Gå til innhold
Tor2r

Skoda Kodiaq fakta


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei

Jeg fikk SMS av selger om at pga mulige avgiftsendringer på bil fra 2017, er prisene utsatt. Det kan kanskje tyde på at de velger å ikke gå ut med priser før nytt statsbudsjett er vedtatt i stortinget. Tror det er i november en gang.

Skrevet
7 timer siden, Zementh skrev:

Hei

Jeg fikk SMS av selger om at pga mulige avgiftsendringer på bil fra 2017, er prisene utsatt. Det kan kanskje tyde på at de velger å ikke gå ut med priser før nytt statsbudsjett er vedtatt i stortinget. Tror det er i november en gang.

Høres vel egentlig fornuftig ut! Er vel egentlig liten vits å gi ut priser nå, som ikke blir gjeldend for noen!

Skrevet

Siste frist for endelig Statsbudsjett er jo satt til 15.12. ser jeg av en budsjett kalender jeg fant på nettet, så det betyr jo at det kan ta en stund til før endelige priser for Kodiaq er klare.

Og da er det jo noen partier som kanskje kan gjøre noen forandringer med tanke på fjerning hk-avgiften i det foreløpige fremlagte statsbudsjettet, blir hverken overrasket eller forundret om det skjer.........

Skrevet

Ja det er jo egentlig fornuftig. 

Skjønner ikke hvorfor dette kommer først nå. Er jo ikke noe nytt at det er budsjettforhandlinger og slik på denne tiden av året.

De kunne jo uansett bare kommet med en grunnpris og henvist til avgifter per i dag og kanskje hatt eksempler på ny pris med endrede avgifter.

Ingen får jo bilen i år uansett, så det er jo ikke mye man binder seg til ved bestilling nå. Tviler noen trekker seg om avgiften blir +-20.000 på en bil til 450.000++

Skrevet

Se der ja! :D Blir spennende fremover :)

Stjeler dette tipset og lager en egen tråd hvor jeg skal samle tester av Kodiaq

 

  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har hørt noen ville rykter om Skoda og hybrid. Er det noe i det?

Er det planer om en Kodiac hybrid?

Skrevet

Noen som vet når Kodiaq kommer med "Active info display"/Digital Cockpit?

Er veldig bestillingsklar (hvis prisryktene stemmer) men tror jeg kommer til å vente til den kommer med digital cockpit. Håper bare ikke jeg må vente for lenge..

Skrevet

Har ikke hørt eller lest noen rykter om det. Er absolutt mye finere/kulere med digital cockpit, har det på min volvo :)

 

Skrevet

Er veldig interessert i å vite hvor stort bagasjerommet egentlig er i dybde. På tegningen fra Skoda er det oppgitt 116 cm frem til seterygg men karen fra Autogefhuel målte bare 105 cm og det er ikke stort er enn min gamle passat fra 2004. Begge måler til nedertse del av setet. Måler Skoda 116 cm med baksetene skyvet frem så er det vesentlig mindre plass her enn i feks Ford S-max som har 114 cm med setene helt bak. Noen som har holdbar info om dette? 

Skrevet
21 minutter siden, Dr. Strangepork skrev:

Er veldig interessert i å vite hvor stort bagasjerommet egentlig er i dybde. På tegningen fra Skoda er det oppgitt 116 cm frem til seterygg men karen fra Autogefhuel målte bare 105 cm og det er ikke stort er enn min gamle passat fra 2004. Begge måler til nedertse del av setet. Måler Skoda 116 cm med baksetene skyvet frem så er det vesentlig mindre plass her enn i feks Ford S-max som har 114 cm med setene helt bak. Noen som har holdbar info om dette? 

 Hei og velkommen @Dr. Strangepork :) 

 

Husk at baksetene i Kodiaq kan flyttes 18cm frem og tilbake, så det er nok derfor det blir oppgitt forskjellige mål her. :) 

Skrevet

Takk for det! Er litt engasjert siden jeg har tenkt å få bilen før sommerferien. Står mellom S-Max og Kodiaq men er det 10 cm mer plass i Forden så er det et stort minus for Skoda. Kodiaq har en 5 - 6 cm mer bakkeklaring som igjen er et stort pluss. Estetisk så var nye fronten til Ford på S-max et bomskudd så jeg vi helst ha Kodiaq....

Skrevet

Det er ikke enkelt å finne en bil som tilfredsstiller alle behov og kriterier innenfor et visst budsjett (uten at jeg har noe med hvilket budsjett du har), så det meste handler jo om hvilke behov en har mest nytte av.

Plass er jo noe en stort sett aldri får nok av (etter min mening og behov), så det betyr mer for meg enn økt bakkeklaring, men det er klart at det kan bety svært lite for andre igjen...........

Men hvilke behov er det du har mest behov for å dekke opp da @Dr. Strangepork, plass, økt bakkeklaring, eller begge deler.............?

 

 

Skrevet
10 timer siden, Superb lll skrev:

Det er ikke enkelt å finne en bil som tilfredsstiller alle behov og kriterier innenfor et visst budsjett (uten at jeg har noe med hvilket budsjett du har), så det meste handler jo om hvilke behov en har mest nytte av.

Plass er jo noe en stort sett aldri får nok av (etter min mening og behov), så det betyr mer for meg enn økt bakkeklaring, men det er klart at det kan bety svært lite for andre igjen...........

Men hvilke behov er det du har mest behov for å dekke opp da @Dr. Strangepork, plass, økt bakkeklaring, eller begge deler.............?

 

 

Det skal være sikkert! Lenge siden jeg kunne vurdere den bilen jeg absolutt ville ha men et budsjett på ca 500k gir meg da noen muligheter i dette segmentet også :)    Plass er nok det mest viktige men de gangene jeg virkelig trenger høy bakkeklaring så er det ikke gøy å ikke ha det. Begge deler ja takk - så håper Kodiaq er ca like stor som en S-max i praksis. Synd jeg fortsatt er usikker på det....

Skrevet

Du har jo absolutt et solid bil budsjett her @Dr. Strangepork  :)

PLassmessig så kommer det nok litt an på hvor du trenger mest plass, at du får en god bakkeklaring med Kodiaq er det jo ingen tvil om.

Plassmesseig så er jo faktisk lasterommet større (i liter) enn det er i Superb lll som jeg har, når det er en 5 seter utgave og baksetene er flyttet frem, for da er lasterommet dypere og lengre. Det er da 720 liter i Kodiaq, og 660 liter i min 2016 Superb (og lasterommet i Superb er stort!!!).

Så når det kommer til bakseteplassen, så kan nok Kodiaq konkurrere med Superb der også, MEN da må baksetene flyttes helt tilbake, og da minker jo plassen i lasterommet..........

Min Superb er 16 cm lengre enn Kodiaq (486cm vs 470cm), og det må jo merkes på ett eller annet sted, men så kommer det jo an på om det er bakseteplassen eller lasterommet (eller begge stedene) du har mest behov for god plass, og hvordan Superb er plassmessig i forhold til en S-Max vet jeg ingenting om...........

Men det er jo selvsagt en ting som min Superb definitivt ikke kan konkurrere med Kodiaq på og det er jo bakkeklaring, men plassen er gedigen :)  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...