Gå til innhold
Mano

Felger med større dekk og lavere innpress?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

blir mitt første innlegg her inne.  :)
 

Hei!

Vi går med store planer om å bestille ny Kodiaq sportline nå ganske snart. 
har foreløpig satt den opp med oppgraderte 20» Vega felger og Crater vinterhjul. Prisen totalt for dette bli 6700+25000,-

Men jeg synes kanskje dekkene på 20» ser litt små ut og at de sitter litt langt inn i hjulbuen. Jeg ønsker at dekkene og felgene fyller hjulbuen litt mer. 
 

Mulig scenario er da å få bilen levert med standard sommerhjul og heller sette vinterdekk på disse felgene(blir jo et sett sommerdekk til i overs da men...) og kjøpe noen andre sommerhjul med litt mindre innpress og litt feitere gummi.

det er ikke snakk om noe skikkelig heftige greier, men jeg kunne tenke meg å få felgene kanskje 20mm lengre ut, og gå fra 235/45 til 235/50 eller 55 f.eks.

noen som har gjort noe liknende?

det blir -3% på speedometeret. Er dette mulig? Er det lov? Hva sier norsk lov og hva sier Skoda? Spurte selgeren på Skoda og hun sa at det var OK i henhold til garanti så lenge man holdt seg innenfor pluss og minus marginene som Skoda oppgir, men hun kunne ikke fremskaffe disse marginene dessverre... :/ 

Skrevet

Flott bil dere vurderer @Mano :) 

Du kan forandre sporvidden lovlig med inntil +/- 7,5mm pr. hjul, dvs max 15mm pr. aksel.
Den forandres ytterligere, ved å ha med TUV papirer og få det godkjent av SVV, men det er ikke dermed sagt at Skoda da vil dekke en større slitasje på hjullager, hjuloppheng, etc, så lenge det forandres mer enn hva som egentlig er maxgrensen. Det siste her er ikke noe jeg er 100% sikker på, så det bør du forhøre deg med kundemottaker, verksmester hos din forhandler før du går utover max 15mm forandring av ET (innpress) pr aksel.

Her har du en link til hvordan sporvidden kan forandres,

http://m.dekkalkulator.com/?page=rim

Sjekk her for lovlig forandring av innpress/ET, §13 kapittel 6,

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_13#§13-3

 

Når det gjelder rulleomkretsen så kan den lovlig forandres med inntil +/- 5%, men husk da at misvisningen på speedometeret også vil øke, jo mer du forandrer sporvidden i forhold til hva speedometeret er kalibrert til.

Benytter du en dekk kalkulator, så ser du selv hvor grensen i praksis er.

http://www.dekkalkulator.com

Skrevet

Takk for informativt svar. Ser ut som 235/50 blir Max på 20» felg da. Kanskje ikke allverden men litt mer kjøtt blir det jo, og ET 35 blir kanskje akkurat innafor. Mener Vega er 43...

 

Mulig det enkleste bare vil være å holde seg til standard når det er så lite å hente. 
 

Selgeren skulle også forhøre seg om jeg kan få «xtrem» felgene som er originale på RS levert på sportline. Synes de kler bilen best av det som er originalt.

Skrevet

Bare hyggelig @Mano :) 

Husk at originalfelgene ikke nødvendigvis har det samme innpresset som er oppgitt i vognkortet, let opp en aktuell Kodiaq på Finn.no som har oppgitt reg.nummeret i salgsannonsen, og sjekk det i kjøretøyopplysningene til SVV. For det er hva som står i vognkortet du skal gå ut i fra, ikke hva som er oppgitt på originalfelgene.

Det finnes også flere måter for å lovlig få hjulene lenger ut mot hjul/skjermbuen, og det er å øke bredden på felgene i tillegg. Felger kommer jo i mange bredder, men da bør en i hvert fall i mine øyne også øke bredden på dekket, for ellers blir det fort en «dekkstrekk» som jeg personlig ikke synes noe om. Jeg vil helst at dekket er litt bredere enn felgen, det ser i mine øyne mest riktig estetisk ut og så «beskytter» det jo felgkantene litt bedre.

Jeg vet flere har øket felgbredden på Superb som jeg har fra 8" og opp til 10", og da har jo plutselig bare felgen kommet både 2,5cm lenger ut og innover i skjermbuen. Men når en foretar en såpass stor økning, så må en også forandre ET max lovlig slik at dekk/felg ikke tar i fjørene, skjermkanter, elns.

Selv har min bil oppgitt ET40 i vognkortet, mens originalfelgene er levert i ET44, så når jeg byttet ut de originale felgene i sommer, så valgte jeg 8,5" x  19" ET 38 og dekk ble økt fra 235 bredde til 245/40-19". Alt er lovlig og det tar seg mye bedre ut etter min mening.

Skrevet

Veldig bra! 235/45 r20 ET38 er standard i vognkortet. vega-felgene som jeg har sett på demobilen er ET41. Så da får jeg i allefall felgen ut ca 10mm mer enn det. Om som du sier kan jeg også benytte litt biffere dekk som er bredere og litt større i diameter. Er det noe regel/forhåndstall på dekkbredde i fohold til felgredde?

Skrevet

Unnskyld at jeg spør så mye men vet ikke helt om jeg forstår. Er det ET som defineres som sporbredden? Eller er det utsiden av dekket eller felgen? 

Skrevet
23 minutter siden, Mano skrev:

Om som du sier kan jeg også benytte litt biffere dekk som er bredere og litt større i diameter.

Det kan forandres ja, bare husk max +/- 5% forandring av rulleomkretsen til dekket.

24 minutter siden, Mano skrev:

Er det noe regel/forhåndstall på dekkbredde i fohold til felgredde?

Nei, eller tja, det er jo rulleomkretsen som i første omgang er avgjørende her. Men det er jo selvfølgelig noen fysiske lover som gjelder også, slik at en ikke fysisk får et for bredt eller for smalt dekk til å passe på en felg av en gitt bredde.
Mange i visse bilmiljøer har en stor forkjærlighet for en såkalt «tyskerstuk», dvs at de velger ganske brede felger og nesten så smale dekk som mulig for at felgene skal synes mest mulig. Gjerne da også med en senket bil som får skjermbuen bak til å ligge i mellom felgen og dekket, ikke min stil som nevnt, men her er det vel nesten like mange meninger som det finnes biler......... ;) 

Se bildene her, så ser du tydligere hva jeg mener, og her er det overdrevet for å virkelig vise hva jeg mener,

1504984739_Skjermbilde2020-01-30kl_20_55_02.thumb.png.c8ff9ed2bbb973b0ed242237be43aa9c.png1163516525_Skjermbilde2020-01-30kl_20_55_27.thumb.png.aecf4153d37356e506f9d1b162e18958.png

 

26 minutter siden, Mano skrev:

Er det ET som defineres som sporbredden?

ET er det samme som innpress,

https://no.wikipedia.org/wiki/Innpress

 

28 minutter siden, Mano skrev:

Unnskyld at jeg spør så mye men vet ikke helt om jeg forstår.

Det er bare å spørre på det @Mano :) 

Skrevet (endret)
3 timer siden, Mano skrev:

Unnskyld at jeg spør så mye men vet ikke helt om jeg forstår. Er det ET som defineres som sporbredden? Eller er det utsiden av dekket eller felgen? 

ET beskriver avstanden mellom senterlinjen av felgen og anleggsflaten mot navet. Bilens sporbredde er avstand mellom senter av hjulene.

Så for å makse bredden på hjulene, så skal du velge felger som har ET som er 38 - 7,5 = ET31 (egentlig 30,5, men det er nok ikke vanlig). Så kan du velge felger som er bredere enn originalt og som passer bredden på dekkene. Du må velge dimensjoner som fremdeles er innenfor tillate avvik, og som fysisk passer. Der er noe bredde/profilforhold som må matche, samt at rulleomkretsen ikke må avvike mer enn +/- 5 % av originaldimensjonen. Så hvis du går for f.eks 255 bredde så må du velge profil utifra hvilken felgdiameter du vil ha, og felgen kan være 9 toms bred (kanskje mere, men det kommer litt an på hva det er plass til mot hjuloppheng og under skjermer, jeg kjenner ikke Kodiaq så godt). Da har du makset ut lovlig etter boka. Om Skoda syns det er ok, ja det er en annen sak.

Endret av Sjåføren
  • Lik 1
Skrevet

Blir bra dette her. Har vel funnet ut en kombo jeg tror blir bra. 20x9 ET32 med 265/45. Får 14mm mer høyde i dekkradius og felgen havner 22mm lengre ut. (Og 4mm inn) Ønsker jo i grunn ikke at det skal være noe mer ekstremt enn det. Antar at det skal passe inn under hjulbuene for det ser jo i grunn ganske romslig ut, men hadde satt veldig stor pris på om noen har erfaringer med noe liknende på Kodiaq. :)

Skrevet

@Superb llllll det var ingen kritikk/korrigering av innleggene dine, jeg mente bare å assistere @Mano med info.

Og vær litt forsiktig med å være bombastisk på hvilken ET som står i vognkortet @Mano. Det som kommer der har jeg sett kan variere alt etter hvilke felger bilen blir levert med, eller hva som til enhver tid er typegodkjent. Ofte står det også standard-dimensjoner + alternative dimensjoner. Litt usikker på hva som faktisk er praksisen, det virker litt "tilfeldig" (selv om det sikkert er en rutine på det). 

Skrevet
3 timer siden, Sjåføren skrev:

@Superb llllll det var ingen kritikk/korrigering av innleggene dine, jeg mente bare å assistere @Mano med info.

Jeg er bare glad for at ting blir enda mer tydlig og korrekt skrevet jeg @Sjåføren, for det er det beste for alle. Både for trådstarter, og alle som søker info i tidligere tråder i etterkant :) 

3 timer siden, Sjåføren skrev:

Og vær litt forsiktig med å være bombastisk på hvilken ET som står i vognkortet @Mano. Det som kommer der har jeg sett kan variere alt etter hvilke felger bilen blir levert med, eller hva som til enhver tid er typegodkjent. Ofte står det også standard-dimensjoner + alternative dimensjoner. Litt usikker på hva som faktisk er praksisen, det virker litt "tilfeldig" (selv om det sikkert er en rutine på det). 

Ja i vognkortet står det en del forskjellig alt etter hvilken modell det er, noen har fått oppgitt den minste hjuldimensjonen bilen kan leveres med, mens andre har fått oppgitt dimensjon den faktiske modellen har som std fra fabrikk. Men her så treffer du nok veldig riktig når du nevner hva bilen er typegodkjent med ser det ut til.

Min Superb L&K 2019 leveres med 235/45-18" hjul som standard fra fabrikk, og etter hva som står i prislisten så kan det byttes til 235/40-19" levert fra fabrikk, for L&K utgaven finnes det ikke flere alternativer levert originalt fra fabrikk på biler levert her i Norge.
Men i vognkortet så står det 215/55-17" ET 40, og det er dimensjon som ikke leveres her i Norge til L&K i det hele tatt fra fabrikk etter prislisten, men det kan selvfølgelig benyttes som vinter f.eks.  

Jeg ønsket å få hjula lenger ut mot skjermbuen, og bytta da ut de 8" x 18" hjula som bilen var levert med fra fabrikk med 245/40-19" på 8,5" brede felger, med ET 38 i stedet for ET 44 som original felgen har.
Det passet mye bedre til min bil etter min mening, men det er det ikke sikkert at alle er enig i.........
Når det gjelder felg -og dekkdimensjoner så er det mange forskjellige meninger, så her er det nok best at enhver lager sin egen løsning og fasit ;) 

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...