Gå til innhold
Radial

Årlige servicekostnader Kodiaq 190tdi 4x4 dsg


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Sitter å sammenligner driftskostnadene på min gamle Ssanyong Rexton opp imot NY kodiaq... veldig nær at det faktisk "lønner seg" med ny bil for meg, helt hinsides tidligere tankegang.

Selve Service-posten (som jeg utfører selv i dag med god suksess) er utfordringen.
Jeg ligger jevnt over på ca 3000kr årlig med koreaner'n når det kjøres 15-16000km i året.... det er ganske hyppige intervaller på diffoljer, filtere og girkasse som gir denne kostnaden.

Hva vil være årlig service kostnad på en Kodiaq over ett 5 års livsløp/100 000km? Reparasjoner er en annen post.
Tenkte å sette opp for fast 1år/15000km serviceintervaller, da jeg kommer til å ha bilen lenge, og den vil  nok ha godt av det med mitt (mis)bruk av tunge hengere og mye motorveikjøring.
Foreløpig satt opp 3500kr.... men det føltes litt lavt ut? eller?
Blir service der det er billigst...vil egentlig gjøre den selv, men da går garantien vil jeg tro. Halve poenget med ny bil er garanti :P

Skrevet
3 timer siden, Radial skrev:

Hei

Sitter å sammenligner driftskostnadene på min gamle Ssanyong Rexton opp imot NY kodiaq... veldig nær at det faktisk "lønner seg" med ny bil for meg, helt hinsides tidligere tankegang.

Selve Service-posten (som jeg utfører selv i dag med god suksess) er utfordringen.
Jeg ligger jevnt over på ca 3000kr årlig med koreaner'n når det kjøres 15-16000km i året.... det er ganske hyppige intervaller på diffoljer, filtere og girkasse som gir denne kostnaden.

Hva vil være årlig service kostnad på en Kodiaq over ett 5 års livsløp/100 000km? Reparasjoner er en annen post.
Tenkte å sette opp for fast 1år/15000km serviceintervaller, da jeg kommer til å ha bilen lenge, og den vil  nok ha godt av det med mitt (mis)bruk av tunge hengere og mye motorveikjøring.
Foreløpig satt opp 3500kr.... men det føltes litt lavt ut? eller?
Blir service der det er billigst...vil egentlig gjøre den selv, men da går garantien vil jeg tro. Halve poenget med ny bil er garanti :P

Hei,

Har ikke noen nøyaktige priser å komme med.
Men hos merkeforhandler ved årlig oljebytte f.eks så ligger nok kun den på oppmot 3000,- + inspeksjonss ervice som er årlig også.
Octavia har ca 3500,- på Oljeskift med inspeksjons service. Forventer nok at kodiaq ligger noe over dette.
+ Alt det andre som går på intervall. Luftfilter,bremsevæske,kjølevæske,pollenfilter. DSG Olje (60000km) Diff olje med 4x4 Usikker på intervall her.

Håper dette hjelper deg litt på veien.

Skrevet

Tja, så 5000kr kanskje i snitt pr år bør vel da være mer enn tilstrekkelig?

Haldex og DSG service kan og frittstående verksteder også utføre?

Bor ikke veldig langt fra svenskegrensa heller, hehe.

Tidligere erfaring med Møller verksteder er ikke sånn veldig gode i næringsvirksomhet ihvertfall😄 Og jeg tenker ha bilen mer enn 5år, slik sett blir serviceheftet mest for garantien sin skyld egentlig.

Skrevet
13 timer siden, Radial skrev:

Hei

Sitter å sammenligner driftskostnadene på min gamle Ssanyong Rexton opp imot NY kodiaq... veldig nær at det faktisk "lønner seg" med ny bil for meg, helt hinsides tidligere tankegang.

Selve Service-posten (som jeg utfører selv i dag med god suksess) er utfordringen.
Jeg ligger jevnt over på ca 3000kr årlig med koreaner'n når det kjøres 15-16000km i året.... det er ganske hyppige intervaller på diffoljer, filtere og girkasse som gir denne kostnaden.

Hva vil være årlig service kostnad på en Kodiaq over ett 5 års livsløp/100 000km? Reparasjoner er en annen post.
Tenkte å sette opp for fast 1år/15000km serviceintervaller, da jeg kommer til å ha bilen lenge, og den vil  nok ha godt av det med mitt (mis)bruk av tunge hengere og mye motorveikjøring.
Foreløpig satt opp 3500kr.... men det føltes litt lavt ut? eller?
Blir service der det er billigst...vil egentlig gjøre den selv, men da går garantien vil jeg tro. Halve poenget med ny bil er garanti :P

Det er veldig vanskelig å sette opp et årlig «service-budsjett» til nye biler i dag, for det er så mange forskjellige ting som skal gjøres til forskjellige tider og kjørelengder.

En ny Skoda i dag er satt opp fra fabrikk med et serviceintervall på inntil 2år/30.000km, og det vil si at det er ikke noe som skal gjøres før bilen varsler om det selv, og da er det som skjer først som gjelder, altså 2år eller kjørte 30.000km.
For min egen del så hadde jeg en kjørelengde på ca 16.000km i året, og da skulle det jo ha gått inntil 30.000km før jeg gjorde noe som helst, men jeg synes ikke noe om å kjøre i nesten 2 år på den samme oljen, selv om VAG sier det er slik det skal være. Så jeg gikk i fra ett Long-life serviceintervall på (inntil) 2år/30.000km og over til (inntil) 1år/15.000km i stedet, helt unødvendig i følge VAG/Møller, men det føles mye bedre for min egen del og bilens/motorens ve og vel.
Bytte av olje og oljefilter kostet ca 1.900,- utført på merkeverkstedet på min forrige bil (Octavia 2018).

Nå har jeg en Superb 190TDi 4x4 2019 og jeg kommer til å gjøre det samme her, altså bytte olje/oljefilter ved ca 15.000km.
Nå kjører jeg litt mer året med denne bilen (har nå kjørt ca 10.500km siden August 2019 da bilen var ny).
Her er det som nevnt flere ting som skal gjøres til forskjellige tider, med tanke på oljebytte på DSG kasse (120.000km), bytte av olje på Haldex (3 år), bremsevæske (3 år), register/tannrem (210.000km), pollen -og luftfilter, glødeplugger, kjølevæske, etc, og når noe av dette skjer samtidig så merkes også det på totalsummen av servicen, har lest noe om kostnader opp mot 12 - 14.000,- kroner (når alt inntreffer samtidig), da er det som nevnt mange ting som skal gjøres samtidig, men det forekommer heldigvis ikke så ofte. 


Bilene leveres i  dag ikke med servicehefte, kun et digitalt servicehefte som vi bileiere ikke har tilgang til, fordi vi kun skal gjøre det bilen varsler om selv i infodisplayet.
Det er så mange følere/sensorer som kjenner på kjørestil, mye småkjøring, etc, som føler på oljekvalitet bl.a., og derfor er det vanskelig å si så mye om faste årlige servicekostnader.
Jeg har fått tilsendt noen av de viktigste servicepunktene fra min merkeforhandler til min Superb og de kan du se her, om det skiller noe fra min Superb og en Kodiaq med samme motor, DSG kasse og 4x4 vet jeg ikke, men tror vel de viktigste punktene likevel er ganske like.........

105203696_Skjermbilde2020-01-05kl_12_59_47.thumb.png.8232da883196e59ee4447156f55e2336.png786913866_Skjermbilde2020-01-05kl_13_00_08.thumb.png.2dceffebeab742580ba5fd8a2ebcef9f.png82735779_Skjermbilde2020-01-05kl_13_00_28.thumb.png.a554291ba999f3741194fb2d2b1e4629.png


Mange uavhengige bilverksteder kan utføre servicer til litt andre priser, bare husk at alt de gjør må utføres i følge VAG sine service-spesifikasjoner/punkter, ellers kan det gå ut over nybilgarantien.
Service i Sverige er enda rimligere igjen, men de har ikke de samme servicepunktene som i Norge, og det er en av årsakene til at det er billigere der og da er det ikke så enkelt å komme til merkeforhandler i Norge i ettertid for garantireparasjoner.
Et annet punkt er f.eks. bytte av registerrem, i Sverige så byttes kun selve registerremmen (om en ikke spesifikt ber om noe annet), mens i Norge så er også bytte av strammehjul, løpehjul og vannpumpe inkludert, og dermed så er også prisen merkbart høyere i Norge.

 

 

Skrevet
5 minutter siden, Superb lll skrev:

Det er veldig vanskelig å sette opp et årlig «service-budsjett» til nye biler i dag, for det er så mange forskjellige ting som skal gjøres til forskjellige tider og kjørelengder.

En ny Skoda i dag er satt opp fra fabrikk med et serviceintervall på inntil 2år/30.000km, og det vil si at det er ikke noe som skal gjøres før bilen varsler om det selv, og da er det som skjer først som gjelder, altså 2år eller kjørte 30.000km.
For min egen del så hadde jeg en kjørelengde på ca 16.000km i året, og da skulle det jo ha gått inntil 30.000km før jeg gjorde noe som helst, men jeg synes ikke noe om å kjøre i nesten 2 år på den samme oljen, selv om VAG sier det er slik det skal være. Så jeg gikk i fra ett Long-life serviceintervall på (inntil) 2år/30.000km og over til (inntil) 1år/15.000km i stedet, helt unødvendig i følge VAG/Møller, men det føles mye bedre for min egen del og bilens/motorens ve og vel.
Bytte av olje og oljefilter kostet ca 1.900,- utført på merkeverkstedet på min forrige bil (Octavia 2018).

Nå har jeg en Superb 190TDi 4x4 2019 og jeg kommer til å gjøre det samme her, altså bytte olje/oljefilter ved ca 15.000km.
Nå kjører jeg litt mer året med denne bilen (har nå kjørt ca 10.500km siden August 2019 da bilen var ny).
Her er det som nevnt flere ting som skal gjøres til forskjellige tider, med tanke på oljebytte på DSG kasse (120.000km), bytte av olje på Haldex (3 år), bremsevæske (3 år), register/tannrem (210.000km), pollen -og luftfilter, glødeplugger, kjølevæske, etc, og når noe av dette skjer samtidig så merkes også det på totalsummen av servicen, har lest noe om kostnader opp mot 12 - 14.000,- kroner (når alt inntreffer samtidig), da er det som nevnt mange ting som skal gjøres samtidig, men det forekommer heldigvis ikke så ofte. 


Bilene leveres i  dag ikke med servicehefte, kun et digitalt servicehefte som vi bileiere ikke har tilgang til, fordi vi kun skal gjøre det bilen varsler om selv i infodisplayet.
Det er så mange følere/sensorer som kjenner på kjørestil, mye småkjøring, etc, som føler på oljekvalitet bl.a., og derfor er det vanskelig å si så mye om faste årlige servicekostnader.
Jeg har fått tilsendt noen av de viktigste servicepunktene fra min merkeforhandler til min Superb og de kan du se her, om det skiller noe fra min Superb og en Kodiaq med samme motor, DSG kasse og 4x4 vet jeg ikke, men tror vel de viktigste punktene likevel er ganske like.........

105203696_Skjermbilde2020-01-05kl_12_59_47.thumb.png.8232da883196e59ee4447156f55e2336.png786913866_Skjermbilde2020-01-05kl_13_00_08.thumb.png.2dceffebeab742580ba5fd8a2ebcef9f.png82735779_Skjermbilde2020-01-05kl_13_00_28.thumb.png.a554291ba999f3741194fb2d2b1e4629.png


Mange uavhengige bilverksteder kan utføre servicer til litt andre priser, bare husk at alt de gjør må utføres i følge VAG sine service-spesifikasjoner/punkter, ellers kan det gå ut over nybilgarantien.
Service i Sverige er enda rimligere igjen, men de har ikke de samme servicepunktene som i Norge, og det er en av årsakene til at det er billigere der og da er det ikke så enkelt å komme til merkeforhandler i Norge i ettertid for garantireparasjoner.
Et annet punkt er f.eks. bytte av registerrem, i Sverige så byttes kun selve registerremmen (om en ikke spesifikt ber om noe annet), mens i Norge så er også bytte av strammehjul, løpehjul og vannpumpe inkludert, og dermed så er også prisen merkbart høyere i Norge.

 

 

Takker for svar.

 

Ja jeg ser hva du mener..2år/30k har jeg null tro på gir en bil som klarer 200-300k uten mye ekstra slitasje.

Ser de ikke har nevnt bakdiffen i serviceprogrammet, vanlige på biler med tung last er 30-60k på disse. Kan være noen ønsker seg bytte av bakdiff rett over 100k? 😜

 

Uansett, 1år/15k vil jo treffe MYE bedre med service intervallene på alt? Man får jo ikke tatt feil, da uansett motoroljeskift også vil ha noe "ekstra" de gjør.

2år/30k vil jo kreve verkstedsbesøk uten motoroljeskift, ifm DSG og haldex service feks.

Ser man fordeler kostnadene, men sparer man egentlig så mye i det lange løp?

Skjønner ett leasing selskap som gjerne dytter kostnader forran seg ,ønsker seg dette systemet...

Skrevet

Lange serviceintervaller blir bare mer og mer vanlig, og som du korrekt skriver @Radial, så er vel dette noe som passer leasingselskapene ganske godt med tanke på de vanligste leasingavtalene de leverer.
 

Enda lengre intervaller er også mer og mer vanlig for varebiler som gjerne blir enda hardere belastet med mye vekt i lasterommet og tunge tilhengere, så begynner en jo å se intervaller en ikke skulle tro de turte å ha. 

VW har inntil 2år/40.000km
Ford har inntil 2år/60.000km
Mercedes har inntil 2 år/80.000km (bensin) 2år/100.000km (diesel) for enkelte av sine modeller

Nå er det jo også veldig viktig å informere om at en god del varebiler har helt andre motorer enn hva de leverer til privatbilene, selv om de på papiret ser like ut med tanke på spesifikasjonene. Bl.a. så er de mer solid bygget og har vesentlig mer olje.
Men andre deler av bilen slites jo på samme måte (eller enda hardere) for andre slitasjedeler, så at de velger å ha så lange serviceintervaller virker jo litt rart når varebiler gjerne blir kjørt mye og belastet hardere.

Skrevet

Det med lange service intervaller på nyere motorer i næring, har svigerfar en del erfaring med fra lastebil (100k intervaller)

De opplever at det etter en del oljeskift regelrett brenner hull i stemplene, fordi koksbelegget under stemplene (oljekjølt stempel) blir for tykt når olja blir så gammel hver gang, stemplet mister for mye av kjølinga si og brenner hull i en tung motbakke.

Rensegenskapene regelrett forsvinner fra olja.

Samme motor uten longlife (avtales på forhånd i software), havarerer aldri av slike årsaker.

Nå er lastebil ekstremt belastet, men det illustrerer at ingeniører og naturlover ikke alltid er på samme bølgelengde... Og all erfaring siden tidenes morgen viser at hyppig service alltid lønner seg🙂

Skrevet
16 minutter siden, Radial skrev:

Nå er lastebil ekstremt belastet, men det illustrerer at ingeniører og naturlover ikke alltid er på samme bølgelengde... Og all erfaring siden tidenes morgen viser at hyppig service alltid lønner seg🙂

Her traff du spikeren på hodet ganske godt @Radial :) 

Jeg savner et fysisk servicehefte slik at jeg selv kan se hva jeg har i vente til neste service med tanke på kostnader, men dessverre så er det en saga blott. Jeg har jo fått en viss oversikt med hva som kommer til hvilke kilometere og tid, men om en slavisk følger dette så kan det bli mange verkstedbesøk, og det er vel akkurat det de ønsker. 

Men jeg er forberedt på at det koster å ha bil, og dermed så må en jo bare følge opp dette om en vil beholde nybil -og mobilitetsgarantiene. 

Jeg velger jo også å påføre meg selv enda hyppigere kostnader i.o.m. at jeg tar hyppigere oljeskift enn hva Skoda fabrikken, VAG konsernet og Møller selv anbefaler, men jeg vil ikke kjøre i inntil 2 år på den samme oljen i det norske klimaet, ca 2.000,- kroner er det verdt er i hvert fall min mening.
Det tror jeg likevel på sikt at bilen/motoren vil være mest tjent med, selv om det for min del mest sannsynlig vil komme neste eier mest tilgode.........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...