Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Mano

Felger med større dekk og lavere innpress?

Recommended Posts

Hei!

blir mitt første innlegg her inne.  :)
 

Hei!

Vi går med store planer om å bestille ny Kodiaq sportline nå ganske snart. 
har foreløpig satt den opp med oppgraderte 20» Vega felger og Crater vinterhjul. Prisen totalt for dette bli 6700+25000,-

Men jeg synes kanskje dekkene på 20» ser litt små ut og at de sitter litt langt inn i hjulbuen. Jeg ønsker at dekkene og felgene fyller hjulbuen litt mer. 
 

Mulig scenario er da å få bilen levert med standard sommerhjul og heller sette vinterdekk på disse felgene(blir jo et sett sommerdekk til i overs da men...) og kjøpe noen andre sommerhjul med litt mindre innpress og litt feitere gummi.

det er ikke snakk om noe skikkelig heftige greier, men jeg kunne tenke meg å få felgene kanskje 20mm lengre ut, og gå fra 235/45 til 235/50 eller 55 f.eks.

noen som har gjort noe liknende?

det blir -3% på speedometeret. Er dette mulig? Er det lov? Hva sier norsk lov og hva sier Skoda? Spurte selgeren på Skoda og hun sa at det var OK i henhold til garanti så lenge man holdt seg innenfor pluss og minus marginene som Skoda oppgir, men hun kunne ikke fremskaffe disse marginene dessverre... :/ 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flott bil dere vurderer @Mano :) 

Du kan forandre sporvidden lovlig med inntil +/- 7,5mm pr. hjul, dvs max 15mm pr. aksel.
Den forandres ytterligere, ved å ha med TUV papirer og få det godkjent av SVV, men det er ikke dermed sagt at Skoda da vil dekke en større slitasje på hjullager, hjuloppheng, etc, så lenge det forandres mer enn hva som egentlig er maxgrensen. Det siste her er ikke noe jeg er 100% sikker på, så det bør du forhøre deg med kundemottaker, verksmester hos din forhandler før du går utover max 15mm forandring av ET (innpress) pr aksel.

Her har du en link til hvordan sporvidden kan forandres,

http://m.dekkalkulator.com/?page=rim

Sjekk her for lovlig forandring av innpress/ET, §13 kapittel 6,

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_13#§13-3

 

Når det gjelder rulleomkretsen så kan den lovlig forandres med inntil +/- 5%, men husk da at misvisningen på speedometeret også vil øke, jo mer du forandrer sporvidden i forhold til hva speedometeret er kalibrert til.

Benytter du en dekk kalkulator, så ser du selv hvor grensen i praksis er.

http://www.dekkalkulator.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for informativt svar. Ser ut som 235/50 blir Max på 20» felg da. Kanskje ikke allverden men litt mer kjøtt blir det jo, og ET 35 blir kanskje akkurat innafor. Mener Vega er 43...

 

Mulig det enkleste bare vil være å holde seg til standard når det er så lite å hente. 
 

Selgeren skulle også forhøre seg om jeg kan få «xtrem» felgene som er originale på RS levert på sportline. Synes de kler bilen best av det som er originalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig @Mano :) 

Husk at originalfelgene ikke nødvendigvis har det samme innpresset som er oppgitt i vognkortet, let opp en aktuell Kodiaq på Finn.no som har oppgitt reg.nummeret i salgsannonsen, og sjekk det i kjøretøyopplysningene til SVV. For det er hva som står i vognkortet du skal gå ut i fra, ikke hva som er oppgitt på originalfelgene.

Det finnes også flere måter for å lovlig få hjulene lenger ut mot hjul/skjermbuen, og det er å øke bredden på felgene i tillegg. Felger kommer jo i mange bredder, men da bør en i hvert fall i mine øyne også øke bredden på dekket, for ellers blir det fort en «dekkstrekk» som jeg personlig ikke synes noe om. Jeg vil helst at dekket er litt bredere enn felgen, det ser i mine øyne mest riktig estetisk ut og så «beskytter» det jo felgkantene litt bedre.

Jeg vet flere har øket felgbredden på Superb som jeg har fra 8" og opp til 10", og da har jo plutselig bare felgen kommet både 2,5cm lenger ut og innover i skjermbuen. Men når en foretar en såpass stor økning, så må en også forandre ET max lovlig slik at dekk/felg ikke tar i fjørene, skjermkanter, elns.

Selv har min bil oppgitt ET40 i vognkortet, mens originalfelgene er levert i ET44, så når jeg byttet ut de originale felgene i sommer, så valgte jeg 8,5" x  19" ET 38 og dekk ble økt fra 235 bredde til 245/40-19". Alt er lovlig og det tar seg mye bedre ut etter min mening.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veldig bra! 235/45 r20 ET38 er standard i vognkortet. vega-felgene som jeg har sett på demobilen er ET41. Så da får jeg i allefall felgen ut ca 10mm mer enn det. Om som du sier kan jeg også benytte litt biffere dekk som er bredere og litt større i diameter. Er det noe regel/forhåndstall på dekkbredde i fohold til felgredde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unnskyld at jeg spør så mye men vet ikke helt om jeg forstår. Er det ET som defineres som sporbredden? Eller er det utsiden av dekket eller felgen? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minutter siden, Mano skrev:

Om som du sier kan jeg også benytte litt biffere dekk som er bredere og litt større i diameter.

Det kan forandres ja, bare husk max +/- 5% forandring av rulleomkretsen til dekket.

24 minutter siden, Mano skrev:

Er det noe regel/forhåndstall på dekkbredde i fohold til felgredde?

Nei, eller tja, det er jo rulleomkretsen som i første omgang er avgjørende her. Men det er jo selvfølgelig noen fysiske lover som gjelder også, slik at en ikke fysisk får et for bredt eller for smalt dekk til å passe på en felg av en gitt bredde.
Mange i visse bilmiljøer har en stor forkjærlighet for en såkalt «tyskerstuk», dvs at de velger ganske brede felger og nesten så smale dekk som mulig for at felgene skal synes mest mulig. Gjerne da også med en senket bil som får skjermbuen bak til å ligge i mellom felgen og dekket, ikke min stil som nevnt, men her er det vel nesten like mange meninger som det finnes biler......... ;) 

Se bildene her, så ser du tydligere hva jeg mener, og her er det overdrevet for å virkelig vise hva jeg mener,

1504984739_Skjermbilde2020-01-30kl_20_55_02.thumb.png.c8ff9ed2bbb973b0ed242237be43aa9c.png1163516525_Skjermbilde2020-01-30kl_20_55_27.thumb.png.aecf4153d37356e506f9d1b162e18958.png

 

26 minutter siden, Mano skrev:

Er det ET som defineres som sporbredden?

ET er det samme som innpress,

https://no.wikipedia.org/wiki/Innpress

 

28 minutter siden, Mano skrev:

Unnskyld at jeg spør så mye men vet ikke helt om jeg forstår.

Det er bare å spørre på det @Mano :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, Mano skrev:

Unnskyld at jeg spør så mye men vet ikke helt om jeg forstår. Er det ET som defineres som sporbredden? Eller er det utsiden av dekket eller felgen? 

ET beskriver avstanden mellom senterlinjen av felgen og anleggsflaten mot navet. Bilens sporbredde er avstand mellom senter av hjulene.

Så for å makse bredden på hjulene, så skal du velge felger som har ET som er 38 - 7,5 = ET31 (egentlig 30,5, men det er nok ikke vanlig). Så kan du velge felger som er bredere enn originalt og som passer bredden på dekkene. Du må velge dimensjoner som fremdeles er innenfor tillate avvik, og som fysisk passer. Der er noe bredde/profilforhold som må matche, samt at rulleomkretsen ikke må avvike mer enn +/- 5 % av originaldimensjonen. Så hvis du går for f.eks 255 bredde så må du velge profil utifra hvilken felgdiameter du vil ha, og felgen kan være 9 toms bred (kanskje mere, men det kommer litt an på hva det er plass til mot hjuloppheng og under skjermer, jeg kjenner ikke Kodiaq så godt). Da har du makset ut lovlig etter boka. Om Skoda syns det er ok, ja det er en annen sak.

Edited by Sjåføren
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra du korrigerer @Sjåføren, jeg vet jo forskjellene på ET/innpress og sporvidde selv også, og det står i noen av linkene her også, men likevel så har jeg ikke skrevet det korrekt..........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir bra dette her. Har vel funnet ut en kombo jeg tror blir bra. 20x9 ET32 med 265/45. Får 14mm mer høyde i dekkradius og felgen havner 22mm lengre ut. (Og 4mm inn) Ønsker jo i grunn ikke at det skal være noe mer ekstremt enn det. Antar at det skal passe inn under hjulbuene for det ser jo i grunn ganske romslig ut, men hadde satt veldig stor pris på om noen har erfaringer med noe liknende på Kodiaq. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Superb llllll det var ingen kritikk/korrigering av innleggene dine, jeg mente bare å assistere @Mano med info.

Og vær litt forsiktig med å være bombastisk på hvilken ET som står i vognkortet @Mano. Det som kommer der har jeg sett kan variere alt etter hvilke felger bilen blir levert med, eller hva som til enhver tid er typegodkjent. Ofte står det også standard-dimensjoner + alternative dimensjoner. Litt usikker på hva som faktisk er praksisen, det virker litt "tilfeldig" (selv om det sikkert er en rutine på det). 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, Sjåføren skrev:

@Superb llllll det var ingen kritikk/korrigering av innleggene dine, jeg mente bare å assistere @Mano med info.

Jeg er bare glad for at ting blir enda mer tydlig og korrekt skrevet jeg @Sjåføren, for det er det beste for alle. Både for trådstarter, og alle som søker info i tidligere tråder i etterkant :) 

3 timer siden, Sjåføren skrev:

Og vær litt forsiktig med å være bombastisk på hvilken ET som står i vognkortet @Mano. Det som kommer der har jeg sett kan variere alt etter hvilke felger bilen blir levert med, eller hva som til enhver tid er typegodkjent. Ofte står det også standard-dimensjoner + alternative dimensjoner. Litt usikker på hva som faktisk er praksisen, det virker litt "tilfeldig" (selv om det sikkert er en rutine på det). 

Ja i vognkortet står det en del forskjellig alt etter hvilken modell det er, noen har fått oppgitt den minste hjuldimensjonen bilen kan leveres med, mens andre har fått oppgitt dimensjon den faktiske modellen har som std fra fabrikk. Men her så treffer du nok veldig riktig når du nevner hva bilen er typegodkjent med ser det ut til.

Min Superb L&K 2019 leveres med 235/45-18" hjul som standard fra fabrikk, og etter hva som står i prislisten så kan det byttes til 235/40-19" levert fra fabrikk, for L&K utgaven finnes det ikke flere alternativer levert originalt fra fabrikk på biler levert her i Norge.
Men i vognkortet så står det 215/55-17" ET 40, og det er dimensjon som ikke leveres her i Norge til L&K i det hele tatt fra fabrikk etter prislisten, men det kan selvfølgelig benyttes som vinter f.eks.  

Jeg ønsket å få hjula lenger ut mot skjermbuen, og bytta da ut de 8" x 18" hjula som bilen var levert med fra fabrikk med 245/40-19" på 8,5" brede felger, med ET 38 i stedet for ET 44 som original felgen har.
Det passet mye bedre til min bil etter min mening, men det er det ikke sikkert at alle er enig i.........
Når det gjelder felg -og dekkdimensjoner så er det mange forskjellige meninger, så her er det nok best at enhver lager sin egen løsning og fasit ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Hvis den blir lagt ut til 449.000kr, så kjøper jeg 😁
    • Kom over disse bildene her, men om dette dreier seg om en konseptbil eller er noe som noen gang skal vises frem vet jeg ikke. Ser vel kanskje noen likheter fra slektskapet med Lamborghin og likheten med felgene til Octavia vRS her.........  
    • Jeg er jo meget fornøyd med min Superb bare så det er sagt, men denne gangen så er det dessverre noen skår i (nybil)gleden. Bilen har nå akkurat passert 8 mnd siden den ble kjøpt og har kjørt rett i overkant av 16.000km. Det første som skjedde var at jeg mistet ACC, frontassist, skiltgjenkjenning, så stod bilen rolig et par dager og da fungerte merkelig nok alt som det skulle igjen. Men det skulle ikke vare så lenge, det kom etter noen dager et nytt varsel om at frontassist ikke var tilgjengelig, og denne gangen rettet det seg heller ikke. Det ble en tur til verkstedet hvor de feilsøkte, og så sa de at her må alt kalibreres på nytt. Avtaler ny time, og inn på verkstedet igjen for utbedring av dette og det tok sine timer. Etter noen dager så begynte det å komme noen ulyder fra understellet bak, det var noen metalliske «klunkelyder» akkurat som om en støtdemper skulle ha vært tom for olje. Mest fremtredende når det er kaldt vær og og understellet er strammet opp i Sport modus. Denne lyden er ikke konstant, så den er svært vanskelig å feilsøke etter. Mekaniker har hørt den, men lyden ga seg før han fikk tatt opp en lydfil av lyden, hvilket må til for at det kan utbedres......... Så låste det ene frontlyset seg (har adaptive frontlys) og pekte kun nedover, og jeg fikk varsel om at høyre fjernlys ikke var tilgjengelig og det var feil på de adaptive frontlysene. Fjernlyset virket fremdeles, men det blir jo ikke så veldig effektivt når det lyser ned i asfalten rett foran bilen. Når bilen så stod rolig over natten så fungerte alt som det skulle dagen etter. Det går så noen dager og det samme skjer på nytt, men denne gangen så blir feilen vedvarende i flere dager, før den plutselig nok en gang blir borte. Jeg tok kontakt med verkstedet eter den første gangen, samt at jeg fikk tatt et bilde av varslene som kom opp i bilens dashbord. Feilen har etter det kommet og gått litt slik den selv føler for, og vi ble enige om at dette skulle det feilsøkes på når bilen skulle på en (selvvalgt) oljeskiftservice. Det ble nylig utført, og da konstaterte teknikkeren at hovedlykten må byttes, feilen lå fremdeles i bilens logg og den kom frem på nytt når det ble gjort en test av lysene. Så nå er varselet konstant der om defekt lys, og at adaptive lys ikke fungerer. Det vil da si at nytt hovedlys er bestilt og blir byttet på garanti, og det vil også si at alle frontassistene også må på nytt kalibreres igjen, med den tiden det tar. Lyden fra støtdemperen/bakstillingen er fremdeles lunefull, den har vært ganske fremtredende frem til jeg jekket opp bilen og byttet til sommerhjul, men da forsvant den og var borte i noen dager, før den gradvis kom tilbake igjen. Når jeg byttet til sommerhjul, så oppdager jeg at det er sprekker i den ekstra understellsbehandlingen jeg har valgt å legge på min bil. Tar en tur til de som la på den ekstra understellsbeskyttelsen, og det viser seg at det er den ekstra støydempingen som ikke har festet seg så godt til bilens originale varmvoksbeskyttelse i baksjermene. Her blir jeg opplyst om at de har byttet leverandør av støydemping pga det som bl.a. har skjedd på min bil. Bilen må så leveres tilbake til dette firmaet, hvor de fjerner alt av ekstra støydemping i alle 4 hjulhusene, og må legge dette på på nytt igjen, for så å legg på et nytt lag med ny understellsbeskyttelse. Oppdager først når jeg kommer hjem at det er mye søl/sprut fra utført arbeid i døråpningene foran, under panseret og i motorrommet, så da blir det en ny tur tilbake igjen for at det må fjernes. Det beklager de så mye, og de gjør en flott jobb med rengjøring, men det er likevel irriterende å måtte kjøre tilbake til dem for utbedring av noe de selv burde ha sjekket før de leverte ut bilen til meg etter min mening. Jeg hadde ikke det i tankene og se etter det, for slik så det ikke ut når de behandlet denne bilen i sommer. Der har nå bilen igjen vært jekket opp, og ulyden fra støtdemperen/understellet bak er borte, så da er det vel bare å vente på at den ulyden dukker opp igjen......... Så er det også bare å vente på at ny hovedlykt foran ankommer, slik at den kan byttes og bilens frontassister kan kalibreres på nytt....... Bilens infotainmentsystem har også gått helt i svart et par ganger, samt at skjermen har «frosset» og ikke reagert i det hele tatt på berøring. Kunne gjøre ting fra rattet, men det blir jo ikke så enkelt når skjermen ikke følger med. Så det er vel noe på gang her også, men de fant ingenting om dette i bilens logg eller når de tilkoblet bilen til verkstedets pc. Har også hatt et par mindre feil som ble utbedret umiddelbart ved oppmøte hos forhandler når jeg skulle melde fra om dette. Altså bare så det er sagt, jeg er strålende fornøyd med hva merkeverkstedet har gjort og hvordan de har løst problemene så langt, og selve bilen er jeg også fornøyd med, men det blir likevel noen skår i gleden. Det er irriterende at det skjer såpass mye med en relativt ny bil, det ødelegger litt av gleden med ny bil, samt at det er mye ekstra heft og plunder å måtte levere bil på verkstedet flere ganger for å først finne ut hva som er feil, og så en ny tur for utbedring. Jeg forstår selvfølgelig hvorfor det er slik, men det tar likevel mye tid og det er ikke alltid like enkelt og få dette til i hverdagen, og da blir det også (for min del) et irritasjonsmoment. Det var dagens «utblåsing» fra en litt utålmodig og lettere irritert bileier.......
    • Etter at jeg fikk iPhone av arbeidsgiver, så har jeg lagt merke til at jeg ikke lenger hører varlingslyd for mottatt sms eller mail. I tillegg til det så skrur også ringelyden seg opp til max volum etter at iPhonen har vært tilkoblet med Bluetooth til bilen. Om det er flere som har det slik vet jeg ikke, men jeg har i hvert fall funnet en løsning på dette om noen skulle trenge det. Da må en inn på tlf.innstillingene i bilens Infotainmentsystem (Columbus i mitt tilfelle), så velge Bluetooth-innstillinger, og så deaktivere Bluetooth audio (A2DP/AVRCP). Da er varslingslyden for sms og mail tilbake på iPhonen, og iPhonens ringelyd beholder det volumet den er innstilt på. Ulempen med dette er at en da ikke kan spile av noe fra iPhonen til bilens Infotainmentsystem via bluetooth, det gjør uansett ikke jeg, så for min del så er det helt greit. Men for andre så kan det muligens bli et problem, det får en velge selv.............  
    • Herlig, takk for godt svar! Klarte å ødelegge "ny-ratt-følelsen" med litt fint betongstøv på henda, så gleder meg til å få tatt fatt på vårrengjøringen.  
    • Selger svenske Re-stream C2C dongle for trådløs tilkobling av Iphone til Apple Carplay i Skodaen. Testet og anbefalt av tek.no. Kjøpt 20. januar hos re-stream.no, er såvidt brukt, Original eske, beskyttelsesfolie på, kvittering, garanti. Enkel og helt problemfri i bruk på min Octavia 2017, herlig å kunne bruke bilens egen stemmestyring sammen med Siri. Lett å sette opp   Men fruen i huset liker ikke selve Carplay, så den måtte ut, dessverre.. 😞 Kr. 1300, nypris kr. 1995. Jeg betaler porto. Les mer: https://re-stream.no/product/wireless-carplay-dongle/ Og her: https://www.tek.no/test/i/lAk4zk/ma-ha-dingsen-for-deg-som-bruker-carplay SMS meg på 9910 2277
    • Skoda Octavia 2018 modell Style med 1.5 TSi DSG hentet forrige uke. Har tidligere kjørt en 2011 Golf 1.6 TDi med manuell girkasse, men denne måtte byttes ut vi trenger mer plass! Første gang vi har kjøpt Skoda, men vi liker bilen veldig godt til nå. Fargen er candy white, og motoren på 150 hk sparker godt i fra seg! Må også si jeg er imponert over hvor stille bilen går. Liker også veldig godt interiøret, som er både intuitivt og pent.  På bildet har bilen 16" alaris med vinterdekk. I løpet av påsken skal jeg sette på 17" Trius felger. Har allerede handlet elektrisk muttertrekker, og gleder meg til dette!  Ekstrautstyr: Avtakbart hengerfeste, el. bagasjeromsåpner, Amundsen navigasjon, Sun Set mørke ruter bak, Adaptivt cruisecontrol, Webasto og bagasjeromsmatte. Kjøpte også med Thule wingbar evo takstativ.   Tusen takk til alle for et kjempebra forum!  
    • Tusen takk Superb III, da hopper jeg i det
    • Det stemmer nok bra slik du allerede har beskrevet det, for det var slik på den forrige Superb Style 2016 jeg hadde også. Rattet er av skinn, mens kanter på seter er kunstlær/skai. Akkurat hva mansjetten rundt girspaken er laget av er jeg ikke helt sikker på, men vil vel tro at det er av samme materiale som kantene på setene. For min L&K Superb som er levert med skinnseter, så ser jeg at det er det samme her, det er rattet, sitte -og ryggputene som er av skinn. Kantene på setene, dørtrekk og mansjetten rundt girspaken er av ser ut til å være av kunstlær/skai på den bilen jeg har i dag. Dette mener jeg at jeg har lest noe om på DCN  forumet også, for det er ikke bare Skoda som har det slik.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Ligger an for overgang til Audi, nærmere bestemt e-tron🙄 Har ikke bestilt enda, men nært forestående... Er vel litt leveringstid, så Octavian må nok holde ut med meg noen måneder til!
    • Den var både artig og stilig @Tommy Thon  
    • I dag fikk jeg en t-shirt med en kombinasjon av favoritt bil merke, og favoritt rockeband. Litt barnslig for en gubbe i 50åra, men det får stå til...😎😉
    • Det  tror jeg nok kan være et godt valg @Helge (selv om det ikke er Skoda ), bilen ser flott ut    Så er det som du sier at det er lov å håpe at oppfølgeing og serviceinnstillingen til BOS er bedre enn hva den kan være hos Møller på litt for mange verksteder etter hva en leser. Det er jo snart på tide at de forstår at de er avhengig av sine kunder for å overleve, synd at det er merkeverksteder/forhandlere som ødelegger slik at flere bileiere velger andre bilmerker fordi de har fått for dårlig oppfølging, da har det sviktet i flere grunnleggende ledd etter min mening............

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...