Gå til innhold
Tor2r

Skoda Kodiaq fakta


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som vi vet litt mer om Kodiaq tenkte jeg å komme med litt fakta i denne tråden.

Priser:

Active
1,4 TSI 125 Hk
 
337 200
 
Ambition
1,4 TSI 150 hk 6-trinns DSG (Aut.)
1,4 TSI 150 hk 4x4
1,4 TSI 150 hk 6-trinns DSG (Aut.) 4x4
2,0 TDI 150 hk 7-trinns DSG (Aut.)
2,0 TDI 150 hk 4x4
2,0 TDI 150 hk 7-trinns DSG (Aut.) 4x4
 

424 800
452 400
452 400
474 900
426 600
458 200
 
Style
1,4 TSI 150 hk 6-trinns DSG (Aut.)
1,4 TSI 150 hk 4x4
1,4 TSI 150 hk 6-trinns DSG (Aut.) 4x4
2,0 TSI 180 hk 7-trinns DSG (Aut.) 4x4
2,0 TDI 150 hk 7-trinns DSG (Aut.)
2,0 TDI 150 hk 4x4
2,0 TDI 150 hk 7-trinns DSG (Aut.) 4x4
2,0 TDI 190 hk 7-trinns DSG (Aut.) 4x4
 

455 800
478 500
505 900
553 700
457 600
489 200
520 400
532 000

Prøvekjøring av Skoda Kodiaq kan skje i mars når Skoda Norge får de første bilene

Levering: mars/april 2017

Motoralternativer:

  • To-hjulstrekk: 1,4 TSI 125 hk manuelt gir, 1,4 TSI 150 hk DSG Automatgir, 2,0 TDI 150 hk DSG Automatgir.
  • 4x4 (4-hjulstrekk): 1,4 TSI 150 hk manuelt gir eller DSG Automatgir, 2,0 TSI 180 hk DSG Automatgir, 2,0 TDI 150 hk manuelt gir eller DSG Automatgir, 2,0 TDI 190 hk DSG Automatgir.

Div utstyr:

  • Trailer Assist, bilen kan ta over når man rygger med henger
  • Area View, som ved hjelp av kameraer foran, bak og i speilene, gir det deg mulighet til å få komplett oversikt over hva som befinner seg rundt bilen
  • Front Assist med nødbremsassistent som standard
  • «Emergency call» systmet som aktiveres automatisk ved en ulykke, eller som kan manuelt aktiveres ved å trykke på en knapp i taket på bilen og derigjennom kobles til en internasjonal alarmsentral.
  • Kodiaq kommer også med et helt nytt og spesielt dørbeskyttelsessystemet. Det felles ut en beskyttelse når dørene åpnes, og både din og naboens bil beskyttes på denne måten mot riper og bulker
  • Som ekstrautstyr kan bilen være online, noe som tilfører Kodiaq en helt ny dimensjon i forhold til navigasjon, informasjon og underholdning. Med navigasjonssystemet «Columbus» vil  f.eks Google Street View være tilgjengelig.
  • Bakluken kan styres ved hjelp av en fotbevegelse

Interiør:

  • Bilen kommer som 5 og 7 seter.
  • Plassen i baksetet (elbow room) er 1510 mm - Superb er til sammenlikning 1520
  • Baksetene kan flyttes inntil 18 centimeter i lengderetningen og har individuelle justerbare rygger. 40/60 opplegg.
  • 2 stk IsoFix fester bak
  • Bagasjerom på 720 liter! Bagasjeplassen kan økes til 2065 liter!

Annet:

  • Hengervekt på 2.5 tonn
  • 30 ”Simply Clever”-løsninger – hvorav syv er helt nye

Her er litt bilder av eksteriør og interiør

14196076_10157348348075285_3919162784059436019_o.jpg

14125053_10157348337635285_6627509788949549441_o.jpg

14195316_10157348347385285_1993931307978717116_o.jpg

14205980_10157348346645285_4165792268974269497_o.jpg

For mer lesning:
http://www.dn.no/privat/dnBil/2016/09/02/1226/Nye-biler/her-er-skodas-frste-store-suv
http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2016/09/Dette-blir-en-hyperaktuell-SUV-i-Norge
http://www.tv2.no/a/8560390/
http://www.topgear.com/car-news/first-look/brand-new-skoda-kodiaq-suv
http://www.autoexpress.co.uk/skoda/kodiaq/88859/new-skoda-kodiaq-prices-specs-and-video
http://www.tv2.no/broom/8624317/

 

Oppdatering fra Paris Motorshow 29.09.16:

kodiaq_int.JPG

kodiaq_bluw.JPG

kodiaq_bag.JPG

kodiaq_interiør.jpg

Fiffige kroker i bagasjerommet. Her ser man 5-seteren:

kodiaq_5.jpg

Vil du se enda flere bilder av Kodiaq? Sjekk vår Twitter konto, der har vi retweetet en hel haug tweeeets som inneholder bilder fra #ParisMotorshow

Skrevet

Den har mange flotte specs og funksjoner den nye Kodiaq ser det ut til, og det vil jeg i aller høyeste grad tro at blir en skikkelig salgssuksess for Skoda :)

 

Er nok ikke helt der selv at jeg vil ha en så høy bil, selv om det både kan være praktisk og nyttig for den enkelte. Håper også noe av dette også tilfaller f.eks. Octavia og Superb også, slik som enn del av utstyret som ser ut til å bli tilgjengelig, og ikke minst også 4x4 på den nye 2,0/180hk bensin motoren som også benyttes i VW Tiguan. Der er det også en oppgradert DSG 7trinns kasse, slik at en ikke lenger vil ha en ned-tunet motor for å passe hva den nåværende DSG 7 trinns kassa tåler av dreimoment. :) 

Skrevet

Ser ikke ut som de velger den samme 4x4 versjonen som sitter i den nye Tiguan, eller med andre ord, det er jo ikke sikkert at VW lar Skoda få bruke deres nye 4 Motion system/løsning heller da.........?

Ser jo mye mer praktisk og fornuftig ut å kunne velge hvilket underlag en skal kjøre på før evt. problemer dukker opp.

 

 

Skjermbilde 2016-09-05 kl. 06.43.22.png

  • 4 uker senere...
Skrevet

Broom er på plass i Paris under Paris Motorshow. Stilte dem følgende spørsmål.

defaultProfilePic.svg
Skodaforum.no

Skoda Kodiaq: Hvor stor er den egentlig innvendig? Har lest målene og alt det. Men hva føles den som. Hva ville dere sammenliknet den med?

  • d51fe3f0-f03a-4db9-8215-5167587e897a.jpg
    Broom
    d51fe3f0-f03a-4db9-8215-5167587e897a.jpg
    Digert bagasjerom når du bruker den som femseter. Men det er også litt plass igjen med alle sju setene i bruk. Den plasserer seg litt midt mellom de "vanlige" klassene. Større enn Outlander / Santa Fe, men mindre enn XC90 og Q7. For å nevne noen. Vi er veldig spent på prisen her
     
defaultProfilePic.svg
Skodaforum.no

Skoda Kodiaq vises i rimelig sprek farge. Er dette bare en show farge?

  • d51fe3f0-f03a-4db9-8215-5167587e897a.jpg
    Broom
    d51fe3f0-f03a-4db9-8215-5167587e897a.jpg
    Det tør vi ikke si sikkert. Men det er litt i tiden med spreke farger nå. Helt sikkert ikke dumt av Skoda å satse på noe som blir et skikkelig blikkfang.

 

 

defaultProfilePic.svg
Skodaforum.no

Skoda Kodiaq: Skoda Norge har antydet priser først litt ut i oktober. Tror dere det er mulig å få noen hint nå, basert på andre europeiske priser eller liknende?

  • d51fe3f0-f03a-4db9-8215-5167587e897a.jpg
    Broom
    d51fe3f0-f03a-4db9-8215-5167587e897a.jpg
    Vi skal gjøre vårt beste! Det gikk rykter om at priser skulle være klare til Paris-utstillingen, men ser ikke slik ut så langt. Men hvis vi skal tippe, ikke umulig at startprisen kan komme under 500.000 kroner her

 

TV2 Broom sin video av Kodiaq fra Paris. Se nederst på siden.

http://www.tv2.no/broom/8624317/

  • 2 uker senere...
Skrevet

En grafisk oversikt over Skoda Kodiaq motoralternativer med forbruk, girkasse, Co2 og akselerasjon.

kodiaq_engines.jpg

Skrevet

Pris på Kodiaq i UK: £21,495 (basic modellen)

Til sammenlikning ligger Superb på £20,260 og Octavia på £17,880 - her er det på alle priser snakk om basic modellene.

Norske priser på Superb og Octavia er: 327 100 kr og 278 300 kr

I UK så ligger prisen på Kodiaq ca 6% over Superb og 16% over Octavia. Hvis man leker seg litt uhøytidelig med kalkulatoren og norske priser vs UK priser, og tar et lite gjennomsnitt (og litt pluss minus) kommer jeg frem til en startpris på kanskje 334 000,- til 346.000,-

Man har jo de norske avgiftene og alt det der, vekt, effekt osv. Men dette er som sagt bare et moro forsøk på å gjette seg til startpris mens vi venter i spenning!

Skrevet

Skal bli artig å se hva de faktisk blir priset til.

Må jo si at versjonen med 2,0/180hk 4x4 TSi versjonen frister meg litt (i hvert fall på papiret), men frykter vel at den kommer til å bli vesentlig dyrere enn den Superben jeg har.

For Kodiaq kommer jo her da med en større motor 2,0 vs 1,8, og 4x4 vs fwd som jeg har på min bil. Dreiemomentet er jo da også slik det burde være, og ikke nedsatt som det er på min Superb, og har i tillegg en DSG 7 kasse som tåler belastningen fra dreiemomentet.

Synd de ikke kan levere Superb med den samme motoriseringen, 4x4 og DSG 7 kassa her, da hadde jeg betilt meg Superb tvert :) 

Skrevet

Tror dessverre den fort konkurrerer med Superb 2,0/220hk utgaven, og det er ca 530.000,- i L&K versjon. Så kommer jo vinterdekk, h.feste, met. lakk, etc i tillegg.

En må jo også legge på en hel del utstyrs pakker på Kodiaq også, for den kommer ikke i L&K ser det ut til. Og da blir det Style med kostbare tilleggspakker/utstyr som gjelder, og da går kronene fort.

Men det blir spennende dette her @Tor2r :) 

Skrevet

Ja alt annet blir jo bare gjetting og spekulasjoner, men skal jo likevel bli spennende å se brosjyrer og prislister :)

Men det kan jo kanskje ta litt tid, for selv om de første eksemplarene av Superb Sportline nå har kommet til Norge, så er det fremdeles ingen brosjyrer tilgjengelig på nettet av den. Står i prislista riktignok, men er ikke nevnt i brosjyra enda, og den ble jo lansert for noen mnd siden..........

Skrevet

Ja jeg synes det tar litt tid med Skoda Norge på visse områder. Infosiden som de nettopp la ut har vært tilgjengelig i andre land i flere uker nesten.

Får vel en enkel prisliste i slutten av oktober, så tikker vel mer fakta inn etter hvert.

Skrevet

Ser på konfiguratoren at Sportline er tilgjengelig for konfigurering i UK og Tjekkia bl.a men ikke Norge og Sverige, så er visst ikke bare i Norge ting tar tid. 

Skrevet

Siste fra Skoda Norge i dag er at prisene er forsinket. Dette er vel strengt tatt ikke overraskende..

Skrevet

Jeg ble ikke veldig overrasket over det nei, for jeg har i grunnen vært forberedt på det. 

Jeg snakket med en selger for et par dager siden, og de var forespeilet noe rundt slutten av Oktober, og ikke rundt midten som ryktene har sagt en stund.

Men du har kanskje info om en enda senere lansering av prisene på Kodiaq @Tor2r?

Skrevet

DE skriver bare at de håper å ha prisene klar innen kort tid. Hva kort tid vil si er jo ikke godt å vite

Skrevet

Jeg har fått den samme mld selv også, jeg bare lurte på om du hadde tilgang til noen andre opplysninger enn oss andre @Tor2r for noen fordeler som Admin her i gruppa burde du jo ha ;) :)

 

Jeg fikk forøvrig denne mailen fra Møller i går, og det er muligens den samme som du har fått?

 

Skjermbilde 2016-10-21 kl. 12.12.16.png 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...