Gå til innhold
John strømmesen

Octavia sporer


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det høres jo bare helt sykt ut. Man må da kunne forvente at merkeverksted skal kunne håndtere det som skal byttes på standard servicer... Hva skjer om Haldexen ryker fordi du ikke har fått nytt filter? Da må du vel ta kampen med Sulland for å få dem til å dekke dette? Skoda vil nok kunne sette seg på bakbeina ser jeg for meg.

Skrevet
3 timer siden, John strømmesen skrev:

 Sulland tromsø svarer ikke..

de sier at  er filter på haldex, men «er ikke å få tak i i deres system»..... ergo bruker de ikke å bytte filter !

Nei nei nei nei nei....... er det mulig?

Det hadde jeg ikke trodd av en merkeforhandler. Da er det jo dem som har forårsaket det som eventuelt dukker opp nå. Hvis de ikke ordner opp selv, så kan du gå til importør.

Skrevet
5 timer siden, John strømmesen skrev:

Hei

i dag da jeg tok en prøvetur, før jeg tenkte å bytte om på dekkene igjen, var bilen idiot igjen... ? Har bestilt storservice (150000) på Bardufoss, Sulland tromsø svarer ikke..

de sier at  er filter på haldex, men «er ikke å få tak i i deres system»..... ergo bruker de ikke å bytte filter !

Men i Haldex står det bytte av olje og filter på 30000...

så her må man øyensynlig kjøpe haldex filter selv.... er dette noe noen andre har svar på ?

 

Det kan ikke være mulig det de holder på med her, det de ikke har, må de jo bare få tak i. Sist jeg sjekket så virket fremdeles telefonen, internett burde være oppe og gå, og i verste fall så finnes det kanskje fax også. Importøren av Haldex (eller hva nå enn det blir), Haldex Norge elns, klarer garantert å sende ut filter om det blir bestilt, men da må de jo faktisk ta kontakt med dem..........

Det er snart 50 år siden førstemann satte sin fot på månen, og det tror jeg faktisk skal litt mer til enn å bestille et Haldex filter. Enten så er de udugelige eller så er de ubrukelige, fritt valg........

 

Håper du har dette skriftlig, og om så er at du ikke har det, så forlang at de skriver ned/ut hva de har uttalt til deg, så tar du dette direkte opp med Møller. Dette er rett og slett for dumt!

Det er menneskelig å gjøre feil, men da skal en jo gjøre det en kan for å rette det opp igjen, ikke gjøre det enda verre.

Håper neste verksted er mer løsningsorienterte, og faktisk gjør det de skal.

Må jo bare satse på at Haldex ikke er permanent skadet, men at et olje -og filterskift vil ordne opp i problemene. Tror ikke det er nødvendig å gjøre flere forsøk å bytte/rullere om på dekk, etter det du har erfart nå @John strømmesen.

Lykke til :) 

Skrevet

Nå har filterbytte på Haldex gen. 4 vært diskutert i andre forum også. Så det er visst et hett tema om dette filteret. Noe merkelig at der er et filter, uten at det faktisk skal skiftes.

https://www.briskoda.net/forums/topic/450696-haldex-gen-4-oil-filter-change/

Må si at skepsisen kommer snikende.....for det sies at på Haldex generasjon 5 er det ikke filter, men det er det! Det sitter en sil/filter på enden av pumpehuset. Og hvis det ser slik ut etter bare 10000 miles, da er det absolutt et tema! Her må man være observant!

https://forums.vwvortex.com/showthread.php?8908177-MK7-Haldex-Fluid-Change-DIY

  • Lik 1
Skrevet

Det er jo nesten skremmende at det ser slik ut etter bare ca 16.000km, når det er 30.000km mellom hvert oljeskift ( i hvert fall etter hva som er på Haldex 4, hva som gjelder for oljeskiftintervaller på Haldex 5 vet jeg ikke).

For meg som ikke skrur en eneste skrue på bilen selv (lenger), så er en jo bare nødt til å stole på at dette blir utført slik det skal på servicene. 

Men hvordan skal de da få renset dette filteret?

Ser jo ikke akkurat ut som at det hjelper så mye å bare bytte olje når det ser slik ut på filteret etter såpass få kjørte kilometere.........

Takk for linker og info @Sjåføren :) 

Skrevet

Det er 30000 km på generasjon 5 også. Og ja, det ser ikke bra ut med dritten filteret. Men dette KAN jo ha kommet på de første 100 innkjøringsmila og så kommer det ikke mere......

Det skremmende er hvis dritten bygger seg opp, og ikke fjernes før det er tett! Og på gen. 5 heter det seg at der ikke er filter engang! Da vil det jo i hvertfall ikke bli oppdaget behov for rensing (som det er snakk om her). Det er da problemene begynner. Først så slutter Haldex'en  virke fordi all olja går by-pass rett i oljesumpen igjen. Da kjører man rundt med noe man tror er 4x4, men i praksis har man en fremhjulsdrevet bil. Så kan de mekaniske problemene dukke opp....

Skrevet

Hvor sårbart dette er kommer sikkert an på flere ting, vi har som jeg har nevnt tidligere flere hundre biler i firmaet der jeg jobber, og veldig mange av dem er VW med syncro/4motion, og det er vel i grunnen bare et navn på 4x4 systemet som også er av Haldex........?

De fleste bilene hos oss er nedlesset med verktøy og utstyr, så de er gjerne tett opptil maks totalvekt hele tiden, ofte med hengere etter og kjøring i terrenget/dårlige skogsveier. Og det er svært sjeldent vi hører om noen problemer med dette i det hele tatt, ikke blir alle 4 dekka byttet etter hvert som de blir slitt heller. Vårt største problem er og blir DPF og svinghjul.

De problemene jeg har lest om i Skoda gruppa på FB når det gjelder 4x4 er stort sett noe som blir løst ved en SW oppdatering, men jeg mener jo selvfølgelig ikke å si at det ikke forekommer feil, for det er jo bare å se på problemene til @John strømmesen i denne tråden. Mulig det er langt flere som også har utfordringer med Haldex om en ser på utenlandske forum, men det kjenner jeg ikke til.

Med dette så mener jeg rett og slett at dette tåler nok langt mer en vi frykter, men en blir jo selvfølgelig tankefull av å lese problemene i denne tråden, og ikke minst at det er filtere som hverken kan/eller blir byttet på service, og når en ser på linken du la ut over hvor tilsølt dette filteret er, så tenker en jo sitt..........

Skrevet

Hei

i går var jeg på vianor i tromsø der jeg kjøpte dekkene mine.. De tok av og balanserte alle hjul, ba meg ta en prøvetur...... akkurat samme rugging på bakenden som før.

tilbake til vianor, de tilbød meg nye dekk. Satte på hakka green , nå har jeg kjørt 22 mil, bilen er som ny igjen ? Så det ser ut som at "hakka blue" ikke passer min bil !

Flott gjordt av vianor tromsø !! Kostet meg ikke ei krone !

takk for innspill i saken !  Nå er det å vente på haldex filteret som er bestillt på nett,som skal byttes på storservice 18.september ??

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Jeg er overrasket over at dekktype kan ha SÅ mye å si, det er jo et annerkjent merke. Men god service av Vianor! Det er kanskje litt av policyen å holde kundene fornøyde (da er det større sjans for at de kommer tilbake flere ganger). Men ikke fullt så bra av merkeforhandler..... 

Blir spennende å følge fortsettelsen!

Endret av Sjåføren
Skrevet
På 18.8.2018 den 14.11, John strømmesen skrev:

Hei

Da var man kommet heim.. funderte på hjemveien om det er Haldex som lager trøbbel ! Nå har jeg kjørt med vinterdekk, og merker ingenting ! Setter på hakka blue igjen, men nå står bakdekk fremme... nå er det ingen slinger.... tenkte å bytte tilbake, men vet jo ikke om det er fremme eller bak

googlet haldex , og symptomer ligner mitt tilfelle, når haldex ikke slipper

skal innom dekkverksted å få tatt avbalansering, og kanskje en service på haldex

Når du skriver dette (på lørdag), så virker det jo som at det ikke kan bare være dekk som er problemet. og når du så legger til dette under her (på mandag), så er det jo det samme problemet igjen.

På 20.8.2018 den 16.32, John strømmesen skrev:

Hei

i dag da jeg tok en prøvetur, før jeg tenkte å bytte om på dekkene igjen, var bilen idiot igjen... ? Har bestilt storservice (150000)

på Bardufoss, Sulland tromsø svarer ikke..

de sier at  er filter på haldex, men «er ikke å få tak i i deres system»..... ergo bruker de ikke å bytte filter ! Men i Haldex står det bytte av olje og filter på 30000...

så her må man øyensynlig kjøpe haldex filter selv.... er dette noe noen andre har svar på ?

 

Så det skal bli spennende å se hva en service, olje -og filter bytte på Haldex kan gjøre.

19 timer siden, John strømmesen skrev:

Hei

i går var jeg på vianor i tromsø der jeg kjøpte dekkene mine.. De tok av og balanserte alle hjul, ba meg ta en prøvetur...... akkurat samme rugging på bakenden som før.

tilbake til vianor, de tilbød meg nye dekk. Satte på hakka green , nå har jeg kjørt 22 mil, bilen er som ny igjen ? Så det ser ut som at "hakka blue" ikke passer min bil !

Flott gjordt av vianor tromsø !! Kostet meg ikke ei krone !

takk for innspill i saken !  Nå er det å vente på haldex filteret som er bestillt på nett,som skal byttes på storservice 18.september ??

Dette er jo strålende service av Vianor, men jeg er fremdeles ikke overbevist om at det bare er dekka som er problemet, selv om det ble bra etter dekkbytte. For det var jo også bra etter at du byttet over til dine vinterdekk, men det ble problemer bare noen dager etterpå, men da med Nokian dekka du nå har byttet.

Du hadde jo også problemer før du byttet til nye sommerdekk, så helt overbevist om at det kun er dekkproblemer er jeg ikke, men håper egentlig at jeg tar feil............ :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...