Gå til innhold
Octavia2005

Toppakning?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjørt en Octavia 2005 modell de siste 10 årene. Siste 3 år har jeg måtte fylle på med kjølevæske 2ggr pr år pga synkende nivå.

I dag ser oljetoppen ut som på bildet og jeg regner med det er toppakningen som er gåen ?

Har dere noen tips til hvordan jeg kan gå frem for å bytte denne rimeligst mulig?

Vil gjerne fortsette å kjøre denne bilen noen år til. Mekker ikke selv.

198.000km.

Mvh Tara. 

20200303_071113.jpg

20200303_071109.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke skal gjøre noe selv, så ville jeg kjørt til noen forskjellige verksteder og fått et prisoverslag av dem, og så valgt det som du synes virker mest fornuftig for deg og din bil.
Bare så det er nevnt, det er ikke noe automatikk i at merkeverkstedet er det mest kostbare, så etter min mening så burde du også ta med det i din runde med forespørsler, men det avgjør du selvsagt selv.

Få alle verkstedene til å spesifisere alt de har tenkt til å gjøre, slik at du kan sammenligne priser på likt grunnlag.

Nå vet ikke jeg om det er registerrem eller registerkjede på motoren i din bil, men om det er registerrem så ville jeg også tatt med bytte av reg.rem, strammehjul og vannpumpe med det samme, for der tror jeg intervallene for bytte av rem er på 210.000km.  

Det siste her bør du spørre om, for det km-intervallet for bytte av reg.rem (om du har det på din bil) er kun noe jeg tror, det har jeg ikke fasiten på.
Om du så skulle ha reg.rem, så ville jeg nok utført det med det samme, for her blir mye allerede demontert og det kan være enklere å få en fin pris på dette med samme.

Det siste her er kun et velment råd, for du må selvsagt avgjøre hva du synes er fornuftig og ikke minst hvilke totalkostnader dette vil bli..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, @Octavia2005 hvilken motor? (ser ut som en 1,6 bensin)

Har du mye hvit damp ut i eksosen?

Sønnen min hadde en 1998 1,6 liter bensin, der oiljepåfyllingslokket så slik ut. Masse majones i lokket og rundt påfyllingen. Jeg drev da å sjekket litt rundt hva dette kunne komme av. Det er altså vann (eller kondens) i topplokket av motoren. Årsaken kan være mange, men det er mulig at det er veivhusventilasjonen som er tett. Der skal være en ventil som åpner for trykket i motorblokken slik at oljedamp sirkulerer tilbake til topplokket og til motorens innsug. Det er et sinnrikt system med slanger slik at oljedamp ikke slipper ut i friluft. Det fungerer, men er avhengig av at denne ventilen åpner som den skal og ikke gir for stort overtrykk i motorblokka. Hvis den ikke gjør det, kan det visst bli slik guffe i topplokket. Spesielt med småkjøring, i fuktig og/eller kaldt klima. Det er visst ikke skadelig i seg selv, men det kan visst også føre til oljelekkasjer og/eller kjølevann i olja over tid. (Beskrivelsen er ikke 100% riktig, da jeg er en bare en glad amatør på dette feltet. Dette gjelder bensin, mulig at diesel er forskjellig).

Så det er verdt å sjekke opp. Spør merkeverkstedet om de har erfaring med dette, de kan gi råd og gjøre kostnadsoverslag alt etter alvorlighetsgrad.

Lykke til!

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar med gode innspill!

Jeg skal sjekke intervallet for bytte av regreim og undersøke pris flere steder.

Håper bare det er toppakningen som er synderen og at det ikke hull andre steder..

Hadde i utgangspunktet ambisjoner om å kjøre denne bilen 5år til. Ingen andre kjente feil. Ü

Mvh Tara. 

Svaret mitt til Superb ble visst publisert først nå..

Takk for svar til Sjåføren også. Det er 1,6 bensin ja. Ikke røyk fra eksos, men skal tipse mekaniker om veivhusventilen.

Det har lenge vært et lyst belegg i oljetoppen, men ikke så ille som nå.

Høst/vinter kjører jeg 5mil hver dag. Vår/sommer bare korte turer pga MC til jobb.

Bor i Tøndelag så kaldt i sesongen. Ü

Mvh Tara. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Oppdatering:

Det ble målt CO i kjølevæsketanken som indikerte defekt toppakning og/-eller skjev topp.  Fikk pris på bytte toppakning, slipe topp, bytte regreim/vannpumpe, bytte olje og filter til 18.300kr Fikk prutet ned prisen  til 15.000kr og etter 1,5 uke på verksted hentet jeg bilen i dag. 

De som slipte toppen målte skjevheter som nå er rettet opp i og blokka er testet.

Målet er å ha bilen 4-5år til så får vi se hva det neste blir, men utenom slitedeler og dette problemet har bilen vært veldig pålitelig frem til nå.

20200310_173401.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...