Gå til innhold
RuneT

Oljeskiftintervall 190hk 2.0 diesel


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, 

Dette temaet har nok blitt diskutert mange ganger, men eg lister meg til å spørre igjen:

- velger Dere å bytte olje på hver 30000/2 år eller 15000/1 år? 

Min Kodiaq har no gått 11000 km og eg må snart ta et valg. I utgangspunktet synes eg det er lenge mellom hver gang dersom jeg velger å gå for det som fabrikken anbefaler (30000/2 år), men det er kanskje unødvendig å frykte noe her? Det beste for min del hadde kanskje vært å bytte en gang i året basert på dato, men er usikker på om dette lar seg sette opp siden det virker som det enter er 30000/2 år eller 15000/1år en kan velge. 

Endret av RuneT
Skrevet

Her er det mange forskjellige meninger blant oss sjåfører, men i følge VAG/Møller så er dette ikke noe en skal tenke på i det hele tatt, bilen varsler selv. Det er som du skriver 2år/30.000km som er standard serviceintervall, men det er max grenser, bilen kan varsle før det. Det er avhengig av kjørestil, om en har mye småkjøring, etc

Bilen varsler deg når det er tid for oljeskift, den varsler når det er tid for en inspeksjonservice og den varsler når det er tid for service. Bilen jeg har i dag har jeg ikke etterfylt noe olje på heller.

Jeg kan bare logge meg inn på Skoda Connect appen (er innlogget hele tiden) og lese av bilens data der (se vedlagt skjermbilde av mobilen.

20190629_081042.thumb.jpg.9eece3266b634fbcd16efe999b6f4df4.jpg

Her står det helt klart og tydelig hva bilen selv har behov for.

 

M E N, som du skriver @RuneT så finnes det flere alternativer, med bl.a. 1år/15.000km, og det er det jeg selv på min bil nå går over til. Min bil 1 år i Juli og jeg har bestilt et oljeskift nå i Juli, det er fordi jeg har mye småkjøring og vil ikke at motoren skal kjøre på den samme olja i inntil 2 år. Nå ser du jo av skjermbildet at den vil ha et oljeskift før det har gått 2 år, men det er likevel litt for lenge til etter min mening med den type kjøring jeg har nå. Møller selv mener at det er  penger rett ut av vinduet og totalt unødvendig, men jeg velger likevel å gjøre det slik, det føles litt bedre for meg selv om jeg gjør dette 😊

Da gjør de om på bilens serviceprogram, slik at den nå vil ha oljeskift 1 gang i året, og service hvert 2. år.

På min forrige bil (Superb 2016) så kjørte jeg mer i året, og da hadde jeg den første servicen og oljeskiftet samtidig etter ca 1 år og 2mnd, da hadde bilen kjørt 28.200km. For denne bilen etterfylte jeg ikke olje i det hele tatt.

Bilen jeg hadde før der (VW Golf 2014) hadde service og sitt første oljeskift samtidig etter ca 25.000km og det ble gjort når bilen var ca 2 år. På denne bilen etterfylte jeg 0,5ltr olje ved ca 15.000km.

  • Takk 1
Skrevet

Min tommelfinger regel har alltid vært én gang i året eller max 10k km.

Dette på grunn av klimaet i Norge, bilen starter i mange minus for så i mange plussgrader - korte turer osv. På vår forrige Octavia hadde jeg første oljeskift på 4000 km. Det er galskap å kjøre en VAG motor på longlife.

Skrevet

Takk for flotte og gode svar! 

Eg vil tru at dette har nok mykje å gjere med kva kjøremønster ein har, og da som ikkje passar så bra for min den er at 15000 km er nesten 2/3 av da eg kan køyre ila året. Bilen går aller mest på langkjøring og bilen blir alltid god og varm, samt at eg blir kjørt aktivt. Den brukar heller ikkje olje, så, alt verkar veldig bra no etter 11000 (etter eit halvt år). Da eg imidlertid kunne tenkt meg er å ta ein oljeservice no snart for å få bytte olja etter "innkjøringa" sjølv om dei seie at innkjøring ikkje er så nødvendig lenger. I tillegg har eg jo, garanti på bilen i 5 år og ein forsikring som dekker motorskade opp til 8 år, så i grunn er eg godt dekka sjølv med serviceintervall på 30000/2 år. 

Skrevet

Bare en følger opp servicer @RuneT, så er en godt dekket etter hva Møller gir av garantier (i hvert fall på papiret). De har som nevnt flere ganger informert meg om at det ikke er et problem å kjøre inntil 2 år/30.000km på den samme oljen, selv med de klimatiske forholdene vi har her i Norge. Men for noen av oss som er av den «gamle skolen» og kanskje har hatt biler som kjørte på mineralolje, så var det jo bytte av olje et sted i mellom 5 - og 10.000km (som var fasit den gangen). Men bedre oljer og motorer, sensorer som føler oljekvalitet, etc, så har oljeskiftintervallene blitt forlenget og økt ganske mye etter hvert. Men jeg får likevel en bedre følelse av å bytte olje 1 gang i året og ca 15.000km, så lenge jeg har såpass mye småkjøring som det jeg har. Med mange kaldstarter, flere korte kjøreturer, etc, så er det ikke alltid at motor og olje får god arbeidstemperatur, og da synes jeg for min del at det er en stor fordel med et årlig oljebytte (selv om det altså ikke skal være nødvendig i følge VAG/Møller).

Så etter hva VAG/Møller selv sier @RuneT, så er det bare å følge hva bilen selv varsler og informerer om. :) 

 

Litt off topic:

Bare husk at det er noe som også skal utføres etter visse tidsintervaller og kjørelengder, mens noe av dette er ikke km avhengig. Om det er forskjeller her fra modell til modell vet jeg ikke, men for min bil (som har bensinmotor, DSG kasse og 4x4) så er det slik som dette;

  • Pollenfilter byttes: 2år/60.000km
  • Hengerfeste sjekkes: 3år/60.000km
  • Bremsevæske byttes: 3 år
  • Haldex olje byttes: 3 år
  • DSG kasse, olje -og filterbytte: 3år/60.000km
  • Tennplugger (bensinmotor) byttes: 6år/90.000km
  • Luftfilter (rengjør filterhus og bytte av filterinnsats): 6år/90.000km
  • Bytte styreenhet for nødanropsmodul og kommunikasjon: 14år

Dette kan muligens variere fra modell til modell, og for bensin og diesel så er det selvfølgelig også noe annerledes naturlig nok.

 

Enda mer off topic her:

Når det gjelder kjørelengder og hyppighet for oljeskift -og serviceintervaller, så varierer det gjerne også fra bilmerke til bilmerke, og det samme om det er yrkeskjøretøy det er snakk om. Nå har riktignok biler som blir brukt som yrkeskjøretøy (type VW Transporter, Ford Transit, Mercedes Sprinter, etc) helt andre type motorer og mer olje, men her opererer de jo med oljeskift -og serviceintervaller en knapt kunne tro at de ville gjøre. Vi har flere av disse i firmaet der jeg jobber, og de bilene blir jo ganske hardt belastet (slik yrkes varebiler gjerne blir) med tung last, tomgangskjøring, tunge tilhengere etter, etc, så helt optimale kjøreforholdforhold har de sjeldent. Men bare for å nevne noen andre serviceintervaller;

  • VW Transporter 2år/40.000km
  • Ford Transit 2år/50.000km
  • Mercedes Sprinter 100.000km (diesel), 80.000km (bensin)

Så har enkelte av disse et oljeskiftintervall i mellom, og det varsler i hvert fall VW Transporteren (T6 som jeg disponerer) om selv om når den skal ha. For Ford sin del så tror jeg ikke det er oljeskift i mellom, men er ikke 100% sikker på det. For Mercedes sin del så er det oljeskiftintervaller på, diesel inntil 2år/60.000km, for bensin 2år/40.000km.

Så det er defintivt ikke bare VAG/Møller som operer med lange intervaller for oljebytter og servicer.........

  • Takk 1
Skrevet
På 29.6.2019 den 5.04, RuneT skrev:

Hei, 

Dette temaet har nok blitt diskutert mange ganger, men eg lister meg til å spørre igjen:

- velger Dere å bytte olje på hver 30000/2 år eller 15000/1 år? 

Min Kodiaq har no gått 11000 km og eg må snart ta et valg. I utgangspunktet synes eg det er lenge mellom hver gang dersom jeg velger å gå for det som fabrikken anbefaler (30000/2 år), men det er kanskje unødvendig å frykte noe her? Det beste for min del hadde kanskje vært å bytte en gang i året basert på dato, men er usikker på om dette lar seg sette opp siden det virker som det enter er 30000/2 år eller 15000/1år en kan velge. 

Jeg følger bilens varsler. Vi har en del småkjøring så den varsler tidligere enn 30 000 km. Førske skifte var på 23 000km og nå på 50 000km.

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...