Gå til innhold
larsejacobsen

1.5 tsi og DSG erfaringer


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har kjøpt min første Skoda, og får den sendt fra andre siden av landet neste uke. Endte opp med en hvit Skoda Octavia 2018 modell 1.5 tsi med DSG. Pga at vi venter barn i august ble det en stasjonsvogn.  Bilen har 17" trius sommerfelg og 16" Alaris vinterfelger. Kjenner jeg gleder meg veldig til bilen kommer!

Men... Leste i ettertid på diverse utenlandske forum at det har vært en del problemer med DSG-kassene. Her kommer det bl.a. frem at 7-trinns DSG med tørr-klutsj er tunet til å tåle 250 NM.  Det finnes også 6 trinns DSG som er oljefylt og dermed tåler opp til 400 NM.

Noen som vet hvilke DSG kasse som blir levert sammen med en 2018 Octavia med 1.5 TSI ACT? Motoren i vår bil leverer jo 250 NM, så ble en smule stresset her... Eller er DSG-kassen som leveres med den nye 1.5 TSI ACT en ny type?

 

 

Skrevet
7 timer siden, larsejacobsen skrev:

Hei,

Har kjøpt min første Skoda, og får den sendt fra andre siden av landet neste uke. Endte opp med en hvit Skoda Octavia 2018 modell 1.5 tsi med DSG. Pga at vi venter barn i august ble det en stasjonsvogn.  Bilen har 17" trius sommerfelg og 16" Alaris vinterfelger. Kjenner jeg gleder meg veldig til bilen kommer!

Men... Leste i ettertid på diverse utenlandske forum at det har vært en del problemer med DSG-kassene. Her kommer det bl.a. frem at 7-trinns DSG med tørr-klutsj er tunet til å tåle 250 NM.  Det finnes også 6 trinns DSG som er oljefylt og dermed tåler opp til 400 NM.

Noen som vet hvilke DSG kasse som blir levert sammen med en 2018 Octavia med 1.5 TSI ACT? Motoren i vår bil leverer jo 250 NM, så ble en smule stresset her... Eller er DSG-kassen som leveres med den nye 1.5 TSI ACT en ny type?

 

 

Hei! 

Her er jeg veldig usikker. 

Min 2018 2.0TDI er 6-trinn oljefylt.

Når er bilen din førstegangsregistrert?

Skrevet

Fant denne i brosjyren til Skoda Ovtavia.

Er det en annen 7 trinns DSG kasse for 2.0 TDi 150 hk 4x4? Virker som alle motorer med 250 Nm eller mindre får DSG med 7 trinn, bortsett fra akkurat denne... 

Eller er alle 7 trinns DSG kassene av samme type for den oppgraderte MKIII (2018 og nyere)?

E186B718-016B-4ECB-BA73-79FAD0A93E27.jpeg

Skrevet

Octavia 2018 2,0/150hk TDi var alene om å ha den nye oljefylte DSG 7 girkassen en stund i Octavia familien, så jeg er 99,8% sikker på at det er en DSG 7 tørrplateclutch på den bilen du har valgt. Men det beste svaret på det kan du få av merkeforhandler, for det har de i sine systemer og opplysninger om denne bilen.
Ellers så ble vel den «nye» oljefylte DSG 7 kassen lansert i Skoda Kodiaq, så har den blitt levert til andre Skoda «familiemedlemmer» etter hvert.
Etter hva jeg husker så tror jeg den forøvrig tåler et dreiemoment på 500nm........

 

Når det er sagt, så var muligens jeg litt mer skeptisk enn deg når det gjaldt DSG 7 tørrplateclutch kassa, for jeg fant ut en stund etter at jeg hadde bestilt en Superb 2016 1,8/180hk TSi som i utg.pkt. har 320nm! fra fabrikk, men er nedtunet til 250nm for at DSG 7 kassa skal tåle dreiemomentet til motoren. Så da er en nok mye mer på grensene enn hva det vil være i bilen du har kjøpt. 
Når det gjelder bilen jeg bestilte så var det en feilvurdering fra Skoda sin side etter min mening, da hadde det vært bedre om de hadde satt inn den eldre oljefylte DSG 6 kassa i stedet som tåler 400nm, men det hadde nok med både pris på DSG kasse og drivstoff forbruk å gjøre, for det har en del å si for turtallet når en f.eks. kjører i motorveihastighet.

Jeg opplevde aldri noen problemer med den kombinasjonen så lenge jeg hadde den Superben, og har ikke lest at det er så mange som har hatt utfordringer i Norge heller. Superben jeg hadde nærmer seg nå 100.000km etter hva jeg ser neste eier har kjørt (EU-kontroll gjennom Bil og Henger appen til SVV). Så jeg tror ganske sikkert at vi er mer bekymret enn hva vi behøver å være, for det er mange biler den DSG 7 kassa sitter i. Samtlige biler med 1,8/180hk TSi f.eks til Superb 2016 og frem til de byttet den motoren med 2,0/190hk TSi i stedet, Octavia med fwd fra 2013/14 og frem til den motoren ble byttet ut til fordel for 2,0/190hk TSi. Så det er mange biler som har den kombinasjonen, og jeg har som nevnt så langt ikke hørt/lest om noen problemer med den her i Norge.
Jeg har lest at det gikk en del Taxier i Sverige som hadde denne DSG 7 kassen i VW som det var mange problemer med, og de gikk helt bort i fra å benytte den DSG 7 kassen.

Så jeg tror du trygt kan senke skuldrene dine @larsejacobsen og bare glede deg til du skal hente bilen :) 
Lykke til og gratulerer med ny bil :) 

 

  • Takk 1
Skrevet

Du har sikkert 7-trinns Dag med tørrclutch. (DQ200)  Er den girkassen som hovedsaklig blir brukt til bensinmotorar.  6-trinns (DQ250) og den "nye" 7- trinns kassen blir brukt til diesel, og større bensinmotorar.  Dei har våtclutch.   Uansett kva type kasse du har, er service /oljeskift viktig å ta i tide.  Og kjøre forsiktig og fornuftig med henger/campingvogn.  Mao. unngå unødvendig sluring ved rygging og krypkjøring, akkurat som du ville gjort med ein vanleg manuell kasse..Både 6 og 7 trinns kassene har vel vore so lenge på markedet no, at dei større problema og barnesjukdommane er nok plukka bort.  Ellers finner du litt info her:

https://www.rats.no/automatgir-tjenester/gearkasser/vag

  • Lik 1
Skrevet
6 timer siden, Superb lll skrev:

Octavia 2018 2,0/150hk TDi var alene om å ha den nye oljefylte DSG 7 girkassen en stund i Octavia familien, så jeg er 99,8% sikker på at det er en DSG 7 tørrplateclutch på den bilen du har valgt. Men det beste svaret på det kan du få av merkeforhandler, for det har de i sine systemer og opplysninger om denne bilen.
Ellers så ble vel den «nye» oljefylte DSG 7 kassen lansert i Skoda Kodiaq, så har den blitt levert til andre Skoda «familiemedlemmer» etter hvert.
Etter hva jeg husker så tror jeg den forøvrig tåler et dreiemoment på 500nm........

 

Når det er sagt, så var muligens jeg litt mer skeptisk enn deg når det gjaldt DSG 7 tørrplateclutch kassa, for jeg fant ut en stund etter at jeg hadde bestilt en Superb 2016 1,8/180hk TSi som i utg.pkt. har 320nm! fra fabrikk, men er nedtunet til 250nm for at DSG 7 kassa skal tåle dreiemomentet til motoren. Så da er en nok mye mer på grensene enn hva det vil være i bilen du har kjøpt. 
Når det gjelder bilen jeg bestilte så var det en feilvurdering fra Skoda sin side etter min mening, da hadde det vært bedre om de hadde satt inn den eldre oljefylte DSG 6 kassa i stedet som tåler 400nm, men det hadde nok med både pris på DSG kasse og drivstoff forbruk å gjøre, for det har en del å si for turtallet når en f.eks. kjører i motorveihastighet.

Jeg opplevde aldri noen problemer med den kombinasjonen så lenge jeg hadde den Superben, og har ikke lest at det er så mange som har hatt utfordringer i Norge heller. Superben jeg hadde nærmer seg nå 100.000km etter hva jeg ser neste eier har kjørt (EU-kontroll gjennom Bil og Henger appen til SVV). Så jeg tror ganske sikkert at vi er mer bekymret enn hva vi behøver å være, for det er mange biler den DSG 7 kassa sitter i. Samtlige biler med 1,8/180hk TSi f.eks til Superb 2016 og frem til de byttet den motoren med 2,0/190hk TSi i stedet, Octavia med fwd fra 2013/14 og frem til den motoren ble byttet ut til fordel for 2,0/190hk TSi. Så det er mange biler som har den kombinasjonen, og jeg har som nevnt så langt ikke hørt/lest om noen problemer med den her i Norge.
Jeg har lest at det gikk en del Taxier i Sverige som hadde denne DSG 7 kassen i VW som det var mange problemer med, og de gikk helt bort i fra å benytte den DSG 7 kassen.

Så jeg tror du trygt kan senke skuldrene dine @larsejacobsen og bare glede deg til du skal hente bilen :) 
Lykke til og gratulerer med ny bil :) 

 

Takk for et godt og informativt svar. Da tar jeg rådet ditt og bare gleder meg til bilen kommet😀 Dette blir vår første Skoda og vi gleder oss veldig!

Skrevet

Bare hyggelig :) 

Jeg har faktisk enda litt mer erfaring med denne DSG 7 kassa, for høsten 2013 så bestilte jeg en ny VW Golf st.vogn (2014 mod) med 1,4/140hk 240nm DSG 7 kasse. Det var en kombinasjon som fungerte ganske bra, men en merket at «bunndraget» ikke var helt på plass med den motoren om en lastet bilen full og hadde en henger etter. Nå var selvfølgelig ikke det en bil som er beregnet til å dra tunge hengere og være fullastet til enhver tid, da burde en ha satset på diesel i stedet om det var bruksområdet. Men både bil, motor og DSG kasse spilte meget godt på lag sammen, så derfor tror jeg også at du vil bli godt fornøyd med ditt valg av bil her @larsejacobsen :) 

Har hatt denne DSG 7 kassa i 2 forskjellige biler, og kjørte ca 80.000km tilsammen på de to bilene den tiden vi hadde dem.
Golf ca 35.000km og Superb ca 45.000km, og null problemer på den tiden vi hadde dem. Golfen har nå snart rullet 200.000km og Superben nærmer seg 100.000km etter hva SVV sin app viser for EU kontroll, men jeg vet jo ikke hva eller om det har skjedd med bilene etter at jeg har byttet dem inn, men de ruller i hvert fall fremdeles på veien begge to :) 

Golfen ble fysisk litt for liten for vår familie på 2 voksne og 2 tenåringer, så vi bestemte oss for den tidligere nevnte Superb i stedet.

Etter det så har jeg hatt en Skoda Octavia Scout 1,8/180hk TSi  (280nm) 4x4 DSG 6 2018, for å få en litt høyere bil og 4x4, men det ble feil å nedgradere i fysisk størrelse for oss. Så da ble den byttet inn til fordel for en Superb etter 1 år.

Nå kjører vi Superb 2,0/190hk TDi (400nm) 4x4 DSG 7 2019, denne bilen har den «nye» oljefylte DSG 7 kassen.
Motoren er sterk som bjørn og vi har plass i massevis, så dette er virkelig et «landeveislokomotiv» ;) 

Skoda har imponert meg med både kjøreglede, komfort og driftssikkerhet så langt, det finnes selvfølgelig biler som vil gi mer kvalitetsfølelse og mer kjøreglede, men de koster betydelig mer. Så jeg synes en får veldig mye bil og utstyr for pengene når det gjelder Skoda, og jeg har så langt vært meget fornøyd med alle 3 Skodaene jeg har hatt. Noen småting har det vært med alle 3, men ikke noe som har ødelagt inntrykket eller skapt noen store frustrasjoner/utfordringer, alt er ordnet på garanti.

Så jeg tror nok ganske sikkert at du vil bli meget fornøyd med bilen du har valgt @larsejacobsen :) 

  • Takk 1
Skrevet
På 18.3.2020 den 22.32, Superb lll skrev:

Bare hyggelig :) 

Jeg har faktisk enda litt mer erfaring med denne DSG 7 kassa, for høsten 2013 så bestilte jeg en ny VW Golf st.vogn (2014 mod) med 1,4/140hk 240nm DSG 7 kasse. Det var en kombinasjon som fungerte ganske bra, men en merket at «bunndraget» ikke var helt på plass med den motoren om en lastet bilen full og hadde en henger etter. Nå var selvfølgelig ikke det en bil som er beregnet til å dra tunge hengere og være fullastet til enhver tid, da burde en ha satset på diesel i stedet om det var bruksområdet. Men både bil, motor og DSG kasse spilte meget godt på lag sammen, så derfor tror jeg også at du vil bli godt fornøyd med ditt valg av bil her @larsejacobsen :) 

Har hatt denne DSG 7 kassa i 2 forskjellige biler, og kjørte ca 80.000km tilsammen på de to bilene den tiden vi hadde dem.
Golf ca 35.000km og Superb ca 45.000km, og null problemer på den tiden vi hadde dem. Golfen har nå snart rullet 200.000km og Superben nærmer seg 100.000km etter hva SVV sin app viser for EU kontroll, men jeg vet jo ikke hva eller om det har skjedd med bilene etter at jeg har byttet dem inn, men de ruller i hvert fall fremdeles på veien begge to :) 

Golfen ble fysisk litt for liten for vår familie på 2 voksne og 2 tenåringer, så vi bestemte oss for den tidligere nevnte Superb i stedet.

Etter det så har jeg hatt en Skoda Octavia Scout 1,8/180hk TSi  (280nm) 4x4 DSG 6 2018, for å få en litt høyere bil og 4x4, men det ble feil å nedgradere i fysisk størrelse for oss. Så da ble den byttet inn til fordel for en Superb etter 1 år.

Nå kjører vi Superb 2,0/190hk TDi (400nm) 4x4 DSG 7 2019, denne bilen har den «nye» oljefylte DSG 7 kassen.
Motoren er sterk som bjørn og vi har plass i massevis, så dette er virkelig et «landeveislokomotiv» ;) 

Skoda har imponert meg med både kjøreglede, komfort og driftssikkerhet så langt, det finnes selvfølgelig biler som vil gi mer kvalitetsfølelse og mer kjøreglede, men de koster betydelig mer. Så jeg synes en får veldig mye bil og utstyr for pengene når det gjelder Skoda, og jeg har så langt vært meget fornøyd med alle 3 Skodaene jeg har hatt. Noen småting har det vært med alle 3, men ikke noe som har ødelagt inntrykket eller skapt noen store frustrasjoner/utfordringer, alt er ordnet på garanti.

Så jeg tror nok ganske sikkert at du vil bli meget fornøyd med bilen du har valgt @larsejacobsen :) 

Bilen kommer i løpet av uken, og vi gleder oss veldig. Godt å høre at du har vært fornøyd med kjøreglede, komfort og driftsikkerheten! Har lest at Skoda-eiere er generelt svært fornøyde med bilene sine.

Jeg og kona har også kjørt golf (1.6 tdi med manuell kasse vel og merke), men siden hun er gravid ble det på tide med en større bil. Kriteriet var en 2 år gammel bil med lavest mulig km-stand, bensin og automat til under 250 000 kr. Valget stod mellom Passat GTE og Octavia. Likte begge veldig godt, men Passaten var akkurat litt for bred til at vi fikk parkert den i garasjeanlegget hvor vi bor nå. Så Octaviaen ble da den bilen med størst bagasjerom og bakseteplass som vi får plass ther vi bor nå :) 

Vi snuste også på en golf stasjonsvogn, men pga bakseteplassen i Octaviaen var betraktelig større ble valget enkelt. Endte opp med en 2018 modell Skoda (candy white farge) med  17" trius felger. Syns den ser veldig pen ut! Har prøvekjørt Octaviaen med 1.0 TSI (115 hk), og synes den var overraskende sprek til å ha beskjedne 3 sylindre. Så kjenner jeg gleder meg veldig til å teste 1.5 TSI motoren skikkelig når den kommer. Har lest at denne går veldig fint sammen med DSG'en.

Skrevet

Da har jeg nettopp fått bilen :) Nydelig bil og fantastisk deilig med så mye plass!

Første gang jeg har en DSG kasse og det er deilig å slippe å gire!! Men... er det vanlig at DSG'en er litt "rykkete" i det en slipper bremsen og kjører sakte ut av garasjeanlegget? 

God helg alle sammen!

  • Lik 1
Skrevet
På 27.3.2020 den 13.42, larsejacobsen skrev:

Da har jeg nettopp fått bilen :) Nydelig bil og fantastisk deilig med så mye plass!

Første gang jeg har en DSG kasse og det er deilig å slippe å gire!! Men... er det vanlig at DSG'en er litt "rykkete" i det en slipper bremsen og kjører sakte ut av garasjeanlegget? 

God helg alle sammen!

Gratulerer så mye med ny bil! :) 
Herlig tenker jeg!

Usikker på hva du mener med rykkete... Men, om du såvidt holder gassen inne, så kan det jo hende den slurer litt?
Litt usikker, for å være ærlig, har ikke vært borti dette før.

  • Lik 1
Skrevet

Er idet jeg slipper bremsen at den "nøkker" litt. Men dette se rut til å forsvinne etter at jeg  gir gass. Snatter med forhandleren jeg kjøpte bilen hos, og fikk vite at det kunne skyldes det du nevner. Så het normalt, da DSGen skal oppføre seg slik forstod jeg :)

Takk for gratulasjon! Bilen er veldig godt å kjøre! Venter barn i august, så tror vi har funnet en veldig bra familiebil i Octaviaen. Skal få tatt et bilde av den og lagt ut her. Den har fargen candy white, sotete bakruter og 17 tommers trius sommerfelger :D 

  • Lik 1
Skrevet

Gratulerer med «ny» bil @larsejacobsen, den tror jeg helt sikkert at du vil bli meget fornøyd med :) 

Når det gjelder den DSG kassa som du har i din Octavia, så ja, den kan oppleves litt rykkete og i enkelte tilfeller også litt «brå» når en skal kjøre i gang, spesielt om du skal akselerere ut i en luke i trafikken.
Da kan den oppleves som litt «treg» akkurat som det er en liten forsinkelse og så gir en da litt mer gass, og da tar den plutselig tak og bilen skyter fart. Det kan kreves en liten tilvenning på akkurat det punktet, inntil dere blir litt mer samkjørte. Ikke noe problem når en først er klar over og vant til at det er slik den fungerer.

Ellers så kan den føles litt rykkete når DSG kassa er kald og/eller har stått rolig en stund, det virker liksom som at det «slurer» litt som @Marius har nevnt her.

Har prøvet noen biler med den DSG kassa (i tillegg til de 2 jeg har hatt selv) og de oppfører seg likt alle sammen.
De oljefylte DSG kassene er litt mer følsomme og mykere, men de kan til tider nøle litt ved i gang kjøring de også, men det er på en helt annen måte.

Gikk det greit å montere skvettlapper bak @larsejacobsen, eller har du ikke kommet så langt enda?

  • Lik 1
Skrevet (endret)

Tusen takk @Superb lll😀 Jeg og DSG'en begynner å bli mer samkjørte nå heldigvis! Var kun den første dagen jeg opplevde lit rykking, men dette har gitt seg nå. Har lest at DSG'en lærer seg å kjenne føreren og trener seg inn deretter, så mulig det var dette som skjedde. Har ikke fått montert skvettlappene bak enda. Tenker det blir et av mange gøye prosjekter jeg kan holde på med i sommer heller :)

Endret av larsejacobsen
  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...