Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

KåreNilsen

Lakkslipp på Skoda og dobbelmasse svinghjul-problem

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om hvor mange andre her som har opplevd lakkslipp på sine biler innenfor garantitiden på 5 år/100.000 km? Og hvor kjent er det at garantien på lakken kun er på 3 år på de aller fleste bilmerker???

Min Octavia stasjonsvogn 2014-mod, registerte aug. 2013, har problemer med lakken. Jeg brukte hageslangen på bilen, og vanntrykket er helt normalt. Likevel flasset to små biter av lakken av; - på dørstokken på førerdøra og i forkant av hjulbuen bak venstre side. Jeg fikk næmest sjokk, dro sporenstreks til forhandleren i Sarpsborg der de gav med time med en såkalt spesialist fra Møller i Oslo, en mann som skulle komme et par ganger i uken for å sjekke nettopp lakkskader. Han kom uken etter, men gjennom hele samtalen med ham skinte det klart og tydelig at dette ville jeg ikke få dekket. Han tok bilder og massevis og ringte meg t.o.m. seinere fordi han ville ta enda flere bilder i underkant av førerdøra. Jeg spurte om det var tvil om dekning. Han svart bare med henvisning til 3 års lakkgaranti. Jeg kvitterte da med "hva er da vitsen med flere bilder???" Og gav opp hele klagen. Konklusjonen er at denne saken allerede i utgangspunktet før noen som helst vurdering ble avvist av Møllers mann på saken. Hva var da vitsen med overhodet å stille med bilen til visning når den likevel var nesten fem år og to år utover lakkgarantien?

Jeg har med skrekk og gru lest mye om dette dobbelmasse svinghjulet i girkassen på flere VAG-biler, altså både Skoda, Audi og VW. To karer hadde betalt hele 38.000 kr på Møllers verksted i Oslo for bytte av slikt svinghjul, andre hadde betalt ned mot 18.000 ved andre verksteder. Enda verre var at Møller hadde nektet de fleste sakene som garantisaker selv om bilene ikke var eldre enn 5 år/100.000 km. DETTE reagerer jeg sterkt på, og noen hadde måtte koble inn NAF's advokat på saken før Møller gav seg og fikset alt på garantien. Hva med dere her? Noen som har erfaringer med dette svinghjulsproblemet?

Endret av KåreNilsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder sinkslipp så er dessverre VAG produktene ganske godt representert der, de er riktignok ikke helt alene om dette, men det skjer oftere der enn hos andre har jeg inntrykk av. Men det som er enda værre er jo at omtrentlig alt av dette blir avfeid med ytre påvirkninger (gjerne definert som steinsprut), og det er svært sjeldent at dette går garantien.

Det er en uting etter min mening, men det er vel det med bevisbyrden de kommer unna dette på. Men synes det er feil at en bileier skal måtte ta kampen om dette selv, for det skader jo ikke annet enn importørens rykte og hva enkelte bileier da velger å gjøre ved neste bilbytte.

Vi har definitivt flest utfordringer med sinkslipp på VW bilene vi har, og det er også der vi sliter mest med å få noe godkjent og reparert på rustgarantien, det er svakt og for dårlig etter min mening. Bilene vi har utfordringer med der er bilen med hvit lakk (ikke metalliclakk), men det burde jo egentlig ikke hatt noe å si.

Jeg har mitt tredje VAG produkt på rad nå, men sinkslipp har jeg ikke hatt på noen av disse så langt.

 

Når det gjelder svinghjul og dobbeltmasse svinghjul så har alle dieselmotorer dette for å redusere vibrasjoner, og feil forekommer på de fleste bilmerker her også om en googler det. Men det er jo mest hva importøren gjør med slike ting når det skjer noe vi bileiere reagerer, om VAG er mer representert i feil på svinghjul enn andre skal jeg ikke si så mye om, men bytte av svinghjul gjør vi rett som det er på alle bilmerkene vi har. Enkelte av oss kjører mye i løpet av året, og det er nok heller ikke feil å si at til tider så blir nok (dessverre) også enkelte av firmabiler kjørt relativt hardt.

Det samme skjer med turbohavari og knekte bakfjører, men der er faktisk Mercedes bilmerket vi har mest utfordringer med.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Dette med zink slipp og dårlig lakk tilhører vel fortiden, på nye biler er vel dette rettet opp i ???

2. Har 272 TSI dobbelmasse svinghjul? Eller er denne «skånet» for denne problem stillingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei ! Nå har tiden kommet for å anskaffe familiens første bil. Det blir dessverre brukt i første omgang, men det får så være. Jeg har i lang tid tenkt at Skoda har mange fornuftige (og ganske enkelt fine) biler. Merket står derfor som veldig aktuell for oss (sammen med blant annet Passat). Essensielt er at det skal være stasjonsvogn med 4x4. Jeg lurer derfor på om dere Skoda-kyndige/engasjerte kan hjelpe meg å bli smartere på en sak: Hvordan bør jeg vekte modell, årsmodell, km og pris (for å nevne et veldig begrenset utvalg)? I prisklassen jeg titter (opptil 250k kanskje) er det ofte at jeg får en superb som gjerne er eldre og/eller har betydelig flere km enn en noenlund tilsvarende Octavia. Jeg skjønner jo det - superb er mer premium. Men er det verdt det? Jeg vet det er vanskelig å sammenligne egentlig, utstyr kan være likt eller variere, og enkelte motorer finnes ikke i begge modellene.Jeg håper bare noen kan gjøre meg litt klokere så jeg kan finne ut hva som er hensiktsmessig for oss å gå for. Generelle Skoda-brukt-tips mottas og med stor takknemlighet!      
    • Hei,  Har sensorstyrt bakluke. Sliter med at denne åpner seg med å vite med foten under hekken. Noen andre som har problem? Funker sånn engang i blant.. 
    • Er det garanti på bil så er det bare å levere den inn og være bekymringsløs. Men er bilen utenfor garanti og man ikke finner ut av ting så er det mye penger spart all software kan endres og tilpasses etter behov.  Men det er en kjedelig affære med en ny bil å få slike problemer. På en annen side så kjører mange biler med samme software som på din. Hadde det vært en stor feil så hadde de funnet ut og utrettet ved en oppdatering. Jeg venter spent på hva utfallet blir. Og håper det løser seg.
    • Jeg tror det skal brukes Odis-e med online flashing i fra fabrikk. 
    • Ok. Gi meg VIN på personlig melding. Så skal jeg finne oppdatering til deg hvis det er kommet noen...
    • Med en bil med garanti tenker jeg forhandler skal få finne ut av dette. Jeg bruker ikke en krone på en tuner, hvis ikke forhandler refunderer dette. 
    • Hmm, har ikke opplevd at den hopper rundt sånn. Girproblemer har vært borte siden romjula.  Snakket med Skoda i dag, og de sa at så lenge jeg ikke merket noe på yteevnen til bilen kunne jeg fint kjøre den frem til neste uke, selv om den varselslampen lyste.  Må jo si det er litt kjedelig med ny bil og mye sånn små rusk. 
    • Man får også 2.0 TSI i Karoq, men den er ikke i de norske prislistene foreløpig. Men om det er 1.5 TSI er det etter WLTP så da tror jeg dette er det kjente kangaroo-jump problemet svært mange opplever, står mye informasjon om dette på Briskoda. Det skal visstnok være en oppdatering på vei. Les mer: https://www.briskoda.net/forums/topic/461809-15-tsi-with-7-speed-dsg/
    • Tror det er 1,5 150hk TSI som er størrelsen på motoren. Karoq’en er mindre en Kodiaq motoren. Litt usikker på wltp, var akkurat rundt de tider den kom, men mener den ble produsert like før.  Hvor finner jeg dette? 😊
    • På linje med å fjerne DPF så får man ingen problemer sett ut fra et teknisk perspektiv.  Men bilen er som sagt ikke typegodkjent lengre, noe som under de rette omstendighetene kan være svært alvorlig.  Når det gjelder spesifikt DPF og adblue er det riktignok utslipps delen av typegodkjenning som faller fra. Samme gjelder når man fjerner start/stopp. 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Jeg ville vært veldig forsiktig med elekroniske duppedingser i en «ny» bil. Er produktet laget i Kina er det enda større mulighet for trøbbel. Jeg har selv erfaring med et USB strømuttak som gjorde at DAB radioen ble helt håpløs. Jeg opplevde også et par feilmeldinger på nødkommunikasjonutsyret som jeg ikke kunne forklare i samme periode. Elektronisk støy kan skape mye trøbbel. Funker det uten trøbbel så er det fint, men får du trøbbel med noe elektronisk utstyr i din bil, vet du nå hva som kan være grunn til problemet ditt 😉
    • Sålenge det ikke forstyrrer sikten din er det vel ingenting som skulle tilsi at de skulle være ulovlige. Biler blir levert orginalt med HUD så bør ikke være noe problem. 
    • Bestilte en duppeditt på Ebay og så fulgte det med ett head up display.
      Er disse lovlige å bruke, tenker på siden man må klistre på en"speil" på fronruten?
      https://www.ebay.com/itm/5-5-X3-ELM327-OBD2-HUD-Head-Up-Display-Bluetooth-Engine-Speed-Alarm-Speedometer/112346487326?hash=item1a285f5a1e:g:uTsAAOSwYvFZMiHR:rk:1:pf:0
    • Ønsker dere alle sammen et riktig så godt nytt år !  

       

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×