Gå til innhold
SkodaM

Min 2020 Superb Sportline 190HK 4x4


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Da har jeg bestilt meg/kjøpt meg min første Skoda noen gang! 

Etter mange år med BMW, Land Rover og litt annet var det på tide og bli fornuftig og tenke plass, økonomi og brukevennlighet, foran stor motor etc etc.

 

 

Valget falt på en Superb L&K 190HK 4x4 med det meste av utstyr. 

 

Moon White metallic med 19" Trinity sommerhjul og 18" vinterhjul.

 

Av utstyr ble det alt bortsett fra Panomara. 

Altså store navi 9,2", Canton, Adaptiv cruise, adaptiv understell, solgardiner, krok, digitalt instrument, varmeratt, varme i bakseter, 3-soners clima, sort taktrekk, El.seter, Full Led Matrix, Blindsonevarsel, lane assist, Ambiente belysning, el,bakluke, ++++

 

Ettermonteres i tillegg skvettlapper, gummimatte bak og lakkforsegling.

 

Gleder meg litt til og få bilen, får den allerede om 14 dager 

 

Oppdatering med bilder kommer, satse på at overgangen fra "Premium" til Skoda ikke blir helt krise 😉
 

 

Endret av SkodaM
Skrevet

Har kjørt mange fete Audier og kjører nå Kodiaq Sportline og kan ikke si jeg savner premium følelsen noe særlig. 
 

Gratulerer med bil på vei :)

Skrevet

Gratulerer med bestilling av ny Superb @SkodaM :) 

Jeg hentet selv ut en ny 2019 modell 1. August og kan ikke si annet enn at jeg er meget godt fornøyd, nå har jeg riktignok ikke hatt noen premium bilmerker, så jeg vet ikke akkurat hva jeg kan ha gått glipp av. Men jeg har så langt vært såpass fornøyd med Skoda at jeg nå har min tredje nye siden våren 2016, så helt feil er det nok ikke med Skoda ;) 

Håper du velger skvettlapper både foran og bak, for lakken slites meget fort i underkant av bakre støtfanger om du ikke har det. Anbefaler deg også en ekstra understellsbehandling, men det kan selvfølgelig ha litt med hvor i Norge du bor og på hvilke veier du kjører mest, her jeg bor så saltes det nesten konsekvent etter datoer, ikke etter behov til tider, så jeg kjører dessverre stort sett på saltede hovedveier fra November og ut Mars mnd..........
Om det er noe du også gjør, så snakk med din forhandler om hvilke understellsbehandlinger de anbefaler og godkjenner, slik at bilen ikke behandles med noe som kan gå utover rustgarantien. Det er stort sett Tectyl, Dinitrol og Mercasol som godkjennes, min bil ble behandlet med Mercasol etter forhandlers anbefaling, og da tok jeg også med en ekstra støydemping i tillegg, det ble en merkbar forskjell med tanke på dekkstøy på min bil. Men nå har jeg ikke prøvet en 2020 Superb enda, så om det er lurt en ekstra støydemping på den bilen vet jeg ikke, men jeg tenker vel egentlig at jo mer demping jo bedre blir det ;) 

Ser frem til å se bilder av bilen din @SkodaM :) 

  • 3 uker senere...
Skrevet

Ble endring i planene; og ble en Sportline istedenfor😁

 

Hvis med absolutt alt utstyr som man kan bestille på dem. Blir levert i slutten av neste uke 😀

Skrevet

Gratulerer, du mye å glede deg til. Sportline er mye penere/tøffere enn L&K - godt valg. 

Skrevet

Jeg er helt enig med @BGB her, Sportline sine eksteriør detaljer er utrolig flotte. 
Jeg hadde nok også sett nærmere på en Sportline om jeg skulle ha bestilt bilen jeg kjøpte i sommer selv, men med det avslaget jeg fikk på en utstilt L&K, så var det egentlig kun den eller ingen handel det var denne gangen for min del.

Så her har du noe å se frem til ja :)  

Skrevet

Ja, ble litt for mye kromdetaljer på L&K for min del, pluss at jeg syns setene foran i Sportline virkelig gjør seg! 
 

Hva er erfaringene til folk på Canton anlegget? 

Skrevet

Vet ikke hvordan det er på Superb men Canton på Kodiaq er ekstremt bra med masse trykk. 

Skrevet

Canton anlegget i Superb er meget bra (Superb har 12 høytalere og 610W, Kodiaq har 10 høytalere og 575W, begge er inkludert subwoofer i følge Skoda sine brosjyrer), men som det er her som på andre musikkanlegg, det må spilles inn før det yter sitt beste. 
Det kan også justeres/innstilles slik at en kan velge litt mer hvor lyden skal være mest optimalisert, her kan det velges for alle, foran eller sjåføren.
Bruk litt tid på å finne de rette innstillingen for deg/dere, så blir lydgjengivelsen/lydbildet også merkbart bedre.

Skrevet

Da var bilen hentet! Veldig fornøyd med absolutt hele bilen! Legger ved bilder fra utlevering.

Nå står bilen i vaskehallen på jobben, og kvelden går med til å legge voks på bilen og felger!

 

 

 

IMG_0441.JPG

IMG_0442.JPG

IMG_0443.JPG

IMG_0444.JPG

IMG_0445.JPG

IMG_0446.JPG

IMG_0447.JPG

IMG_0448.JPG

IMG_0449.JPG

IMG_0450.JPG

IMG_0451.JPG

IMG_0452.JPG

IMG_0453.JPG

IMG_0454.JPG

IMG_0456.JPG

IMG_0457.JPG

IMG_0458.JPG

IMG_0459.JPG

IMG_0460.JPG

IMG_0461.JPG

IMG_0462.JPG

IMG_0463.JPG

IMG_0464.JPG

IMG_0465.JPG

IMG_0467.JPG

IMG_0468.JPG

IMG_0469.JPG

  • Lik 1
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...