grundig, og jeg må si at jeg ble meget overrasket over at komforten og størrelsen på Superben var så overlegen i forhold til Passaten. Passat er en fin bil, det er en grunn til at det selges såpass mange av den. Men Passaten virket trang i forhold, og jeg klarte aldri å finne meg helt til rette i førermiljøet til Passaten. Nå testet jeg Superb Sportline, og de sportsetene er bare helt fantastiske, og etter min mening mye bedre enn de som sitter i L&K utgaven. Sportline setene har både lengre sittepute og er lengre i ryggen, så dette passet meg perfekt (som er 196 cm lang). Jeg synes også Superben var bedre å kjøre, og de ulike kjøremodusene kom mye bedre frem i Superben enn Passaten.  Man får også mye mer utstyr for pengene når man kjøper en Skoda i forhold til VW, men det har også blitt nevnt her tidligere. 

Jeg vil anbefale deg  å teste ut Sportlineutgaven, kun på grunn av setene, de er fantastiske. Ser det ligger en Sportline 2018 mod som har gått rundt 30.000 km på finn nå til 399.000 (sikkert rom for pruting) https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=146434143.

Uansett, jeg endte opp med en splitter ny Superb Sportline med 190 tdi, 4x4. Jeg får den levert i slutten av juli, så jeg gleder meg veldig.

Ser du har fått masse gode tips her på forumet, det fikk jeg også.

Lykke til med valget.

Skrevet

Da har jeg fått prøvd Superb. Kan skrive litt mer om hvordan den opplevdes senere, men at den er en del større en Passaten er det liten tvil om ja.

@Henning81 Jeg prøvesatt sportlinesetene på en utstillingsmodell, og er enig i at disse virker bedre ja. Men budsjettet sprekker nok for å få tak i en Sportline...

Men et spørsmål, kanskje spesielt til dere som er litt lang i ryggen.

Jeg synes at speilet og den boksen med diverse elektronikk i tar fryktelig mye av utsynet i frontruta. Iallefall når jeg sammenligner med Octavian. Føler at jeg må tilte hodet til vestre eller bøye det ned å se under speilet for å se at det ikke er noe bak det. Spesielt i kryss og i høyresvinger.

noen andre som har erfart dette? Er det en vanesak?

Skrevet

Ja, @Batistuta, jeg har også det «problemet». Jeg må tilte hodet litt ned. 

Derfor har jeg kjørt setet helt ned bak når jeg kjører i byen. Når jeg kjører på landeveien, motorveien, kjører jeg det opp igjen bak. Dette også for å få variert sittestillingen. 

Foran så er seter alltid helt oppe. 

  • 4 uker senere...
Skrevet

Da kommer jeg med en oppdatering her. Har vært litt hektisk da vi ble foreldre til nr 2 midt opp i bilbyttet, noe jeg føler at selve byttet også bærer preg av.. Ble litt hastig på slutten. Men det ble den nevnte Superben og det var plassforholdende, komfort og prisen som ble avgjørende for valget. Har hatt den i ca 14 dager nå. Ikke rukket å kjørt så mye med eller sett så mye på den enda. Fortsatt uvant med diesel😛

En skår i gleden er at motorlampa nå lyser... Skal ta opp dette med forhandler i morgen. 

Når jeg så litt på bilen i går så reagerte jeg på bremseskivene bak. Jeg mener at dette ikke er holdbart når man kjøper bruktbil av Møller som de kaller "tilnærmet ny". Hva tenker dere om det?

Takk for alle tilbakemeldinger i tråden🙂

20190720_175436.jpg

Skrevet

Først av alt, kjempegratulerer med nummer 2 :)

 

Slitekant på skivene bak krever mange kilometer så om dette er tilnærmet ny hadde jeg krevd nye skiver. Hvor langt har bilen gått?

Skrevet
36 minutter siden, BGB skrev:

Først av alt, kjempegratulerer med nummer 2 :)

 

Slitekant på skivene bak krever mange kilometer så om dette er tilnærmet ny hadde jeg krevd nye skiver. Hvor langt har bilen gått?

Takk for det 🙂

Ja er nå Møller selv som sier og skriver at de selger tilnærmet nytt. Den har gått ca 50 000km.

 

Skrevet

Skriv ut / ta et skjermbilde av teksten og forlang nye skiver. Og skrive at noe er tilnærmet nytt etter 50k km er hårreisende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...