GĂ„ til innhold
larsejacobsen

1.5 tsi og DSG erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har kjÞpt min fÞrste Skoda, og fÄr den sendt fra andre siden av landet neste uke. Endte opp med en hvit Skoda Octavia 2018 modell 1.5 tsi med DSG. Pga at vi venter barn i august ble det en stasjonsvogn.  Bilen har 17" trius sommerfelg og 16" Alaris vinterfelger. Kjenner jeg gleder meg veldig til bilen kommer!

Men... Leste i ettertid pÄ diverse utenlandske forum at det har vÊrt en del problemer med DSG-kassene. Her kommer det bl.a. frem at 7-trinns DSG med tÞrr-klutsj er tunet til Ä tÄle 250 NM.  Det finnes ogsÄ 6 trinns DSG som er oljefylt og dermed tÄler opp til 400 NM.

Noen som vet hvilke DSG kasse som blir levert sammen med en 2018 Octavia med 1.5 TSI ACT? Motoren i vÄr bil leverer jo 250 NM, sÄ ble en smule stresset her... Eller er DSG-kassen som leveres med den nye 1.5 TSI ACT en ny type?

Skrevet
7 timer siden, larsejacobsen skrev:

Hei,

Har kjÞpt min fÞrste Skoda, og fÄr den sendt fra andre siden av landet neste uke. Endte opp med en hvit Skoda Octavia 2018 modell 1.5 tsi med DSG. Pga at vi venter barn i august ble det en stasjonsvogn.  Bilen har 17" trius sommerfelg og 16" Alaris vinterfelger. Kjenner jeg gleder meg veldig til bilen kommer!

Men... Leste i ettertid pÄ diverse utenlandske forum at det har vÊrt en del problemer med DSG-kassene. Her kommer det bl.a. frem at 7-trinns DSG med tÞrr-klutsj er tunet til Ä tÄle 250 NM.  Det finnes ogsÄ 6 trinns DSG som er oljefylt og dermed tÄler opp til 400 NM.

Noen som vet hvilke DSG kasse som blir levert sammen med en 2018 Octavia med 1.5 TSI ACT? Motoren i vÄr bil leverer jo 250 NM, sÄ ble en smule stresset her... Eller er DSG-kassen som leveres med den nye 1.5 TSI ACT en ny type?

Hei! 

Her er jeg veldig usikker. 

Min 2018 2.0TDI er 6-trinn oljefylt.

NÄr er bilen din fÞrstegangsregistrert?

Skrevet

Fant denne i brosjyren til Skoda Ovtavia.

Er det en annen 7 trinns DSG kasse for 2.0 TDi 150 hk 4x4? Virker som alle motorer med 250 Nm eller mindre fÄr DSG med 7 trinn, bortsett fra akkurat denne... 

Eller er alle 7 trinns DSG kassene av samme type for den oppgraderte MKIII (2018 og nyere)?

E186B718-016B-4ECB-BA73-79FAD0A93E27.jpeg

Skrevet

Octavia 2018 2,0/150hk TDi var alene om Ä ha den nye oljefylte DSG 7 girkassen en stund i Octavia familien, sÄ jeg er 99,8% sikker pÄ at det er en DSG 7 tÞrrplateclutch pÄ den bilen du har valgt. Men det beste svaret pÄ det kan du fÄ av merkeforhandler, for det har de i sine systemer og opplysninger om denne bilen.
Ellers sÄ ble vel den «nye» oljefylte DSG 7 kassen lansert i Skoda Kodiaq, sÄ har den blitt levert til andre Skoda «familiemedlemmer» etter hvert.
Etter hva jeg husker sÄ tror jeg den forÞvrig tÄler et dreiemoment pÄ 500nm........

NÄr det er sagt, sÄ var muligens jeg litt mer skeptisk enn deg nÄr det gjaldt DSG 7 tÞrrplateclutch kassa, for jeg fant ut en stund etter at jeg hadde bestilt en Superb 2016 1,8/180hk TSi som i utg.pkt. har 320nm! fra fabrikk, men er nedtunet til 250nm for at DSG 7 kassa skal tÄle dreiemomentet til motoren. SÄ da er en nok mye mer pÄ grensene enn hva det vil vÊre i bilen du har kjÞpt. 
NÄr det gjelder bilen jeg bestilte sÄ var det en feilvurdering fra Skoda sin side etter min mening, da hadde det vÊrt bedre om de hadde satt inn den eldre oljefylte DSG 6 kassa i stedet som tÄler 400nm, men det hadde nok med bÄde pris pÄ DSG kasse og drivstoff forbruk Ä gjÞre, for det har en del Ä si for turtallet nÄr en f.eks. kjÞrer i motorveihastighet.

Jeg opplevde aldri noen problemer med den kombinasjonen sÄ lenge jeg hadde den Superben, og har ikke lest at det er sÄ mange som har hatt utfordringer i Norge heller. Superben jeg hadde nÊrmer seg nÄ 100.000km etter hva jeg ser neste eier har kjÞrt (EU-kontroll gjennom Bil og Henger appen til SVV). SÄ jeg tror ganske sikkert at vi er mer bekymret enn hva vi behÞver Ä vÊre, for det er mange biler den DSG 7 kassa sitter i. Samtlige biler med 1,8/180hk TSi f.eks til Superb 2016 og frem til de byttet den motoren med 2,0/190hk TSi i stedet, Octavia med fwd fra 2013/14 og frem til den motoren ble byttet ut til fordel for 2,0/190hk TSi. SÄ det er mange biler som har den kombinasjonen, og jeg har som nevnt sÄ langt ikke hÞrt/lest om noen problemer med den her i Norge.
Jeg har lest at det gikk en del Taxier i Sverige som hadde denne DSG 7 kassen i VW som det var mange problemer med, og de gikk helt bort i fra Ä benytte den DSG 7 kassen.

SÄ jeg tror du trygt kan senke skuldrene dine @larsejacobsen og bare glede deg til du skal hente bilen :) 
Lykke til og gratulerer med ny bil :) 

• Takk 1
Skrevet

Du har sikkert 7-trinns Dag med tÞrrclutch. (DQ200)  Er den girkassen som hovedsaklig blir brukt til bensinmotorar.  6-trinns (DQ250) og den "nye" 7- trinns kassen blir brukt til diesel, og stÞrre bensinmotorar.  Dei har vÄtclutch.   Uansett kva type kasse du har, er service /oljeskift viktig Ä ta i tide.  Og kjÞre forsiktig og fornuftig med henger/campingvogn.  Mao. unngÄ unÞdvendig sluring ved rygging og krypkjÞring, akkurat som du ville gjort med ein vanleg manuell kasse..BÄde 6 og 7 trinns kassene har vel vore so lenge pÄ markedet no, at dei stÞrre problema og barnesjukdommane er nok plukka bort.  Ellers finner du litt info her:

https://www.rats.no/automatgir-tjenester/gearkasser/vag

• Lik 1
Skrevet
6 timer siden, Superb lll skrev:

Octavia 2018 2,0/150hk TDi var alene om Ä ha den nye oljefylte DSG 7 girkassen en stund i Octavia familien, sÄ jeg er 99,8% sikker pÄ at det er en DSG 7 tÞrrplateclutch pÄ den bilen du har valgt. Men det beste svaret pÄ det kan du fÄ av merkeforhandler, for det har de i sine systemer og opplysninger om denne bilen.
Ellers sÄ ble vel den «nye» oljefylte DSG 7 kassen lansert i Skoda Kodiaq, sÄ har den blitt levert til andre Skoda «familiemedlemmer» etter hvert.
Etter hva jeg husker sÄ tror jeg den forÞvrig tÄler et dreiemoment pÄ 500nm........

NÄr det er sagt, sÄ var muligens jeg litt mer skeptisk enn deg nÄr det gjaldt DSG 7 tÞrrplateclutch kassa, for jeg fant ut en stund etter at jeg hadde bestilt en Superb 2016 1,8/180hk TSi som i utg.pkt. har 320nm! fra fabrikk, men er nedtunet til 250nm for at DSG 7 kassa skal tÄle dreiemomentet til motoren. SÄ da er en nok mye mer pÄ grensene enn hva det vil vÊre i bilen du har kjÞpt. 
NÄr det gjelder bilen jeg bestilte sÄ var det en feilvurdering fra Skoda sin side etter min mening, da hadde det vÊrt bedre om de hadde satt inn den eldre oljefylte DSG 6 kassa i stedet som tÄler 400nm, men det hadde nok med bÄde pris pÄ DSG kasse og drivstoff forbruk Ä gjÞre, for det har en del Ä si for turtallet nÄr en f.eks. kjÞrer i motorveihastighet.

Jeg opplevde aldri noen problemer med den kombinasjonen sÄ lenge jeg hadde den Superben, og har ikke lest at det er sÄ mange som har hatt utfordringer i Norge heller. Superben jeg hadde nÊrmer seg nÄ 100.000km etter hva jeg ser neste eier har kjÞrt (EU-kontroll gjennom Bil og Henger appen til SVV). SÄ jeg tror ganske sikkert at vi er mer bekymret enn hva vi behÞver Ä vÊre, for det er mange biler den DSG 7 kassa sitter i. Samtlige biler med 1,8/180hk TSi f.eks til Superb 2016 og frem til de byttet den motoren med 2,0/190hk TSi i stedet, Octavia med fwd fra 2013/14 og frem til den motoren ble byttet ut til fordel for 2,0/190hk TSi. SÄ det er mange biler som har den kombinasjonen, og jeg har som nevnt sÄ langt ikke hÞrt/lest om noen problemer med den her i Norge.
Jeg har lest at det gikk en del Taxier i Sverige som hadde denne DSG 7 kassen i VW som det var mange problemer med, og de gikk helt bort i fra Ä benytte den DSG 7 kassen.

SÄ jeg tror du trygt kan senke skuldrene dine @larsejacobsen og bare glede deg til du skal hente bilen :) 
Lykke til og gratulerer med ny bil :) 

Takk for et godt og informativt svar. Da tar jeg rĂ„det ditt og bare gleder meg til bilen kommet😀 Dette blir vĂ„r fĂžrste Skoda og vi gleder oss veldig!

Skrevet

Bare hyggelig :) 

Jeg har faktisk enda litt mer erfaring med denne DSG 7 kassa, for hÞsten 2013 sÄ bestilte jeg en ny VW Golf st.vogn (2014 mod) med 1,4/140hk 240nm DSG 7 kasse. Det var en kombinasjon som fungerte ganske bra, men en merket at «bunndraget» ikke var helt pÄ plass med den motoren om en lastet bilen full og hadde en henger etter. NÄ var selvfÞlgelig ikke det en bil som er beregnet til Ä dra tunge hengere og vÊre fullastet til enhver tid, da burde en ha satset pÄ diesel i stedet om det var bruksomrÄdet. Men bÄde bil, motor og DSG kasse spilte meget godt pÄ lag sammen, sÄ derfor tror jeg ogsÄ at du vil bli godt fornÞyd med ditt valg av bil her @larsejacobsen :) 

Har hatt denne DSG 7 kassa i 2 forskjellige biler, og kjÞrte ca 80.000km tilsammen pÄ de to bilene den tiden vi hadde dem.
Golf ca 35.000km og Superb ca 45.000km, og null problemer pÄ den tiden vi hadde dem. Golfen har nÄ snart rullet 200.000km og Superben nÊrmer seg 100.000km etter hva SVV sin app viser for EU kontroll, men jeg vet jo ikke hva eller om det har skjedd med bilene etter at jeg har byttet dem inn, men de ruller i hvert fall fremdeles pÄ veien begge to :) 

Golfen ble fysisk litt for liten for vÄr familie pÄ 2 voksne og 2 tenÄringer, sÄ vi bestemte oss for den tidligere nevnte Superb i stedet.

Etter det sÄ har jeg hatt en Skoda Octavia Scout 1,8/180hk TSi  (280nm) 4x4 DSG 6 2018, for Ä fÄ en litt hÞyere bil og 4x4, men det ble feil Ä nedgradere i fysisk stÞrrelse for oss. SÄ da ble den byttet inn til fordel for en Superb etter 1 Är.

NÄ kjÞrer vi Superb 2,0/190hk TDi (400nm) 4x4 DSG 7 2019, denne bilen har den «nye» oljefylte DSG 7 kassen.
Motoren er sterk som bjÞrn og vi har plass i massevis, sÄ dette er virkelig et «landeveislokomotiv» ;) 

Skoda har imponert meg med bÄde kjÞreglede, komfort og driftssikkerhet sÄ langt, det finnes selvfÞlgelig biler som vil gi mer kvalitetsfÞlelse og mer kjÞreglede, men de koster betydelig mer. SÄ jeg synes en fÄr veldig mye bil og utstyr for pengene nÄr det gjelder Skoda, og jeg har sÄ langt vÊrt meget fornÞyd med alle 3 Skodaene jeg har hatt. Noen smÄting har det vÊrt med alle 3, men ikke noe som har Þdelagt inntrykket eller skapt noen store frustrasjoner/utfordringer, alt er ordnet pÄ garanti.

SÄ jeg tror nok ganske sikkert at du vil bli meget fornÞyd med bilen du har valgt @larsejacobsen :) 

• Takk 1
Skrevet
PĂ„ 18.3.2020 den 22.32, Superb lll skrev:

Bare hyggelig :) 

Jeg har faktisk enda litt mer erfaring med denne DSG 7 kassa, for hÞsten 2013 sÄ bestilte jeg en ny VW Golf st.vogn (2014 mod) med 1,4/140hk 240nm DSG 7 kasse. Det var en kombinasjon som fungerte ganske bra, men en merket at «bunndraget» ikke var helt pÄ plass med den motoren om en lastet bilen full og hadde en henger etter. NÄ var selvfÞlgelig ikke det en bil som er beregnet til Ä dra tunge hengere og vÊre fullastet til enhver tid, da burde en ha satset pÄ diesel i stedet om det var bruksomrÄdet. Men bÄde bil, motor og DSG kasse spilte meget godt pÄ lag sammen, sÄ derfor tror jeg ogsÄ at du vil bli godt fornÞyd med ditt valg av bil her @larsejacobsen :) 

Har hatt denne DSG 7 kassa i 2 forskjellige biler, og kjÞrte ca 80.000km tilsammen pÄ de to bilene den tiden vi hadde dem.
Golf ca 35.000km og Superb ca 45.000km, og null problemer pÄ den tiden vi hadde dem. Golfen har nÄ snart rullet 200.000km og Superben nÊrmer seg 100.000km etter hva SVV sin app viser for EU kontroll, men jeg vet jo ikke hva eller om det har skjedd med bilene etter at jeg har byttet dem inn, men de ruller i hvert fall fremdeles pÄ veien begge to :) 

Golfen ble fysisk litt for liten for vÄr familie pÄ 2 voksne og 2 tenÄringer, sÄ vi bestemte oss for den tidligere nevnte Superb i stedet.

Etter det sÄ har jeg hatt en Skoda Octavia Scout 1,8/180hk TSi  (280nm) 4x4 DSG 6 2018, for Ä fÄ en litt hÞyere bil og 4x4, men det ble feil Ä nedgradere i fysisk stÞrrelse for oss. SÄ da ble den byttet inn til fordel for en Superb etter 1 Är.

NÄ kjÞrer vi Superb 2,0/190hk TDi (400nm) 4x4 DSG 7 2019, denne bilen har den «nye» oljefylte DSG 7 kassen.
Motoren er sterk som bjÞrn og vi har plass i massevis, sÄ dette er virkelig et «landeveislokomotiv» ;) 

Skoda har imponert meg med bÄde kjÞreglede, komfort og driftssikkerhet sÄ langt, det finnes selvfÞlgelig biler som vil gi mer kvalitetsfÞlelse og mer kjÞreglede, men de koster betydelig mer. SÄ jeg synes en fÄr veldig mye bil og utstyr for pengene nÄr det gjelder Skoda, og jeg har sÄ langt vÊrt meget fornÞyd med alle 3 Skodaene jeg har hatt. Noen smÄting har det vÊrt med alle 3, men ikke noe som har Þdelagt inntrykket eller skapt noen store frustrasjoner/utfordringer, alt er ordnet pÄ garanti.

SÄ jeg tror nok ganske sikkert at du vil bli meget fornÞyd med bilen du har valgt @larsejacobsen :) 

Bilen kommer i lĂžpet av uken, og vi gleder oss veldig. Godt Ă„ hĂžre at du har vĂŠrt fornĂžyd med kjĂžreglede, komfort og driftsikkerheten! Har lest at Skoda-eiere er generelt svĂŠrt fornĂžyde med bilene sine.

Jeg og kona har ogsÄ kjÞrt golf (1.6 tdi med manuell kasse vel og merke), men siden hun er gravid ble det pÄ tide med en stÞrre bil. Kriteriet var en 2 Är gammel bil med lavest mulig km-stand, bensin og automat til under 250 000 kr. Valget stod mellom Passat GTE og Octavia. Likte begge veldig godt, men Passaten var akkurat litt for bred til at vi fikk parkert den i garasjeanlegget hvor vi bor nÄ. SÄ Octaviaen ble da den bilen med stÞrst bagasjerom og bakseteplass som vi fÄr plass ther vi bor nÄ :) 

Vi snuste ogsÄ pÄ en golf stasjonsvogn, men pga bakseteplassen i Octaviaen var betraktelig stÞrre ble valget enkelt. Endte opp med en 2018 modell Skoda (candy white farge) med  17" trius felger. Syns den ser veldig pen ut! Har prÞvekjÞrt Octaviaen med 1.0 TSI (115 hk), og synes den var overraskende sprek til Ä ha beskjedne 3 sylindre. SÄ kjenner jeg gleder meg veldig til Ä teste 1.5 TSI motoren skikkelig nÄr den kommer. Har lest at denne gÄr veldig fint sammen med DSG'en.

Skrevet

Da har jeg nettopp fÄtt bilen :) Nydelig bil og fantastisk deilig med sÄ mye plass!

FÞrste gang jeg har en DSG kasse og det er deilig Ä slippe Ä gire!! Men... er det vanlig at DSG'en er litt "rykkete" i det en slipper bremsen og kjÞrer sakte ut av garasjeanlegget? 

God helg alle sammen!

• Lik 1
Skrevet
PĂ„ 27.3.2020 den 13.42, larsejacobsen skrev:

Da har jeg nettopp fÄtt bilen :) Nydelig bil og fantastisk deilig med sÄ mye plass!

FÞrste gang jeg har en DSG kasse og det er deilig Ä slippe Ä gire!! Men... er det vanlig at DSG'en er litt "rykkete" i det en slipper bremsen og kjÞrer sakte ut av garasjeanlegget? 

God helg alle sammen!

Gratulerer sÄ mye med ny bil! :) 
Herlig tenker jeg!

Usikker pÄ hva du mener med rykkete... Men, om du sÄvidt holder gassen inne, sÄ kan det jo hende den slurer litt?
Litt usikker, for Ă„ vĂŠre ĂŠrlig, har ikke vĂŠrt borti dette fĂžr.

• Lik 1
Skrevet

Er idet jeg slipper bremsen at den "nÞkker" litt. Men dette se rut til Ä forsvinne etter at jeg  gir gass. Snatter med forhandleren jeg kjÞpte bilen hos, og fikk vite at det kunne skyldes det du nevner. SÄ het normalt, da DSGen skal oppfÞre seg slik forstod jeg :)

Takk for gratulasjon! Bilen er veldig godt Ä kjÞre! Venter barn i august, sÄ tror vi har funnet en veldig bra familiebil i Octaviaen. Skal fÄ tatt et bilde av den og lagt ut her. Den har fargen candy white, sotete bakruter og 17 tommers trius sommerfelger :D 

• Lik 1
Skrevet

Gratulerer med «ny» bil @larsejacobsen, den tror jeg helt sikkert at du vil bli meget fornÞyd med :) 

NÄr det gjelder den DSG kassa som du har i din Octavia, sÄ ja, den kan oppleves litt rykkete og i enkelte tilfeller ogsÄ litt «brÄ» nÄr en skal kjÞre i gang, spesielt om du skal akselerere ut i en luke i trafikken.
Da kan den oppleves som litt «treg» akkurat som det er en liten forsinkelse og sÄ gir en da litt mer gass, og da tar den plutselig tak og bilen skyter fart. Det kan kreves en liten tilvenning pÄ akkurat det punktet, inntil dere blir litt mer samkjÞrte. Ikke noe problem nÄr en fÞrst er klar over og vant til at det er slik den fungerer.

Ellers sÄ kan den fÞles litt rykkete nÄr DSG kassa er kald og/eller har stÄtt rolig en stund, det virker liksom som at det «slurer» litt som @Marius har nevnt her.

Har prÞvet noen biler med den DSG kassa (i tillegg til de 2 jeg har hatt selv) og de oppfÞrer seg likt alle sammen.
De oljefylte DSG kassene er litt mer fÞlsomme og mykere, men de kan til tider nÞle litt ved i gang kjÞring de ogsÄ, men det er pÄ en helt annen mÄte.

Gikk det greit Ä montere skvettlapper bak @larsejacobsen, eller har du ikke kommet sÄ langt enda?

• Lik 1
Skrevet (endret)

Tusen takk @Superb lll😀 Jeg og DSG'en begynner Ă„ bli mer samkjĂžrte nĂ„ heldigvis! Var kun den fĂžrste dagen jeg opplevde lit rykking, men dette har gitt seg nĂ„. Har lest at DSG'en lĂŠrer seg Ă„ kjenne fĂžreren og trener seg inn deretter, sĂ„ mulig det var dette som skjedde. Har ikke fĂ„tt montert skvettlappene bak enda. Tenker det blir et av mange gĂžye prosjekter jeg kan holde pĂ„ med i sommer heller :)

Endret av larsejacobsen
  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...