Gå til innhold
John strømmesen

Octavia sporer


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det høres jo bare helt sykt ut. Man må da kunne forvente at merkeverksted skal kunne håndtere det som skal byttes på standard servicer... Hva skjer om Haldexen ryker fordi du ikke har fått nytt filter? Da må du vel ta kampen med Sulland for å få dem til å dekke dette? Skoda vil nok kunne sette seg på bakbeina ser jeg for meg.

Skrevet
3 timer siden, John strømmesen skrev:

 Sulland tromsø svarer ikke..

de sier at  er filter på haldex, men «er ikke å få tak i i deres system»..... ergo bruker de ikke å bytte filter !

Nei nei nei nei nei....... er det mulig?

Det hadde jeg ikke trodd av en merkeforhandler. Da er det jo dem som har forårsaket det som eventuelt dukker opp nå. Hvis de ikke ordner opp selv, så kan du gå til importør.

Skrevet
5 timer siden, John strømmesen skrev:

Hei

i dag da jeg tok en prøvetur, før jeg tenkte å bytte om på dekkene igjen, var bilen idiot igjen... ? Har bestilt storservice (150000) på Bardufoss, Sulland tromsø svarer ikke..

de sier at  er filter på haldex, men «er ikke å få tak i i deres system»..... ergo bruker de ikke å bytte filter !

Men i Haldex står det bytte av olje og filter på 30000...

så her må man øyensynlig kjøpe haldex filter selv.... er dette noe noen andre har svar på ?

 

Det kan ikke være mulig det de holder på med her, det de ikke har, må de jo bare få tak i. Sist jeg sjekket så virket fremdeles telefonen, internett burde være oppe og gå, og i verste fall så finnes det kanskje fax også. Importøren av Haldex (eller hva nå enn det blir), Haldex Norge elns, klarer garantert å sende ut filter om det blir bestilt, men da må de jo faktisk ta kontakt med dem..........

Det er snart 50 år siden førstemann satte sin fot på månen, og det tror jeg faktisk skal litt mer til enn å bestille et Haldex filter. Enten så er de udugelige eller så er de ubrukelige, fritt valg........

 

Håper du har dette skriftlig, og om så er at du ikke har det, så forlang at de skriver ned/ut hva de har uttalt til deg, så tar du dette direkte opp med Møller. Dette er rett og slett for dumt!

Det er menneskelig å gjøre feil, men da skal en jo gjøre det en kan for å rette det opp igjen, ikke gjøre det enda verre.

Håper neste verksted er mer løsningsorienterte, og faktisk gjør det de skal.

Må jo bare satse på at Haldex ikke er permanent skadet, men at et olje -og filterskift vil ordne opp i problemene. Tror ikke det er nødvendig å gjøre flere forsøk å bytte/rullere om på dekk, etter det du har erfart nå @John strømmesen.

Lykke til :) 

Skrevet

Nå har filterbytte på Haldex gen. 4 vært diskutert i andre forum også. Så det er visst et hett tema om dette filteret. Noe merkelig at der er et filter, uten at det faktisk skal skiftes.

https://www.briskoda.net/forums/topic/450696-haldex-gen-4-oil-filter-change/

Må si at skepsisen kommer snikende.....for det sies at på Haldex generasjon 5 er det ikke filter, men det er det! Det sitter en sil/filter på enden av pumpehuset. Og hvis det ser slik ut etter bare 10000 miles, da er det absolutt et tema! Her må man være observant!

https://forums.vwvortex.com/showthread.php?8908177-MK7-Haldex-Fluid-Change-DIY

  • Lik 1
Skrevet

Det er jo nesten skremmende at det ser slik ut etter bare ca 16.000km, når det er 30.000km mellom hvert oljeskift ( i hvert fall etter hva som er på Haldex 4, hva som gjelder for oljeskiftintervaller på Haldex 5 vet jeg ikke).

For meg som ikke skrur en eneste skrue på bilen selv (lenger), så er en jo bare nødt til å stole på at dette blir utført slik det skal på servicene. 

Men hvordan skal de da få renset dette filteret?

Ser jo ikke akkurat ut som at det hjelper så mye å bare bytte olje når det ser slik ut på filteret etter såpass få kjørte kilometere.........

Takk for linker og info @Sjåføren :) 

Skrevet

Det er 30000 km på generasjon 5 også. Og ja, det ser ikke bra ut med dritten filteret. Men dette KAN jo ha kommet på de første 100 innkjøringsmila og så kommer det ikke mere......

Det skremmende er hvis dritten bygger seg opp, og ikke fjernes før det er tett! Og på gen. 5 heter det seg at der ikke er filter engang! Da vil det jo i hvertfall ikke bli oppdaget behov for rensing (som det er snakk om her). Det er da problemene begynner. Først så slutter Haldex'en  virke fordi all olja går by-pass rett i oljesumpen igjen. Da kjører man rundt med noe man tror er 4x4, men i praksis har man en fremhjulsdrevet bil. Så kan de mekaniske problemene dukke opp....

Skrevet

Hvor sårbart dette er kommer sikkert an på flere ting, vi har som jeg har nevnt tidligere flere hundre biler i firmaet der jeg jobber, og veldig mange av dem er VW med syncro/4motion, og det er vel i grunnen bare et navn på 4x4 systemet som også er av Haldex........?

De fleste bilene hos oss er nedlesset med verktøy og utstyr, så de er gjerne tett opptil maks totalvekt hele tiden, ofte med hengere etter og kjøring i terrenget/dårlige skogsveier. Og det er svært sjeldent vi hører om noen problemer med dette i det hele tatt, ikke blir alle 4 dekka byttet etter hvert som de blir slitt heller. Vårt største problem er og blir DPF og svinghjul.

De problemene jeg har lest om i Skoda gruppa på FB når det gjelder 4x4 er stort sett noe som blir løst ved en SW oppdatering, men jeg mener jo selvfølgelig ikke å si at det ikke forekommer feil, for det er jo bare å se på problemene til @John strømmesen i denne tråden. Mulig det er langt flere som også har utfordringer med Haldex om en ser på utenlandske forum, men det kjenner jeg ikke til.

Med dette så mener jeg rett og slett at dette tåler nok langt mer en vi frykter, men en blir jo selvfølgelig tankefull av å lese problemene i denne tråden, og ikke minst at det er filtere som hverken kan/eller blir byttet på service, og når en ser på linken du la ut over hvor tilsølt dette filteret er, så tenker en jo sitt..........

Skrevet

Hei

i går var jeg på vianor i tromsø der jeg kjøpte dekkene mine.. De tok av og balanserte alle hjul, ba meg ta en prøvetur...... akkurat samme rugging på bakenden som før.

tilbake til vianor, de tilbød meg nye dekk. Satte på hakka green , nå har jeg kjørt 22 mil, bilen er som ny igjen ? Så det ser ut som at "hakka blue" ikke passer min bil !

Flott gjordt av vianor tromsø !! Kostet meg ikke ei krone !

takk for innspill i saken !  Nå er det å vente på haldex filteret som er bestillt på nett,som skal byttes på storservice 18.september ??

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Jeg er overrasket over at dekktype kan ha SÅ mye å si, det er jo et annerkjent merke. Men god service av Vianor! Det er kanskje litt av policyen å holde kundene fornøyde (da er det større sjans for at de kommer tilbake flere ganger). Men ikke fullt så bra av merkeforhandler..... 

Blir spennende å følge fortsettelsen!

Endret av Sjåføren
Skrevet
På 18.8.2018 den 14.11, John strømmesen skrev:

Hei

Da var man kommet heim.. funderte på hjemveien om det er Haldex som lager trøbbel ! Nå har jeg kjørt med vinterdekk, og merker ingenting ! Setter på hakka blue igjen, men nå står bakdekk fremme... nå er det ingen slinger.... tenkte å bytte tilbake, men vet jo ikke om det er fremme eller bak

googlet haldex , og symptomer ligner mitt tilfelle, når haldex ikke slipper

skal innom dekkverksted å få tatt avbalansering, og kanskje en service på haldex

Når du skriver dette (på lørdag), så virker det jo som at det ikke kan bare være dekk som er problemet. og når du så legger til dette under her (på mandag), så er det jo det samme problemet igjen.

På 20.8.2018 den 16.32, John strømmesen skrev:

Hei

i dag da jeg tok en prøvetur, før jeg tenkte å bytte om på dekkene igjen, var bilen idiot igjen... ? Har bestilt storservice (150000)

på Bardufoss, Sulland tromsø svarer ikke..

de sier at  er filter på haldex, men «er ikke å få tak i i deres system»..... ergo bruker de ikke å bytte filter ! Men i Haldex står det bytte av olje og filter på 30000...

så her må man øyensynlig kjøpe haldex filter selv.... er dette noe noen andre har svar på ?

 

Så det skal bli spennende å se hva en service, olje -og filter bytte på Haldex kan gjøre.

19 timer siden, John strømmesen skrev:

Hei

i går var jeg på vianor i tromsø der jeg kjøpte dekkene mine.. De tok av og balanserte alle hjul, ba meg ta en prøvetur...... akkurat samme rugging på bakenden som før.

tilbake til vianor, de tilbød meg nye dekk. Satte på hakka green , nå har jeg kjørt 22 mil, bilen er som ny igjen ? Så det ser ut som at "hakka blue" ikke passer min bil !

Flott gjordt av vianor tromsø !! Kostet meg ikke ei krone !

takk for innspill i saken !  Nå er det å vente på haldex filteret som er bestillt på nett,som skal byttes på storservice 18.september ??

Dette er jo strålende service av Vianor, men jeg er fremdeles ikke overbevist om at det bare er dekka som er problemet, selv om det ble bra etter dekkbytte. For det var jo også bra etter at du byttet over til dine vinterdekk, men det ble problemer bare noen dager etterpå, men da med Nokian dekka du nå har byttet.

Du hadde jo også problemer før du byttet til nye sommerdekk, så helt overbevist om at det kun er dekkproblemer er jeg ikke, men håper egentlig at jeg tar feil............ :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...