Gå til innhold
Belsby

Kodiaq «beste» hjulstørrelse samt skinnseter.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Tenker på kjøp av en Kodiaq 180 TSI 4x4 . Usikker på om det blir L&L eller modellen under pga litt skeptisk til skinnseter. 

1. Er vant med stoff seter, vil skinnseter bli klamme og glatte? Får vel ikke L&L med stoff? Noen erfaringer med dette?

2 Ser at bilen leveres originalt med flere dekk / felg dimensjoner avhengig av utstyrsnivå. Er generelt negativ til store felger / dekk pga mere støy, mere følsom for stein kanter, dyrere. Eneste positive jeg ser, er at de ser finere ut.  

Så er det noen her inne som har praktisk erfaring og sammenlignet forskjellen med kjørekomfort og hjulstøy på alternativene:

215/65-17, 235/55-18 og 235/50-19?

Jeg ser for meg at 215/65-17 gir minst hjulstøy og best kjøre komfort. Eller?

 

Skrevet
3 timer siden, Belsby skrev:

Hei

Tenker på kjøp av en Kodiaq 180 TSI 4x4 . Usikker på om det blir L&L eller modellen under pga litt skeptisk til skinnseter. 

1. Er vant med stoff seter, vil skinnseter bli klamme og glatte? Får vel ikke L&L med stoff? Noen erfaringer med dette?

2 Ser at bilen leveres originalt med flere dekk / felg dimensjoner avhengig av utstyrsnivå. Er generelt negativ til store felger / dekk pga mere støy, mere følsom for stein kanter, dyrere. Eneste positive jeg ser, er at de ser finere ut.  

Så er det noen her inne som har praktisk erfaring og sammenlignet forskjellen med kjørekomfort og hjulstøy på alternativene:

215/65-17, 235/55-18 og 235/50-19?

Jeg ser for meg at 215/65-17 gir minst hjulstøy og best kjøre komfort. Eller?

 

Når jeg bestilte en ny Superb i 2016, så valgte jeg Style utgaven og mange ekstra utstyrspakker/annet ektrautstyr, fordi jeg heller ville ha Alcantara seter enn skinn, I tillegg så var L&K utgaven den gangen kun tilgjengelig med brunt skinn, og det var heller ikke noe alternativ for meg.

Jeg opplever skinnseter slik du skriver det, varme/klamme om sommeren, kalde om vinteren og enkelte skinnseter kan være glatte. Nå finnes det jo en mulighet for å velge ventilerte seter, men jeg ønsker ikke seter med perforert skinn som det kan bli litt av hvert ned i om en er uheldig.

Men ulempen ved å velge en Style utgave som en «lesser på» med my utstyr, er den gangen en skal bytte den inn, for da er det fremdeles «bare» en Style, og innbytteprisen blir deretter. Superben jeg bestilte kostet da mer enn en L&K versjon, jeg hadde likevel litt mindre utstyr, og tapte mer enn om jeg hadde bestilt L&K. Så det er kanskje også noe du bør tenke litt over......?

Når det gjelder dekk, så er Kodiaq så godt støyisolert at det skal nesten godt gjøres å høre forskjell på bredden, det er vesentlig mer avhengig av hvilket dekkmerke bilen leveres med. Jeg personlig hadde valgt minimum 18", men mest sannsynlig 19" hjul på Kodiaq, for det er likevel såpass høy profil på dekkene at det fir en god komfort uansett. 20" som Sportline kan leveres med er heller ingen utfordring, men da nærmer en seg grensen for hva jeg ville ha valgt. 

Jeg kjørte med 235/45-18" både sommer og vinter med Superb, og det var helt uten problemer. Skulle jeg valgt annerledes der, så hadde jeg beholdt 18" på vinteren, men gått for 19" på sommeren. Nå har jeg derimot byttet inn den Superben og valgt en Octavia Scout i stedet, der kjører jeg med 225/45-18" både sommer og vinter. De er meget komfortable å kjøre på, så det var absolutt det rette valget for min del.

 

Når det gjelder dine spørsmål generellt, så er det jo en smakssak alt dette, noe har med hva som er praktisk, det er enklere å rengjøre skinnseter, men de trenger også vedlikehold. Noen opplever det vi begge føler skinnseter kan være (klamme, glatte og kalde avhengig av årstid), mens andre ikke vil ha noe annet enn skinn.

Hjul oppleves jo også forskjellig, og der kan både bilens vekt, sporvidde, valg av understell, og ikke minst dekkets profil og bredde i aller høyeste grad ha en innvirkning på hvordan det vil føles. De Kodiaqene jeg har prøvet har hatt både 18" og 19" og i tillegg hatt DCC understell, og det opplevde jeg som meget komfortabelt begge deler. Har da prøvet med 18" vinterhjul og 19" sommerhjul, som mest sannsynlig også hadde vært mitt valg om jeg skulle bestilt en Kodiaq........

Skrevet

Sportline kommer standard med 19", og sammen med DCC et det komfortabelt nok også for meg med alvorlig nakkeskade, på dårlige veier. 

Dekkstøy er selvsagt litt subjektivt, men min erfaring er at dekkmerke/modell har mye mer å si enn dekkstørrelse, når de skal på samme bil, med samme omkrets. 

Pirellidekk er visstnok stillere enn hancookdekkene som leveres på Kodiaq, men ulempen er at du har null styring på hvilke den bilen leveres med. 

Skrevet (endret)

Hei

 

Takker for mange gode svar her. Da blir det nok en Kodiaq L&K etterhvert :) Nå det gjelder dekktype, så ser jeg at eks Nokia ikke leverer denne størrelsen. Egentlig litt rart.

Endret av Belsby
Skrevet

Hvilken dekktype og dekkdimensjon er du tenker på da @Belsby?

Kodiaq blir gjerne utstyrt med dekk som er til SUV, så det kan hende at du må se i en annen «dekk kategori» for å finne det du er ute etter, men det er ikke dermed sagt at alle dekkprodusenter leverer dekk i alle dimensjoner for det. Lastindex har også mye å si for hvilke dekk som kan velges.

Når det gjelder sommerdekk så er det som tidligere skrevet i svarene du har mottatt her, at det er store forskjeller i mellom dekkstøy fra de ulike dekkprodusentene, og det skiller mye mellom de gode og de mindre gode dekka angående det. En kan trygt si at en får det en betaler for. Når det gjelder bilprodusenter så kjøper jo de innen tusenvis av dekk hele tiden, og da kjøper de gjerne der hvor de får best avtale/kjøp, og det betyr ikke nødvendigvis det beste for kundene av de nye bilene. For her er det snakk om betydelige kostnadsbesparelser for dem.......

 

Nå har jeg min 3. fabrikknye bil på rad fra VAG konsernet, og samtlige av dem har jeg fått med Pirelli Cinturato P7, og jeg har vel nesten aldri hatt dekk som har støyet såpass mye som dem på de 2 foregående bilene. VW Golf 2014 (225/45-17"), Superb 2016 (235/45-18") var veldig plaget av dekkstøy, men på denne Octavia Scout 2018 (225/45-18") jeg har nå så er det helt annerledes. Det er merkbart mindre dekkstøy, og det kan muligens ha noe med at det er et «belegg» SEAL innvendig i dekket (uten at jeg vet det), som skal tette dekket om en kjører på en spiker elns, og muligens det også kan ha noe med at jeg har lagt på ekstra understellsbehandling (ikke støyisolert). Denne bilen er i tillegg også utstyrt med tykke tekstilmatter som jeg har latt ligge under gummimattene, og alt dette i kombinasjon har tydeligvis hatt en meget god effekt med tanke på dekkstøy.

Nå er jo Kodiaq betydelig bedre støyisolert fra fabrikk enn min Octavia Scout, bare synd at bilprodusentene ikke kan levere skikkelige dekk til alle sine biler, det vil jo bare gi dem et «fortrinn» når det gjelder støyen vi opplever under f.eks en prøvekjøring. 

 

Har i dag snakket med en kollega som har både prøvekjørt og bestilt en Kodiaq, han valgte Sportline og oppgraderte dekkstr til 20" for sommerhjul, og valgte 19" for vinterhjul. Han hadde også prøvet en bekjent av ham sin Kodiaq som var utstyrt med bredere dekk og i 22", det var kun sprekt som han sa, men etter hans oppfatning, helt ubrukelig på norske veier....... 

Men opptil 20" så er det helt uten problemer etter hans mening, for det er såpass høy profil på dekka, så det er likevel god komfort. Det er ikke dimensjoner jeg har prøvet på en Kodiaq, så bare gjengir hva jeg ble fortalt, og han er veldig «kresen» når det gjelder valg av bil og dekk for å si det slik. Så han bestiller ikke noe som er hverken ukomfortabelt eller vil gi sporing, for han har prøvet Kodiaq mye før bestilling av den, og en del andre biler han ikke ville ha, fordi de ikke var like gode å kjøre som han mener Kodiaq er......... :) 

Skrevet

Mange gode svar , går nok for 19» på sommer viss disse har såkalt «seal belegg « Viss ikke 18»

En annen ting, lys. Vet det var litt «rusk» med automatisk lysregulering i starten . Er dette fikset på nyere utgaver? Dvs blender lysene opp og ned riktig ved møte av trafikk? 

Og er LED lysene , lang / kort på bilen gode?

Skrevet

Jeg har Nokian på begge felgene mine til Kodiaq Sportline.
Sommerfelgen er Skoda Vega 20" med Nokian Hakka Black 2 (245-40/R20), mens vinterfelgen er Skoda Triglav 19" med Nokian Hakkapeliitta R3 SUV (235/50-R19).

Har ikke testet vinterfelgene enda, men synes sommerfelgen fungerer meget bra på bilen sammen med DCC. Absolutt ikke merket noen ubehageligheter.

Skrevet (endret)

Jeg har 18 sommer og 17 vinter. Må si jeg merket forskjell på spesielt støy, og litt på komfort når jeg byttet fra vinter til sommer. Men det er jo et veldig tynt grunnlag for å kunne si noe om støy og komfort i forhold til de forskjellige hjulstørrelsene når dekkene ikke er de samme.

Men utifra litt vage tester jeg har lest/sett, så er saken ofte den at en gylden middelvei er veien å gå når det kommer til felg. Det er ikke sikkert at de minste felgene gir minst støy og best komfort. Men det som ofte er tilfellet er at ekstreme felgstørrelser sjelden har noe for seg annet enn det visuelle.

Det fornuftige valget er stort sett å ta den størrelsen bilen blir levert med som standard. 

Vil også skyte inn at dersom du har 19 tommer standard sommerfelg som flere av modellene levers med, så tror jeg det vil se veldig rart ut å gå over til 17 tommer vinterfelg. Da ville jeg heller valgt 18tommer vinter så forskjellen ikke blir så stor.

Endret av tronna
Skrevet

Med piggfrie vinterdekk @tronna så hadde du fremdeles hatt mindre dekkstøy om du så hadde valgt 19", for det er en helt annen gummiblanding, og kan på ingen måte sammenlignes med sommerdekk. Selv de absolutt beste sommerdekkene (på dekkstøy) vil ikke kunne hamle opp med piggfrie vinterdekk når det gjelder dekkstøy, men piggfrie vinterdekk er jo omtrentlig helt ubrukelig på sommerføre, så det er jo ikke et alternativ for å ha mindre dekkstøy på sommeren.......

Ellers så er jeg helt enig med deg, jeg velger også standard dekkdimensjon på vinteren, og det samme (eller et trinn større) når det gjelder sommerhjul :) 

Det samme når det gjelder det visuelle, jeg deler helt klart din oppfatning der også :) 

  • Lik 1
Skrevet
8 timer siden, TheHaughom skrev:

Jeg har Nokian på begge felgene mine til Kodiaq Sportline.
Sommerfelgen er Skoda Vega 20" med Nokian Hakka Black 2 (245-40/R20), mens vinterfelgen er Skoda Triglav 19" med Nokian Hakkapeliitta R3 SUV (235/50-R19).

Har ikke testet vinterfelgene enda, men synes sommerfelgen fungerer meget bra på bilen sammen med DCC. Absolutt ikke merket noen ubehageligheter.

Tror du kommer til å bli meget fornøyd med vinterdekka også jeg @TheHaughom, du er virkelig godt utrustet med tanke på både sommer -og vinterdekk. Flott med kvalitets dekk på både sommer og vinter :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...