Gå til innhold
Tor2r

Skoda Kodiaq fakta


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei

Jeg fikk SMS av selger om at pga mulige avgiftsendringer på bil fra 2017, er prisene utsatt. Det kan kanskje tyde på at de velger å ikke gå ut med priser før nytt statsbudsjett er vedtatt i stortinget. Tror det er i november en gang.

Skrevet
7 timer siden, Zementh skrev:

Hei

Jeg fikk SMS av selger om at pga mulige avgiftsendringer på bil fra 2017, er prisene utsatt. Det kan kanskje tyde på at de velger å ikke gå ut med priser før nytt statsbudsjett er vedtatt i stortinget. Tror det er i november en gang.

Høres vel egentlig fornuftig ut! Er vel egentlig liten vits å gi ut priser nå, som ikke blir gjeldend for noen!

Skrevet

Siste frist for endelig Statsbudsjett er jo satt til 15.12. ser jeg av en budsjett kalender jeg fant på nettet, så det betyr jo at det kan ta en stund til før endelige priser for Kodiaq er klare.

Og da er det jo noen partier som kanskje kan gjøre noen forandringer med tanke på fjerning hk-avgiften i det foreløpige fremlagte statsbudsjettet, blir hverken overrasket eller forundret om det skjer.........

Skrevet

Ja det er jo egentlig fornuftig. 

Skjønner ikke hvorfor dette kommer først nå. Er jo ikke noe nytt at det er budsjettforhandlinger og slik på denne tiden av året.

De kunne jo uansett bare kommet med en grunnpris og henvist til avgifter per i dag og kanskje hatt eksempler på ny pris med endrede avgifter.

Ingen får jo bilen i år uansett, så det er jo ikke mye man binder seg til ved bestilling nå. Tviler noen trekker seg om avgiften blir +-20.000 på en bil til 450.000++

Skrevet

Se der ja! :D Blir spennende fremover :)

Stjeler dette tipset og lager en egen tråd hvor jeg skal samle tester av Kodiaq

 

  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har hørt noen ville rykter om Skoda og hybrid. Er det noe i det?

Er det planer om en Kodiac hybrid?

Skrevet

Noen som vet når Kodiaq kommer med "Active info display"/Digital Cockpit?

Er veldig bestillingsklar (hvis prisryktene stemmer) men tror jeg kommer til å vente til den kommer med digital cockpit. Håper bare ikke jeg må vente for lenge..

Skrevet

Har ikke hørt eller lest noen rykter om det. Er absolutt mye finere/kulere med digital cockpit, har det på min volvo :)

 

Skrevet

Er veldig interessert i å vite hvor stort bagasjerommet egentlig er i dybde. På tegningen fra Skoda er det oppgitt 116 cm frem til seterygg men karen fra Autogefhuel målte bare 105 cm og det er ikke stort er enn min gamle passat fra 2004. Begge måler til nedertse del av setet. Måler Skoda 116 cm med baksetene skyvet frem så er det vesentlig mindre plass her enn i feks Ford S-max som har 114 cm med setene helt bak. Noen som har holdbar info om dette? 

Skrevet
21 minutter siden, Dr. Strangepork skrev:

Er veldig interessert i å vite hvor stort bagasjerommet egentlig er i dybde. På tegningen fra Skoda er det oppgitt 116 cm frem til seterygg men karen fra Autogefhuel målte bare 105 cm og det er ikke stort er enn min gamle passat fra 2004. Begge måler til nedertse del av setet. Måler Skoda 116 cm med baksetene skyvet frem så er det vesentlig mindre plass her enn i feks Ford S-max som har 114 cm med setene helt bak. Noen som har holdbar info om dette? 

 Hei og velkommen @Dr. Strangepork :) 

 

Husk at baksetene i Kodiaq kan flyttes 18cm frem og tilbake, så det er nok derfor det blir oppgitt forskjellige mål her. :) 

Skrevet

Takk for det! Er litt engasjert siden jeg har tenkt å få bilen før sommerferien. Står mellom S-Max og Kodiaq men er det 10 cm mer plass i Forden så er det et stort minus for Skoda. Kodiaq har en 5 - 6 cm mer bakkeklaring som igjen er et stort pluss. Estetisk så var nye fronten til Ford på S-max et bomskudd så jeg vi helst ha Kodiaq....

Skrevet

Det er ikke enkelt å finne en bil som tilfredsstiller alle behov og kriterier innenfor et visst budsjett (uten at jeg har noe med hvilket budsjett du har), så det meste handler jo om hvilke behov en har mest nytte av.

Plass er jo noe en stort sett aldri får nok av (etter min mening og behov), så det betyr mer for meg enn økt bakkeklaring, men det er klart at det kan bety svært lite for andre igjen...........

Men hvilke behov er det du har mest behov for å dekke opp da @Dr. Strangepork, plass, økt bakkeklaring, eller begge deler.............?

 

 

Skrevet
10 timer siden, Superb lll skrev:

Det er ikke enkelt å finne en bil som tilfredsstiller alle behov og kriterier innenfor et visst budsjett (uten at jeg har noe med hvilket budsjett du har), så det meste handler jo om hvilke behov en har mest nytte av.

Plass er jo noe en stort sett aldri får nok av (etter min mening og behov), så det betyr mer for meg enn økt bakkeklaring, men det er klart at det kan bety svært lite for andre igjen...........

Men hvilke behov er det du har mest behov for å dekke opp da @Dr. Strangepork, plass, økt bakkeklaring, eller begge deler.............?

 

 

Det skal være sikkert! Lenge siden jeg kunne vurdere den bilen jeg absolutt ville ha men et budsjett på ca 500k gir meg da noen muligheter i dette segmentet også :)    Plass er nok det mest viktige men de gangene jeg virkelig trenger høy bakkeklaring så er det ikke gøy å ikke ha det. Begge deler ja takk - så håper Kodiaq er ca like stor som en S-max i praksis. Synd jeg fortsatt er usikker på det....

Skrevet

Du har jo absolutt et solid bil budsjett her @Dr. Strangepork  :)

PLassmessig så kommer det nok litt an på hvor du trenger mest plass, at du får en god bakkeklaring med Kodiaq er det jo ingen tvil om.

Plassmesseig så er jo faktisk lasterommet større (i liter) enn det er i Superb lll som jeg har, når det er en 5 seter utgave og baksetene er flyttet frem, for da er lasterommet dypere og lengre. Det er da 720 liter i Kodiaq, og 660 liter i min 2016 Superb (og lasterommet i Superb er stort!!!).

Så når det kommer til bakseteplassen, så kan nok Kodiaq konkurrere med Superb der også, MEN da må baksetene flyttes helt tilbake, og da minker jo plassen i lasterommet..........

Min Superb er 16 cm lengre enn Kodiaq (486cm vs 470cm), og det må jo merkes på ett eller annet sted, men så kommer det jo an på om det er bakseteplassen eller lasterommet (eller begge stedene) du har mest behov for god plass, og hvordan Superb er plassmessig i forhold til en S-Max vet jeg ingenting om...........

Men det er jo selvsagt en ting som min Superb definitivt ikke kan konkurrere med Kodiaq på og det er jo bakkeklaring, men plassen er gedigen :)  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...