Gå til innhold
bifsak

"Røff" utseende standard Octavia, bad road og bagasjeromslist


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,  jeg er ny her. Vurderer å bestille ny Octavia stasjonsvogn 4x4 184 hk diesel. Hadde ikke egentlig tenkt på nybil men prisen er jammen god.

Mest ville jeg nok hatt Scout, men det er jo litt dyrere og kunne ikke bestilles med blåfarge slik jeg ønsker. Så jeg kan nok slå meg til ro med standardmodellen. Jeg er veldig fristet av Bad Road-pakken og syns den virker riktig for meg, litt røffe skogsveier på tur iblant. Er det noen tips på hvordan f. eks felger og dekk kan bidra til at utseende blir best mulig med Bad road 15 mm ekstra bakkeklaring? 

Jeg er også litt fristet av bagasjeromslist i aluminium hvis det kan bestilles separat. Men da burde jeg kanskje hatt aluminium takrails også for at det skal se konsistent ut? Ser for meg at det blir rart å blande svart og aluminium tilbehør utvendig.

Er det andre lure grep å tenke på, for å få en bil som ser bra ut og kanskje litt tøffere?

Endret av bifsak
Skrevet

Hei og velkommen @bifsak :) 

Det er jo mange ting en kan gjøre for å «personalisere» sin bil, men siden du skriver at du skal bestille en en ny Octavia, så regner jeg med at det er en Style utgave du skal bestille. Aluminium takrails er det jo bare å bestille, de koster 1.450,- ser jeg i prislisten.

Andre ting kan du jo finne i tilbehørskatalogen til Octavia,

https://az749841.vo.msecnd.net/sitesnbno/alv1/55bcc359-1a9b-4c13-b879-1ef88bbccd24/OCTAVIA-tilbehor.1e3679918fa2e60f574e9ad4e702c6ec.pdf

 

Jeg hadde selv en Octavia Scout 2018 modell som jeg også la på en en lastkantbeskytter i alu look oppå støtfangeren bak, og det må jeg si gjorde seg, men det kommer nok litt an på fargen en velger på bilen hvor godt det passer og hvor fornøyd en blir.
Jeg valgte Quarts grey metallic når jeg bestilte 2018 modellen vi hadde.

Når du bestiller en Style med Bad Road pakke, så kan du ikke bestille den med 18" felger, men det er vel kanskje også greit siden du tydeligvis skal litt ut på skogsveier, og da er det vel greit å ha litt profil på dekk, slik at de tåler litt mer. Men standard dekk dimensjon er jo 225/45-17" på en Octavia Style utgave, og det er vel kanskje en relativt lav profil i forhold til bruken du skisserer, med tanke på røtter og steiner som gjerne ligger litt høyt på skogsveier. Du kan selvfølgelig sette på mindre felger for å få høyere profil på dekk, men det er jo ting du må kjøpe i tillegg.

Personlig så synes jeg nok at det virker som en Scout er mer bilen for deg, for den har merkbart høyere bakkeklaring enn en Style med Bad Road pakke og dekk har litt høyere profil levert fra fabrikk. I tillegg så har den litt mer «beskyttende» plastikk rundt hjulbuer, nedre del av støtfangere og kanalene.
Joda, den er litt mer kostbar, det forstår jeg, men en Style som en skal gjøre en del med for å få den til å bli litt «røffere» koster fort en del kroner ekstra det også.
I tillegg så er det en del mer utstyr som standard på en Scout som en ofte bestiller i tillegg likevel, så det er ikke sikkert at prisdifferansen blir så stor totalt sett, men alle har selvfølgelig et budsjett og forholde seg til, det forstår jeg godt.
I tillegg så var jo ikke Scout tilgjengelig med den fargen du ønsket, kan jeg spørre om hvilken blåfarge det da er?

Velg i hvert fall å ta med reservehjul i din bestilling med tanke på bruken du skisserer :) 

 

Skrevet

Skal du ha en litt tøff bil, slik du beskriver, hvorfor ikke bare ta utvendige detaljer i svart istedenfor? Spar heller de 1.500 kr på aluminium takrails, få de i svart, ta bagasjeromslist i svart og kombiner det med svarte speil og litt forskjellig. 

Det er mange varianter i katalogen som @Superb lll linker til i sitt innlegg. :) 

Jeg legger til at om du har bestemt deg for å kjøpe denne bilen, har du ikke så god tid på deg. De stenger nemlig for bestilling av dagens Octavia 1. mars. Da skal de klargjøre for nye Octavia, som er en helt ny generasjon - den 4. generasjonen av Octavia. Da er det så mye nytt at det du ser for deg i dag, det får du kanskje ikke på nye Octavia. :)

Skrevet

Takk for svar og gode innspill. Ja jeg er kjent med fristen 1. Mars og fikk beskjed om at nå på tampen var det ikke lenger mulig å bestille blå scout. Blåfargen jeg ønsker er racing blue, men det var bare 3 farger på ny Scout nå forsto jeg, ingen av dem blå.

Jeg skal vel ikke overdrive offroad-behovet heller. Litt friluftsliv iblant og synes den looken er tøff, men som folk flest skal jeg ikke bokstavelig talt off road. Men tror bad road er et riktig valg. 

Jeg heller kanskje litt mot skvettlapper, svarte takrails og svart lastekantbeskytter på en racing blue. Eller blir det finere med alu-look mon tro?

Skrevet
3 timer siden, bifsak skrev:

Jeg heller kanskje litt mot skvettlapper, svarte takrails og svart lastekantbeskytter på en racing blue. Eller blir det finere med alu-look mon tro?

Svarte detaljer på en race blue er en meget fin og tøff kominasjon etter min mening, ingen tvil! :) Skvettlapper er et must, du sparer bilen og lakken veldig mye, spesielt om du kjører mye på blant annet grus.

Skrevet (endret)

Jeg gikk for maksimalt med sorte detaljer og blanke "striper" på min Race blue. Bestilt med sorte rails. Byttet til sorte speilkapper, og sort grillramme (gjør MYE for utseende, på bilene før facelift). Så hadde jeg sort frontspoiler, noe som er uheldig for bakkeklaringen. Så la jeg på en sort RS-spoiler på bakluken. Veldig mørke regnavvisere og med sorte felger med blanke striper matchet med de blanke vinduslistene og blanke eksosutløp. Sort, blank beskyttelseslist på bakfangeren og sorte skvettlapper. Tilsammen ble det en fin kombo i mine øyne.

Men viktigst av alt: en skikkelig blank lakk! (Bilde fra salgsannonsen når bilen ble solgt fra forhandleren).

_20200222_231040.JPG

Endret av Sjåføren
Skrevet

På min 2018 Scout har jeg byttet til svarte speilhus, og svart grillramme. Har mørke 18" antrasitt felger både på sommer og vinterhjul. Har også vurdert sort folie på chrom listene ved vinduet.

 

 

20200223_083803.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...