Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

KåreNilsen

Lakkslipp på Skoda og dobbelmasse svinghjul-problem

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om hvor mange andre her som har opplevd lakkslipp på sine biler innenfor garantitiden på 5 år/100.000 km? Og hvor kjent er det at garantien på lakken kun er på 3 år på de aller fleste bilmerker???

Min Octavia stasjonsvogn 2014-mod, registerte aug. 2013, har problemer med lakken. Jeg brukte hageslangen på bilen, og vanntrykket er helt normalt. Likevel flasset to små biter av lakken av; - på dørstokken på førerdøra og i forkant av hjulbuen bak venstre side. Jeg fikk næmest sjokk, dro sporenstreks til forhandleren i Sarpsborg der de gav med time med en såkalt spesialist fra Møller i Oslo, en mann som skulle komme et par ganger i uken for å sjekke nettopp lakkskader. Han kom uken etter, men gjennom hele samtalen med ham skinte det klart og tydelig at dette ville jeg ikke få dekket. Han tok bilder og massevis og ringte meg t.o.m. seinere fordi han ville ta enda flere bilder i underkant av førerdøra. Jeg spurte om det var tvil om dekning. Han svart bare med henvisning til 3 års lakkgaranti. Jeg kvitterte da med "hva er da vitsen med flere bilder???" Og gav opp hele klagen. Konklusjonen er at denne saken allerede i utgangspunktet før noen som helst vurdering ble avvist av Møllers mann på saken. Hva var da vitsen med overhodet å stille med bilen til visning når den likevel var nesten fem år og to år utover lakkgarantien?

Jeg har med skrekk og gru lest mye om dette dobbelmasse svinghjulet i girkassen på flere VAG-biler, altså både Skoda, Audi og VW. To karer hadde betalt hele 38.000 kr på Møllers verksted i Oslo for bytte av slikt svinghjul, andre hadde betalt ned mot 18.000 ved andre verksteder. Enda verre var at Møller hadde nektet de fleste sakene som garantisaker selv om bilene ikke var eldre enn 5 år/100.000 km. DETTE reagerer jeg sterkt på, og noen hadde måtte koble inn NAF's advokat på saken før Møller gav seg og fikset alt på garantien. Hva med dere her? Noen som har erfaringer med dette svinghjulsproblemet?

Endret av KåreNilsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder sinkslipp så er dessverre VAG produktene ganske godt representert der, de er riktignok ikke helt alene om dette, men det skjer oftere der enn hos andre har jeg inntrykk av. Men det som er enda værre er jo at omtrentlig alt av dette blir avfeid med ytre påvirkninger (gjerne definert som steinsprut), og det er svært sjeldent at dette går garantien.

Det er en uting etter min mening, men det er vel det med bevisbyrden de kommer unna dette på. Men synes det er feil at en bileier skal måtte ta kampen om dette selv, for det skader jo ikke annet enn importørens rykte og hva enkelte bileier da velger å gjøre ved neste bilbytte.

Vi har definitivt flest utfordringer med sinkslipp på VW bilene vi har, og det er også der vi sliter mest med å få noe godkjent og reparert på rustgarantien, det er svakt og for dårlig etter min mening. Bilene vi har utfordringer med der er bilen med hvit lakk (ikke metalliclakk), men det burde jo egentlig ikke hatt noe å si.

Jeg har mitt tredje VAG produkt på rad nå, men sinkslipp har jeg ikke hatt på noen av disse så langt.

 

Når det gjelder svinghjul og dobbeltmasse svinghjul så har alle dieselmotorer dette for å redusere vibrasjoner, og feil forekommer på de fleste bilmerker her også om en googler det. Men det er jo mest hva importøren gjør med slike ting når det skjer noe vi bileiere reagerer, om VAG er mer representert i feil på svinghjul enn andre skal jeg ikke si så mye om, men bytte av svinghjul gjør vi rett som det er på alle bilmerkene vi har. Enkelte av oss kjører mye i løpet av året, og det er nok heller ikke feil å si at til tider så blir nok (dessverre) også enkelte av firmabiler kjørt relativt hardt.

Det samme skjer med turbohavari og knekte bakfjører, men der er faktisk Mercedes bilmerket vi har mest utfordringer med.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Dette med zink slipp og dårlig lakk tilhører vel fortiden, på nye biler er vel dette rettet opp i ???

2. Har 272 TSI dobbelmasse svinghjul? Eller er denne «skånet» for denne problem stillingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for svar , kodiaq6011 , tror det ble gjort i bilforretningen , men skal prøve igjen .   Vance 
    • Nei. Hvilke motor, effekt og hvis du vet hvilke ecu som sitter i bilen. Motor kode?
    • Hei,har tenkt på d men vil ikke d slå ut på eu kontroll når dæm tar sånn co2 greier?😀
    • Jeg har brukt dynavin spillere i forskjellige biler. Utmerket kvalitet og oem utseende med alle muligheter som wifi, obd2 live data, DAB, ryggekamera, internett etc.. meget bra og stabil kvalitet på komponentene som blir brukt i spilleren.
    • Styreenheten til motor? Da var den sikkert defekt innvendig. Disse har igrunn lang levetid men kan skje når som helst. Når jeg åpner styreenheten bruker jeg varmepistol pga silikon rundt. Så de er godt bygget og tette.
    • Hei jeg er ny Skoda eier 2006 Octavia. Skal bytte ut eksisterende radio med integrert DAB radio / ryggekamera. Noen som har gode forslag. 
    • Hentet bilen i dag etter skifte av motorstyring. Alt vell så langt. De flyttet styreenheten over til annen bil og fikk samme feilen, så regner med det var årsaken. 
    • Du må angi en kode i bilen slik at den snakker med server. Trykk på connect appen i bilen så får du beskjed om aktivering.
    • Mim målte 176hk orginalt men jeg landet på 226 på hjul etter mye justering frem og tilbake pga økt diselforbruk.  Når det gjelder garanti så ryker den hvis de finner ut. Men som tidligere nevnt så er min bil taxi og har passert 80.000 km. Vært på serivice, pkk, ellers i tilknytting til motorlampe. Henta bilen fra verksted idag pga motorlampa og gløde lampa lyste. Så det er gjort mange grundige undersøkelser på styreenhet for å finne feil. Bilen har samtidig vært koblet opp mot server til vag for grunninstillinger. Alt som er mulig å omprogrammere er omprogrammert på min bil itillegg til 15 andre kodiaq i taxiflåten. Ellers har jeg kun kjørt mercedes og der har også alle bilene vært omprogrammert og tunet. Alle bilene er i trafikk p.r.dd.  Har ikke opplevd nien problemer med garantisak i tilknytting til tuning siden 2003/2004 Og helt riktig at dårlig tuning  gjør levetiden på motor ganske kort. Og personlig er jeg ikke glad i boxer som tilknyttes motoren så ecu blir manipulert. Taxi har mange forskjellige sjåfører og alle har sin kjørestil. Så tuning på mine biler er tilrettelagt for maks effekt, lite disel forbruk, lang levetid på motor og girkasse. Ene taxien har 1.745000km 2008 mod. Går som drosje enda. Ellers har vi gjennomsnitt på ca 1million.  Ps! Ferdig software filer er ikke å anbefale for noen. Alle justeringer må skje på orginal software.
    • Hvordan får jeg Skoda connect appen til og kommunisere med bilen . Har registrert meg  , og appen er oppe og kjører. Må jeg gjøre noe i bilen ?  Takknemlig for allle tips ..er nybegynner . 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Det er mulig. Har sett funtion for garsjeport åpner. Men har ikke rørt eller testet den. Men funksjonen er der..
    • Jeg ville vært veldig forsiktig med elekroniske duppedingser i en «ny» bil. Er produktet laget i Kina er det enda større mulighet for trøbbel. Jeg har selv erfaring med et USB strømuttak som gjorde at DAB radioen ble helt håpløs. Jeg opplevde også et par feilmeldinger på nødkommunikasjonutsyret som jeg ikke kunne forklare i samme periode. Elektronisk støy kan skape mye trøbbel. Funker det uten trøbbel så er det fint, men får du trøbbel med noe elektronisk utstyr i din bil, vet du nå hva som kan være grunn til problemet ditt 😉
    • Sålenge det ikke forstyrrer sikten din er det vel ingenting som skulle tilsi at de skulle være ulovlige. Biler blir levert orginalt med HUD så bør ikke være noe problem. 
    • Bestilte en duppeditt på Ebay og så fulgte det med ett head up display.
      Er disse lovlige å bruke, tenker på siden man må klistre på en"speil" på fronruten?
      https://www.ebay.com/itm/5-5-X3-ELM327-OBD2-HUD-Head-Up-Display-Bluetooth-Engine-Speed-Alarm-Speedometer/112346487326?hash=item1a285f5a1e:g:uTsAAOSwYvFZMiHR:rk:1:pf:0

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×