Gå til innhold
Mano

Felger med større dekk og lavere innpress?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

blir mitt første innlegg her inne.  :)
 

Hei!

Vi går med store planer om å bestille ny Kodiaq sportline nå ganske snart. 
har foreløpig satt den opp med oppgraderte 20» Vega felger og Crater vinterhjul. Prisen totalt for dette bli 6700+25000,-

Men jeg synes kanskje dekkene på 20» ser litt små ut og at de sitter litt langt inn i hjulbuen. Jeg ønsker at dekkene og felgene fyller hjulbuen litt mer. 
 

Mulig scenario er da å få bilen levert med standard sommerhjul og heller sette vinterdekk på disse felgene(blir jo et sett sommerdekk til i overs da men...) og kjøpe noen andre sommerhjul med litt mindre innpress og litt feitere gummi.

det er ikke snakk om noe skikkelig heftige greier, men jeg kunne tenke meg å få felgene kanskje 20mm lengre ut, og gå fra 235/45 til 235/50 eller 55 f.eks.

noen som har gjort noe liknende?

det blir -3% på speedometeret. Er dette mulig? Er det lov? Hva sier norsk lov og hva sier Skoda? Spurte selgeren på Skoda og hun sa at det var OK i henhold til garanti så lenge man holdt seg innenfor pluss og minus marginene som Skoda oppgir, men hun kunne ikke fremskaffe disse marginene dessverre... :/ 

Skrevet

Flott bil dere vurderer @Mano :) 

Du kan forandre sporvidden lovlig med inntil +/- 7,5mm pr. hjul, dvs max 15mm pr. aksel.
Den forandres ytterligere, ved å ha med TUV papirer og få det godkjent av SVV, men det er ikke dermed sagt at Skoda da vil dekke en større slitasje på hjullager, hjuloppheng, etc, så lenge det forandres mer enn hva som egentlig er maxgrensen. Det siste her er ikke noe jeg er 100% sikker på, så det bør du forhøre deg med kundemottaker, verksmester hos din forhandler før du går utover max 15mm forandring av ET (innpress) pr aksel.

Her har du en link til hvordan sporvidden kan forandres,

http://m.dekkalkulator.com/?page=rim

Sjekk her for lovlig forandring av innpress/ET, §13 kapittel 6,

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_13#§13-3

 

Når det gjelder rulleomkretsen så kan den lovlig forandres med inntil +/- 5%, men husk da at misvisningen på speedometeret også vil øke, jo mer du forandrer sporvidden i forhold til hva speedometeret er kalibrert til.

Benytter du en dekk kalkulator, så ser du selv hvor grensen i praksis er.

http://www.dekkalkulator.com

Skrevet

Takk for informativt svar. Ser ut som 235/50 blir Max på 20» felg da. Kanskje ikke allverden men litt mer kjøtt blir det jo, og ET 35 blir kanskje akkurat innafor. Mener Vega er 43...

 

Mulig det enkleste bare vil være å holde seg til standard når det er så lite å hente. 
 

Selgeren skulle også forhøre seg om jeg kan få «xtrem» felgene som er originale på RS levert på sportline. Synes de kler bilen best av det som er originalt.

Skrevet

Bare hyggelig @Mano :) 

Husk at originalfelgene ikke nødvendigvis har det samme innpresset som er oppgitt i vognkortet, let opp en aktuell Kodiaq på Finn.no som har oppgitt reg.nummeret i salgsannonsen, og sjekk det i kjøretøyopplysningene til SVV. For det er hva som står i vognkortet du skal gå ut i fra, ikke hva som er oppgitt på originalfelgene.

Det finnes også flere måter for å lovlig få hjulene lenger ut mot hjul/skjermbuen, og det er å øke bredden på felgene i tillegg. Felger kommer jo i mange bredder, men da bør en i hvert fall i mine øyne også øke bredden på dekket, for ellers blir det fort en «dekkstrekk» som jeg personlig ikke synes noe om. Jeg vil helst at dekket er litt bredere enn felgen, det ser i mine øyne mest riktig estetisk ut og så «beskytter» det jo felgkantene litt bedre.

Jeg vet flere har øket felgbredden på Superb som jeg har fra 8" og opp til 10", og da har jo plutselig bare felgen kommet både 2,5cm lenger ut og innover i skjermbuen. Men når en foretar en såpass stor økning, så må en også forandre ET max lovlig slik at dekk/felg ikke tar i fjørene, skjermkanter, elns.

Selv har min bil oppgitt ET40 i vognkortet, mens originalfelgene er levert i ET44, så når jeg byttet ut de originale felgene i sommer, så valgte jeg 8,5" x  19" ET 38 og dekk ble økt fra 235 bredde til 245/40-19". Alt er lovlig og det tar seg mye bedre ut etter min mening.

Skrevet

Veldig bra! 235/45 r20 ET38 er standard i vognkortet. vega-felgene som jeg har sett på demobilen er ET41. Så da får jeg i allefall felgen ut ca 10mm mer enn det. Om som du sier kan jeg også benytte litt biffere dekk som er bredere og litt større i diameter. Er det noe regel/forhåndstall på dekkbredde i fohold til felgredde?

Skrevet

Unnskyld at jeg spør så mye men vet ikke helt om jeg forstår. Er det ET som defineres som sporbredden? Eller er det utsiden av dekket eller felgen? 

Skrevet
23 minutter siden, Mano skrev:

Om som du sier kan jeg også benytte litt biffere dekk som er bredere og litt større i diameter.

Det kan forandres ja, bare husk max +/- 5% forandring av rulleomkretsen til dekket.

24 minutter siden, Mano skrev:

Er det noe regel/forhåndstall på dekkbredde i fohold til felgredde?

Nei, eller tja, det er jo rulleomkretsen som i første omgang er avgjørende her. Men det er jo selvfølgelig noen fysiske lover som gjelder også, slik at en ikke fysisk får et for bredt eller for smalt dekk til å passe på en felg av en gitt bredde.
Mange i visse bilmiljøer har en stor forkjærlighet for en såkalt «tyskerstuk», dvs at de velger ganske brede felger og nesten så smale dekk som mulig for at felgene skal synes mest mulig. Gjerne da også med en senket bil som får skjermbuen bak til å ligge i mellom felgen og dekket, ikke min stil som nevnt, men her er det vel nesten like mange meninger som det finnes biler......... ;) 

Se bildene her, så ser du tydligere hva jeg mener, og her er det overdrevet for å virkelig vise hva jeg mener,

1504984739_Skjermbilde2020-01-30kl_20_55_02.thumb.png.c8ff9ed2bbb973b0ed242237be43aa9c.png1163516525_Skjermbilde2020-01-30kl_20_55_27.thumb.png.aecf4153d37356e506f9d1b162e18958.png

 

26 minutter siden, Mano skrev:

Er det ET som defineres som sporbredden?

ET er det samme som innpress,

https://no.wikipedia.org/wiki/Innpress

 

28 minutter siden, Mano skrev:

Unnskyld at jeg spør så mye men vet ikke helt om jeg forstår.

Det er bare å spørre på det @Mano :) 

Skrevet (endret)
3 timer siden, Mano skrev:

Unnskyld at jeg spør så mye men vet ikke helt om jeg forstår. Er det ET som defineres som sporbredden? Eller er det utsiden av dekket eller felgen? 

ET beskriver avstanden mellom senterlinjen av felgen og anleggsflaten mot navet. Bilens sporbredde er avstand mellom senter av hjulene.

Så for å makse bredden på hjulene, så skal du velge felger som har ET som er 38 - 7,5 = ET31 (egentlig 30,5, men det er nok ikke vanlig). Så kan du velge felger som er bredere enn originalt og som passer bredden på dekkene. Du må velge dimensjoner som fremdeles er innenfor tillate avvik, og som fysisk passer. Der er noe bredde/profilforhold som må matche, samt at rulleomkretsen ikke må avvike mer enn +/- 5 % av originaldimensjonen. Så hvis du går for f.eks 255 bredde så må du velge profil utifra hvilken felgdiameter du vil ha, og felgen kan være 9 toms bred (kanskje mere, men det kommer litt an på hva det er plass til mot hjuloppheng og under skjermer, jeg kjenner ikke Kodiaq så godt). Da har du makset ut lovlig etter boka. Om Skoda syns det er ok, ja det er en annen sak.

Endret av Sjåføren
  • Lik 1
Skrevet

Blir bra dette her. Har vel funnet ut en kombo jeg tror blir bra. 20x9 ET32 med 265/45. Får 14mm mer høyde i dekkradius og felgen havner 22mm lengre ut. (Og 4mm inn) Ønsker jo i grunn ikke at det skal være noe mer ekstremt enn det. Antar at det skal passe inn under hjulbuene for det ser jo i grunn ganske romslig ut, men hadde satt veldig stor pris på om noen har erfaringer med noe liknende på Kodiaq. :)

Skrevet

@Superb llllll det var ingen kritikk/korrigering av innleggene dine, jeg mente bare å assistere @Mano med info.

Og vær litt forsiktig med å være bombastisk på hvilken ET som står i vognkortet @Mano. Det som kommer der har jeg sett kan variere alt etter hvilke felger bilen blir levert med, eller hva som til enhver tid er typegodkjent. Ofte står det også standard-dimensjoner + alternative dimensjoner. Litt usikker på hva som faktisk er praksisen, det virker litt "tilfeldig" (selv om det sikkert er en rutine på det). 

Skrevet
3 timer siden, Sjåføren skrev:

@Superb llllll det var ingen kritikk/korrigering av innleggene dine, jeg mente bare å assistere @Mano med info.

Jeg er bare glad for at ting blir enda mer tydlig og korrekt skrevet jeg @Sjåføren, for det er det beste for alle. Både for trådstarter, og alle som søker info i tidligere tråder i etterkant :) 

3 timer siden, Sjåføren skrev:

Og vær litt forsiktig med å være bombastisk på hvilken ET som står i vognkortet @Mano. Det som kommer der har jeg sett kan variere alt etter hvilke felger bilen blir levert med, eller hva som til enhver tid er typegodkjent. Ofte står det også standard-dimensjoner + alternative dimensjoner. Litt usikker på hva som faktisk er praksisen, det virker litt "tilfeldig" (selv om det sikkert er en rutine på det). 

Ja i vognkortet står det en del forskjellig alt etter hvilken modell det er, noen har fått oppgitt den minste hjuldimensjonen bilen kan leveres med, mens andre har fått oppgitt dimensjon den faktiske modellen har som std fra fabrikk. Men her så treffer du nok veldig riktig når du nevner hva bilen er typegodkjent med ser det ut til.

Min Superb L&K 2019 leveres med 235/45-18" hjul som standard fra fabrikk, og etter hva som står i prislisten så kan det byttes til 235/40-19" levert fra fabrikk, for L&K utgaven finnes det ikke flere alternativer levert originalt fra fabrikk på biler levert her i Norge.
Men i vognkortet så står det 215/55-17" ET 40, og det er dimensjon som ikke leveres her i Norge til L&K i det hele tatt fra fabrikk etter prislisten, men det kan selvfølgelig benyttes som vinter f.eks.  

Jeg ønsket å få hjula lenger ut mot skjermbuen, og bytta da ut de 8" x 18" hjula som bilen var levert med fra fabrikk med 245/40-19" på 8,5" brede felger, med ET 38 i stedet for ET 44 som original felgen har.
Det passet mye bedre til min bil etter min mening, men det er det ikke sikkert at alle er enig i.........
Når det gjelder felg -og dekkdimensjoner så er det mange forskjellige meninger, så her er det nok best at enhver lager sin egen løsning og fasit ;) 

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...