Gå til innhold
bifsak

"Røff" utseende standard Octavia, bad road og bagasjeromslist


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,  jeg er ny her. Vurderer å bestille ny Octavia stasjonsvogn 4x4 184 hk diesel. Hadde ikke egentlig tenkt på nybil men prisen er jammen god.

Mest ville jeg nok hatt Scout, men det er jo litt dyrere og kunne ikke bestilles med blåfarge slik jeg ønsker. Så jeg kan nok slå meg til ro med standardmodellen. Jeg er veldig fristet av Bad Road-pakken og syns den virker riktig for meg, litt røffe skogsveier på tur iblant. Er det noen tips på hvordan f. eks felger og dekk kan bidra til at utseende blir best mulig med Bad road 15 mm ekstra bakkeklaring? 

Jeg er også litt fristet av bagasjeromslist i aluminium hvis det kan bestilles separat. Men da burde jeg kanskje hatt aluminium takrails også for at det skal se konsistent ut? Ser for meg at det blir rart å blande svart og aluminium tilbehør utvendig.

Er det andre lure grep å tenke på, for å få en bil som ser bra ut og kanskje litt tøffere?

Endret av bifsak
Skrevet

Hei og velkommen @bifsak :) 

Det er jo mange ting en kan gjøre for å «personalisere» sin bil, men siden du skriver at du skal bestille en en ny Octavia, så regner jeg med at det er en Style utgave du skal bestille. Aluminium takrails er det jo bare å bestille, de koster 1.450,- ser jeg i prislisten.

Andre ting kan du jo finne i tilbehørskatalogen til Octavia,

https://az749841.vo.msecnd.net/sitesnbno/alv1/55bcc359-1a9b-4c13-b879-1ef88bbccd24/OCTAVIA-tilbehor.1e3679918fa2e60f574e9ad4e702c6ec.pdf

 

Jeg hadde selv en Octavia Scout 2018 modell som jeg også la på en en lastkantbeskytter i alu look oppå støtfangeren bak, og det må jeg si gjorde seg, men det kommer nok litt an på fargen en velger på bilen hvor godt det passer og hvor fornøyd en blir.
Jeg valgte Quarts grey metallic når jeg bestilte 2018 modellen vi hadde.

Når du bestiller en Style med Bad Road pakke, så kan du ikke bestille den med 18" felger, men det er vel kanskje også greit siden du tydeligvis skal litt ut på skogsveier, og da er det vel greit å ha litt profil på dekk, slik at de tåler litt mer. Men standard dekk dimensjon er jo 225/45-17" på en Octavia Style utgave, og det er vel kanskje en relativt lav profil i forhold til bruken du skisserer, med tanke på røtter og steiner som gjerne ligger litt høyt på skogsveier. Du kan selvfølgelig sette på mindre felger for å få høyere profil på dekk, men det er jo ting du må kjøpe i tillegg.

Personlig så synes jeg nok at det virker som en Scout er mer bilen for deg, for den har merkbart høyere bakkeklaring enn en Style med Bad Road pakke og dekk har litt høyere profil levert fra fabrikk. I tillegg så har den litt mer «beskyttende» plastikk rundt hjulbuer, nedre del av støtfangere og kanalene.
Joda, den er litt mer kostbar, det forstår jeg, men en Style som en skal gjøre en del med for å få den til å bli litt «røffere» koster fort en del kroner ekstra det også.
I tillegg så er det en del mer utstyr som standard på en Scout som en ofte bestiller i tillegg likevel, så det er ikke sikkert at prisdifferansen blir så stor totalt sett, men alle har selvfølgelig et budsjett og forholde seg til, det forstår jeg godt.
I tillegg så var jo ikke Scout tilgjengelig med den fargen du ønsket, kan jeg spørre om hvilken blåfarge det da er?

Velg i hvert fall å ta med reservehjul i din bestilling med tanke på bruken du skisserer :) 

 

Skrevet

Skal du ha en litt tøff bil, slik du beskriver, hvorfor ikke bare ta utvendige detaljer i svart istedenfor? Spar heller de 1.500 kr på aluminium takrails, få de i svart, ta bagasjeromslist i svart og kombiner det med svarte speil og litt forskjellig. 

Det er mange varianter i katalogen som @Superb lll linker til i sitt innlegg. :) 

Jeg legger til at om du har bestemt deg for å kjøpe denne bilen, har du ikke så god tid på deg. De stenger nemlig for bestilling av dagens Octavia 1. mars. Da skal de klargjøre for nye Octavia, som er en helt ny generasjon - den 4. generasjonen av Octavia. Da er det så mye nytt at det du ser for deg i dag, det får du kanskje ikke på nye Octavia. :)

Skrevet

Takk for svar og gode innspill. Ja jeg er kjent med fristen 1. Mars og fikk beskjed om at nå på tampen var det ikke lenger mulig å bestille blå scout. Blåfargen jeg ønsker er racing blue, men det var bare 3 farger på ny Scout nå forsto jeg, ingen av dem blå.

Jeg skal vel ikke overdrive offroad-behovet heller. Litt friluftsliv iblant og synes den looken er tøff, men som folk flest skal jeg ikke bokstavelig talt off road. Men tror bad road er et riktig valg. 

Jeg heller kanskje litt mot skvettlapper, svarte takrails og svart lastekantbeskytter på en racing blue. Eller blir det finere med alu-look mon tro?

Skrevet
3 timer siden, bifsak skrev:

Jeg heller kanskje litt mot skvettlapper, svarte takrails og svart lastekantbeskytter på en racing blue. Eller blir det finere med alu-look mon tro?

Svarte detaljer på en race blue er en meget fin og tøff kominasjon etter min mening, ingen tvil! :) Skvettlapper er et must, du sparer bilen og lakken veldig mye, spesielt om du kjører mye på blant annet grus.

Skrevet (endret)

Jeg gikk for maksimalt med sorte detaljer og blanke "striper" på min Race blue. Bestilt med sorte rails. Byttet til sorte speilkapper, og sort grillramme (gjør MYE for utseende, på bilene før facelift). Så hadde jeg sort frontspoiler, noe som er uheldig for bakkeklaringen. Så la jeg på en sort RS-spoiler på bakluken. Veldig mørke regnavvisere og med sorte felger med blanke striper matchet med de blanke vinduslistene og blanke eksosutløp. Sort, blank beskyttelseslist på bakfangeren og sorte skvettlapper. Tilsammen ble det en fin kombo i mine øyne.

Men viktigst av alt: en skikkelig blank lakk! (Bilde fra salgsannonsen når bilen ble solgt fra forhandleren).

_20200222_231040.JPG

Endret av Sjåføren
Skrevet

På min 2018 Scout har jeg byttet til svarte speilhus, og svart grillramme. Har mørke 18" antrasitt felger både på sommer og vinterhjul. Har også vurdert sort folie på chrom listene ved vinduet.

 

 

20200223_083803.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...