Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

KåreNilsen

Lakkslipp på Skoda og dobbelmasse svinghjul-problem

Recommended Posts

Jeg lurer på om hvor mange andre her som har opplevd lakkslipp på sine biler innenfor garantitiden på 5 år/100.000 km? Og hvor kjent er det at garantien på lakken kun er på 3 år på de aller fleste bilmerker???

Min Octavia stasjonsvogn 2014-mod, registerte aug. 2013, har problemer med lakken. Jeg brukte hageslangen på bilen, og vanntrykket er helt normalt. Likevel flasset to små biter av lakken av; - på dørstokken på førerdøra og i forkant av hjulbuen bak venstre side. Jeg fikk næmest sjokk, dro sporenstreks til forhandleren i Sarpsborg der de gav med time med en såkalt spesialist fra Møller i Oslo, en mann som skulle komme et par ganger i uken for å sjekke nettopp lakkskader. Han kom uken etter, men gjennom hele samtalen med ham skinte det klart og tydelig at dette ville jeg ikke få dekket. Han tok bilder og massevis og ringte meg t.o.m. seinere fordi han ville ta enda flere bilder i underkant av førerdøra. Jeg spurte om det var tvil om dekning. Han svart bare med henvisning til 3 års lakkgaranti. Jeg kvitterte da med "hva er da vitsen med flere bilder???" Og gav opp hele klagen. Konklusjonen er at denne saken allerede i utgangspunktet før noen som helst vurdering ble avvist av Møllers mann på saken. Hva var da vitsen med overhodet å stille med bilen til visning når den likevel var nesten fem år og to år utover lakkgarantien?

Jeg har med skrekk og gru lest mye om dette dobbelmasse svinghjulet i girkassen på flere VAG-biler, altså både Skoda, Audi og VW. To karer hadde betalt hele 38.000 kr på Møllers verksted i Oslo for bytte av slikt svinghjul, andre hadde betalt ned mot 18.000 ved andre verksteder. Enda verre var at Møller hadde nektet de fleste sakene som garantisaker selv om bilene ikke var eldre enn 5 år/100.000 km. DETTE reagerer jeg sterkt på, og noen hadde måtte koble inn NAF's advokat på saken før Møller gav seg og fikset alt på garantien. Hva med dere her? Noen som har erfaringer med dette svinghjulsproblemet?

Edited by KåreNilsen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når det gjelder sinkslipp så er dessverre VAG produktene ganske godt representert der, de er riktignok ikke helt alene om dette, men det skjer oftere der enn hos andre har jeg inntrykk av. Men det som er enda værre er jo at omtrentlig alt av dette blir avfeid med ytre påvirkninger (gjerne definert som steinsprut), og det er svært sjeldent at dette går garantien.

Det er en uting etter min mening, men det er vel det med bevisbyrden de kommer unna dette på. Men synes det er feil at en bileier skal måtte ta kampen om dette selv, for det skader jo ikke annet enn importørens rykte og hva enkelte bileier da velger å gjøre ved neste bilbytte.

Vi har definitivt flest utfordringer med sinkslipp på VW bilene vi har, og det er også der vi sliter mest med å få noe godkjent og reparert på rustgarantien, det er svakt og for dårlig etter min mening. Bilene vi har utfordringer med der er bilen med hvit lakk (ikke metalliclakk), men det burde jo egentlig ikke hatt noe å si.

Jeg har mitt tredje VAG produkt på rad nå, men sinkslipp har jeg ikke hatt på noen av disse så langt.

 

Når det gjelder svinghjul og dobbeltmasse svinghjul så har alle dieselmotorer dette for å redusere vibrasjoner, og feil forekommer på de fleste bilmerker her også om en googler det. Men det er jo mest hva importøren gjør med slike ting når det skjer noe vi bileiere reagerer, om VAG er mer representert i feil på svinghjul enn andre skal jeg ikke si så mye om, men bytte av svinghjul gjør vi rett som det er på alle bilmerkene vi har. Enkelte av oss kjører mye i løpet av året, og det er nok heller ikke feil å si at til tider så blir nok (dessverre) også enkelte av firmabiler kjørt relativt hardt.

Det samme skjer med turbohavari og knekte bakfjører, men der er faktisk Mercedes bilmerket vi har mest utfordringer med.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Dette med zink slipp og dårlig lakk tilhører vel fortiden, på nye biler er vel dette rettet opp i ???

2. Har 272 TSI dobbelmasse svinghjul? Eller er denne «skånet» for denne problem stillingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Denne funker greit: MyŠKODA fra Skoda Auto a.s. https://itunes.apple.com/no/app/myškoda/id555311924?l=nb&mt=8   finnes også til Android
    • Ser det er flere engelske pdf.filer en kan laste ned for Octavia, men det er så mange forskjellige utgaver her at jeg vil ikke linke til noe spesifikt. Ser ut til at det er et dele i 2008 også som heller ikke gjør det enklere å søke etter den rette linken/nedlastingen, men det dele er muligens en forskjell fra 2008 og til 2009 uten at jeg vet noe om det. Jeg kjenner lite til Skoda før 2016 når jeg selv kjøpte min første nye Superb.........   Jeg ville vel forsøkt å søke etter noe slikt på Google (sjekk linken under her),  Skoda Octavia owners manual 2008 Da får du i hvert fall noen forslag, ellers så får du bare forandre litt på søkekriteriene. Lykke til  
    • Hehe Bra! Ja, er alltid lov å glo på noe nytt Synd de ikke selger 150 tsi og 4x4, hadde vært en fin kombo Med min kjørelengde er liksom ikke 180hk bensin så interessant, er litt vel tørst Håper de kommer med hybrider etterhvert 
    • Ja tenker det samme, at instruksjonsbok hadde vært interessant å ha. Hvor kan en finne det? (skal selvsagt Google det ja). Bilen er en octavia stasjonsvogn 2008 mod med 1,9 TDI. 
    • Ja da Octavia har fungert meget bra så langt. Var forresten nede hos forhandler og fikk låne en smøring til listene i dørene, for det knirket veldig i dem når varmen kom nå, og det er vel omtrentlig det eneste jeg har  ordnet med etter hva jeg kan huske. Men nå er ikke denne bilen så mye brukt/kjørt heller da @PaulusA, den står stort sett stille i ukedagene for tiden, og så er det noe kjøring i helgene, har kun kjørt rett i overkant av 13.000km med den siden Juli 2018....... Det er vel ikke alt jeg er helt tilfreds med, men det kan ikke Octaviaen noe for. Det har med med at jeg savner Superben jeg hadde, men igjen, det valget kan jeg ikke skylde på Octavia for, så det får jeg ta på min egen kappe gitt   Kommer jo en helt ny Octavia til høsten (2020 modell), så får en vel kaste noen blikk på den etter hvert vel  
    • Jepp skal ha 3. service om få dager. Kan selvfølgelig være litt lite olje på forrige service. Uansett, for det som betyr noe er bilen helt fin - Dvs drift og pålitelighet - da heldigvis null kritiske feil Håper du er fortsatt fornøyd med din Octavia?
    • I hvert fall så får jeg varsel på min bil etter noen mnd, men om det samme varselet gjelder for alle Skoda sine modeller vet jeg ikke. Tittet i instruksjonsboka for min bil nå, og der står det at det skal gjøres minimum 1 gang i året eller ved hver 10.000km. Om jeg ikke tar helt feil så er det ABS sensorene som reagerer på forandringer i hastigheten til hjulet som har mistet luft, for det hjulet som har mistet luft vil rotere litt saktere enn de hjula med korrekt satt lufttrykk. En annen ting jeg anbefaler deg å gjøre @Nordavinden er å søke etter en instruksjonsbok til din aktuelle bil på nettet, for der ligger det instruksjonsbøker/brukermanualer til de aller fleste merker og modeller, det gjør en litt mer selvhjulpen i enkelte situasjoner   Hvilken årsmodell av Octavia er det du har?
    • Ok så jeg blir påminnet visse mellomrom å sjekke dekk trykket altså?. Er det bare en fast påminnelse feks 1 gang i mnd eller er det faktisk sensorer som ser/føler dekk trykk på denne bilen?. 
    • Det er faktisk et EU direktiv, så alle nye biler etter et visst årstall må ha dette. Det varsler om lavt dekktrykk, så det er rett og slett en sikkerhetsanordning. Det er viktig å korrigere etter hver gang en har byttet dekk (ca hver 6. mnd), og/eller ved hver ca 10.000 kjørte kilometere (om jeg ikke husker helt feil). Det gjelder også om en benytter samme dekkdimensjon sommer/vinter. Så om en ikke har korrigert dette etter en del kilometere/mnd, så vil et slikt varsel komme for å minne om at lufttrykket skal måles/justeres og bekreftes.  
    • Noen som har mer erfaring med denne bilen enn meg. Hvordan skifte pære tåkelyset på denne?. Må jeg skru ut hele den plast bunnplata under bilen? 
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Får spamme litt mer bilder da i håp om at flere hiver seg med i tråden.  Velvet Red Metallic i solen:
    • De originale 20» blir mest sannsynlig vinterhjul etterhvert og nye helt sorte 21» blir sommerhjul.  Baklysene skal ikke kodes på med DRL her i gården nei, liker at dem er av på dagtid Men mulig det blir kodet andre småting frem    
    • Kodiaq gjør seg utrolig flott i denne rødfargen og de sorte detaljene, så den er virkelig flott   Ja litt mørkere vinduer bak synes jeg absolutt gjør seg, men det er det sikkert ikke alle som er enige i, jeg synes som sagt at den originale toningen på Sunset er i lyseste laget. Felgene synes jeg også er veldig flotte til denne bilen, fint design og jeg liker veldig godt sammensettingen av polerte alukanter og antrasitt fargen. Har nesten det samme designet og utseendet til min bil, mens mine vinterfelger synes jeg rett og slett blir for mørke/dystre. Men der hadde jeg ikke stemmerett en gang, for det avgjorde fruen sammen med selger...........   En annen ting jeg har gjort (bestilt) til min Octavia er koding på baklysa, slik at de lyser sammen med LED-stripene (kjørelysene) foran. Det er nok en original programmering for flere andre europeiske land så jeg i fjor sommer, for det var det i hvert fall en del biler fra andre land som hadde. Nå vet jeg jo at du har god kunnskap på dette med koding selv @BGB, så dette er vel noe du sikkert ordner selv om du har lyst til det........?  
    • Takk for det @Superb lll Kan hende vinduene blir litt mørkere etterhvert

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...